Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Helenetjos
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2025, 15:13
Motorsykkelen din: Honda CB 500 1997
Bosted: Narvik

Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av Helenetjos »

Hei! Jeg er helt ny i denne gruppen, takk for medlemskapet🥳
Jeg har en Honda CB 500 1997 som jeg nå selv driver å ombygger til en caferacer/chopper.

Jeg har forkortet rammen i bakre del samt setet, men har ikke endret nå med dempere/fjære.
Jeg ble desverre stoppet i svv kontroll nå i sommer, der dem mente at jeg må søke om ombyggingen min av rammeverket. Og endre antall pasasjerer tilatt på sykkelen…
Jeg syntes dette er ganske kjipt, siden jeg selv mener at set er fullt mulig å sitte 2 stykker på sykkelen samtidig.
Nå er jeg en ganske spinkel jente selv, men ser ingen problem i å ha en pasasjer på.

Er det flere som har opplevd dette?
(Legger ved bilder av sykkelen orginalt, og hvordan den ser ut nå. Btw! Den er ikke ferdig enda haha)
Takk for svar/hjelp!❤️
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6828
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av dypen »

Velkommen til mcsiden.no :thumleft

Det går sikkert fint å sitte to der når det er to gode venner :D men Vegvesenet (SVV) må også være enige og sykkelen må tilfredsstille deres krav. Kontakt med Vegvesnet i forkant av ombygging for å kartlegge hva som kreves er å anbefale. Skal den være registrert for to blir det å høre hva de krever.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Helenetjos
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2025, 15:13
Motorsykkelen din: Honda CB 500 1997
Bosted: Narvik

Re: Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av Helenetjos »

Takk for svar!
Det er fint plass til meg (160cm ca52kg) + en passasjer.
Men forstår såklart at noen med litt større kroppsbyggning kan få litt problemer med kjøre med som passasjer..
Håper bare ikke dette blir et problem nå siden sykkelen allerede er permanent endret.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av mekkern »

OKIDOKI:
Her er det flere ting-ramma kan du ta med SVV på en visning om de godkjenner dette eller de vil ha en sak på dette som ombygging.
Antall sitteplasser er nå i praksis en siden du har fjærnet bøylen for passasjer å holde i.(Krav er stropp på setet som tåler minst 100kg belastning eller funksjonibel bøyle å holde i.Og fothvilere)
Du må da også fjerne passasjerens fothvilere da det ikke er tillatt med flere sett med fothvilere enn det er sitteplasser.
Skiltet kan ha max 30grader helling fra vertikalt-Her vil din plassering komme i konflikt med bakdekket ved innfjæring.
Husk også E-merket baklys skiltlys og godkjent reflex bak.

:thumleft
Hvis du havner i "dokumentkontroll" etter veien er de helt koko...
Sist redigert av mekkern den 10 feb 2025, 17:13, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Helenetjos
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2025, 15:13
Motorsykkelen din: Honda CB 500 1997
Bosted: Narvik

Re: Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av Helenetjos »

Jeg viste faktisk ikke at stropp på seter var et krav! Takk for info om dette. Fothvilene til passasjer er pr nå fjernet pga disse var dårlig fjæring i, og spratt opp å ned under kjøring😂
Jeg var inne på full-teknisk og fikk godkjent skilt/bremselys. Med en midlertidig løsning jeg fikset selv siden de nye delene ikke var kommet i posten enda. Dette resulterte i en veldig stygg men godkjent bakre ende av sykkelen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

HeddaB
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2024, 20:41
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07, 2014-modell
Bosted: Hakadal

Re: Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av HeddaB »

Helenetjos skrev: 10 feb 2025, 15:48 Hei! Jeg er helt ny i denne gruppen, takk for medlemskapet🥳
Velkommen @Helenetjos !
Så tøft gjort. Gjør du alt på egenhånd, eller får du hjelp?

Helenetjos
Innlegg: 4
Registrert: 10 feb 2025, 15:13
Motorsykkelen din: Honda CB 500 1997
Bosted: Narvik

Re: Honda CB 500 1997 ramme-ombygging

Legg inn av Helenetjos »

Jeg gjør alt på egenhånd ja🥳 fikk hjelp med sveisinga av rammen etter den ble kortet inn. Men ellers alt selv❤️
Men har mange kompiser som bare er en telefonsamtale unna🥳

Svar