Dekkslitasje vs støtdempere …

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Dekkslitasje vs støtdempere …

Legg inn av dypen »

Kort video av Dave Moss relatert til dekkslitasje fordekk (trappa dekk slitasje) som refereres til «rebound damping» tilbakeslag eller returdemping. Alle sykler jeg har hatt hvor jeg har kjørt såpass mye med at jeg kan følge med på dekkslitasje har følgende utfall, flatspot på bakdekk og trappa fordekk uavhengig om det har vært ny motorsykkel eller godt brukt 10 + år hvor valgte innstilling har vært vekslet mellom comfort og sport.

Har litt erfaring med støtdemperjustering på bil hvor det er mulig å justere alle setting som er veldig tidkrevende for godt resultat på egenhånd hvor raskeste vei til ett fornuftig resultat har vært å bruke ferdige oppsett fra team med midler til å testkjøre i dagevis på forskjellige underlag ex snø, grus og asfalt. Vil tro det er litt lettere på motorsykkel der du setter opp for fast underlag (asfalt) eller grus men likevel veldig tidkrevende med mindre du har en oppskrift som er til din sykkel og vekt.

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Dekkslitasje vs støtdempere …

Legg inn av mekkern »

Kjøring på bane med konstant varme dekk og dertil dekktrykk samt skikkelige nedlegg og hard bremsing/akselrasjon er ikke kompatibelt med veikjøring.
Jeg vil ikke sette opp sykkelene for ren banebruk og dertil ubehaglig bruk på norske veier.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dekkslitasje vs støtdempere …

Legg inn av dypen »

Det var ikke min tanke heller, tenkte mer på ett godt veioppsett.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dekkslitasje vs støtdempere …

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er på mitt tredje «sett» med dempere på min sykkel. At dårlig demping/feiljustert demping gir ujevn dekkslitasje er selverfart.

Fikk kommentar på dette av en kompis som mente jeg hadde kjørt så dekka ble jevnslitt på forrige sett etter 18 000km. Saken er dog den at det settet har kjørt på nyoverhalte dempere med alle settings til punkt og prikke. Sykkelen går som en drøm.
Jeg har funnet ut at dempere overhaler jeg ved rundt 40 000km omkring. Noe særlig mer og det er rimelig utslitt.

Svar