Man får jo kjøpt rimelige GPS Sporingsenheter, men disse er både litt av noen strømtyver og trenger enten bare et simkort eller både det og et abonnement til et firma som leverer en sporingstjeneste.
For å gjøre sporing både enkelt og superbillig funker dette faktisk veldig bra:
Jeg kjøpte en Samsung SmartTag som de fleste tar 350-400 kroner for, men kjøper man to kan man få de helt ned i 250 kr. stk.
De finnes i to versjoner, en standard og en Plus-versjon, eneste forskjell på de er at Plus-versjonen har UWB (ultra wide band) som kan pinpointe brikken ned til 10 cm nøyaktighet, en drar også mer strøm så på en motorsykkel så holder det fint med standardutgaven.
Den ser slik ut og er 39x39x10 mm Disse bruker et CR2032 Lithiumbatteri som de selger selv i dagligvarebutikker, det holder (eller kan holde) helt opp i ett år.
Den har IP 53 sprutbeskyttelse, jeg har 3D-printet en liten boks til den og foret den for vibrasjonsdemping.
Forskjellen på disse og "Tile" som har vært lengst på markedet er hvordan innrapportering av posisjonsdata fungerer.
Tile er uavhengig av mobilabrikant, men så må alle mobiler som skal kunne innrapportere posisjon ha appen deres installert.
Så det er allt for dårlig innrapportering med Tile...
Både Samsung sin SmartTag og Apple sin AirTag bruker sine egne merker av telefoner til innrapportering, men det ligger i operativsystemet.
Så det betyr at alle Samsung Galaxy telefoner og nettbrett innrapporterer posisjon til SmartTag om de passerer brikken eller motsatt innen rekkevidden som er oppgitt til å være ca. 120 meter, men jeg har sett noen teste helt opp til 160 meter i fri sikt.
Dette skjer fra alle disse telefonene uten at noe er installert, kun at blåtann er påslått.
Kjørte en liten tur på et par mil sent i går kveld for å teste, for det meste gikk ferden på 4-felts motorvei, så det er i god avstand fra bygninger og fotgjengere. Likevel, det ble på veien innrapportert hele 10 posisjoner fra tildels adresser i omkringliggende veier.
I appen "Finder" så ser man historikk ved hjelp av en kalender, tidslinje og kart hvor posisjonene etter navigering i tidslinjen vises.
Fulle adresser vises også dersom det er i gate/vei med husnummer. I dag var jeg på kontoret, og så at den ble innregistrert mange ganger mens mc´n sto parkert.
Skal man bruke denne til andre ting som f. eks. på nøkkelknippe, i koffert på reise osv. så kan man finne disse enkelt ved å få brikken til å spille av en lyd da man er i nærheten fra Finder på mobilen. Min vurdering av produktet:
- Veldig billig
- Abonnementsfri
- Bruker lite batteri
- Fysisk liten, lett å plassere inni en mc
- Overraskende mye innmeldinger samt presisjon
Dette fungerer overraskende bra, så et par til er allerede bestillt (bilen skal også få en).
Fordi som besitter iPhone, så er det nok Airtag de må kjøpe og forholde seg til, mens Samsung-eiere må kjøpe SmartTag.
Håper dette kan være nyttig for andre