Her har det vært stille ei stund nå. Sitter å jobber med siste innspurten på en masteroppgave, så blir lite tid til morro.
Men litt tid har det blitt allikevel: har hatt en til landeveistime, det gikk som på skinner så da sier vi oss stort sett ferdig med den typen timer!

I går var det "Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane", noe som var så artig at det nesten ikke kan kalles et kurs!
Møtte opp på Gardermoen Raceway sammen med seks andre håpefulle elever og to sjåførlærere i absolutt strålende vær.
Selve kurset startet med en teoridel der vi satt samlet og gikk igjennom hva vi skulle gjøre på kurset, hvordan vi skulle gjennomføre det, samt litt diskusjoner og erfaringsdeling rundt motorsykkelkjøring, sikkerhet og kontroll. Ble litt interessante diskusjoner og var litt artig å se at alle hver for seg hadde gjort stort sett de samme erfaringene rundt blikk, forankring, plassering i sving og lignende.
Deretter var det ut på gokart-banen og kjøre sving! Myyyye sving!

Kort oppsummert: Noe av det artigste jeg har gjort på mange år!
Begynte selvfølgelig sakte og rolig for å bli kjent med banen, men farten økte ganske fort. Jeg lærte veldig fort hva som virket og hva som ikke virket, spesielt med tanke på bruk av blikk og forankring. Helt utrolig hvor mye bedre en sving går nå man har god forankring og bruker blikket rett! Kjøringen ble fort smidigere, mer stabil og ikke minst raskere etter hvert som de forskjellige elementene begynte å sitte. Veldig artig å kjenne at man blir flinkere og flinkere runde for runde.
Jeg fikk og en praktisk demonstrasjon av hvorfor man skal peke tærne innover mot sykkelen og ikke utover når jeg la meg så mye ned i en sving at tærne var borti asfalten!

Gikk bra og ble knapt nok merke på skoen, men steike jeg skvatt når det skjedde!
To runder senere så var det fotpinnen og ikke skoen som var nedi så har lært både hvordan man skal ha føttern på fotpinnene OG hvor mye en MT-07 kan legges ned i en sving.
Etter banekjøringen så var det ned til enden av dragracingbanen på Gardermoen for å trene på unnamanøver og brems. Der var det markert opp en løype som gikk igjennom unnamanøveren på den ene siden av stripa, kraftig nedbremsing og 180-grader sving, akselerer opp til 80 ned motsatt retning og så brems til stillestående fra 80, start opp, kjør videre, snu på nytt og gjenta.
Unnamanøveren og brems til stillestående begynte vi i rundt 50-60 og økte på runde for runde opp til 80. Unnamanøveren synes jeg gikk overraskende greit, selv i 80. Styrekommando gjør jobben.

Trodde den skulle være litt vanskeligere for å være ærlig, men blikket opp og frem, og bestemte kommandoer så gjør sykkelen resten.
Og stoppe hardt men kontrollert fra 80 var for så vidt ikke noe problem å få til, men å få det til
bra var litt værre. Til å begynne med brukte jeg for mye bakbrems. I og for seg ikke et stort problem på en sykkel med ABS, men kunne kjenne (og instruktørene så) at nedbremsingen ble litt ustabil og sykkelen "logret litt med halen" for å si det sånn. En annen ting som var litt utfordrende var å motorbremse ned girene. Jeg blir for "brå" med clutchen så tror jeg låste bakhjulet et par ganger. Her trengs det mengdetrening. Men alt i alt gikk det bra. Fikk stoppet sykkelen kjapt og effektivt selv om det ble litt mer "lurvete" enn hva jeg hadde håpet på.
Når vi var ferdig med unnamanøver og "bråstopp", så var det tilbake på banen for å trene på brems i sving. I to av svingene på banen var det satt ut kjegler som markerte punktet vi skulle bremse inn mot. Vi skulle ikke stoppe, men ned i førstegir og lav fart før vi satte avgårde igjen. Dette synes jeg gikk ganske bra. Var forberedt på at sykkelen ville prøve å rette seg opp og kjøre rett frem når man bremser hardt i sving, men det var fremdeles litt ubehagelig de første par gangene jeg fikk prøvd det selv. Igjen, bestemt styrekommando for å holde nedlegget mens man bremser, så gikk det egentlig overraskende greit synes jeg.
Kurset ble avsluttet med en diskusjon rundt dagens erfaringer og observasjoner. En god runde det og, og igjen artig å se at alle mann stort sett hadde gjort seg de samme erfaringene.
Alt i alt synes jeg det var et ekstremt nyttig, lærerikt og ikke minst artig kurs! Mye mengdetrening og læring på kort tid, og ikke minst artig når man "treffer" i sving etter sving og virkelig får god flyt på kjøringen!
Nå gikk jo selvfølgelig ikke alt
helt perfekt: Jeg må jobbe mer med å bruke clutchen når jeg girer ned under bremsing. Fokuset blir på så mye annet samtidig at jeg er alt for brå med å slippe clutchen, noe som gjør bremsingen mer ustabil. Men der er det bare mengdetrening som gjelder.
En annen ting, som jeg er litt usikker på om er sykkelen, jeg, eller begge deler, er bruk av gassen i sving. Sykkelen motorbremser ganske kraftig. I og for seg en god ting, men jeg liker ikke helt hvordan gassen oppfører seg fra helt av til der den begynner å "ta": Når jeg motorbremser inn mot en sving, og så går på gassen igjen, så "rykker" sykkelen litt. Akkurat som om jeg går veldig hardt på gassen, selv om jeg føler at jeg forer gassen inn ganske jevnt. Det virker nesten som at gassen i stedet for å gå jevnt og fint fra 0% til 1%, 2%, 3%, 4%, og så videre, hopper rett fra 0% til 5%, 6%, 7% og så videre. (og det samme når man går av gassen). Det virker rett og slett som at det mangler mulighet til å bruke gassområdet fra 1-5%, noe som gjør det litt rykkete når jeg går av og på gassen.
Løsningen virker til å være å ikke slippe gassen opp så mye at man går inn i 0-5%-intervallet slik at jeg ikke får det rykket når jeg går av og på gassen, men det synes jeg er litt vanskelig å få til samtidig som jeg styrer og bremser. Mest sannsynligvis så er løsningen her, som over alt ellers, mengdetrening.
Neste punkt på lista: Langkjøring, kanskje en runde i kjøregården for å teste øvelsene en gang til, og så oppkjøring (håper jeg)!
