Yamaha XS500D 1H2

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
mekkern
Innlegg: 7854
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av mekkern »

edit dobbel
Sist redigert av mekkern den 22 apr 2024, 19:52, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7854
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av mekkern »

Er ikke det du kaller kondensator blinklysreleet? ser likt ut som det jeg har på 450èn
Edit:_ jeg så den nå gjemt bak noen ledninger. :redface
Pussig montasje forresten-de pleier å ligge kloss på stiftene..eller er denne til noe annet?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 22 apr 2024, 19:52 Er ikke det du kaller kondensator blinklysreleet? ser likt ut som det jeg har på 450èn
Edit:_ jeg så den nå gjemt bak noen ledninger. :redface
Pussig montasje forresten-de pleier å ligge kloss på stiftene..eller er denne til noe annet?
Veldig uvanlig å plassere kondensator langt fra stiftene, også uvanlig med en kondensator til flere stifter. Men ja det er kondensator som sitter under høyre sidedeksel, ta en titt på linken @mekkern så ser du kondensator sammen med de andre tenningsdelene.

https://yambits.co.uk/ignition_system_p ... xs500.html
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Måtte prøve montere senterstøtta jeg fikk tak i før den sandblåses og lakkeres. Bytta jordkabel til batteriet.
IMG_6296.jpeg
IMG_6298.jpeg
IMG_6299.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Forgasserne står for tur nå med ett skikkelig løft både funksjonelt og estetisk, da melder behovet seg for en god ultralydvasker som må lånes eller kjøpes. Alle gamle deler skal være inntakt med filterboks og nytt luftfilter samt to komplette dele forgassere hvis behov. Pakninger, gummimembraner, flotørventiler og evt deler ved behov byttes.

Har også alle deler for å bygge opp nytt sete, nytt setetrekk, ny setestropp, nye lister med skruer for h + v side av setet, en gammel fin bunnplate, en gammel rusten bunnplate men med plastluke for vognkort som flyttes over til den hele, har to setepolstringer hvor jeg bruker den som ser best ut ev med noen små utbedringer ved behov.

Body kit som består av forskjerm, bensintank, to sidedeksler og bakskjerm er klare for lakk så fort jeg får levert dekaler som skal på. Lyktehus og lykteører lakkeres i sort.

Ved behov for kabelskjøter, kontakter i ledningsalaten i hovedlykta så har jeg brukte deler som kan brukes ved behov.

Fikk en liten pakke igår med brukt motordeksel over fremre drev hvor det som satt der var sprekt rundt ett festehull. Fikk også tak i en bremsesplitter med slanger til forbremsen som mangla splitter’n.
IMG_6337.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Har lånt Ultralydvasker tidligere men jeg må ha en selv, bestilt «samme» type som jeg har lånt VEVOR 10L Ultrasonic Cleaner NOK 1186,- inkl frakt

Link:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802t9l51e
IMG_1138.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ultralydvasker’n er i hus sammen med nye gummi membraner til forgasserene, venter fortsatt på overhalings kit til forgasserene som består av pakninger, dyser, nåler, fjører etc. Venter også på dekal kit som må være i hus før lakk.

Har bestemt meg for å lakkere body kit i rød med sølv eller gull dekaler, må se hvordan dekalene ser ut når jeg får de. Har forsøkt å finne ut hvilke rød farge som ble brukt på vedlagt bilde, har blitt tipset om Ducati rød eller Ferrari rød (rosso corsa). Kanskje @kjellv har kode eller navn på fargen …
IMG_1013.jpeg
Fant bilder av fargene jeg ble tipset om men det beste hadde vært å hatt Yamaha fargekode, navn på farge eller en fargeprøve selvfølgelig overfor lakkerer’n.
IMG_1215.jpeg
IMG_1214.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7036
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av kjellv »

Dessverre, Yamaha har ikke oppgitt fargekoder noe sted, så det har jeg ikke. Jeg vet at flere av Yamahas farger ikke finnes i fargekartet med RAL nummer, der det er ganske avanserte metoder for å få fram riktig farge.
Ta med deg en del fra sykkelen til en lakkspesialist som for eksempel selger Standox. De pleier å ha fargescanner og kan scanne riktig farge hvis de har en lakkflate på 10x10 cm som er ganske flat. Da kan de som regel blande riktig farge til deg.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Takker @kjellv men jeg har ingen del med lakk på, har bare bilde av sykkel’n jeg posta.

Da er forhåndsbestilte deler til forgasserne i hus og venter på arbeidslyst eller må vel bli arbeidsvær nå i finværet :thumleft

Kjøpte deler her (Cruzinimage is an Japanese based International online shop)
https://www.cruzinimage.net/
IMG_6508.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ett av få steder jeg finner eller får info om XS500 er FB gruppa «yamaha xs 500», informasjon vedrørende farge eller kode:
Sykkelen på bilde er en Yamaha GX500 produsert for Japan med 1J3-modellkode bygget i 1976. Se her:
https://global.yamaha-motor.com/showroo ... ?id=118400

Fargekode for røde Yamaha året 1976 var:
HTR 1976 Heat Red (HTR)
1E6 1976 CHAPPY RED

Dessuten kan denne være verdt å sjekke ut…
https://www.brandcolorcode.com/yamaha

https://www.schemecolor.com/yamaha-red-color.php

Så er det en ekspert i Itzehoe, Nord-Tyskland:
https://motorradlack.de/

Mer fra sør for grensen din:
https://parts4motorcycles.de/Alle-Farbc ... -Uebericht =
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Dekal kit er kommet og ser bra ut, ble litt overrasket over størrelsen på tankemblemet men har foretatt ett kontrollmål fra bilde og det stemmer bra. Hvis lakkerer’n bruker bare ett dekal sett vil jeg ha ett i gull og to i sølv jeg kan selge :thumleft
IMG_6527.jpeg
Fargevalget er nå endelig, bestemte meg for å lakkere body kit i rød som på bilde med gull dekaler … en farge lakkerer’n var kjent med. Har levert body kit sammen med dekaler for lakkering så da blir det litt spennende å se hvordan resultatet blir når delene er ferdig lakkert :D

Lakkerer’n «Brilliant MC Lakkering» Link: http://brilliantmclakkering.no/ Har samme adresse som «Skandinavisk Motorsykkel Center» Furumoen 51, 2240 Magnor Link: https://skandinaviskmc.no/
IMG_1013.jpeg
Tidligere har jeg klargjort delene for lakk, demontert tanklokk, demontert to bensinkraner og vasket delene pluss fjernet gamle dekaler. Innvendig ser bensintanken veldig bra ut med tanke på alder og at den har vært lagret uten bensin.
IMG_6522.jpeg
IMG_6524.jpeg
IMG_6525.jpeg
IMG_6526.jpeg
Ingen ting overrasker meg når gamle motorsykler demonteres … bensintanken har vært av selvfølgelig og gummi for fester blir morkne over tid så da er det brukt en rull med elektriker tape som passet i sporet på ramma i stedet for å kjøpe nye gummier. Se bilde og ja det funket men nå blir det nye gummier :D
IMG_6520.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Demontert sete for å forberede restaurering, sete har vært trekt om tidligere noe det også bærer preg av. Trekket ligner ikke på originalen i fasong, stoppet under var trukket med plastikk noe som ikke er fra produsent. Nesten ingen av skruene er like og på listene er det brukt en miks av treskruer og gjennomgående pluss skiver i diverse størrelser. Trekket var delvis festet med de originale piggene som bøyes, popnagler, lim og diverse skruer som nevnt. Tross iherdig jobbing med skruene klarte jeg å knekke en til setestroppen så den må jeg få ut restene av.

Tenker å se godt over bunnplate til sete og evt reparere skavanker pluss lakkeres sort, deretter brukes setepute (stoppet) fra det sete som er best av de to jeg har. Demonterer alt som kan brukes fra reservesete men bunnplate er så rusten så den er det ikke håp for med mindre det er den eneste på kloden. Har nytt setetrekk, setestropp, to nye chromlister med festeskruer og muterer.

Når jeg er ferdig med bunnplate, har sortert ut delene og stoppet som skal brukes er jeg usikker på om jeg skal sluttføre jobben selv eller få hjelp av en salmaker for å få den siste finishen på sete. Vil for all del ikke ende opp med ett resultat tilsvarende det som var der da det vil rasere hele sluttresultatet. Noen bilder fra utgangspunktet og underveis:
IMG_1294.jpeg
IMG_6561.jpeg
IMG_6562.jpeg
IMG_6564.jpeg
IMG_6568.jpeg
Her kommer bilder av reservesete som jeg tar deler fra og kanskje jeg også bruker stoppet eller heter det pute … uansett dere skjønner hva det er. Bilde viser at det er litt mer fasong / linjer på dette vs det som har vært trukket om tidligere.
IMG_6566.jpeg
IMG_6567.jpeg
IMG_6565.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Apropos trekke om sete hadde jeg tenkt å sette bort til en salmaker for å få så bra resultat som mulig men i en artikkel her var det mange gode tips for hvordan du gjør det.

Tips for re-covering a motorcycle seat like a pro:
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... ike-a-pro/

En «to-do list» er ikke noe jeg vanligvis har benyttet meg av men det hender jeg noterer og spesielt ting som bør skaffes / kjøpes.

Write a to-do list for your project, even if it’s a bit depressing:
https://www.hagerty.com/media/maintenan ... epressing/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7113
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

Var xs 500 først av japsene med 4 ventiler pr cylinder?
Jeg ser at den har balanseaksel også.


https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 0%2078.htm
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6389
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

@Jompa den ble introdusert i 1972 som den første med 4 ventiler pr sylinder og balanseaksel og var i salg i nesten alle markeder allerede 1973 som TX500 men ble omdøpt til XS500 i 1975. TX500’n er i mine øyne klassisk i utseende og penere vs XS500 som er kantete men lett kan bygges om til TX, med XS kom det en del endringer til det bedre og mange problemer ble borte. Motoren hadde først to-delt topplokk som senere ble ett stykke sammen med endring av eksosutslipp fra ovale til runde.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar