
Litt tilbake til Klev, er egentlig litt mer posistivt enn husket det når leser om igjen det de har svart:
"Vi kan dessverre ikke mappe ecu på disse modellene. Eneste mulighet her er å sette på en powercommander 5 og mappe den på dynoen. Det er også tenningsjustering på den så det ligger til rette for å få like bra mapping. Eneste er at man ikke får vekk fuel cut med dette så den kan fortsatt være litt jumpy mellom av/på gass eller veldig lavt gasspådrag. Powercommanderen koster 5320,- og inkludert montering/mapping på dyno så kommer det totalt på 11320,- (inkludert powercommanderen). "
Er et par åpenbare fordeler:
- Når kjøres i benk (Klev) så blir mapping optimalisert for MIN sykkel, DNK sin mapping er generisk og basert på erfaring (avhengig av hva man har montert på sykkel av potter, luftfilter etc.) så skal i prinsippet ikke bli like bra om ikke veldig heldig
- Om noe problem så kan man bare koble fra power commanderen. En ulempe med å mappe ECUen er vel at kan overskrives f.eks. under oppdatering når på service?
- Slipper hassel og risiko med å ta ut ECU og sende til USA og tilbake. Liker ikke helt tanken på å sende ECUen så dette er litt tungtveiende.
Scrambleren uansett ikke spesielt jumpy så ikke noe stort problem tror jeg, når man har hatt KTM 990 er ingenting jumpy etterpå uansett

11.000,- er jo noen kroner men halvparten av Moto-Tech og DNK er fort 6.000 NOK det også. Og om også spanderer på ny potter tipper det fort 20.000 NOK, får se om kan rettferdiggjøre det. Mulig Klev skal ha litt mer også og PC6 kommet etter hva kan se uten at helt vet hva det gjør med pris og funksjon.
Litt tilbake til dette om bør tune eller ikke. For meg er det nokså enkelt, er man happy, la det være, er man ikke helt happy har jeg veldig god erfaring med tuning fra tidligere. For KTM 990 vil jeg nesten si at must, for 890 Duke så fungerte det glimrende med alt originalt så lot det være.
Nye potter har forresten flere fordeler, liker for så vidt utseende på de originale pottene men Zard er et løft. Tror også litt mer "raspete" lyd, originale er veldig stille. kanskje litt redusert temperatur også, erfart det tidligere? Og veier halvparten så sparer 3.5kg høyt plasser vekt. Må uansett bestemme meg FØR evt tuning så mappes med riktige potter. Kanskje også hiver inn et lithium batteri, batteriet ligger også høyt så 6-7kg redusert vekt høyt oppe er ingen ulempe men nok mest aktuelt om likevel må ha nytt batteri. Da er det egentlig no-brainer for meg, noen kroner ekstra men har bare positiv erfaring med lithium batteri.
