Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Skjønner. Camping eller fricamp for meg skal være litt hyggelig og gjennomtenkt. Alle kan slå opp et telt i en runkjøring eller på en rasteplass i drittvær. Men jeg vil oppleve camping som mer idyllisk og gjerne på et sted ved et vann uten folk i nærheten etc.

Å slå opp et telt i hui og hast på en rasteplass eller i et random skogholt gir meg lite. Selv om det er pengesparende. Men så «gjerrig» er jeg ikke :)

lazyboy
Innlegg: 350
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av lazyboy »

Bin there , done that. Angrer ingenting og nå har en heldigvis mulighet til og velge.

Ps Bjerknez « til og med i regnevær» 😱

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 04 jul 2024, 23:06 Bin there , done that. Angrer ingenting og nå har en heldigvis mulighet til og velge.

Ps Bjerknez « til og med i regnevær» 😱
Jeg har også sovet i telt i både regn og snøvær med temperaturer ned mot -42 C. I flere dager i strekk. Jeg husker til og med det var litt gøy. Men det var mange år siden. I dag er jeg langt mer kresen. Skal jeg fricampe og samtidig trives med det så må alt klaffe mer eller mindre. Noe det gjorde på den ene natten vi campet, Men jeg gjorde meg noej små erfaringer.

Jeg lærte at Thermacell funket veldig bra mot mygg og ganske bra mot knott. Men den fungerte ikke mot knott i friluft. Men under tarpen hvor røyken fra Thermacellen kunne fordele seg var den effektiv. Det vet jeg fordi jeg sov under tarpen. Selv om det regnet litt den natten. Men det var ikke så farlig da tarpen var oppslått og jeg lå i påsan etc.

Jeg lærte at sen bakkestolen jeg kjøpte nok hadde funket bra i teltet og ved korte raster, men ikke som hovedstol under en tarp. Jeg fant liksom aldri en stilling som var perfekt.

Jeg er veldig glad for at jeg planla slik jeg gjorde. Hadde jeg bare røslet med meg et telt fra supern og et liggeunderlag i skum så hadde jeg hatt en misserabel natt. Dette funket fint for 20 år siden, men i dag funker det ikke i det hele tatt. Så liggeunderlaget jeg kjøpte var gull verdt. Med en R-verdi på 5 så kjenner man faktisk liggeunderlaget varmer. Det var ned mot 8-9 grader den natten å da kjenner man liggeunderlaget varmet. Å ikke minst var det ganske tykt og behagelig å ligge på.

Jeg måtte lide litt bittelitt grunnet ryggen den natten og vil ta med en mer behagelig stol neste gang som er litt lav. Tarp fungerte ellers utmerket hvis man har Thermacell. Jeg foretrekker tarp i stedenfor telt sommerstid. Det gir en litt friere følelse.

Samlet sett var kvelden helt magisk. Vi hadde kjøpt både vin og øl samt jegermeister og var fine i farta og Bluetooth høytaleren fikk kjlrt seg etter hvert. Når vi skulle legge oss så var det helt magisk. Ikke et eneste hus eller bil eller vei i det hele tatt i kilometers omkrets.

Vi kjørte ca. En mil langt ut i skogen på dårlig sandvei og delvis på pukk. Jada, Rocket'en dro seg fram. Ikke foretrukket, men jeg viste jo at vi måtte svelge noen kameler for å finne den beste plassen.

Så jeg har ikke de samme negative opplevelsene som deg vedrørende camping. Alt vil naturligvis ikke være perfekt, men har man planlagt litt så blir det samlet sett en god opplevelse. Hadde ryggen min vært problemfri hadde derimot alt vært helt perfekt. :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1777
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 05 jul 2024, 04:09 Jeg måtte lide litt bittelitt grunnet ryggen den natten og vil ta med en mer behagelig stol neste gang som er litt lav.
Så bra du hatt fin opplevelse, kjenner ble litt misunnelig :thumleft

Helinox har lav variant av zero (som også er nokså lav) og understell som bedre fordeler lastene mot underlag. Har den vanlige og absolutt godkjent komfort størrelsen tatt i betraktning men noe stressless er det jo tross alt ikke. Bonus at vekt bare så vidt over halv-kiloen.

Bilde

Men de har jo ymse andre stoler også, som DENNE med høy rygg og koppholder men da nærmere det som 2kg. Selvfølgelig andre merker som litt rimeligere om man synes litt stiv pris.

Beiset forresten hytta på fjellet i helgen, aldri sett så mye knott men Thermacellen hjalp fælt, merket godt da matten begynte å bli oppbrukt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Ja Thermacellen fungerer bra.

Angående stol så har jeg dette også, men den er for høy. Den du linker til er nok bedre. Men skulle gjerne hatt denne med litt høyere rygg.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1777
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Har tidliger skrytt på meg at klarer å holde meg oppå liggeunderlaget til tross for at smalest typen med mummiform. Men telting siste 2 ukene viser at ikke stemmer helt. Muligens fordi ved begge tilfeller så har ikke underlaget vært helt flatt, ligget i svak bakke). Så når våkner om natten ligger bare overkroppen på liggeunderlaget mens nedre del har vridd seg ut samt at hele ekvipasjen har sklidd ned i hjørnet (pga helling på bakken).

Problemet er at:

1. Har null margin, 5 cm til siden og jeg ramler på utsiden av liggeunderlag
2. Null friksjon mellom liggeunderlag og teltgulv

Første er enkel, kjøper større liggeunderlag, med 1200cc mc så er vekt mindre kritsik enn 690 så må ikke skjære helt til beinet.

Men noen som har god løsning på at liggeunderlaget sklir rundt? Lurte på å lime på noe gummigreier eller noe? Evt ha stropp rundt sovepose og liggeunderlag, da for så vidt ikke så farlig om sklir litt mot teltgulv så lenge pose og liggeunderlag beveger seg sammen...

Og selvfølgelig finne flatere plass å telte :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Dalix
Innlegg: 74
Registrert: 11 jul 2024, 14:30
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Dalix »

Plagdes ikke med det du beskriver sist, men tidligere turer ja.. Tenkte å prøve lakenpose (?), så en video en som stappa alt inni den, da sklir ingenting ut av stilling.
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1777
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Dalix skrev: 05 aug 2024, 16:15 Plagdes ikke med det du beskriver sist, men tidligere turer ja.. Tenkte å prøve lakenpose (?), så en video en som stappa alt inni den, da sklir ingenting ut av stilling.
Googlet litt og det du foreslår er en av forslagene som går igjen (tydeligvis kjent problematikk), her er noen av de vanligste forslagene:

- Lakepose rundt pose og liggeunderlag
- Liggeunderlag inne i posen (da bør man ha stor pose)
- Div sklimatter under liggeunderlag
- Silikonstriper eller dotter under liggeunderlag
- Finnes løsninger hvor pose og liggeunderlag kobles sammen

Men mest av alt, det jeg er inne på, finn en flat/horisontal flekk der slår opp teltet så er kanskje derfor hadde mer problemer med dette enn pleier. Men tror ser litt på det likevel, tenker et par slike matter man legger på dashbordet under liggeunderlaget og en stropp/strikk rundt pose/liggeunderlag nederst (da kan jeg beholde den smale har).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Dalix
Innlegg: 74
Registrert: 11 jul 2024, 14:30
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Dalix »

pingvin skrev: 05 aug 2024, 19:44
Dalix skrev: 05 aug 2024, 16:15 Plagdes ikke med det du beskriver sist, men tidligere turer ja.. Tenkte å prøve lakenpose (?), så en video en som stappa alt inni den, da sklir ingenting ut av stilling.
Googlet litt og det du foreslår er en av forslagene som går igjen (tydeligvis kjent problematikk), her er noen av de vanligste forslagene:

- Lakepose rundt pose og liggeunderlag
- Liggeunderlag inne i posen (da bør man ha stor pose)
- Div sklimatter under liggeunderlag
- Silikonstriper eller dotter under liggeunderlag
- Finnes løsninger hvor pose og liggeunderlag kobles sammen

Men mest av alt, det jeg er inne på, finn en flat/horisontal flekk der slår opp teltet så er kanskje derfor hadde mer problemer med dette enn pleier. Men tror ser litt på det likevel, tenker et par slike matter man legger på dashbordet under liggeunderlaget og en stropp/strikk rundt pose/liggeunderlag nederst (da kan jeg beholde den smale har).
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Etter årets overnatting i villmarken har jeg egentlig funnet ut for min del at det eneste som jeg tror funker er Amok Draumr hamock. Den kan man ligge samt sitte i og med tarp over så har man alt. Min kropp er ikke laget for å ligge på bakken....lenger... :)

lazyboy
Innlegg: 350
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av lazyboy »

Var på tur for noen år siden med et vennepar . Alle testet amok for første gang. Jeg hadde 20 minutter med latteranfall når min rimelig påseilet kompis skulle legge seg. Etter 15 forsøk måtte kona hans rett og slett assistere. På natta måtte jeg tisse og da satt kona mi i bunn av amoken og sov :lol . Funker fint men trenger jammen litt utprøving.

Rha
Innlegg: 315
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Rha »

Sliter med å sitte i min amok, men selv med dårlig rygg er den nydelig å sove i.
20240718_210704.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Er det Amok Draimr dere har der?

Altså denne:
https://amokequipment.no/products/draumr-5-0-hammock

Rha
Innlegg: 315
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Rha »

ja, men XL. Måtte ha xl da jeg er både lang og sterkt påvirket av tyngdekraften.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 05 aug 2024, 21:54 ja, men XL. Måtte ha xl da jeg er både lang og sterkt påvirket av tyngdekraften.
Jeg er ikke så sterk, men jeg er tykk si.... :lol

Ja, det er nok XL som er veien å gå for de fleste av oss voksne MC folk tror jeg som gjerne også vil sitte i den med litt utstyr etc. :thumleft

Svar