'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ny plugg montert, så nå går den greit på alle fire. Men ser når jeg dusjer vann på eksosrørene at de to sylinderne på høyre side går varmere enn de på venstre.

Så tilbake til tomgangen som var alt for høy. Dobbeltsjekket oppsett av gsssvaierne uten å finne feil, fremdeles alt for høy tomgang. Justerte inn på blandeskruene, også dette uten effekt. Brukte startgass for å avdekke vakuumlekkasje da dette også kan medføre høy tomgang. Men fant ingen lekkasje.

Var da ganske rådvill og har brukt mye av ettermiddagen på å søke etter informasjon ute på det store internettet. Tipsene dreide seg mye om de tingene som allerede var sjekket ut. Så begynte jeg å undres på hvorfor den gikk så mye varmere på høyre side. Prøvde å justere på synkroniseringsskruen som balanserer mellom høyre og venstre side. Og ganske riktig, da falt turtallet. Altså var det synkroniseringen av forgasserne som var helt ute på vidda og som forårsaket at det ikke var mulig å justere ned tomgangen.

Skal prøve meg på synkronisering av forgasserne i morgen, enda en ting som jeg aldri har prøvd før. Spennende!
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er sykkelen på veien igjen.
EA7ADD30-64BB-4F15-A18C-3735A137D2E4.jpeg
Fremdeles litt plast og pynt som må monteres, men hadde lyst til å teste at ting fungerer før jeg skrur på det siste.

Og ting fungerer!

2. gir fungerer, cruisecontroll fungerer og alt av lys og instrumenter. Sykkelen går bedre enn den har gjort tidligere i mitt eie, selv om jeg ikke er helt i mål med forgasserjustering.

Eneste problemet på prøveturen i dag var at dobbelstøtta slo nedi over enkelte fartshumper. Må ta en sjekk av fjæra når sykkelen blir kald igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Så bra at du er på veien og alt fungerer, da er det snart bare å rulle på kilometer og nyte resultatet :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Godt og grundig jobba :thumleft !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Tips :D Tenkte du hadde bruk for «Infrarød termometer», litt mere nøyaktig sammenlignet med å skvette vann på eksosrøra.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Takk for tips@dypen Har allerede kjøpt IR termometer. Veldig nyttig bla til å få oversikt over tilnærmet eksostemperatur.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Slapp dobbelstøtte skyltes først og fremst at jeg hadde montert bøylen som fjæra er festet i feil vei. I tillegg hadde jeg snudd de bakerste eksosklemmene slik at støtta stoppet i disse før den var helt oppe. Dette er fikset nå.

Men så har det oppstått en kjølevannslekkasje, det drypper fra sladrehullet i huset for vannpumpa. Dette betyr at tetningen mot kjølevannet er slitt, og at vannpumpa fortjener en overhaling. Foreløpig setter jeg en pøs under og samler opp sølet. Om det ikke drypper for mye kan det greie seg å passe på å etterfylle kjøleveske og ta denne jobben etter at kjøresesongen er over.

Har ikke fått kjørt mer enn 15 mil så langt. Sykkelen fungerer bra med unntak av kjølevannslekasjen. Rundet 118.000 km på telleren i dag.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Er det mye jobb å bytte vannpumpa …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Nei, egentlig ikke. Men ved første sjekk av delekatalogen ser det ut som om komplett pumpe er utgått. Lager og tetninger både mot vann og olje er derimot mulig å få tak i. Så det kan se ut som om det er overhaling som må til.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Pluggene etter 20 mil
FBD4A59E-E5ED-4D83-BFB4-15729A65A6B4.jpeg
BF232B7D-A3BF-4371-B99D-E34CF0F54300.jpeg
Dette ser vel ikke så ille ut. Eller?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Fin farge på isolatoren, men det ser ut som olje og sot langs ytterkanten av etpar plugger.

Det er en ganske imponerende jobb du har gjort med sykkelen, alt av utstyr og den dungen med kabler som er mer og mindre i veien når noe skal gjøres.
Jeg restaurerte selv en 80-talls sykkel for noen år siden, brukte omtrent 300 timer og nærmere 100 000 kroner på den.
En mye mindre komplisert sykkel enn din, så jeg tar av meg hjelmen for den jobben du har gjort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toalmar
Innlegg: 545
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Toalmar »

Brigg skrev: 09 aug 2024, 16:27 Pluggene etter 20 mil

Dette ser vel ikke så ille ut. Eller?
For meg ser disse helt "innafor ut" :twothumbs:
Som @Jompa nevner så ser fargen på isolatoren helt grei ut.
Igjen må jeg si jobben som du har gjort har vært imponerende og så godt dokumentert så vi andre kan lese og følge med :prf

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av pingvin »

Brigg skrev: 02 aug 2024, 15:27 Da er sykkelen på veien igjen.

Bilde
Den var jo kjempetøff, må innrømme ringte null bjeller for Yamaha XVZ 12 Venture Royale men da har jeg blitt litt klokere i dag :thumleft Designet har tålt tidens tann bedre enn en del annet fra samme epoke.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Du har jo ikke kjørt veldig mye noe som vises på tennpluggene, på en helt topp motor vil normalt tennpluggen være sjokoladebrune eller litt lysere på det området av tennpluggen som er i forbrenningsrommet. Som @Jompa nevner så er det olje på to plugger. Hvis sykkel’n går normalt så kjør mer for å ta en sjekk senere …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Takk for tilbakemeldinger og ros!

Da slår jeg meg til ro med at pluggene ikke viser unormale farger. Det med olje på gjengene ble også påpeket i fjor når jeg ba om en vurdering av pluggene før jeg startet å skru på sykkelen.
dypen skrev: 09 aug 2024, 19:11 Du har jo ikke kjørt veldig mye noe som vises på tennpluggene, på en helt topp motor vil normalt tennpluggen være sjokoladebrune eller litt lysere på det området av tennpluggen som er i forbrenningsrommet. Som @Jompa nevner så er det olje på to plugger. Hvis sykkel’n går normalt så kjør mer for å ta en sjekk senere …
Kan jeg tolke deg dithen at pluggene burde vært litt mørkere brune på isolatorene? I så fall, vil dette si at motoren går for magert? Nå er planen å få flere km på telleren og gjøre en ny vurdering litt frem i tid.

@Jompa Jeg har brukt mye tid på denne jobben. Holdt på i drøye fire måneder og brukte all den fritid som ikke var bundet opp i annet. Men jeg har egentlig ikke brukt så veldig mye penger så langt. Jeg har ikke oppsumert kostnadene enda, men skal komme tilbake med en etterkalkyle senere. Men lite av det jeg har gjort er synlig utvendig, plastikk og sånt er like slitent som det var før jeg startet.

@pingvin Jeg er kanskje gammelmodig når det gjelder design, men denne sykkelen synes jeg ser bedre ut enn mye av det som selges nytt i dag. Bildet du viste ble tatt uten alt av deksler, kofferter og pynt. Jeg skal få tatt et nytt bilde når sykkelen er komplett og fremstår i sin fulle prakt.

I dag skal jeg prøve meg på min første, ettet min målestokk, langtur. Har planlagt en rute på 20 mil. Håper han som bestemmer været kan være litt tilbakeholden med regnet.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Må si jeg har fått litt sansen for disse store touring syklene som selges veldig billig men turopplevelsene blir ikke mindre av den grunn. Det var to karer innom her i sommer som kjørte hver sin fullrigga fra -80 tallet hvor begge var ett stort smil.

Litt av hvert her:
https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... =PRICE_ASC
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da har jeg fått gjennomført en flott kjøretur i dag. Kjørte Trondheim - E39 til Orkanger, nr 65 til ca Storås, nr 710/700 til Berkåk og deretter E6 nordover til Kvål. Derfra kjørte jeg bakveier langs gamle E6 for å unngå motorveien og deretter over Rødde tilbake til Trondheim. Omlag 20 mil til sammen.

16-18 grader. Bygevær, men unngikk regnet det meste av turen. Fikk riktignok en skikkelig byge mellom Berkåk og Støren.

Sykkelen fungerer bra, det samme gjør kjøreutstyret. Det er endel turbulens som treffer hjelmen når jeg ligger i 80 og oppover, til tross for en skikkelig vindskjerm. Kjørte med ørepugger i dag, og det hjalp mye mot støyen.

Kafferast på Berkåk. Her er sykkelen komplett med alt av kåper og kofferter.
942B68B7-3A4F-4523-9B23-F9012621FB69.jpeg
Fylte tanken før turen startet og noterte et forbruk på 0,63 liter/mil. Dette med blandet kjøring uten ekstra vekt over ca 20 mil. Godt mulig at jeg kan komme under 0,6 på ren langkjøring, noe jeg i så fall vil være godt fornøyd med.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 436
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av hansiver »

:prf Fin sykkel dette
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Ja helt klart fin sykkel og nå fungerer den bra teknisk også :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Fin og sjelden sykkel, ja :thumleft .

Ang. dette:
Det er endel turbulens som treffer hjelmen når jeg ligger i 80 og oppover, til tross for en skikkelig vindskjerm.
Turbulens på grunn av den store skjermen, er vel den mest sannsynlige årsaken... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Vil det hjelpe med en liten vindspoiler på toppen av vindskjermen for å dirigere luftstrømmen …

https://shop.mc-traveler.com/butik/adve ... een-vsa-c/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

AJ skrev: 11 aug 2024, 13:22 Turbulens på grunn av den store skjermen, er vel den mest sannsynlige årsaken... ;)
Meget mulig.
dypen skrev: 11 aug 2024, 14:19 Vil det hjelpe med en liten vindspoiler på toppen av vindskjermen for å dirigere luftstrømmen …
Det kan være en løsning. Jeg ser at det finnes vindskjermer til disse syklene som har en bøy oppover øverst. Mulig at dette gir samme effekt som spoileren. Må forske videre på dette.

Fo øvrig har jeg ryddet i garasjen i dag og demontert den midlertidige arbeidsbenken jeg har brukt. Så da sier jeg med definitivt ferdig med prosjektet og går over i en fase med løpende vedlikehold.

Frem til neste prosjekt som blir gjennomgang av bremsene med bytte av bremseslanger. Men det rekker jeg neppe før kjøresesongen er over.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Moro å følge, mulig det er bedre å bytte vindskjerm vs ha en løs ettermontert spoiler.

Leser om sykkel’n …

To versjoner ble produsert. XVZ12 MK1 fra 1983 til 1985 som hadde 1198 cc som er 1200 motor med avtakbart trunk og kofferter. Hvordan ser den ut uten trunk og kofferter?

XVZ13D MK2 ble produsert fra 1986 til 1993 og hadde 1298 cc som er 1300 motor med ikke demonterbar trunk og kofferter.

Begge modellene har helkåpe med AM / FM radio kasett stereo og luftfjæringskontrollsystem med innebygd kompressor og elektronisk cruisekontroll.
IMG_1617.jpeg
IMG_1618.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 265
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Atrox »

Pga denne tråden tar jeg meg selv i å se videoer på YouTube og følge med på Finn på sykler jeg aldri før ville tenkt tanken på å kjøpe.... 🤣🤣 Royal Venture vokser på meg...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Atrox skrev: 11 aug 2024, 21:59 Pga denne tråden tar jeg meg selv i å se videoer på YouTube og følge med på Finn på sykler jeg aldri før ville tenkt tanken på å kjøpe.... 🤣🤣 Royal Venture vokser på meg...
Helt enig :thumleft

Motor er jo den samme som er brukt i Yamaha sin VMAX. Her er en 1200 uten trunk og kofferter.
IMG_1619.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar