Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Rha
Innlegg: 293
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Rha »

Det er nok ikke ti ganger bedre, men kjett å stå i Skibotn med ei teltstang som er knekt også (har prøvd det)
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 27 mai 2024, 12:04 Det er nok ikke ti ganger bedre, men kjett å stå i Skibotn med ei teltstang som er knekt også (har prøvd det)
Joda, jeg ser den. Jeg er klar over at dyrere telt mest trolig har forsterkede egenskaper. Men for oss MC campere vil jeg tro selv de rimeligste teltene er mer enn gode nok?

Dog forstår jeg at at man gjerne kan ta mer penger for telt som har noe unikt og som har unike egenskaper. Som feks. Lonely Rider teltet som er bygget for å få plass til en motorsykkel i forteltet etc. Da skjønner jeg at det koster litt mer.

Men skal man ha et vanlig såkalt dome telt til to personer for bruk sommerstid i stort sett fint vær og litt regn, så troe jeg man kommer godt ut med å velge noe i det rimelige segmentet.

Så kan man heller kjøpe nytt telt etter etter år eller tre hvis det skulle ryke uten å få dårlig samvittighet.

Derimot er jeg klar over at enkelte selger veldig rimelige telt som IKKE holder mål, så man må selvsagt være litt våken når man kjøper telt. :)

kaLARSnikov
Innlegg: 226
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av kaLARSnikov »

Tur rundt Väneren på lørdag med påfølgende telting på Läckö camping et steinkast fra Läckö slott.
441444530_833887045469359_4824094679776078229_n.jpg
Ganske fornøyd med teltet (mitt til høyre, til venstre Naturehike telt fra Aliexpress som vistnok også fungerte helt utmerket). Takket være latskap og en million mygg (Team Urutinert hadde ingen form for myggmiddel e.l.) så ble teltet bare slengt oppå footprint'en og ytterteltet ble ikke "strekt ut" med bardunene (som også medførte at jeg "mistet" forteltet. I ettertid skulle jeg nok ha gjort dette da det trolig ikke var helt heldig for innemiljøet at ytterteltet bare lå inntil/oppå det ellers godt ventilerte underteltet. Jeg glemte også bort at doble glidelåser på dørene er en greie og at jeg kunne hatt dørene åpne med kun myggnettingen lukket for å få inn mer luft. Med andre ord kunne jeg nok være mye mindre klam og varm enn det jeg endte opp med å være. Lærdom til senere, men noe læringskurve er vel å forvente når man knapt har drevet med slikt tidligere og ikke i det hele tatt innenfor de siste 30 årene.

Teltet var lett å sette opp og ta ned igjen, kun to sammenleggbare stenger som spennes i kryss. Liggeunderlaget gjorde susen (minipumpe fra Aliexpress anbefales, mye enklere enn å styre med pumpepose), soveposen holdt meg god og varm når temperaturen sank ned til rundt 13-14 grader på natta, og puta var ganske behagelig selv om jeg kanskje optimalt hadde ønsket meg ennå litt mer høyde på den.

Alt sammen kostet meg ca. 3500,- takket være tilbud på Fjellsport. Fortsatt rabatter å hente på enkelte av de, ser det ut til.

https://www.fjellsport.no/merker/sydvan ... et-2-green
https://www.fjellsport.no/merker/sydvan ... k-one-size
https://www.fjellsport.no/merker/mounta ... lue-202456
https://www.fjellsport.no/merker/exped/ ... l-341-5191
https://www.fjellsport.no/merker/urberg ... gbag-white

Og alt sammen fikk plass i en SW Motech 350 drybag:
Snapchat-2084629267.jpg
"Sivilklær" og et par sko fikk plass i toppboksen og det var fortsatt plass til å låse inn hjelmen ved behov. Mer trenger man jo ikke for én overnatting.

Jeg trenger dog litt mengdetrening med nedpakkingen, da det totale volumet endte med å bli vesentlig større på veien hjem igjen... Muligens ender jeg med å, som flere andre, ha teltrullen oppå drybaggen i stedet for inni.

Dessverre var ikke natten noe høydare. Jeg bruker i overkant lang tid på å sovne til vanlig, og når kombinasjonen smalt underlag og smal sovepose gjorde at jeg ikke kunne ta i bruk min klassiske sovestil "sjøstjerne på magen" så ble det lite og dårlig søvn. Det at jeg ikke fikk helt dreisen på skumproppene jeg handlet tidligere på dagen hjalp heller ikke da turkameraten dro igang snorkemaskineriet. Og jeg fikk meg en støkk et par ganger da det ramlet ned kongler som traff teltet. Bakken der jeg endte med å slå opp teltet var også bratt nok til at underlaget i løpet av natten forflyttet seg - med meg på - fra midten av teltet og helt inn i det ene hjørnet.

Kan bare konkludere med at telting i skog kanskje ikke er helt min greie :lol Men som en nødløsning fungerer det jo, og med litt bedre forhold samt nyervervet erfaring så kan det nok bli riktig så kjekt. Hvis jeg blir vant til begrensningene av å ikke ha en full seng å boltre meg i da.

Läckö slott er uansett verdt å svinge innom om man alikevel befinner seg på de kanter. Fint slott med litt historie bak seg. Vi fikk ikke med oss omvisningen da vi ankom sent og måtte dra tidlig, men tok en tur på gangstien rundt. Vær obs på mye sauemøkk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Fin oppsummering @kaLARSnikov :twothumbs:

Ja telt i den rimelige enden av skalaen kan være veldig gode. Spesielt når man ikke skal overnatte på fjellet i storm, men i lavlandet i finvær. :)

Jeg er jo ganske fersk på dette selv egentlig, men det eneste jeg ikke bryr meg om er søvnen, for jeg sovner der jeg er hvis jeg er trøtt nok, og er jeg ikke trøtt nok, så trenger jeg strengt tatt ikke søvn. Som regel sovner jeg greit inn uansett, og spesielt etter en pils eller fem og en lang kjøredag.

Det eneste som "bekymrer" meg bittelitt er ryggen. Men så lenge jeg får ligge på siden (noe jeg har testet med soveposen jeg kjøpte på liggeunderlaget, så blir det nok greit. :)

Jeg sovnet jo på rygg under åpen himmel i fjor hvor jeg slang med ned i påsan i rundt 10 varmegrader rett i lyngen. Null stress det. Var litt mygg etc. men dem merker man jo ikke når man sover... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg Thermacell myggjageren i posten :)
IMG_1429.jpeg
IMG_1428.jpeg
IMG_1427.jpeg
IMG_1430.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Bestillte meg en drøss med karabinkroker fra AliExpress i aluminium og titan etc. for ett par uker siden og den første pakken får jeg i dag. Det kostet så lite at jeg like godt kjøpte tre forskjellige typer med 20 stk. av hver type.

Kjekt å ha slike til campingbruk. Ikke alle selvsagt, men dem er uansett kjekke og ha til andre ting også. :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 23 mai 2024, 08:14
Denne kaffekjelen må jeg bare si var ganske smart hvis man vil ha lite pakkvolum :)

sddefault.jpg
Suveren den der. Har den og et par sammenleggbare kopper (som passer inni kjelen når den er bretta sammen).
Har de som regel alltid liggende i sideveska, så en kaffetår er aldri mer enn fem minutter unna når jeg er på tur. :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 28 mai 2024, 15:40
Bjerknez skrev: 23 mai 2024, 08:14
Denne kaffekjelen må jeg bare si var ganske smart hvis man vil ha lite pakkvolum :)

sddefault.jpg
Suveren den der. Har den og et par sammenleggbare kopper (som passer inni kjelen når den er bretta sammen).
Har de som regel alltid liggende i sideveska, så en kaffetår er aldri mer enn fem minutter unna når jeg er på tur. :thumleft
Ja, den er fin den der. Jeg har en egen kaffekopp ved siden av, så derfor kjøpte jeg ikke den med flere kopper. Jeg trenger bare noe å koke vann i for å få morgenkaffen og kanskje en og annen pose med frysetørket mat uansett. :)

Jeg kommer nok aldri til å kokkelere så veldig når jeg er på tur :lol
IMG_0591.JPG
IMG_0590.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Jompa »

Da mangler du vel bare solkrem.
Her er noen tips.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9Z-wwew78v
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38182
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 28 mai 2024, 19:32 Da mangler du vel bare solkrem.
Her er noen tips.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9Z-wwew78v
Solkrem, ja... :-k
Det er er det mange år siden sist jeg brukte. Og da i svært beskjedne mengder.
Tror det må være så langt tilbake som 20 år eller enda lenger tilbake i tid.
Har dog aldri blitt solbrent siden fornuften har sørget for at jeg har kommet med i skyggen når varmen og solen har blitt vel påtrengende...
Og selvfølgelig aldri brukt solarium.

Så dette betyr vel at man er i aller verste faresone for skrekksykdommen av de alle, føflekkreft... :-k

Eller kanskje er det slik at man med fordel eksponeres for sola i passe porsjoner i sommerhalvåret med tanke på god påfyll av Vitamin D, som styrker immunforsvaret :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Holder med @AJ her tror jeg. Solkrem kan jeg ikke huske jeg har brukt siden jeg var liten og min mor smurte meg inn når jeg løp rundt på fjellet midtsommers i solsteken. Det er vel nærmere 35 år siden kroppen min ble utsatt for solkrem nå...

Men det skal sies at jeg heller ikke er en som bretter meg ut i sola. Jeg holder meg i skyggen og gjerne der det er litt kjølig. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg byttet karabinkroker på alle bardunene til kroker i aluminium som er litt bredere i den ene enden som passer bedre til de litt brede stroppene på tarpen. :)

De små krokene på bildet under er beregnet for å henge ting i samt andre diverse ting. Dem kostet meg slikk og ingenting da jeg fikk dem gratis hvis jeg bestillte to andre typer kroker.

Jeg venter på 20 stk. kroker til som sikkert er like rundt hjørnet :redface
IMG_0615.jpeg
IMG_0616.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38182
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Enda mer komprimert med komp.posen fra jeg fikk i postkassa fra Falkeberg, billig B-vare pga. falming/duggmerker på posevinduet. Ellers utmerket kvalitet, ser det ut som.
Og komprimerer godt.
Og dermed en mer praktisk størrelse på teltet med tanke på pakkemuligheter.
Altså dette teltet med 170 cm. høyde i forteltet :crazy:

Bilde
i denne posen:
teltkomp 2.JPG
teltkomp 1.JPG
30x20 cm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23366
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Det der er vel egentlig ikke en kompresjonspose? En kompresjonspose har slike reimer som man strammer. Den posen du har der klarer ikke å holde på "vacumet" du lager skikkelig og er egentlig bare en oppbevaringssekk.

Jeg har lik pose til tarpen. Man får komprimert i starten men opplever at posen ikke er helt tett og dermed eser den ut igjen etter hvert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38182
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 jun 2024, 18:13
Jeg har lik pose til tarpen. Man får komprimert i starten men opplever at posen ikke er helt tett og dermed eser den ut igjen etter hvert.
Vi får se.
Nå har jeg lagt den på hylla så får vi altså se om den eser ut etter hvert.
I så fall er veien kort tilbake til Urbergposen ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar