Tråden for oss som liker ØL!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22994
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vurdert å lage ØL selv, men jeg tror neppe jeg hadde klart å lage noe bedre enn det man får kjøpt uansett. :)

Dessuten har jeg nok av andre ting å bruke tiden min på. Jeg tror de store samt de lokale bryggeriene utklasser meg der, med god margin :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1303
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 26 apr 2024, 12:43 Jeg har vurdert å lage ØL selv, men jeg tror neppe jeg hadde klart å lage noe bedre enn det man får kjøpt uansett. :)

Dessuten har jeg nok av andre ting å bruke tiden min på. Jeg tror de store samt de lokale bryggeriene utklasser meg der, med god margin :)
Tror vi er litt like når det gjelder diverse DIY hobbyer @Bjerknez .
Det er kona´s store skrekk at jeg skal begynne med ølbrygging, jeg kjenner tre som driver med det hvor han ene også drev med det profesjonelt i flere år. Her er det mange grader av hvor langt man skal strekke det med tanke på både utstyr og kompleksitet.
Alt fra enkle startsett (f. eks. Brewbarrel) 5 liter tønne med tappekran og alt du trenger utenom vann), men må drikkes på et par dager etter åpning, finnes i diverse øltyper. https://www.partyking.no/brewbarrel-bry ... wE#36700-1
Til digitale bryggerkjeler eller at man koker humle, malt etc. i større kjeler på krabbekoker og har meskekar.
Lønner seg nok å starte med noe enkelt og små batcher, litt villgjær så er det bare å skrote hele batchen.

Strømmen Hjemmebrygg (i Lillestrøm) får mye ros for god service, opprinnelige grundere kjøpte det tilbake igjen og er erfarne karer som har 20 års erfaring. https://www.homebrew.no/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37923
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 26 apr 2024, 12:28 De siste par årene har jeg slått meg på hjemmelaget brennenesleøl. Har god tilgang på brennenesle i egen hage og det er ikke så mye jobb å lage ølet heller
Jeg har også tilgang til mye brennesle og benytter meg rikelig av det .
Men ikke til ølbrygging, den var ny for meg må innrømmes :-) .
Er for øvrig ikke noen "ølhund" heller siden jeg har fått mindre og mindre sans for "sprudlende" drikke... :crazy:
Vin, derimot, er en helt annen sak :vin :prf .

Lager derimot sprituttrekk/tinktur av brenneslrerøtter, urtedrikk av brennelseblader og ikke minst krydder av brenneslefrø.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22994
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått fyllt opp kjøleboksen med ØL :)
IMG_0503.jpeg
Dem med skarpt blikk ser også en Minttu flaske på bildet. Jegbhar også kjøpt slike hurtigposer med kakao som skal blandes med vann. Varm kakao i en kopp og en god dose med Minttu er skikkelig snadder. :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1065
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Domino »

Bailey's eller rom funker også fint i kakao.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22994
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tråden for oss som liker ØL!

Legg inn av Bjerknez »

IMG_0503.jpeg
Fikk testet noen av øl'ene på bildet over i helgen.

Hansa Mango IPA var vel den største favoritten av øl'ene jeg ikke hadde smakt før. Jeg så for meg nesten en rusbrus smak, men dette var en god øl med vag smak av Mango. Lettdrikkelig og fin øl som helt klart foretrekkes fremfor de mer tradisjonelle butikkøl'ene.

Schous pilsen var helt grei, men skilte seg ikke nevneverdig ut fra de ordinære butikkøl'ene. Men den er uansett hakket bedre. Ikke en øl som ga meg gåsehud og som jeg aktivt kommer til å kjøpe videre, men drikker den om jeg får den tildelt.

Frydenlund Juicy IPA var ingen høydare og minnet meg mer om en rusbrus hvor alkoholsmaken var fremtredende, selv om dette bare er en vanlig butikkøl. Denne blir ikke kjøpt igjen.

Nøisom Birra var ikke helt min type ØL.

Resten av ØLene jeg drakk i går var Nøisom Bonfire. Denne er så absolutt en av de beste ølene jeg har drukket og det er derfor det er denne jeg hamstrer mest av. Ved siden av Paulaner hveteøl som også er en sikker vinner.

Så Hansa Mango IPA, Nøisom Bonfire og Paulaner weissbeer er tre øl som så langt står øverst på min liste over øl. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar