Raser mot støyende motorsyklister, Finnes en egen plass i helvete for dem

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Raser mot støyende motorsyklister, Finnes en egen plass i helvete for dem

Legg inn av dypen »

Raser mot støyende motorsyklister: –⁠ Finnes en egen plass i helvete for dem
SVs justisboss mener det er et helvetes leven fra biler og motorsykler. Nå vil han straffe bråkmakerne.

https://www.vg.no/nyheter/i/vg6Ljl/svs- ... rsyklister
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Berbu
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Raser mot støyende motorsyklister, Finnes en egen plass i helvete for dem

Legg inn av Berbu »

Finnes forhåpentligvis en plass der for SV politikere også…

Makan til løk 😤

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tidligere vokalist i heavy metal band...?
OK... :roll
Hva har det med saken å gjøre, liksom :scratch ?

SV-folk er noe for seg sjøl...

Når det er nevnt, hvorfor altfor mange motorsyklister spenne bein på oss alle ved å kjøre rundt med "åpne" anlegg?

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Jeg liker ikke heavy metal musikk, dermed må vi bannlyse heavy metall konserter i landet. For i mine ører er det ikke musikk, bare skriking og vrøvl over hele fjøla.

kaiu
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021

Legg inn av kaiu »

Bør være ulovlig mer ørepropper for de som kjører med "fri eksos", så får de ihvertfall leve med bråket selv hele tiden :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Greddy skrev: 14 sep 2024, 23:48 Jeg liker ikke heavy metal musikk, dermed må vi bannlyse heavy metall konserter i landet. For i mine ører er det ikke musikk, bare skriking og vrøvl over hele fjøla.
Jeg derimot, har alltid likt heavy metal og det som er mer ekstremt enn det, (death metal, black metal, doom metal, grindcore, sludge, hard core, industral osv. osv ), men har ingen forståelse og sans for "åpne" eksosanlegg.
Hva er poenget, liksom... :scratch

Så skal det nevnes at jeg aldri har plaget mine omgivelser med (ekstrem)musikken jeg har spilt, som har foregått godt innafor huset fire vegger...

Greddy

Legg inn av Greddy »

AJ skrev: 15 sep 2024, 00:05
Greddy skrev: 14 sep 2024, 23:48 Jeg liker ikke heavy metal musikk, dermed må vi bannlyse heavy metall konserter i landet. For i mine ører er det ikke musikk, bare skriking og vrøvl over hele fjøla.
Jeg derimot, har alltid likt heavy metal og det som er mer ekstremt enn det, (death metal, black metal, doom metal, grindcore, sludge, hard core, industral osv. osv ), men har ingen forståelse og sans for "åpne" eksosanlegg.

Så skal det nevnes at jeg aldri har plaget mine omgivelser med (ekstrem)musikken jeg har spilt, som har foregått godt innafor huset fire vegger...
Det var egentlig ikke det som var poenget mitt. Utsagnet var rettet mer mot SV-politikeren. Han sier han tåler høy lyd, med å være vokalist i en Heavy metall musikkband. Dermed så er ikke han plaget av selve dB-volumet av syklene, men mer av at syklene lager vroom vroom lyder. Orginal eksos potter lager lyd under 90 dB. De høye uorginale som man oppfatter som høy ligger på 100-110 dB. Mens rockekonserter ligger på 110-120dB. Da er det lydarten SV-politikeren har problemet med. Skal vi bannlyse alt vi misliker?

(Svaret er nei, hvis det ikke kom frem i innlegget mitt.)

Greddy

Legg inn av Greddy »

kaiu skrev: 14 sep 2024, 23:59 Bør være ulovlig mer ørepropper for de som kjører med "fri eksos", så får de ihvertfall leve med bråket selv hele tiden :)
De fleste av oss som kjører med ørepropper, bruker ikke de pga eksos, men vindstøy som ligger på over 100dB.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Greddy skrev: 15 sep 2024, 01:56
AJ skrev: 15 sep 2024, 00:05

Det var egentlig ikke det som var poenget mitt. Utsagnet var rettet mer mot SV-politikeren. Han sier han tåler høy lyd, med å være vokalist i en Heavy metall musikkband. Dermed så er ikke han plaget av selve dB-volumet av syklene, men mer av at syklene lager vroom vroom lyder. Orginal eksos potter lager lyd under 90 dB. De høye uorginale som man oppfatter som høy ligger på 100-110 dB. Mens rockekonserter ligger på 110-120dB. Da er det lydarten SV-politikeren har problemet med. Skal vi bannlyse alt vi misliker?

(Svaret er nei, hvis det ikke kom frem i innlegget mitt.)
Problemet er vel at når man går på konsert så har man valgt det, mens det ikke er frivillig å bli vekket av en som kjører forbi midt om natten på fri eksos. Alt for mange av oss velger eksosanlegg som støyer provoserende mye. Det kommer til å lage mer problemer for oss fremover
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Støy og MC er et evig tema.
JA noen støyer voldsomt -uvisst av hvorfor det ønskes, stort sett.
Men når det egentlig kommer til et stykke så er problemet stort sett av psykisk opprinnelse det også.
I Østerike /Tyskland er det veier og områder sperret for MC til tider og med grenser som ligger under typegodkjenninger av euro5 sykler.
Også i Dolomittene er det ønskelig med begrensninger.
Hvorfor? Er dette på grunn av åpne anlegg? Nei egentlig ikke.
Ved målinger så finnes det ut at tungtransporten står for mer støybelastning enn mc-Men LYDBILDET oppfattes subjektivt mer påtrengende.
Dette er nok grunnet at en mc lager er annerledes lyd,spesielt også bruksmønsteret (akselrasjoner eller rusing)-og har man først blitt irritert på en type lyd så forsterkes jo dette ved økt påvirkning.
Måling av lyd-det er 2 totalt forskjellige måter lyd blir målt på MC.
Ved typegodkjenning for E-standarden brukes en "forbikjøringsmåling" som gir vesentlig lavere målinger enn "standstøymåling".
Grunnen er at godkjenningen gir en måling som er vanskelig å etterprøve ved en kontroll av kjøretøyet.Derfor blir det utført en standstøymåling umiddelbart etter forbikjøringstesten -slik at denne kan danne grunnlag for å se om det på senere tidspunkt har skjedd en endring av kjøretøyet.
En MC kan fint greie E-grensen på 82DbA men ha en standstøymåling på 102Dba.

Personlig liker jeg litt lyd fra mine motorsykler-men ikke høy påtrengende.
Dessuten har også kjørestilen mye å si-putre rundt på lave turtall kontra 8-14000 runder i minuttet gir en stor forskjell i lyd og oppmerksomhet.
Man MÅ heller ikke ruse og gasse i trange bygater for å være "TøffeHarry" så alle forbanner deg/oss-For fakta er at det er veldig få utenfor motormiljøer som liker motorstøy.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

mekkern skrev: 15 sep 2024, 09:12 Man MÅ heller ikke ruse og gasse i trange bygater for å være "TøffeHarry" så alle forbanner deg/oss-For fakta er at det er veldig få utenfor motormiljøer som liker motorstøy.
Helt enig.

Jeg setter og pris på litt godlyd, enten det er fra bil, båt eller MC. Men det er lov å ta hensyn til andre og ikke ligge å dundre i turtallsperra med rakrør midt på natta mens man venter på grønt lys (for å sette det litt på spissen). Oppfører man seg som en bølle så er det lite vits i å bli overrasket over at man blir sett på, og behandlet som en bølle... :roll

Dessverre går sånn oppførsel ut over det store flertallet som tross alt oppfører seg som oppegående folk, med stadig mer påbud, forbud, kontroller og sanksjoner... ](*,)
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Men, fortsatt hvorfor ha et anlegg som bråker?
På lik linje med de som har mer ekstralys enn en trailer og mest sannsynlig svært sjelden eller aldri kjører i mørket?

Noen kjører (og blender motgående trafikk) i godt dagslys, fordi de mener at de ikke blir sett uten disse studiolysene.
Andre mener at mye eksosbråk redder liv.

Hvor ofte tror man ulykker skjer pga. de omstendighetene?
Påkjørsel i fra siden skjer nok en og annen skjelden gang, men jeg tenker at det kanskje er mest i bymiljøer.
De fleste MC-ulykker skjer pga. førerfeil og feilvurderinger, utkjøring i sving og forbikjøringer.

Det man mest sannsynlig oppnår med dette er mer påbud og innstramminger, EU-kontroll på MC osv. nå i dag da man ikke en gang vil ha lydløse elbiler i gatene.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Gammelsmurfen skrev: 15 sep 2024, 10:33 Men, fortsatt hvorfor ha et anlegg som bråker?
Definer bråk.
Er det noe som støyer mer enn OEM eller har et annet lydbilde enn dette?
Noen sykler er ekstremt stille mens andre "bråker" mer.
En moderne rekkefirer er tilnærmet lydløs mens en singel eller 2sylindret støyer mer grunnet færre pulser som oppfates sterkere.
Eksempelvis BMW sine boxere har et ganske kraftig lydbilde ved pådrag.
Her er vi tilbake på subjektive oppfattelser av hva som er "bråk".
Noen synes at trekkspill eller sekkepiper er digg mens andre heller vil ha en blokkfløyte eller elgitar.

Personlig liker jeg å høre hvordan motoren jobber-ikke bare vindstøy.
JA-det bråker hvis jeg bånner rulla men det gjør de fleste moderne sykler da de har spjeld som holder de innafor grensene ved målinger.
NEI- jeg liker heller ikke HD med div "defektanlegg" eller rørstumper som de tror alle synes er "tøffe"-ei heller Ducati/Aprilla m V4 og kun en colabox som demper.
Men så lenge en beholder catalysatoren og har ei ok potte etter denne så er det ikke påtrengende lyd ved normal kjøring.
125ccm med åpen drittpotte er støy uansett siden de må kjøres med turtall/last for å følge trafikken-og de skal ofte bånnruse og slå tenning av/på for å vise hvem i gjengen som kan smelle høyest.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Apropos ulykker må vi ikke glemme tilfeller der kjøretøy kommer over i motgående kjørefelt med fatalt utfall, trafikanter som fullstendig overser øvrig trafikk og ikke overholder vikeplikt hvor utfallet kan bli like alvorlig. Sistnevnte er selvopplevd hvor jeg kom på E6 ved Otta og ble regelrett kjørt ned.

Må si meg enig i mesteparten av det @mekkern beskriver i sitt siste innlegg.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

mekkern skrev: 15 sep 2024, 11:37
Gammelsmurfen skrev: 15 sep 2024, 10:33 Men, fortsatt hvorfor ha et anlegg som bråker?
Definer bråk.
Er det noe som støyer mer enn OEM eller har et annet lydbilde enn dette?
Noen sykler er ekstremt stille mens andre "bråker" mer.
Det kan jeg være enig med deg i, men greia er vel det at man skal droppe å gjøre modifikasjoner på originaleksosen for at det skal bråke mer med overlegg. De originale og godkjente er vel stort sett innafor i hvordan man opplever de også, men ja det finnes unntak.
Det er bypassrør, bort med katalysator, modde db-killer, bytte ut potta med et rør fra Wish (AkropoWish :crazy: ) og sånne ting.

Da bråker det mer enn nødvendig (fordi eieren syns det er tøft), ikke det at det er forskjell på motorkonstruksjoner og originale deler som vil utgjøre, de utgjør ikke massene. GS´er med boxer som du nevner har en lavfrekvent motorlyd ved moderate turtall.
Men de som kjører GS 12xx har vanligvis en annen kjørestil enn en del av de med gatesykler og plastraketter.
Enda så enormt mye GS´er som er på veiene i Norge, så er det i hvertfall ikke noe jeg opplever bråker fordi de vanligvis ligger i et lavfrekvent område.
Trenger ikke høyt turtall for å ha greit med krefter.

Han gjøken fra SV som flytter til Grünerløkka og tror han bare skal høre fuglekvitter om natta kan ta seg en bolle.
Det er busser og bytrikker som går til ganske sent og de er heller ikke så stille av seg, spesielt ikke på sene kvelder og natt når mye av det generelle lydbildet av menneskelig aktivitet og trafikk er mer dempet.

Svar