MC-ulykker
-
- Innlegg: 371
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Han hadde ikkje vest, men motogp-dress oppblåsbar i alle retninger, koste vel ei middels årslønn...
Re: MC-ulykker
Du er inne på noe der. Virker litt som at det er er noen «gretne gamle gubber» som får piggene ut hvis er forslag/endringer som kan bedre sikkerheten. Det skal absolutt ikke noe endringer til. Dessverre er det jo mange «gamle gubber» på MC som omkommer også.ErikW skrev: 03 mai 2025, 21:47Så kjøp en integrert i jakka da! Du sier ikke det samme den dagen du er der. Man vet aldri og det synes jeg er det tragiske med MC folk. Hva er greia liksom……er d flaut å beskytte seg og enn mulig å redde sitt eget liv.FredrikE24 skrev: 03 mai 2025, 10:28 Kanskje teit å si, men så lenge airbag er en vest, og ikke en del av kjørejakke, så kommer ikke jeg til å anskaffe meg det.
-
- Innlegg: 879
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: MC-ulykker
Ja du sier noeVoksen skrev: 04 mai 2025, 08:03Du er inne på noe der. Virker litt som at det er er noen «gretne gamle gubber» som får piggene ut hvis er forslag/endringer som kan bedre sikkerheten. Det skal absolutt ikke noe endringer til. Dessverre er det jo mange «gamle gubber» på MC som omkommer også.ErikW skrev: 03 mai 2025, 21:47Så kjøp en integrert i jakka da! Du sier ikke det samme den dagen du er der. Man vet aldri og det synes jeg er det tragiske med MC folk. Hva er greia liksom……er d flaut å beskytte seg og enn mulig å redde sitt eget liv.FredrikE24 skrev: 03 mai 2025, 10:28 Kanskje teit å si, men så lenge airbag er en vest, og ikke en del av kjørejakke, så kommer ikke jeg til å anskaffe meg det.

Re: MC-ulykker
Ja, kanskje dette er noe av grunnen til at drepte på MC holder seg høyt, i motsetning til bilister der drepte har gått kraftig nedover de siste årene? Vil vi rett og slett bare ha det sånn 

Re: MC-ulykker
Alle ulykkene i år er gutter eller yngre menn …ErikW skrev: 04 mai 2025, 23:16Ja du sier noeVoksen skrev: 04 mai 2025, 08:03Du er inne på noe der. Virker litt som at det er er noen «gretne gamle gubber» som får piggene ut hvis er forslag/endringer som kan bedre sikkerheten. Det skal absolutt ikke noe endringer til. Dessverre er det jo mange «gamle gubber» på MC som omkommer også.ErikW skrev: 03 mai 2025, 21:47Så kjøp en integrert i jakka da! Du sier ikke det samme den dagen du er der. Man vet aldri og det synes jeg er det tragiske med MC folk. Hva er greia liksom……er d flaut å beskytte seg og enn mulig å redde sitt eget liv.FredrikE24 skrev: 03 mai 2025, 10:28 Kanskje teit å si, men så lenge airbag er en vest, og ikke en del av kjørejakke, så kommer ikke jeg til å anskaffe meg det.Mye gråe hoder på treff ihvertfall. Tror det er en viss stahet i dette her og må si jeg er noe skuffet over ordningene. Sikkert flaut å beskytte seg tror jeg.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 371
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Om 50 og 60 årene er yngre menn så takker eg so mykje
-
- Innlegg: 165
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: MC-ulykker
Vi kan daglig lese om både store og små ulykker hvor mc-førere har vært involvert, men hvor mange drepte/hardt skadede mc-førere er det i forhold til hvor mange som kjører mc? Finnes det en sånn statistikk, eller blir det en slags "skremsel" at det har vært nok en ulykke med mc involvert?
Jeg spør fordi det kunne være interresant å vite hvor stor andel av mc-førerne som er i ulykker vs hvor stor av bilførere som er det.
Jeg spør fordi det kunne være interresant å vite hvor stor andel av mc-førerne som er i ulykker vs hvor stor av bilførere som er det.
-
- Innlegg: 371
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Antall motorsykler i Norge (lette, tunge og moped): 326.329. Antall vrakede biler i Norge i 2022: 113.238. Antall førstegangsregistrerte personbiler i Norge i 2022: 174.000.
Og visstnok mer enn 420000 som har førerkort kl A
Og visstnok mer enn 420000 som har førerkort kl A
- Canutus
- Innlegg: 620
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg gjorde ett nytt søk i filen jeg lastet ned fra svv før helgen.
Nå så jeg kun på tung mc, kun norsk reg, og ulykker i 2013-2023, ca. 3700ulykker, og fant at det er dobbelt så mange ulykker første året mc'en er registrert, men så holder skade antallet seg nokså gjevnt til sykkelen er 20år gammel.
Ps. Med forbehold i mine høyst uvitenskaplige formateringer i Excel
Hvor omfattende ulykkene er, sier de ikke noe om i disse dataene.
Nå så jeg kun på tung mc, kun norsk reg, og ulykker i 2013-2023, ca. 3700ulykker, og fant at det er dobbelt så mange ulykker første året mc'en er registrert, men så holder skade antallet seg nokså gjevnt til sykkelen er 20år gammel.
Ps. Med forbehold i mine høyst uvitenskaplige formateringer i Excel
Hvor omfattende ulykkene er, sier de ikke noe om i disse dataene.
Re: MC-ulykker
Tidligere når statistikken for bilførere var mye dårligere enn i dag var det visst 11 ganger farligere å kjøre MC enn bil. Det er nok blitt enda verre nå som færre omkommer i bilulykker.greina skrev: 05 mai 2025, 20:28 Vi kan daglig lese om både store og små ulykker hvor mc-førere har vært involvert, men hvor mange drepte/hardt skadede mc-førere er det i forhold til hvor mange som kjører mc? Finnes det en sånn statistikk, eller blir det en slags "skremsel" at det har vært nok en ulykke med mc involvert?
Jeg spør fordi det kunne være interresant å vite hvor stor andel av mc-førerne som er i ulykker vs hvor stor av bilførere som er det.
Det som hadde vært interresant å visst er hvor mange kilometer som blir tilbakelagt av biler ett helt år i Norge, og sammenlignet det med hvor mange kilometer totalt på MC ett år. Hvis en da hadde sammenlignet med antall kilometer pr trafikkdrept inne de to kjøretøygrupoene hadde nok vi på MC kommet grusomt dårlig ut.
Vi må skjerpe oss på veiene. Jeg synes det er mange som drar på voldsomt til tider, og heldigvis er det også mange som klarer å kose seg med vanlig kjøring.
Re: MC-ulykker
De som er døde i vår er gutter på lettvekter eller yngre menn som jeg kan huske …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 879
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: MC-ulykker
Det stemmer ikke. Han i Telemark/ Tuddal var 60+. Så var det entall i samme sjanger. Folk må ihvertfall skjerpe seg ,,
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39805
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
En annerledes MC-ulykke enn de vi vanligvis leser, ser og hører om i media:
https://www.dagbladet.no/sport/dode-pa- ... n/83047564
Tragiske greier...
https://www.dagbladet.no/sport/dode-pa- ... n/83047564
Tragiske greier...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Canutus
- Innlegg: 620
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her en liten sak fra en dødsulykke i 2023
For abonnenter:
https://www.ta.no/kompisgjeng-var-pa-mc ... 50-2085484
For abonnenter:
https://www.ta.no/kompisgjeng-var-pa-mc ... 50-2085484
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39805
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her et par ting i saken det er verd å framheve, etter min oppfatning:Canutus skrev: 07 mai 2025, 15:29 Her en liten sak fra en dødsulykke i 2023
For abonnenter:
https://www.ta.no/kompisgjeng-var-pa-mc ... 50-2085484
Har selv skrubba fotpinne og midtstøtte i delvis lukka venstresvinger med uforutsigbar krapp "egg"forma kurve og for mye feildosering (avrenningsdosering som i rundkjøringer) slik at avstanden mellom fotpinne og deler av midtstøtta på sykler som har dette fort kan bli for kort i slik svinger. En svært skummel kombinasjon, ikke minst på veier man ikke kjenner."Ifølge vitnet som kjørte sist i følget tok fothvileren på avdødes motorsykkel nedi asfalten i en venstrekurve og det kom gnister fra motorsykkelen. Vitnet mistet avdøde av synet et øyeblikk, men deretter så vitne at avdøde traff stolpen på siderekkverket," står det i UAG-rapporten.
Det står at det er en høyresving like før stedet der ulykken skjedde, og at høyresvingen går direkte over i venstresvingen der det gikk galt. I høyresvingen var det en underskinne under rekkverket (autovernet), som blant annet er laget for å redusere skadene på motorsyklister. Men i venstresvingen var det ikke noen slik skinne, dermed traff 25-åringen en stolpe og bråstoppet i den. Begge svingene er krappere enn det som kreves i veivesenets håndbøker når de bygger nye veier i dag.
Det er svært mange slike svinger her i landet fra den tiden man lagde veier etter andre standarder som er nevnt til slutt i sitatutdraget fra artikkelen i TA
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39805
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Tips om forebyggende og livreddende handling om man kommer til et ulykkessted:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.