Har fått innkalling av Husqvarna angående bytte av "slavecylinder koppling". De fraråder videre bruk og informerer om at dette blir utbedret uten kostnad for meg. MC er kjøpt ny fra forhandler på andre siden av landet, og ble fraktet av transportselskap; alt dette ble ordnet av forhandleren.
Er det noen som vet hva man har krav på i forbindelse med kostnader for frakt av kjøretøyet til forhandler slik at de får utbedret dette? Kan jeg kreve at de ordner med transport? Har ikke selv anledning til å frakte til den. Nærmeste merkeforhandler er langt av gårde, betalte 3500kr for å få den fraktet.
Tillot meg å endre trådtittelen siden dette tilfellet handler om tilbakekalling/recall for å rettet på en en feil.
Og jeg vil tro transportkostnadene dekkes av de som har sendt ut denne tilbakekallingen hvor det frarådes å bruke sykkelen til feilrettingen er utført.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Takk! Snakket med forhandler nå. Her hadde de tydeligvis "ikke noe ansvar, sykkelen har ikke kjøreforbud, du må frakte sykkelen selv, dette sjekker vi ifb. med vanlig service". Snakket for øvrig med forbrukerrådet tidligere også, de var klare på at ettersom det frarådes bruk av sykkelen for min egen sikkerhet, så skal forhandler/produsent ordne med transport, eller ihvertfall utbedre feilen uten ulempe/kostnad for meg.
Hva har vært din plan for for å følge opp servicer som gir deg mobilitets garanti til neste service, opprettholde garanti på sykkel, her kommer også recall / utbedring / oppdateringer som på noen merker / modeller kan være mange …
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
dypen skrev: 06 feb 2023, 14:58
Hva har vært din plan for for å følge opp servicer som gir deg mobilitets garanti til neste service, opprettholde garanti på sykkel, her kommer også recall / utbedring / oppdateringer som på noen merker / modeller kan være mange …
Skjønner ikke helt hva du spør om. Sykkelen har gått 2000km, 2019. Ingen mobilitet fra forrige service. Sykkelen har naturligvis gyldig reklamasjonsrett.
dypen skrev: 06 feb 2023, 17:23
Du må dekke transport for alle recall eventuelt software oppdateringer til nærmeste Husqvarna forhandler / verksted selv.
Kilder på det? Tar forbrukerkjøpsloven feil? Hvis jeg fortsetter å bruke kjøretøyet så risikerer forhandler en mye mer kostbar reklamasjonshenvendelse.
Etter ca. 8 mnd. med "mekling" i Forbrukertilsynet med Husqvarna og norsk forhandler, så ble jeg kontaktet direkte av KTM som tilbakebetalte alle mine utlegg ifbm. frakt av motorsykkelen til verksted for undersøkelse.
Husq701 skrev: 22 apr 2024, 22:46
En oppdatering på denne:
Etter ca. 8 mnd. med "mekling" i Forbrukertilsynet med Husqvarna og norsk forhandler, så ble jeg kontaktet direkte av KTM som tilbakebetalte alle mine utlegg ifbm. frakt av motorsykkelen til verksted for undersøkelse.
Meget bra
Den KTM forhandleren hadde jeg derimot så godt det lar seg gjøre holdt meg unna i fremtiden, hvis jeg har forstått deg riktig.
Husq701 skrev: 22 apr 2024, 22:46
En oppdatering på denne:
Etter ca. 8 mnd. med "mekling" i Forbrukertilsynet med Husqvarna og norsk forhandler, så ble jeg kontaktet direkte av KTM som tilbakebetalte alle mine utlegg ifbm. frakt av motorsykkelen til verksted for undersøkelse.
Meget bra
Den KTM forhandleren hadde jeg derimot så godt det lar seg gjøre holdt meg unna i fremtiden, hvis jeg har forstått deg riktig.
Tja, jeg kan ikke klandre de for mye. Men basert på hvordan de svarte på mine første henvendelser så hadde de godt av å lese seg litt opp på forbrukernes rettigheter her i landet. De prøvde seg blant annet først med den typiske "du har ikke reklamasjonsrett fordi du ikke kjøpte MC'en av oss". Det synes jeg ikke noe særlig om. Husqvarna sine kontaktpersoner i Sverige var dog enda mer håpløse - blir ingen ny Husqvarna på meg tror jeg.
Tips til den som skal opprette sak hos Forbrukertilsynet: Legg til ikke bare forhandleren som motpart, men også produsenten.
Har aldri hørt om noen som får dekket transport eller har stilt krav om å få det dekket ved utførelse av recall / tilbakekalling, men vi snakker ikke her om store avstander for å få slike utbedringer som i ditt tilfelle.
Men det var veldig bra de stiller opp i slike tilfeller og vil vel tippe det ikke er mange slike i året.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Det er mettopp det keg mente. Hvis dem ikke kjenner til kjøpers rettigheter så er dem ikke seriøse nok spør du meg. Hvordan er det kulig at daglig leder for et firma som selger motorsykler ikke kjenner til forbrukerrettighetene? Lærer man ikke slikt på skolen og eller gidder man ikke å lese seg opp på akkurat dette? Må jo være gjort på en liten time eller to og sette seg inn i disse reglene?