MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: MC-ulykker

Legg inn av lazyboy »

Kan vel ærlig si at med ny 7 Toms carpuride montert midt i trynet har jeg nok ikke blitt mere oppmerksom . Vi bikere har nok fått i overkant mye gadgets vi skal fikle med mens vi kjører. Tror vi var mere oppmerksomme før all elektronikk tok mye av oppmerksomheten

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

lazyboy skrev: 29 jun 2024, 20:21Vi bikere har nok fått i overkant mye gadgets vi skal fikle med mens vi kjører. Tror vi var mere oppmerksomme før all elektronikk tok mye av oppmerksomheten
Det samme gjelder jo i biler men av en eller annen grunn er det bare 6" skjermer som regnes som trafikkfarlige...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Perry
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 22

Legg inn av Perry »

Kaster inn en liten kommentar her...
Jeg bruker ETT uttrykk, som samler alt man kan gjøre for å bli mer synlig. Hvis "PROAKTIV KJØRING" allerede har blitt nevnt i noen av 260+ tidligere sidene, så syns jeg det er bra og det er såpass selvforklarende uttrykk at det har garantert blitt nevnt det meste som kan utdype uttrykket.

Men jeg vil også nevne at medtrafikanter i bil kan drepe selv de mest erfarne og proaktive MC førere ved å se på telefon osv. Hvis dem ikke har blikket i retning mcfører, så kjører de jo faktisk i blinde...

Jeg vil med det egentlig avduke rustholken i garasjen... Noen ganger skjer det ulykker. Det er synd og det er forferdelig trist med dødsfall i verste fall.. noen ganger skjer det ULYKKER.. "Kampen" mot ulykker, har gått litt for langt et sted tror jeg. Det er like før uhell og ulykker blir forbudt..

Ja, jeg tror faktisk at vi må akseptere at, Hakona Matata, UHELL er en hendelse som skjer uventet og plutselig og er uunngåelig, hvis det var uunngåelig, så ville uhellet vært unngått.
:scratch :O :vs :twothumbs: :lol

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Velkommen @Perry og takk for bidrag her på mcsiden.no :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Perry skrev: 30 jun 2024, 04:59 Kaster inn en liten kommentar her...
Jeg bruker ETT uttrykk, som samler alt man kan gjøre for å bli mer synlig. Hvis "PROAKTIV KJØRING" allerede har blitt nevnt i noen av 260+ tidligere sidene, så syns jeg det er bra og det er såpass selvforklarende uttrykk at det har garantert blitt nevnt det meste som kan utdype uttrykket.

Men jeg vil også nevne at medtrafikanter i bil kan drepe selv de mest erfarne og proaktive MC førere ved å se på telefon osv. Hvis dem ikke har blikket i retning mcfører, så kjører de jo faktisk i blinde...

Jeg vil med det egentlig avduke rustholken i garasjen... Noen ganger skjer det ulykker. Det er synd og det er forferdelig trist med dødsfall i verste fall.. noen ganger skjer det ULYKKER.. "Kampen" mot ulykker, har gått litt for langt et sted tror jeg. Det er like før uhell og ulykker blir forbudt..

Ja, jeg tror faktisk at vi må akseptere at, Hakona Matata, UHELL er en hendelse som skjer uventet og plutselig og er uunngåelig, hvis det var uunngåelig, så ville uhellet vært unngått.
Velkommen Perry

https://no.wikipedia.org/wiki/Proaktivitet
Et moteord som ikke har noen substans i mc kjøring (eller mye annet) etter mine begrep. :sk?

Årvåken og forberedt vil jeg si.
Forberedt på hva? grus i veibanen-at svingen kan bli krappere-hindringer rundt sving-tilpasse hastigheten med en sikkerhetsmargin-Ikke kjøre mer enn 80% av hva en føler er greit så en har marginen på sin side-handle tydelig med plassering og tegngivning.
Da gjenstår stort sett bare de man ikke har noe herredømme over--biler som svinger ut i veibanen/krysser veibanen-disse er også de med størst potensiale for alvorlig skade og død.

I dagens samfunn finnes ikke ulykker/uhell-en eller annen har skylden uansett hvordan en ser det.

Men det er meg da. Fasit? Nei, sikkert ikke. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Mann i 20-årene av veien (Flatdalsvegen, Seljord) med motorsykkelen sin.
Moderat alvorlig.
https://www.ta.no/motorsyklist-kjorte-a ... 0-1905371

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

SveinHa skrev: 15 jun 2024, 10:27 Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa:

.*.*.*. En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... .*.*.*.
Problemet med en slik tanke er at DU er den ENESTE barrieren. Du må gjerne tenke at du skal kjøre som ingen har sett deg og at alle er ute etter å ta livet ditt. MEN den gangen det er DU som gjør en feil og BLIR sett - da holder ikke den tankegangen vann

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

BjørnSover skrev: 30 jun 2024, 23:13 Problemet med en slik tanke er at DU er den ENESTE barrieren. Du må gjerne tenke at du skal kjøre som ingen har sett deg og at alle er ute etter å ta livet ditt. MEN den gangen det er DU som gjør en feil og BLIR sett - da holder ikke den tankegangen vann
Sant det og som jeg skrev i samme innlegg:
SveinHa skrev: 15 jun 2024, 10:27 Han har nok litt rett men gule klær kan uansett gi deg bittelitt bedre odds...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Har vært en trist start på MC sesongen så langt med tanke på alle ulykkene man leser om på nett, i avisen osv.
Har ikke sett noen statistikk om antall så skal være forsiktig med og anta, men har vi flere i denne sesongen enn i 2023?
Eller er det større fokus på og få klikk på nett som er årsaken?

Det jeg ikke helt forstår er at veldig mange lar være og bruke "se lett" klær etter at de har fått førerkortet. Er det ikke tøft nok?
Jeg mener i hvert fall at med gul vest blir man før sett, samme gjelder gul hjelm.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Toalmar skrev: 01 jul 2024, 11:22 Det jeg ikke helt forstår er at veldig mange lar være og bruke "se lett" klær etter at de har fått førerkortet. Er det ikke tøft nok?
Jeg mener i hvert fall at med gul vest blir man før sett, samme gjelder gul hjelm.
Litt av årsaken her er nok pris og tilgjengelighet. I min erfaring er det ofte mye mer utvalg av mørke klær i lagervarer. Merket det selv da jeg kjøpte ny jakke og nye bukser i fjor - ville nok egentlig ha noe annet enn svart, men det var ikke inne og hadde lang leveringstid.

Samme ser jeg ofte på hjelmer, i tillegg til at svarte hjelmer ofte koster mindre enn de med farge. Har også merket nå som jeg smått begynner å planlegge neste hjelm (holder nok 1-2 sesonger til) at det finnes ganske lite med farger generelt.

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Her er en studie fra UiS basert på UAS-rapportene, som kan være interessant lesestoff, men allikavel litt for vag til at jeg syns jeg lærte så mye av den. Den er jo noen år, så siste utvikling er ikke med her, og i samme periode er det også kommet krav til ABS på nye MC.

https://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/170

Når jeg nå søkte opp linken, fant jeg også en studie til, som jeg ikke har lest enda.

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/han ... 0/2728444
Toalmar skrev: 01 jul 2024, 11:22 Har vært en trist start på MC sesongen så langt med tanke på alle ulykkene man leser om på nett, i avisen osv.
Har ikke sett noen statistikk om antall så skal være forsiktig med og anta, men har vi flere i denne sesongen enn i 2023?
Eller er det større fokus på og få klikk på nett som er årsaken?

Det jeg ikke helt forstår er at veldig mange lar være og bruke "se lett" klær etter at de har fått førerkortet. Er det ikke tøft nok?

Perry
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 22

Legg inn av Perry »

mekkern skrev: 30 jun 2024, 15:03
Perry skrev: 30 jun 2024, 04:59 Kaster inn en liten kommentar her...

Velkommen Perry

https://no.wikipedia.org/wiki/Proaktivitet
Et moteord som ikke har noen substans i mc kjøring (eller mye annet) etter mine begrep. :sk?

Årvåken og forberedt vil jeg si.
Forberedt på hva? grus i veibanen-at svingen kan bli krappere-hindringer rundt sving-tilpasse hastigheten med en sikkerhetsmargin-Ikke kjøre mer enn 80% av hva en føler er greit så en har marginen på sin side-handle tydelig med plassering og tegngivning.
Da gjenstår stort sett bare de man ikke har noe herredømme over--biler som svinger ut i veibanen/krysser veibanen-disse er også de med størst potensiale for alvorlig skade og død.

I dagens samfunn finnes ikke ulykker/uhell-en eller annen har skylden uansett hvordan en ser det.

Men det er meg da. Fasit? Nei, sikkert ikke. :scratch
Å være proaktiv... Det handler om å kjøre for å bli sett. Ligge i venstre hjulspor for at trafikken bak trafikken bak og foran og møtende trafikk lettere kan se deg.

På forkjørsvei, flere biler venter på å kjøre i den neste luken de ser. Bevegelse fanger oppmerksomhet, beveg sykkelen fra side til side i kjørefeltet i god tid før krysset slik at bilene på hver side av trafikken foran ser bevegelsen. Gjør det også uten trafikk foran.

Verden er stadig under utvikling og moteord blir til slutt betydningsfulle når begrepet brukes.

Det er dynamikken i trafikken som avgjør. Fasit finnes ikke. Vi har en rød tråd med regler og retningslinjer, som det viktigste utgangspunktet for trygg trafikk.

Jeg har litt erfaring som yrkessjåfør. Kjøre rundt med 50-60 tonn setter seg godt i minnet.
:scratch :O :vs :twothumbs: :lol

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Mc-ulykke i Luster ifbm. forbikjøring.
https://www.vg.no/nyheter/i/Pp477X/font ... lmG7dkHiQg

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Det jeg leser her er vel det værste du kan oppleve også med passasjer, front mot front i forbindelse med forbikjøring …
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Screenshot_20240711-101153.png
Ikke heelt etter boka..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

En til mc-ulykke i Vinje, men denne gang står det føreren er våken, så får håpe det går bra med han.
VTB: Førar, ein mann i 50-åra frå Litauen, er vaken og bevisst og blir frakta til traumemottaket, melder politiet.

NYHENDE
https://www.ta.no/motorsykkel-har-kjort ... 0-1915344

Og her en som ikke overholdt vikeplikt

https://www.vtb.no/nyhende/rykker-ut-ti ... -ein-bil/

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Utenlandsk mann i 40årene skadd i Levanger.
https://www.nrk.no/trondelag/mc-ulykke_ ... .16968680

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Canutus skrev: 17 jul 2024, 17:48 Utenlandsk mann i 40årene skadd i Levanger.
Nordkappturist, vil jeg tro?

Har selv sett flere utenlandske MC-førere, som jeg synes har utvist en på grensen hasardiøs kjøring på vei mot målet.
Senest da gjorde forum-touren til Saltstraumen for noen år siden.
Da var det et spansk par, mann og kvinne, på hver sin MC, som gjorde noen tildels halsbrekkende forbikjøringer, som ingen av oss andre i forumkjørefølget i det hele tatt vurderte med de regnfulle kjøreforholdene vi da hadde.
Rart det gikk bram varq det flere av oss som tenkte, siden spanjolene åpenbart hadde marginene på sin side flere ganger ut fra hva vi andre kunne se.
Det gjaldt så vel sideavstanden til forbikjørte MC'er (oss i forumkjørefølget) og avstanden til større og mindre kjøretøy som kom i mot.
Og ikke minst farten i forhold til regnet som pøste ned...

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Ja, jeg har en følelse (og har sett noen tall på det) av at det er endel utenlandske turister som forulykker, og utgjør en ikke ubetydelig del av en dyster statistikk.

AJ skrev: 17 jul 2024, 18:00
Canutus skrev: 17 jul 2024, 17:48 Utenlandsk mann i 40årene skadd i Levanger.
Nordkappturist, vil jeg tro?

Har selv sett flere utenlandske MC-førere, som jeg synes har utvist en på grensen hasardiøs kjøring på vei mot målet.
Senest da gjorde forum-touren til Saltstraumen for noen år siden.
Da var det et spansk par, mann og kvinne, på hver sin MC, som gjorde noen tildels halsbrekkende forbikjøringer, som ingen av oss andre i forumkjørefølget i det hele tatt vurderte med de regnfulle kjøreforholdene vi da hadde.
Rart det gikk bram varq det flere av oss som tenkte, siden spanjolene åpenbart hadde marginene på sin side flere ganger ut fra hva vi andre kunne se.
Det gjaldt så vel sideavstanden til forbikjørte MC'er (oss i forumkjørefølget) og avstanden til større og mindre kjøretøy som kom i mot.
Og ikke minst farten i forhold til regnet som pøste ned...

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

https://www.tryggtrafikk.no/media/press ... r-lett-mc/
Treng vel ikkje ha så lang utdanning for å finne ut at det er flest 16-17 åringer som er mest utsatt på lett mc...
Og økningen fra 2000 til no har vel sammenheng med at det er blitt kult på to hjul

kaLARSnikov

DAE skrev: 18 jul 2024, 10:40 https://www.tryggtrafikk.no/media/press ... r-lett-mc/
Treng vel ikkje ha så lang utdanning for å finne ut at det er flest 16-17 åringer som er mest utsatt på lett mc...
Og økningen fra 2000 til no har vel sammenheng med at det er blitt kult på to hjul
Husker for ca. 25 år siden her jeg bor så hadde de fleste 50-kubikk moped i den alderen, mens 125 gjerne var forbeholdt de som av diverse årsaker var noe mer bemidlet og/eller enda mer interessert i tohjulinger. Både førerkort og kjøretøy kostet - og koster fortsatt - mer på A1-klassen enn på moped, i tillegg til at A1 medfører full oppkjøring mens moped-lappen godkjennes av trafikkskolen etter en liten skriftlig "prøve".

I disse dager ser jeg relativt få mopeder på veien og desto fler lettsykler. Da jeg tok grunnkurset for noen få år siden så var vi en grei haug i klasserommet og jeg tror alle bortsett fra meg og kanskje én til var der for å begynne på A1.

I mitt lille hode tenker jeg spesielt på to forskjeller på de yngre og eldre som jeg ser for meg at bidrar til statistikken.

1) Mangel på "sperrer" når man er yngre. Jeg husker selv hvor mye jeg herjet både med moped og ikke minst med bil til langt ut i 20-åra. Man tenker lite på konsekvenser, føler seg udødelig, og så er det noen hormoner der og som gjør at man føler veldig for å tøffe seg litt i tide og utide.

2) Mangel på alternativer. Tenkte på dette i går da det regnet rimelig greit ute og det like fullt sto flere lettsykler på parkeringen på jobb. Sommervikarene på under 18 har jo tross alt ingen annen måte å komme seg hit på, i alle fall ikke på egen hånd. Der jeg kan velge å ta bilen om været er litt for dårlig eller jeg bare føler at jeg ikke har hodet helt på plass nok til at jeg vil sette meg på sykkelen, så har de kun dette ene fremkomstmiddelet. Kombinert med at man har steder man veldig gjerne vil være - om det så er jobb eller sosiale aktiviteter - så ender det nok utvilsomt med at enkelte setter seg på sykkelen når de egentlig burde la vær.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Enig der @kaLARSnikov :thumleft Det med moped blir blant veldig mange foreldre valgt bort av sikkerhetsmessige hensyn i dag da 125’n kan holde følge med trafikken og ansett som tryggere, du kan også lovlig ha med en passasjer noe du ikke kan på moped og sparkesykkel.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 18 jul 2024, 12:23Det med moped blir blant veldig mange foreldre valgt bort av sikkerhetsmessige hensyn i dag da 125’n kan holde følge med trafikken og ansett som tryggere
Og i tillegg har du mye mer opplæring på 125 i forhold til moped.

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

kaLARSnikov

https://www.vg.no/nyheter/i/1MMdrJ/traf ... foererkort
– Vi fikk en melding fra stedet om at en bil hadde kjørt ut av veien. Da nødetatene kom frem viser deg seg at det har vært en ulykke med bil og motorsykkel, sier operasjonsleder Øyvind Bakken.
– De to her, en i 50-årene og en i 30-årene, er begge er kjent for politiet fra tidligere og de kjenner også hverandre. Ingen av de har gyldig førerkort så det opprettes sak.

Svar