Er vel strengt tatt ikke veldig spent på svaret fra SVV, men likevel...:
https://nmcu.org/wp-content/uploads/202 ... ivfelt.pdf
Motorsykkel har vi ikke hørt ett ord om i denne sammenheng og da er det ingen endring, kjører som førAJ skrev: 25 jun 2024, 18:01 Da er det tegn til liv i NMCU igjen.
Er vel strengt tatt ikke veldig spent på svaret fra SVV, men likevel...:
https://nmcu.org/wp-content/uploads/202 ... ivfelt.pdf
Hvor leser du dette …Nineball skrev: 26 jun 2024, 14:05 Det er nok dessverre ikke tillatt for mc i tungfelt, det tillegget vedrørende kollektivfelt som omhandler 2 og trehjulede kjøretøyer er dessverre ikke med i beskrivelsen på tungfelt, kun uniformerte utrykningskjøretøyer. Pr. idag har heller ikke taxi tilgang i tungfelt.
Dette finner du i forskrift om kjørende og gående, paragraf 5: kjøretøys plass på vegen, i punkt 2 står følgende:dypen skrev: 26 jun 2024, 14:07Hvor leser du dette …Nineball skrev: 26 jun 2024, 14:05 Det er nok dessverre ikke tillatt for mc i tungfelt, det tillegget vedrørende kollektivfelt som omhandler 2 og trehjulede kjøretøyer er dessverre ikke med i beskrivelsen på tungfelt, kun uniformerte utrykningskjøretøyer. Pr. idag har heller ikke taxi tilgang i tungfelt.
Mulig vi har forskjellige terskler for hvor mye sol og varme vi tåler. Jeg tåler vertfall svært dårlig ekstrem varme. Når solsteken står på og det er 40 grader eller mer i sola hvor man blir tvunget til å stå i kø så kan jeg fprt både bli svimmel og miste besinnelsen. Men jeg har så og si aldri vært i situasjoner hvor dette er noe problem. Men så bor jeg eller kjører heller ikke så mye i oslo midt i rushtrafikken.RuneMC skrev: 27 jun 2024, 12:19 Her blir det vel mer snakk om at kollektivfelt (buss+taxi) (der tohjuls MC kan kjøre) hvor elbiler nå ekskluderes (etter lang periode hvor de har fått bruke kollektivfelt) og tungtrafikken kommer inn som en "attpåklatt".
Uansett en farlig argumentasjon av NMCU når man poengterer "svimmelhet" i varmen (som jeg heller ikke kjenner meg igjen i). Det kan fort slå tilbake på motorsyklister i forhold til lane-splitting. Samme om det fremheves at tungtrafikken vil gjøre det farligere -> da er det lett for det offentlige å beslutte å ekskludere MC pga trygghet. Veien til H.... er som kjent brolagt med de beste intensjoner...
For egen del har jeg varslet utmelding av NMCU etter at årets medlemsskap utløper, skal vurdere nytt medlemsskap om de får ryddet opp i Bikelife rotet og slutter å samarbeide med Tryg.
Nå er nå MC mer enn det å kjøre i kollektivfelt da... Vertfall for de fleste av oss kanskje som kjører MC fordi det er gøy og ikke som redskap og jobbpendling... ?MCtrønder skrev: 27 jun 2024, 17:37 Hvis MC ikke lenger får benytte kollektivfelt vil jeg tro det blir mange motorsykler på Finn.no fremover.
Det går nok så bra så. Er vel ingenting spesifikt som sies at det ikke er lov.MCtrønder skrev: 27 jun 2024, 17:37 Hvis MC ikke lenger får benytte kollektivfelt vil jeg tro det blir mange motorsykler på Finn.no fremover.
Ja, det betyr mye for mange. For meg betyr det veldig mye i det daglige.Bjerknez skrev: 27 jun 2024, 17:48Nå er nå MC mer enn det å kjøre i kollektivfelt da... Vertfall for de fleste av oss kanskje som kjører MC fordi det er gøy og ikke som redskap og jobbpendling... ?MCtrønder skrev: 27 jun 2024, 17:37 Hvis MC ikke lenger får benytte kollektivfelt vil jeg tro det blir mange motorsykler på Finn.no fremover.
Det kan godt være, men for oss andre som i stor grad kjlrer turer og ikke på jobb i hovedstaden eller storbyer betyr dette egentlig ganske lite. Tror jeg. Jeg håper jo ikke det blir et forbud selvsagt, men skulle det bli det så selger jeg ikke sykkern liksom. Vertfall ikke på grunn av det. :)FredrikE24 skrev: 27 jun 2024, 18:11Ja, det betyr mye for mange. For meg betyr det veldig mye i det daglige.Bjerknez skrev: 27 jun 2024, 17:48Nå er nå MC mer enn det å kjøre i kollektivfelt da... Vertfall for de fleste av oss kanskje som kjører MC fordi det er gøy og ikke som redskap og jobbpendling... ?MCtrønder skrev: 27 jun 2024, 17:37 Hvis MC ikke lenger får benytte kollektivfelt vil jeg tro det blir mange motorsykler på Finn.no fremover.
Men var det ikke slik at avtalen ble inngått "ulovlig"? Var ikke det grunnen til at det gamle styre måtte gå?Canutus skrev: 28 jun 2024, 08:09 Nå er jeg ny i NMCU og kjenner ikke så godt til hva som har greit innenfor mandatet, men jeg må si jeg løftet noen øyebryn opptil flere ganger da denne avtalesaken kom opp. Når avtalen først var signert, så syns jeg det nye styret har fått reforhandlet og omgjort avtalen til noe som kan gi noe begge veier.
Bjerknez skrev: 28 jun 2024, 08:13Men var det ikke slik at avtalen ble inngått "ulovlig"? Var ikke det grunnen til at det gamle styre måtte gå?Canutus skrev: 28 jun 2024, 08:09 Nå er jeg ny i NMCU og kjenner ikke så godt til hva som har greit innenfor mandatet, men jeg må si jeg løftet noen øyebryn opptil flere ganger da denne avtalesaken kom opp. Når avtalen først var signert, så syns jeg det nye styret har fått reforhandlet og omgjort avtalen til noe som kan gi noe begge veier.
Hvis det kun var innholdet i avtalen som var temaet så hadde vel neppe styret takket for seg?
Bjerknez skrev: 28 jun 2024, 09:05 På en annen side så fikk i vertfall det gamle styret igjennom en avtale som det nye styret ikke engang hadde vurdert fra start. Men allikevel så sier dem at det er en god avtale, med kun noen endrede vilkår.
Så det gamle styret var kanskje ikke HELT på jordet allikevel? Kanskje bare LITT? Om noe i det hele tatt?
Slik jeg har oppfattet det, så har dette blitt litt storm i vannglass kanskje?
Som tungbilsjåfør tror jeg ikke "tungbilfeltet" har noe for seg. Jeg tror at det kommer til å danne seg kø med tungbiler der kollektivfeltet slutter og det er tid for å skifte kjørefelt, de færreste personbilister er interresert i å slippe inn 20-25 meter vogntog forran seg i køen (jeg snakker av erfaring). Og da er vi i grunnen like langt, bortsett fra at busser og drosjer blir stående enda lengre i kø. Men jeg håper jeg tar feil og at løsningen fungerer.AJ skrev: 03 jul 2024, 18:52 Ingen MC i tungtrafikk(kollektiv)feltene, ser det ut til...:
https://nmcu.org/wp-content/uploads/202 ... ten-MC.pdf
Satser på at NMCU presser på i denne saken.
Kan være verd å få med seg denne saken også:
https://inyheter.no/03/07/2024/mc-kaste ... tivfeltet/