Beskrivelse
1969 Renault R10 Major – En fransk elsker med fire hjul og flat seng
Dette er ikke bare en bil. Dette er forelskelse på veien. En rullende sigarillosduftende romanse fra den tiden da menn kunne bære hatt uten å være ironiske, og kvinner drakk vin til frokost uten å be om unnskyldning. Hun er urørt, original og i så god stand at det får moderne el-plastbiler til å fremstå som hvitevarer med hjul.
Starter hver gang – uten drama. Som en erfaren elsker: rolig, selvsikker, alltid klar. Ikke noe gnål, ikke noe “bare gi meg fem minutter til”. Nei, vroom, og du er i gang. Alt virker – fra varmeapparat til tempraturmåler. Dette er ikke en bil, det er et fransk løfte om nytelse og eventyr.
Setene legger seg flate som en førsteårsstudine på interrail. Og når du ligger der – under stjernene, ved Mjøsa eller på en nedlagt rasteplass i Gausdal – så tenker du: “Dette er livet.” Det er bilen som gir deg rom for både poetiske tanker og uanstendige handlinger, alt ettersom hvem du har med deg i passasjersetet.
Hun går som ei fransk flørt med altfor kort skjørt og null anger. Mykt, pirrende, og med en lyd som minner om et lite opprør i Bordeaux. Du kjenner det i hofta når du girer – dette er mekanisk erotikk. Og styringen? Den snakker med deg. Ikke via skjermer eller sensorer, men via ren, ufiltrert kontakt. Dette er bilen for deg som føler ting, og ikke er redd for å svette litt.
Varmeapparatet fungerer så bra at du kan bruke bilen som badstue ved behov. Jeg har tint både sjokolade, sjel og undertøy i hanskerommet – alt samtidig. Vinter, vår, eller etter en litt våt festivalsommer – bilen leverer.
Og nei, det dugger ikke på rutene. Men det gjør ingenting – samtalene i bilen blir uansett så intime at du må stoppe og ta deg en sigg etterpå. Det er noe udefinerbart fransk over det hele – en slags blanding av kjærlighet, anarki og Camembert på avveie.
Du får med på kjøpet:
- Original fransk salong – så myk at du slutter å savne senga di (og kanskje partneren din)
- Potensielt nytt sengeeventyr (ingen garantier – men bilen gjør sitt)
- Den franske følelsen – røykfri, men fortsatt litt syndig
- Smil fra fremmede, flørt fra folk du ikke burde flørte med, og blikk som sier “han har opplevd ting”
- En ukurant mengde sjarm og en mulighet til å leve som en fri sjel med bensin i blodet.
- Selges fordi jeg har forelsket meg i en amerikansk skjønnhet med store karosserikurver og tung pust.
Kan vurderes byttet i:
- Blond, rik enke med store hyller, stor garasje, og evne til å servere både croissant og whisky i bare morgenkåpa
(Bonus hvis hun har både silikon og hjerne og ikke spør for mye om fortiden min)
Selges ikke til:
- Folk med crocs (uansett farge)
- Folk som tror bil er “bare et fremkomstmiddel”Hvis du skal ha en bil som vekker følelser, starter hver gang, og legger seg ned når du gjør det – da har du funnet henne.
Følger med: verkstedhåndbok, noen reservedeler, og et par hatter i hattehylla som har sett mer enn du har.