MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4743
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker at dette ikke kan skyldes på venstresvinger og dens utfordringer. Det handler om kjøreteknikk og kjøreerfaring. Helt enig med kjellv.
Folk kjører for lite, med for lite fokus på kjøreteknikk.

Jeg er ikke best selv, har ikke øvd på unnamanøver enda i år.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 213
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: MC-ulykker

Legg inn av Atrox »

Begynner å bli i sterk tvil om jeg er enig i at en som 16-åring har nok konsekvenserfaring til å håndtere lett sykkel - spesielt etter å ha liggi bak noen ungdommer i nærområdet mitt her for et par dager siden. Bakhjulskjøring inn i rundkjøring med masse trafikk rundt - ikke i nærheten av å ha kontroll og holdt på å havne i midtrabatten. Virker som jaget etter det perfekte øyeblikket som gir flest tomler på sosiale media slår ihjel alle tanker om at det en driver med i trafikken kan få uheldige konsekvenser....

KiMedic
Innlegg: 249
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

MC-ulykker

Legg inn av KiMedic »

Jeg har kjørt mye trial/MX og moped som ungdom og ung voksen. På bane er jeg trygg og det finnes veldig få X-faktorer å tenke på.

Så kom jeg ut på veien i 2016 med fersk lapp på tung mc. Jeg som var så god på bane sleit litt med spesielt unnamanøver. Noe jeg hadde gjort utallige ganger på løp. Men med tung sykkel, brede dekk og mulighet for å slå seg skikkelig, ble det værre.

Jeg lærte 3 ting av læreren som jeg aldri glemmer.

1: Kjør som INGEN har sett deg i hvert kryss
2: tilpass farten FØR sving
3: Hold blikket ut av svingen

Disse tingene følger jeg hele tiden. Så passer jeg på å ta en skikkelig unnamanøver på bred vei en gang i blant. Knip godt om tanken å vær løs i armene. Utrolig hvordan sykkelen bare gjør jobben for deg!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38002
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Risikoen for å bli drept eller hardt skadet i en motorsykkel er 20 ganger større enn hvis du sitter i en bil. Om vi snakker lett-motorsykkel så er det 50 ganger større sjanse.
Over dobbelt så stor risiko for at en 16 åring på lettmotorsykkel blir drept eller skadet. Det skjønner jeg godt når jeg ser hvor uredde og "tøffe" enkelte av dem er. Jeg har til og med opplevd nestenulykke ved øvekjøring med en 17 åring. Han holdt regelrett på og kjøre rett i ræva på en annen bil.

Dette var første og siste gangen jeg øvekjørte med han. Følte han ville kjøre kun for å teste sykkelen og hadde ingen ønske om å lære noe.

Kan opplyse om at han i dag allerede har kjørt ut i sving, men han ble ikke nevneverdig skadet heldigvis. Bare flaks.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 09 mai 2024, 19:05
Risikoen for å bli drept eller hardt skadet i en motorsykkel er 20 ganger større enn hvis du sitter i en bil. Om vi snakker lett-motorsykkel så er det 50 ganger større sjanse.
Over dobbelt så stor risiko for at en 16 åring på lettmotorsykkel blir drept eller skadet. Det skjønner jeg godt når jeg ser hvor uredde og "tøffe" enkelte av dem er. Jeg har til og med opplevd nestenulykke ved øvekjøring med en 17 åring. Han holdt regelrett på og kjøre rett i ræva på en annen bil.

Dette var første og siste gangen jeg øvekjørte med han. Følte han ville kjøre kun for å teste sykkelen og hadde ingen ønske om å lære noe.

Kan opplyse om at han i dag allerede har kjørt ut i sving, men han ble ikke nevneverdig skadet heldigvis. Bare flaks.
Ennå en problemstilling er at "kulhetsfaktoren" hos unge førere gjør at svært mange av dem bruker kun et minimum av sikkerhetsutstyr. Ofte bare hjelmen. Dette gjør skadepotensialet svært mye større om noe skulle skje.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Mitt inntrykk er at mange unge på lettmotorsykkel synes det er kult med skinndresser og stilig utstyr. Men det gjelder ikke alle selvsagt. Han jeg kjlrte samens med hadde dyrt og bra utstyr. Han så ut som en hvilken som helst moto GP fører. Men det hjelper selvsagt lite når det meste mangler på innsiden av hjelmen.

Mange av dem er nok flinke til å beherske selve sykkelen, balansere på bakhjulet, bremse med bakhjulet i lufta etc. teknikken er der, men den trafikale forståelsen er det værre med. Jeg har sett det ganske ofte. Dem drar på bakhjulet mellom biler etc. isolert sett er teknikken der, men dem tenker ikke en eneste tanke på at reaksjonstiden forværres hvis noe skal oppstå forran dem eller hvis en bil vil bytte felt etc.

Som han jeg øvekjlrte med feks. Han var flink med foranlring, og plassering i veibanen. Han virket veldig sikker i kjøringen. Helt til han ikke fulgte med på bilen som sto rolig forran han. Han drev med helt andre ting.

Min konklusjon er er at mange 16 åringer ikke er modne til å kjøre lett MC. Men så kan man jo ikke utelukke enkelte grunnet modenhet. Da må man evt. øke aldersgrensen. Hva som er riktig å gjøre vet ikke jeg, men hvis ikke opplæringen samt fokus på trafikken forvedres så er nok en heving av aldersgrensen en av tingene som bør vurderes.

Takk gud for at jeg selv ikke hadde lett motorsykkel som 16 åring. Det hadde ikke gått bra. Jeg var jo fullstendig udødelig på den tiden. Tredde styret på mopeden rett i en lyktestolpe i 60 km/t. Jeg fly av mopeden og landet på gresset lenger bort. Reiste meg opp, haltet litt, reiste opp mopeden og kjlrte hjem med skjevt styre. Fant et stort rør og fikk bøyd det noenlunde rett igjen, men speilet forsvant og ble aldri montert på igjen.

Hadde ingen skrupler etterpå. Jeg ristet det av meg og kjørte slik jeg pleide etterpå. Var flere ganger i grøfta og veltet litt her og der, men jeg ble aldri skadet. Jeg vil si det var flaks. Men nå kjlrte jeg stort sett på landsbygda og på skogsveier med mopeden og ikke så mye i trafikk.

Hadde noen gitt meg en lett MC og kul kjøredress hadde det garantert endt med katastrofe.

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

For min del med moped som 14åring og lettsykkel(16) så gikk det helt smertefritt-og uten uhell etter offentlig vei..
-dette er så langt fasit med tung MC siden 1983 også.
Opplæringen vi fikk er jo liten i forhold til i dag men den hadde fokus på det viktigste trafikkregler og håndtering av sykkelen.
OG ikke minst en læresetning som jeg husker selv i dag:
Husk at når dere skal kjøre første turene sammen med de mer erfarende så ikke prøv å kjøre like fort i svinger og slikt for da blir det retning så-himmel blå.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 09 mai 2024, 23:50 For min del med moped som 14åring og lettsykkel(16) så gikk det helt smertefritt-og uten uhell etter offentlig vei..
-dette er så langt fasit med tung MC siden 1983 også.
Opplæringen vi fikk er jo liten i forhold til i dag men den hadde fokus på det viktigste trafikkregler og håndtering av sykkelen.
OG ikke minst en læresetning som jeg husker selv i dag:
Husk at når dere skal kjøre første turene sammen med de mer erfarende så ikke prøv å kjøre like fort i svinger og slikt for da blir det retning så-himmel blå.
De to siste linjene der er verdt å bite seg merke i. Spesielt når man kjlrer i grupper hvor flere unge og eller uerfarne er med. Da MÅ man ta hensyn til at de uerfarne vil prøve og holde følge. Det har jeg opplevd selv. Endte nesten med katastrofe for min del. Flaks det ikke kom bil i den svingen.

Men på den positive siden så fikk jeg en ganske så real lærepenge som har satt sine spor. Jeg fikk en advarsel og den har jeg forsøkt å leve etter og har nok kanskje reddet meg fra å ta de store risikoene i ettertid. Alt henger sammen, på et vis...

Men det er jo kjipern hvis det må ende i en ulykke før man lærer så klart.

Hadde jeg kjørt i en slik gruppe i dag som mer erfaren og vist at det var med en som er helt fersk, hadde jeg tatt affere og snakket med han/hun om dette. Å kjøre samens med mer erfarne motorsyklister som helt fersk på svingete veier er regerett skummelt hvis ingen i følget tar ansvar.

Det har også skjedd at en annen her inne kjørte ut som har hatt MC lappen i en mannsalder (Nevner ikke navn eller nick). Nå var ikke denne personen fersk overhodet, men det kan hende personen allikevel var ubekvem med hastigheten. Brått så var personen borte. Det endte heldigvis veldig bra, kun med noen få skrammer på sykkelen.

Kjører man i grupper og skal kjlre friskt, så kan dette være skummelt. Veldig skummelt, hvis ikke man har god dialog og kjenner hverandre veldig godt og eller har noenlunde samme kjørestil.

så langt har jeg vært heldig selv, men en dag kan det være meg som bidrar til den skumle statistikken....

Å kjlre sammen i store grupper gir meg egentlig ikke så veldig mye. Skal jeg kjlre friskt så foretrekker jeg å kjøre alene. Jeg liker å bestemme farten selv, samtidig som jeg ikke ønsker å stresse opp eller sinke en gruppe.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 395
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av SveinHa »

mekkern skrev: 09 mai 2024, 23:50 Husk at når dere skal kjøre første turene sammen med de mer erfarende så ikke prøv å kjøre like fort i svinger og slikt for da blir det retning så-himmel blå.
Godt poeng. Jeg har merket meg dette på læreturene med poden. Han begynte å kjøre motorsykkel før han var 6 år (trial) og har stålkontroll på sykkelen mens jeg hadde min første MC-tur da jeg var 62... Jeg bare slipper han litt fra meg og ber han roe seg slik at jeg kan ta han igjen... Funker fint det...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Innlegg: 200
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av kaLARSnikov »

Atrox skrev: 09 mai 2024, 14:26 Begynner å bli i sterk tvil om jeg er enig i at en som 16-åring har nok konsekvenserfaring til å håndtere lett sykkel - spesielt etter å ha liggi bak noen ungdommer i nærområdet mitt her for et par dager siden. Bakhjulskjøring inn i rundkjøring med masse trafikk rundt - ikke i nærheten av å ha kontroll og holdt på å havne i midtrabatten. Virker som jaget etter det perfekte øyeblikket som gir flest tomler på sosiale media slår ihjel alle tanker om at det en driver med i trafikken kan få uheldige konsekvenser....
Tror ikke vi nødvendigvis trenger å skylde på sosiale medier og jag etter "likes" for dette. Da jeg var tenåring var vi på tiden før mobiltelefoner og sosiale medier, hvor ISDN-linje var ansett som nærmest kaksete. Like fullt var jeg reinspikka idiot både på uplombert moped som gjorde 90 på sletta, og senere på bil. Noen av oss er bare naturlig unge, dumme og kjepphøye frem til godt inn i tyveårene.

Har for øvrig hørt fra flere det samme som nevnes her inne med at utstyrsnivået kan være høyst variabelt. Kanskje dette er noe som burde vært kartlagt skikkelig om det ikke allerede er gjort? "Kulhetsfaktoren" er én ting, men det er heller ikke å stikke under en stol at skikkelig utstyr koster litt. Om man er 16 år og det i tillegg nettopp har forsvunnet potensielt titalls tusener på sykkel så er det ikke nødvendigvis all verdens budsjett til overs for utstyr. Selv om man handler fra budsjetthylla så ryker det på flere tusenlapper om man skal ha hjelm, jakke, bukser, hansker og støvler. Da spørs det nok om ikke enkelte prioriterer bort deler av utstyret (som f.eks. litt tykke støvler og klær man allerede har fremfor dedikert sikkerhetsutstyr til motorsykkel), eller at man lar seg friste av billig utstyr fra Temu og Aliexpress som i verste fall ikke engang er egnet til bruk på tråsykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 10 mai 2024, 11:47
Atrox skrev: 09 mai 2024, 14:26 Begynner å bli i sterk tvil om jeg er enig i at en som 16-åring har nok konsekvenserfaring til å håndtere lett sykkel - spesielt etter å ha liggi bak noen ungdommer i nærområdet mitt her for et par dager siden. Bakhjulskjøring inn i rundkjøring med masse trafikk rundt - ikke i nærheten av å ha kontroll og holdt på å havne i midtrabatten. Virker som jaget etter det perfekte øyeblikket som gir flest tomler på sosiale media slår ihjel alle tanker om at det en driver med i trafikken kan få uheldige konsekvenser....
Tror ikke vi nødvendigvis trenger å skylde på sosiale medier og jag etter "likes" for dette. Da jeg var tenåring var vi på tiden før mobiltelefoner og sosiale medier, hvor ISDN-linje var ansett som nærmest kaksete. Like fullt var jeg reinspikka idiot både på uplombert moped som gjorde 90 på sletta, og senere på bil. Noen av oss er bare naturlig unge, dumme og kjepphøye frem til godt inn i tyveårene.

Har for øvrig hørt fra flere det samme som nevnes her inne med at utstyrsnivået kan være høyst variabelt. Kanskje dette er noe som burde vært kartlagt skikkelig om det ikke allerede er gjort? "Kulhetsfaktoren" er én ting, men det er heller ikke å stikke under en stol at skikkelig utstyr koster litt. Om man er 16 år og det i tillegg nettopp har forsvunnet potensielt titalls tusener på sykkel så er det ikke nødvendigvis all verdens budsjett til overs for utstyr. Selv om man handler fra budsjetthylla så ryker det på flere tusenlapper om man skal ha hjelm, jakke, bukser, hansker og støvler. Da spørs det nok om ikke enkelte prioriterer bort deler av utstyret (som f.eks. litt tykke støvler og klær man allerede har fremfor dedikert sikkerhetsutstyr til motorsykkel), eller at man lar seg friste av billig utstyr fra Temu og Aliexpress som i verste fall ikke engang er egnet til bruk på tråsykkel.
Da er vi trolig omtrent like gamle. Når jeg var 16 år så var det ISDN som var kaksete ja. Jeg kjørte dobbel ISDN linje. Blokkerte telefonlinja, men det var jo ingen som ringte den gangen uansett. Det var den gangen folk ringte når dem faktisk hadde noe på hjertet og ikke bare for å spørre om potetene var satt over.

Nei, jeg kan vel ikke si vi var noe bedre den gangen muligens. Vi kjørte trimmede mopeder så blårøyken sto. Vi kjørte gjerne skogsstier etc. for å unngå å bli stoppet og vi holdt oss stort sett på landsbygda. Vi kjørte altså veldig sjeldent i trafikk. Det var trolig det som reddet oss.

I dag kjøper jo folk mopeder å bruker som nyttekjlretøy til skole og jobb tror jeg. Dermed tror jeg det er flere mopeder blandt bilister i dag enn det var før? Den generelle trafikktettheten har vel også økt en smule de siste 30 årene?

DAE
Innlegg: 61
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »

Og mopedførerbevis var det heller ikkje når eg kjøpte min, virka armer og bein så var det ok, eg kjørte rundt halvblind i tillegg, gjekk bra då..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23087
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 10 mai 2024, 13:21 Og mopedførerbevis var det heller ikkje når eg kjøpte min, virka armer og bein så var det ok, eg kjørte rundt halvblind i tillegg, gjekk bra då..
Da er du eldre enn meg. Jeg måtte ta mopedførerbevis. Men du skulle jammen være lavpannet før dem strøk deg. De aller fleste fikk beviset. Det var jo ingen oppkjøring med sensor etc.

Ingen alvorlige ulykker for min del eller dem jeg kjlrte sammens med. Men det ble jo noen velt og litt skrubbsår. Vi kjørte jo gjerne hjem etter en fest også. Om frambremsen ikke funket var ikke så nøye. Wiren hang jo ved siden av styret. Men trimmsettet var på plass! :lol

Men igjen... vi kjørte kun rundt her på bygda. Stort sett vertfall.

DAE
Innlegg: 61
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »

Eg er 69 modell.
Bror min fekk beskjed om å kjøre mopeden dei ikkje fekk i hengeren tilbake når det var kurs, han var visst den einaste som kunne kjøre sa læraren..
Kjørt trial i 3 år

Svar