Følelse av ubalanserte felger/dekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KiMedic
Innlegg: 249
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av KiMedic »

Har siden sykkelen var helt ny (kjørt300 km), hatt en merkelig ubalanse eller vibrasjon. Sykkelen er en KTM 390 adv med TKC70 dekk og eikefelger.

Jeg ser at det er balanseringslodd på begge hjul. Alt er helt nytt å uten skader. Noen ganger kan det virke som om turtall/fart påvirker, men hvis jeg tar inn clutch fortsetter «ristingen». Den er ikke slik som man normalt får på 1 dunker etter lengre tur med prikking i fingre. Mer som det er en flatspot i dekk.

Kjører med 2 bar i begge dekk.

Noen som har en ide? Kan det være nye dekk som ikke er innkjørt enda? Eller kjede? Ser ut som kjedestrammer står likt på begge sider bak, så det kan ikke være at bakhjulet står skjevt heller..

Tenkte å få de til å sjekke på 1k service, men hvis jeg kan ordne det selv, så er jo det best. Vet liksom ikke helt hvor jeg begynner å lete etter feil..?

Kan godt hende det er normalt for alt jeg veit
Sist redigert av KiMedic den 08 mai 2024, 22:36, redigert 1 gang totalt.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av Jompa »

Om bakhjulet er i balanse eller ikke er enkelt å finne ut.
Sett sykkelen på sidestøtta og vipp opp bakhjulet bruk 2. eller 3. gear og øk farta rolig.
Da merker du med en gang om hjulet er i balanse eller ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KiMedic
Innlegg: 249
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av KiMedic »

Jompa skrev:Om bakhjulet er i balanse eller ikke er enkelt å finne ut.
Sett sykkelen på sidestøtta og vipp opp bakhjulet bruk 2. eller 3. gear og øk farta rolig.
Da merker du med en gang om hjulet er i balanse eller ikke.
Hva skal jeg se/kjenne etter?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av Jompa »

Du både ser og kjenner at hele sykkelen vibrerer hvis hjulet er i ubalanse, jo fortere hjulet snurrer dess mer vibrerer det.
Sørg for at sykkelen står stødig når du prøver, og pass på at hjulet ikke kommer borti bakken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 659
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av Nomade »

For noen år siden prøvekjørte jeg en 390 ADV, jeg la også merke til vibrasjon under kjøringen. Personlig synes jeg det var litt mer enn det som burde vært normalt for en slik type sykkel.
Når jeg satte meg på min egen CRF250L etterpå og kjørte avgårde så føltes det mye mer behageligere ut selv om det også er en liten "traktor"
Denne vibrasjonen var en av flere grunner til at jeg valgte bort 390 ADV neste gang jeg kjøpte meg sykkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av AJ »

Var ingen vibrasjoner utover det man må kunne forvente i en ensylindring på min Duke 390.
Litt annet design på denne enn 390 Adv.
Så kanskje vibrasjonene skyldes designet og kåpedetaljer?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 249
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av KiMedic »

Nei det er ikke den 1 sylinder vibrasjonen. Den er nesten fraværende. Motoren er «silkemyk» sånn sett. Det er gummi (avtagbar) på fothviler. Eller så er det felgen. Jeg har ikke sett noe skade på hverken dekk eller felg.

Jeg skal teste @Jompa sitt tips først, så kan jeg eventuelt utelukke bakhjulet.

Jeg glemmer hele greia etter 5 min kjøring, så ikke noe stort problem. Å i svinger blir der borte føles det som. Skal forske litt mer når regnet gir seg..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Greddy
Innlegg: 126
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av Greddy »

Vibrasjoner forårsaket av ubalansert hjul pleier ikke manifistere seg før du når opp i motorvei hastigheter: 90 -100 km/t. Hvis du kjenner vibrasjoner før det, eller i alle hastigheter så kan det være andre årsaker.

TKC70 er jo en typisk adv dekk som er litt "knaasitte" Kan det være dette som er årsaken for skitlingen?

Toalmar
Innlegg: 358
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av Toalmar »

Har du sjekket om dekkene er ordentlig "på plass"?
Altså at de faktisk er kommet helt ut til felgen rundt det hele.

Vet at når jeg i min ungdom jobbet på ett MC verksted og vi la om dekk så smurte vi selvsagt dekk kanten før vi la det på og fylte det etterpå med mange bar, dette for at det skulle komme helt ut på rett plass. Etterpå justerte vi selvsagt dekktrykk til rett nivå.

DAE
Innlegg: 61
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av DAE »

Hjullager?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av AJ »

Kan muligens også ha noe med kjedejusteringen å gjøre.
Min erfaring er at KTM syklene er en smule kresen på akkurat dette.

Regner med at det samme gjelder 390 Adv. som 390 Duke, at kjerdet skal være rimelig stramt. Dvs. ingen utpreget slakk å snakke om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 249
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Følelse av ubalanserte felger/dekk

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev:Kan muligens også ha noe med kjedejusteringen å gjøre.
Min erfaring er at KTM syklene er en smule kresen på akkurat dette.

Regner med at det samme gjelder 390 Adv. som 390 Duke, at kjerdet skal være rimelig stramt. Dvs. ingen utpreget slakk å snakke om.
Det er akkurat dette jeg har følelsen av selv. Skal dobbeltsjekke kjede. Kanskje jeg skal kjøpe den kjedeføreren jeg droppa fra handlelista når jeg kjøpte sykkelen. Tenker det er mer for enduro/steinete kjøring. Men jeg så en video som viste at kjede «glei» veldig mye bedre med den på. Man fikk ikke den bølge formen på kjede hvis du skjønnerBilde
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar