Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 28 apr 2024, 10:21 Fokuset for timen var egentlig ganske enkelt: kjør maskinen og plasser seg rett i veibanen i svinger og sånt. Høres veldig lett ut, men blir fort overraskende komplisert når man skal beherske en egentlig ukjent maskintype. Er jo vant med å fokusere på trafikken og hvor jeg skal, men det blir fort litt overbelastning i hodet når man plutselig i tillegg må tenke på hvordan man opererer selve maskinen... :O
Mengdetrening er ikke å kimse av. Jeg har ca 1000km denne sesongen og ser at reflekser og rutine fremdeles er på oppadgående for sesongen. Fikk meg en veldig positiv tilbakemelding fra meg selv for et par uker siden: Tenker hele tiden på styrekommando/counter steering når jeg er ute på smale og svingete veier og så kom jeg plutselig litt for raskt rundt en litt for krapp sving og styrekommando kom som refleks uten at jeg var helt bevisst på det :twothumbs:

Denne her er litt fin (eller stygg alt ettersom...). En ser tydelig hva som gjøres feil (styring uten styrekommando/counter steering) og så alt for tydelig konsekvensen av feilen... [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GKbmBYKu6ow&rco=1[/youtube]
Kenneth 81 skrev: 28 apr 2024, 10:21 Alt i alt nok en veldig vellykket økt: Jeg føler at den "tekniske" biten av kjøringen sitter mye bedre etter mengdetreningen vi fikk inn på fredag, og så fikk jeg ha det litt artig på slutten og! Gleder meg som en unge til å kunne kjøre på egen hånd! :twothumbs: :biker:
:prf
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 28 apr 2024, 11:38 En bakkestartassistent er til god hjelp i mange bakkestartsituasjoner, særlig når det er mye trafikk og komplekse trafikk- og veiforhold, også for erfarne motorsyklister.
Har selv bakkestartassistent på KTM'en og synes dette er en bra greie å ha. Men greier meg også fint uten. Noe jeg har gjort på mine forrige sykler bortsett fra 1290'en jeg hadde før den jeg har nå.

Husker spesielt et krevende bakkestarttilfelle i en av hårnålsvingene i Stelviopasset i Italia for mer enn 10 år side.
I bra driv oppover i passet med passasjer og full oppfatning, måtte jeg stoppe i en sving med god dosering hvor en i kjørefølget, som hadde vært kjappere på gassen enn oss andre, hadde kommet borti en møtende bil med det resultat at hans flotte Moto Guzzi Norge lå i sideleie lett skamfert midt i kjørefeltet vårt.
Synet av sykkelen i denne posisjonen, fører stående (heldigvis!) i grøftekanten kombinert med stigningen og doseringen i svingen gjorde at man måtte holde hodet kaldt, plante rett bein i asfalten i forhold til helningen på veien/doseringen og holde sykkelen i ro til veibanen var klar igjen, for så å ta igang igjen. Uten å kvele Guzzimotoren, trille bakover ved igangsettelse, holde balansen, klar beskjed til passasjeren om å sitte helt rolig... Slippe opp brems, møte med gassen, holde balansen...
Rant noen svetteperler i panna mens det sto på husker jeg... :-)å
Mye trafikk i begge retninger var det også. Så det var en del ting å være spesielt oppmerksom på.
Blir fort mye å passe på når "alt" skjer samtidig. Tror jeg skal vente i hvert fall et par uker før jeg prøver meg på Stelviopasset med passasjer! :O

Synd med den Norge'n som veltet. Håper det gikk forholdsvis bra med både sykkel og fører. Må si at jo mer jeg kiker på finn, jo finere synes jeg de Guzzi'ene er. Må kanskje prøvekjøre en V7, Stelvio eller Norge etter hvert :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1199
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Domino »

Bjerknez skrev: 28 apr 2024, 12:30 Bakbremsen må vel være fin å bruke i slike tillfeller?
Det kommer jo an på hvilken fot du må sette i bakken. Dersom veiens helling er slik at du må sette ned høyre fot er det greit å ha lært seg å bruka frambremsen.

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 28 apr 2024, 13:34 Mengdetrening er ikke å kimse av. Jeg har ca 1000km denne sesongen og ser at reflekser og rutine fremdeles er på oppadgående for sesongen. Fikk meg en veldig positiv tilbakemelding fra meg selv for et par uker siden: Tenker hele tiden på styrekommando/counter steering når jeg er ute på smale og svingete veier og så kom jeg plutselig litt for raskt rundt en litt for krapp sving og styrekommando kom som refleks uten at jeg var helt bevisst på det :twothumbs:
Det er ingenting som er herligere enn når ting bare sitter! Når automatikken og instinktene stemmer med maskinen man sitter på, og ting bare fungerer! :twothumbs:
SveinHa skrev: 28 apr 2024, 13:34 Denne her er litt fin (eller stygg alt ettersom...). En ser tydelig hva som gjøres feil (styring uten styrekommando/counter steering) og så alt for tydelig konsekvensen av feilen... [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GKbmBYKu6ow&rco=1[/youtube]
Den der var heftig ja! :O Kjørte den i saktefilm ett par ganger. Fascinerende hvor tydelig man kan se hvordan instinktet jobber mot maskinen: Han styrer til høyre som en bil, sykkelen går til venstre, instinktivt retter han opp sykkelen for så og styre til høyre igjen. Og det sikkert ti ganger på to sekunder. Understreker skikkelig godt hvor viktig det er med fokus og mengdetrening for å unngå instinktive feilhandlinger.
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Kan man ikke velge hvilken fot man skal sette i bakken? Det heller vel ikke så mye i et kryss til at det blir et problem?

Tror dette er en teknikk man fort lærer seg. Av alle tingene som kan dukke opp av ubekvemligheter rundt MC kjring så kan jeg ikke huske at dette har vært en problemstilling hos meg vertfall.

Enten så kan man "bremse" ved å slure på klutchen slik at sykkelen ikke går bakover, eller så kan man holde inne frambremsen, eller evt. bakbremsen. Man kan også sette sykkelen i gir og slå av motoren hvis man må stå lenge.

På sykler med hill hold assist er jo uansett dette ikke noe problem.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 29 apr 2024, 08:51Den der var heftig ja! :O
Der lå en annen versjon av den på tuben tidligere med kommentarer og repetisjoner i sakte film men fant den ikke i farten. Føreren overlevde utelukkende fordi alle i brannbilen hadde krisemedisinsk utdanning... En må være kresen med hvem en krasjer med... :lol
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 29 apr 2024, 08:35 Synd med den Norge'n som veltet. Håper det gikk forholdsvis bra med både sykkel og fører. Må si at jo mer jeg kiker på finn, jo finere synes jeg de Guzzi'ene er. Må kanskje prøvekjøre en V7, Stelvio eller Norge etter hvert :twothumbs:
Kun kosmetiske skader på den hvite Norge Guzzi'en, den ble med på turen videre. Men føreren holdt seg "i skinnet" og smilte ikke fullt så bredt resten av turen som han hadde gjort før velten.

Apropos velt; en annen Guzzi i reisefølget, en eldre Norge 850, kom ut på grusen på vei inn på en rasteplass i Timmelsjochpasset der et par av oss andre akkurat hadde parkert. Og vi ble hjelpløse vitner til at forhjulet skled på grusen og sykkel og fører deiset i bakken.
Også denne ble med videre, godt gaffateipbandasjert...

Og endelig, i fergekøen i Kiel skulle en annen i reisefølge slenge beinet over salen på sin Stelvio. Bommet litt og fikk dyttet sykkelen over ende og dro med seg et par andre i fallet... Min Stelvio sto slik til at den ikke kom i kontakt med de andre og unngikk dermed å velte.
Eneste sykkel i dette reisefølget som ikke veltet på denne turen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 29 apr 2024, 08:58 Der lå en annen versjon av den på tuben tidligere med kommentarer og repetisjoner i sakte film men fant den ikke i farten. Føreren overlevde utelukkende fordi alle i brannbilen hadde krisemedisinsk utdanning... En må være kresen med hvem en krasjer med... :lol
Hvis jeg først kan velge hva jeg skal krasje i, så tror jeg at jeg går for ett hoppeslott! :lol
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 29 apr 2024, 09:33 Kun kosmetiske skader på den hvite Norge Guzzi'en, den ble med på turen videre. Men føreren holdt seg "i skinnet" og smilte ikke fullt så bredt resten av turen som han hadde gjort før velten.
Enda godt det ikke gikk værre enn det. :-)
AJ skrev: 29 apr 2024, 09:33 Apropos velt; en annen Guzzi i reisefølget, en eldre Norge 850, kom ut på grusen på vei inn på en rasteplass i Timmelsjochpasset der et par av oss andre akkurat hadde parkert. Og vi ble hjelpløse vitner til at forhjulet skled på grusen og sykkel og fører deiset i bakken.
Også denne ble med videre, godt gaffateipbandasjert...

Og endelig, i fergekøen i Kiel skulle en annen i reisefølge slenge beinet over salen på sin Stelvio. Bommet litt og fikk dyttet sykkelen over ende og dro med seg et par andre i fallet... Min Stelvio sto slik til at den ikke kom i kontakt med de andre og unngikk dermed å velte.
Eneste sykkel i dette reisefølget som ikke veltet på denne turen...
Flaks og uflaks kommer man seg ikke unna. Så lenge det bare går ut over stoltheten og kosmetikken så skal man vel ikke klage. Ikke så veldig mye i hvertfall :thumleft
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

En litt kort oppdatering fra dagens økt: Miks av litt bykjøring og landevei i dag: området rundt og mellom Lillestrøm og Kløfta. Fikk øvd mer på både kryss, krypekjøring og rundkjøringer både i Lillestrøm og på Kløfta, samt en hel haug med plassering i veibanen og bruk av forsvinningspunkt på landeveien i området rundt og mellom Lillestrøm og Kløfta.

Føler ting begynner å løsne nå! Det går litt mer av seg selv og jeg kan endelig fokusere mer på veien, trafikken og omgivelsene enn på selve sykkelen. Artig! :twothumbs:

Fikk og testet hard nedbremsing fra 80 takket være en Mercedes som mente det var unødvendig med klar bane imot før han kjørte forbi en moped. Ikke fullt så artig! :O

Vikeplikt virker og til å være frivillig på Østlandet, men det viste jeg fra før av. :lol

Dagens høydepunkt: en svingete bite landevei nær Kløfta der jeg fikk god flyt på å gire og bremse ned før svingen, akselerere ut av svingen, gire opp, akselererer videre, brems og gir ned igjen. Gjenta en to-tre ganger med et digert glis! Detta var artig!! :twothumbs: :D :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Da ble det en økt i dag og! :D

Dagens plan var å stikke en tur til kjøregården til Statens Vegvesen og se hvordan jeg får til kjøregårdsøvelsene.
Men når jeg kom til sjåførskolen så tok sjåførlæreren og kiket en gang på sola, så på sykkelen og sa at jeg fikk velge selv: landeveien eller kjøregården. Veldig enkelt valg: ut i grissgrendt strøk på jakt etter svinger! :lol :twothumbs:

Ble stort sett samme området som sist, men med litt variasjoner. Fikk beskjed om å, i tillegg til hva jeg skulle fokusere på sist, så fikk jeg beskjed om å fokusere med på å bruke kroppen og vektforskyvning til å hjelpe å styre sykkelen. Brukte noen svinger for å "kjøre meg varm", men gikk veldig fort å begynne å få sving på sakene (sykkelen ikke minst! :lol ).

Helt hærlig å kjenne at ting bare virker, gikk fra å være litt skummelt å lene seg mot asfalten i svingene, til at det begynte å gå greit, til at på slutten av timen så kunne jeg nærmest kjøre sykkelen med å flytte hodet og overkroppen i den retningen jeg ville ha sykkelen, så kom styrekommando, nedlegg og sykkelen etter på nesten ren automatikk! :twothumbs: De siste to tredjedelene av timen så sluttet sjåførlæreren å gi tips og tilbakemeldinger på kjøringen og ga kun beskjed om hvilken retning jeg skulle ta i rundkjøringer og kryss. Tar det som et tegn på at ting begynner å sitte. :thumleft

Tilbakemeldingen etter kjøreturen var at nå begynner ting å sitte. Hun syntes det var artig å se at de elementene vi snakket om når vi satte avgårde forbedret seg omtrent sving-for-sving igjennom hele kjøreturen. :D
Planen videre er at neste time blir i kjøregården, må tross alt igjennom den på oppkjøringen, så skal hun få booket time på bane så vi kan får unnagjort "kurs i presis kjøreteknikk på bane". 4-timers-kurs på bane der minst 3 timer skal være praktisk.

Begynner å se lyset i enden av tunellen nå. Forhåpentligvis er lappen i boks om ikke så alt for lenge! :twothumbs: :biker: :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

kaLARSnikov
Innlegg: 375
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 02 mai 2024, 20:29 Planen videre er at neste time blir i kjøregården, må tross alt igjennom den på oppkjøringen, så skal hun få booket time på bane så vi kan får unnagjort "kurs i presis kjøreteknikk på bane". 4-timers-kurs på bane der minst 3 timer skal være praktisk.
Bare å glede seg til dette, banekurset er kjempeartig. Har det blitt sagt noe om hvilken bane dere skal ha det på?

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 03 mai 2024, 09:39 Bare å glede seg til dette, banekurset er kjempeartig. Har det blitt sagt noe om hvilken bane dere skal ha det på?
Gleder meg som en unge! :twothumbs:

Hvis jeg ikke husker feil så er det Gardermoen Raceway vi skal til.
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Husker når jeg var på det banekurset at det var en lærer fra en annen kjøreskole som oppførte seg som en skikkelig drittsekk. På langstrekket skulle vi ha god fart og der likte vi å dra på litt for så og bremse ned kontrollert før noen kjegler. På langstrekket så passerte jeg så vidt hans elev da jeg trolig hadde en mer motorsterk sykkel og kanskje litt mer guts. Ikke vet jeg, men i vertfall så klikket kjørelæreren til den andre eleven fullstendig i vinkel på at jeg kjørte forbi hans elev.

Han så trolig dette som en konkurranse? Ikke vet jeg, men han kjeftet meg huden full med en god del barnslige slengkommentarer som jeg ikke helt klarte og ta seriøst så jeg satt vel nærmest og smilte litt. Alt bare prellet fullstendig av meg.

Min kjørelærer kom joggende bort og ga den andre kjørelæreren en verbal opphogning av langt høyere kvalitet og ting roet seg raskt. i ettertid fikk jeg beskjed om at det var en kjennsgjerning at han fort viklet seg bort i trøbbel og han var kjent i negativ grad blandt andre kjøreskolelærere.

Kjørelærer sa til meg at jeg ikke skulle henge meg opp i det han sa og at jeg ikke gjorde noe "ulovlig", for det var nemlig lov og passere verandre på langstrekket.

En litt merkelig opplevelse skal sies, som forøvrig prellet av meg ganske fort. Jeg klarer rett og slett ikke å ta slike folk seriøst. Han sto og kalte meg for alt mulig rart.

Den eneste forklaringen på hvorfor han ble så sint var nok at hans elev tilfeldigvis var litt "umoden" i forhold til andre på kurset. Når jeg da passerte han på rettstrekket så fikk det trolig begeret hans til å renne over.

Men både uteleier av banen og min samt de andre kjørelærerne var enige om at det jeg gjorde var helt innafor og fullt lovlig. Men ellers på banen og i svinger var det ikke lov og kjøre forbi.

Jeg hadde forøvrig en veldig god tone med han jeg kjørte forbi og han heller skjønte ikke problemet.

Men for å understreke. Kappkjøring er altså noe som ikke er tillatt av åpenbare grunner. Men på langstrekket kunne vi som nevnt passere hverandre, men legge oss bak igjen før neste sving. Vi skulle alltid holde samme rekkefølge.

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 03 mai 2024, 10:08 Husker når jeg var på det banekurset at det var en lærer fra en annen kjøreskole som oppførte seg som en skikkelig drittsekk. På langstrekket skulle vi ha god fart og der likte vi å dra på litt for så og bremse ned kontrollert før noen kjegler. På langstrekket så passerte jeg så vidt hans elev da jeg trolig hadde en mer motorsterk sykkel og kanskje litt mer guts. Ikke vet jeg, men i vertfall så klikket kjørelæreren til den andre eleven fullstendig i vinkel på at jeg kjørte forbi hans elev.

Han så trolig dette som en konkurranse? Ikke vet jeg, men han kjeftet meg huden full med en god del barnslige slengkommentarer som jeg ikke helt klarte og ta seriøst så jeg satt vel nærmest og smilte litt. Alt bare prellet fullstendig av meg.

Min kjørelærer kom joggende bort og ga den andre kjørelæreren en verbal opphogning av langt høyere kvalitet og ting roet seg raskt. i ettertid fikk jeg beskjed om at det var en kjennsgjerning at han fort viklet seg bort i trøbbel og han var kjent i negativ grad blandt andre kjøreskolelærere.

Kjørelærer sa til meg at jeg ikke skulle henge meg opp i det han sa og at jeg ikke gjorde noe "ulovlig", for det var nemlig lov og passere verandre på langstrekket.

En litt merkelig opplevelse skal sies, som forøvrig prellet av meg ganske fort. Jeg klarer rett og slett ikke å ta slike folk seriøst. Han sto og kalte meg for alt mulig rart.

Den eneste forklaringen på hvorfor han ble så sint var nok at hans elev tilfeldigvis var litt "umoden" i forhold til andre på kurset. Når jeg da passerte han på rettstrekket så fikk det trolig begeret hans til å renne over.

Men både uteleier av banen og min samt de andre kjørelærerne var enige om at det jeg gjorde var helt innafor og fullt lovlig. Men ellers på banen og i svinger var det ikke lov og kjøre forbi.

Jeg hadde forøvrig en veldig god tone med han jeg kjørte forbi og han heller skjønte ikke problemet.

Men for å understreke. Kappkjøring er altså noe som ikke er tillatt av åpenbare grunner. Men på langstrekket kunne vi som nevnt passere hverandre, men legge oss bak igjen før neste sving. Vi skulle alltid holde samme rekkefølge.
Uheldigvis ikke alle som jobber med folk som har verken vettet eller personligheta for oppgaven og som helst skulle vært satt innelåst på et kontor både av hensyn til seg selv og omgivelsene... ](*,)

Om ikke annet så blir det ofte en god historie av sånt. Men forhåpentligvis slipper jeg å forholde meg til knøler av det kalibret når jeg skal på banen. Om ikke så har jeg heldigvis kommet langt nok i livet til å stort sett greit klare å ikke bry meg om sånne idioter. Eller i det minste kjefte like godt (om ikke bedre) tilbake... :thumleft :lol
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Ikke så veldig mye nytt å rapportere, men har hatt to kjøretimer til nå. En med litt bykjøring og resten landevei (og trinnvurdering 2 som fikk to tomler opp av sjåførlæreren :twothumbs: ) og en med litt kjøring i kjøregården hos Statens Veivesen.
Kjøregården stengte en halv time etter timen startet, men fikk noen runder med slalom inn i "garasjen", gikk rimelig greit synes jeg. Traff kjegler eller svingte ikke hardt nok når jeg ikke husket å se langt fram, gikk veldig greit når jeg husket å se langt fram. Omtrent som man har lært med andre ord. :lol

By- og landeveiskjøringen har nådd det punktet der jeg endelig føler at jeg fokuserer mer på veien og trafikken enn på sykkelen. Å legge seg ned i svingene er ikke lengre noe jeg på tørre å gjøre, men faller seg helt naturlig. :D Øyeblikket ting "klikket" på plass var når jeg begynte å lene meg inn mot speilet på vei inn i svingene i stedet for å sitte stiv som en stokk på sykkelen. Før så ble det litt sånn at jeg følte at jeg måtte nærmest velte sykkelen inn i svingen, noe som tidvis føltes litt ubehagelig og ikke gav en særlig fin inngang i svingen. Nå så lener jeg meg mot speilet på den siden jeg skal til, så kommer styrekommando og resten av svingen nærmest automatisk! Med mye smidigere inngang i svingen, jevnere fart igjennom svingen, mindre skummelt, bedre flyt og kjøringen ble ennå mer artig som resultat! :twothumbs: :mc1

Neste post på programmet: et til time med kjøregård og landevei den 16. Deretter "kurs i presis kjøreteknikk på bane" på Gardermoen Raceway den 21. mai. Gleder meg som en overivrig 5-åring til julaften! :lol :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

kaLARSnikov
Innlegg: 375
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 08 mai 2024, 07:09 Ikke så veldig mye nytt å rapportere, men har hatt to kjøretimer til nå. En med litt bykjøring og resten landevei (og trinnvurdering 2 som fikk to tomler opp av sjåførlæreren :twothumbs: ) og en med litt kjøring i kjøregården hos Statens Veivesen.
Kjøregården stengte en halv time etter timen startet, men fikk noen runder med slalom inn i "garasjen", gikk rimelig greit synes jeg. Traff kjegler eller svingte ikke hardt nok når jeg ikke husket å se langt fram, gikk veldig greit når jeg husket å se langt fram. Omtrent som man har lært med andre ord. :lol

By- og landeveiskjøringen har nådd det punktet der jeg endelig føler at jeg fokuserer mer på veien og trafikken enn på sykkelen. Å legge seg ned i svingene er ikke lengre noe jeg på tørre å gjøre, men faller seg helt naturlig. :D Øyeblikket ting "klikket" på plass var når jeg begynte å lene meg inn mot speilet på vei inn i svingene i stedet for å sitte stiv som en stokk på sykkelen. Før så ble det litt sånn at jeg følte at jeg måtte nærmest velte sykkelen inn i svingen, noe som tidvis føltes litt ubehagelig og ikke gav en særlig fin inngang i svingen. Nå så lener jeg meg mot speilet på den siden jeg skal til, så kommer styrekommando og resten av svingen nærmest automatisk! Med mye smidigere inngang i svingen, jevnere fart igjennom svingen, mindre skummelt, bedre flyt og kjøringen ble ennå mer artig som resultat! :twothumbs: :mc1

Neste post på programmet: et til time med kjøregård og landevei den 16. Deretter "kurs i presis kjøreteknikk på bane" på Gardermoen Raceway den 21. mai. Gleder meg som en overivrig 5-åring til julaften! :lol :twothumbs:
Skikkelig artig å lese om fremdriften her, kanskje spesielt siden det bare er 3 år siden jeg var gjennom akkurat samme løpet selv. Kjenner faktisk igjen det med å "lene seg mot speilet", men skal innrømme at det ikke klikket helt for meg før på banekurset...

Virker for meg som at du ligger an til å ha lappen i boks mens det fortsatt er masse sommer igjen :)

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 08 mai 2024, 08:45 Skikkelig artig å lese om fremdriften her, kanskje spesielt siden det bare er 3 år siden jeg var gjennom akkurat samme løpet selv. Kjenner faktisk igjen det med å "lene seg mot speilet", men skal innrømme at det ikke klikket helt for meg før på banekurset...

Virker for meg som at du ligger an til å ha lappen i boks mens det fortsatt er masse sommer igjen :)
Takk, virkelig artig med slike tilbakemeldinger på det jeg skriver! :D Det motiverer til å skrive mer! :twothumbs:

Håper virkelig å ha lappen på plass tidlig i juni (med litt flaks og hvis MC-gudene står meg bi! :P ), da blir det nok ikke mange dagene før det står en sykkel i garasjen! :twothumbs: Eller, garasjen og garasjen, den skal jo rase bortover svingete landeveier med meg i salen med tidenes største glis om kjeften! :lol :mc7
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Her har det vært stille ei stund nå. Sitter å jobber med siste innspurten på en masteroppgave, så blir lite tid til morro.

Men litt tid har det blitt allikevel: har hatt en til landeveistime, det gikk som på skinner så da sier vi oss stort sett ferdig med den typen timer! :twothumbs: I går var det "Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane", noe som var så artig at det nesten ikke kan kalles et kurs! :lol

Møtte opp på Gardermoen Raceway sammen med seks andre håpefulle elever og to sjåførlærere i absolutt strålende vær. :D

Selve kurset startet med en teoridel der vi satt samlet og gikk igjennom hva vi skulle gjøre på kurset, hvordan vi skulle gjennomføre det, samt litt diskusjoner og erfaringsdeling rundt motorsykkelkjøring, sikkerhet og kontroll. Ble litt interessante diskusjoner og var litt artig å se at alle hver for seg hadde gjort stort sett de samme erfaringene rundt blikk, forankring, plassering i sving og lignende.

Deretter var det ut på gokart-banen og kjøre sving! Myyyye sving! :D Kort oppsummert: Noe av det artigste jeg har gjort på mange år! :twothumbs:
Begynte selvfølgelig sakte og rolig for å bli kjent med banen, men farten økte ganske fort. Jeg lærte veldig fort hva som virket og hva som ikke virket, spesielt med tanke på bruk av blikk og forankring. Helt utrolig hvor mye bedre en sving går nå man har god forankring og bruker blikket rett! Kjøringen ble fort smidigere, mer stabil og ikke minst raskere etter hvert som de forskjellige elementene begynte å sitte. Veldig artig å kjenne at man blir flinkere og flinkere runde for runde. :twothumbs:

Jeg fikk og en praktisk demonstrasjon av hvorfor man skal peke tærne innover mot sykkelen og ikke utover når jeg la meg så mye ned i en sving at tærne var borti asfalten! :O Gikk bra og ble knapt nok merke på skoen, men steike jeg skvatt når det skjedde! :lol
To runder senere så var det fotpinnen og ikke skoen som var nedi så har lært både hvordan man skal ha føttern på fotpinnene OG hvor mye en MT-07 kan legges ned i en sving. :thumleft

Etter banekjøringen så var det ned til enden av dragracingbanen på Gardermoen for å trene på unnamanøver og brems. Der var det markert opp en løype som gikk igjennom unnamanøveren på den ene siden av stripa, kraftig nedbremsing og 180-grader sving, akselerer opp til 80 ned motsatt retning og så brems til stillestående fra 80, start opp, kjør videre, snu på nytt og gjenta.

Unnamanøveren og brems til stillestående begynte vi i rundt 50-60 og økte på runde for runde opp til 80. Unnamanøveren synes jeg gikk overraskende greit, selv i 80. Styrekommando gjør jobben. :thumleft Trodde den skulle være litt vanskeligere for å være ærlig, men blikket opp og frem, og bestemte kommandoer så gjør sykkelen resten. :-)

Og stoppe hardt men kontrollert fra 80 var for så vidt ikke noe problem å få til, men å få det til bra var litt værre. Til å begynne med brukte jeg for mye bakbrems. I og for seg ikke et stort problem på en sykkel med ABS, men kunne kjenne (og instruktørene så) at nedbremsingen ble litt ustabil og sykkelen "logret litt med halen" for å si det sånn. En annen ting som var litt utfordrende var å motorbremse ned girene. Jeg blir for "brå" med clutchen så tror jeg låste bakhjulet et par ganger. Her trengs det mengdetrening. Men alt i alt gikk det bra. Fikk stoppet sykkelen kjapt og effektivt selv om det ble litt mer "lurvete" enn hva jeg hadde håpet på. :-)

Når vi var ferdig med unnamanøver og "bråstopp", så var det tilbake på banen for å trene på brems i sving. I to av svingene på banen var det satt ut kjegler som markerte punktet vi skulle bremse inn mot. Vi skulle ikke stoppe, men ned i førstegir og lav fart før vi satte avgårde igjen. Dette synes jeg gikk ganske bra. Var forberedt på at sykkelen ville prøve å rette seg opp og kjøre rett frem når man bremser hardt i sving, men det var fremdeles litt ubehagelig de første par gangene jeg fikk prøvd det selv. Igjen, bestemt styrekommando for å holde nedlegget mens man bremser, så gikk det egentlig overraskende greit synes jeg. :twothumbs:

Kurset ble avsluttet med en diskusjon rundt dagens erfaringer og observasjoner. En god runde det og, og igjen artig å se at alle mann stort sett hadde gjort seg de samme erfaringene. :D

Alt i alt synes jeg det var et ekstremt nyttig, lærerikt og ikke minst artig kurs! Mye mengdetrening og læring på kort tid, og ikke minst artig når man "treffer" i sving etter sving og virkelig får god flyt på kjøringen! :twothumbs:

Nå gikk jo selvfølgelig ikke alt helt perfekt: Jeg må jobbe mer med å bruke clutchen når jeg girer ned under bremsing. Fokuset blir på så mye annet samtidig at jeg er alt for brå med å slippe clutchen, noe som gjør bremsingen mer ustabil. Men der er det bare mengdetrening som gjelder. :thumleft

En annen ting, som jeg er litt usikker på om er sykkelen, jeg, eller begge deler, er bruk av gassen i sving. Sykkelen motorbremser ganske kraftig. I og for seg en god ting, men jeg liker ikke helt hvordan gassen oppfører seg fra helt av til der den begynner å "ta": Når jeg motorbremser inn mot en sving, og så går på gassen igjen, så "rykker" sykkelen litt. Akkurat som om jeg går veldig hardt på gassen, selv om jeg føler at jeg forer gassen inn ganske jevnt. Det virker nesten som at gassen i stedet for å gå jevnt og fint fra 0% til 1%, 2%, 3%, 4%, og så videre, hopper rett fra 0% til 5%, 6%, 7% og så videre. (og det samme når man går av gassen). Det virker rett og slett som at det mangler mulighet til å bruke gassområdet fra 1-5%, noe som gjør det litt rykkete når jeg går av og på gassen.
Løsningen virker til å være å ikke slippe gassen opp så mye at man går inn i 0-5%-intervallet slik at jeg ikke får det rykket når jeg går av og på gassen, men det synes jeg er litt vanskelig å få til samtidig som jeg styrer og bremser. Mest sannsynligvis så er løsningen her, som over alt ellers, mengdetrening. :D

Neste punkt på lista: Langkjøring, kanskje en runde i kjøregården for å teste øvelsene en gang til, og så oppkjøring (håper jeg)! :biker:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Det du nevner med gassen på slutten der kan nok både skyldes deg eller dårlig mapping. Mapper du den så vil slike typiske problemer ofte forsvinne tror jeg.

Ellers så høres det jo ut som om du er på god vei nå :)

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 22 mai 2024, 09:45 Det du nevner med gassen på slutten der kan nok både skyldes deg eller dårlig mapping. Mapper du den så vil slike typiske problemer ofte forsvinne tror jeg.
Hadde akkurat samme problemet med Golfen jeg kjørte opp med for 24 år siden. Veldig "luggete" av og på gassen. Tenker det er litt en kombinasjon av det og meg her. Jeg er litt for brå og den innsprøytninga er ikke så godt styrt som den kunne vært.

Husker den Golfen holdt på å drive meg til vanvidd! Var vant til foreldrene mine sin Suzuki Baleno. Den var mye snillere av og på gassen, så å gå over fra den og til en "luggete" Golf var en nedtur. :lol
Bjerknez skrev: 22 mai 2024, 09:45 Ellers så høres det jo ut som om du er på god vei nå :)
Har en jobbreise og en ferietur i juni, men med litt flaks, kanskje jeg får kjørt opp i løpet av juni allikevel. Håper på det! :D
Da blir det rett ut å kjøpe sykkel! :biker:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24651
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 22 mai 2024, 10:04 Har en jobbreise og en ferietur i juni, men med litt flaks, kanskje jeg får kjørt opp i løpet av juni allikevel. Håper på det! :D
Da blir det rett ut å kjøpe sykkel! :biker:
Jeg fikke også lappen i juni. Nærmere sagt 3.juni. Men det var i 2014 da :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 22 mai 2024, 09:32 I går var det "Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane", noe som var så artig at det nesten ikke kan kalles et kurs! :lol
Sånn det skal være :twothumbs:
Kenneth 81 skrev: 22 mai 2024, 09:32En annen ting, som jeg er litt usikker på om er sykkelen, jeg, eller begge deler, er bruk av gassen i sving. Sykkelen motorbremser ganske kraftig. I og for seg en god ting, men jeg liker ikke helt hvordan gassen oppfører seg fra helt av til der den begynner å "ta": Når jeg motorbremser inn mot en sving, og så går på gassen igjen, så "rykker" sykkelen litt. Akkurat som om jeg går veldig hardt på gassen, selv om jeg føler at jeg forer gassen inn ganske jevnt. Det virker nesten som at gassen i stedet for å gå jevnt og fint fra 0% til 1%, 2%, 3%, 4%, og så videre, hopper rett fra 0% til 5%, 6%, 7% og så videre. (og det samme når man går av gassen). Det virker rett og slett som at det mangler mulighet til å bruke gassområdet fra 1-5%, noe som gjør det litt rykkete når jeg går av og på gassen.
Synes BMWen min oppfører seg akkurat likt... Blir mye clutch i "friction zone" ved køkjøring...

Gøy å følge med på framgangen din @Kenneth 81 Du skriver godt så fortsett med det :thumleft
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 22 mai 2024, 10:08 Jeg fikke også lappen i juni. Nærmere sagt 3.juni. Men det var i 2014 da :)
Fikk mye ut av første sesongen da! :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 211
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 22 mai 2024, 10:15 Synes BMWen min oppfører seg akkurat likt... Blir mye clutch i "friction zone" ved køkjøring...
Har sett mer en en test som klager på det samme. Litt rart at produsentene ikke klarer bedre? :-k
SveinHa skrev: 22 mai 2024, 10:15 Gøy å følge med på framgangen din @Kenneth 81 Du skriver godt så fortsett med det :thumleft
Artig å høre høre! @SveinHa, skal fortsette å oppdatere når det er noe interessant å skrive om. :twothumbs:
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Svar