Detter er min Mercedes EQC. Dette er i påsketrafikk. Både oppover og nedover, samt noen forbikjøringer som sagt.
Var i Hrum på Fredag og bare e18 kjøring i 100/105 og forbruk på 19-20 ca
Med campingvogn i helgen og til Arendal var forbruket 32-34 ca
Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
Okay, da har du omtrent samme forbruk som meg på motorvei i rundt 100km/t. Men din bruker mindre i lavere hastigheter. Min er ganske effektiv i høyere hastigheter sammenlignet med feks. Id4.ErikW skrev: 28 apr 2025, 23:14 Detter er min Mercedes EQC. Dette er i påsketrafikk. Både oppover og nedover, samt noen forbikjøringer som sagt.
Men så er det jo motorforskjeller her også. Min er jo nærmest bygget for fart.
Har selv en EQC, men ser svært sjeldent det forbruket der må jeg siErikW skrev: 28 apr 2025, 22:58 Mitt forbruk hjem fra påsketur. Ikke største gjennomsnitt hastighet, men litt aktiv kjøring ble det langs Seljordstranda som det heter. Startet i -4 grader og 11,5 her hjemme. Mercedes EQC

@Bjerknez Ikke meningen og stjele tråden din med EQC ting

- Bjerknez
- Kontakt:
Ingen probøem. Litt må man da tåleToalmar skrev: 29 apr 2025, 20:18Har selv en EQC, men ser svært sjeldent det forbruket der må jeg siErikW skrev: 28 apr 2025, 22:58 Mitt forbruk hjem fra påsketur. Ikke største gjennomsnitt hastighet, men litt aktiv kjøring ble det langs Seljordstranda som det heter. Startet i -4 grader og 11,5 her hjemme. Mercedes EQC![]()
@Bjerknez Ikke meningen og stjele tråden din med EQC ting![]()
![]()

- Bjerknez
- Kontakt:
Det virker som om både din og vertfall id4 bruker mindre strøm en min på landeveien, men på motorvei kan det se ut til at jeg trolig slår dere begge. Vertfall id4.ErikW skrev: 28 apr 2025, 23:14 Detter er min Mercedes EQC. Dette er i påsketrafikk. Både oppover og nedover, samt noen forbikjøringer som sagt.
Jeg er ganske overbevist om at et forbruk ned mot 21kwt/100km. i 125km/t sommerstid er fullt mulig med min bil. Men som nevnt, på landeveien i 80km/t eller under på flatmark kommer jeg kanskje ned mot 17 -tallet. Men under det har jeg aldri vært så langt.
- Bjerknez
- Kontakt:
Da er den ukentlige vasken av bilen snart i gang :)
Lavtrykkspumpe med 2% blandet Bilthamber Touchless alkalisk avfetting, skumkanon med Meguiars NXT såpe for å skumlegge bilen etter avfetting og en bøtte med en såpe beregnet for å fjerne sommersmuss og ellers gi god glid til washmitt.
Min gamle trofaste Karcher K7 står dor høytrykksvasken samt avspylingen. Denne skal i teorien gi 160 bar trykk og rundt 650 l/t.
Lavtrykkspumpe med 2% blandet Bilthamber Touchless alkalisk avfetting, skumkanon med Meguiars NXT såpe for å skumlegge bilen etter avfetting og en bøtte med en såpe beregnet for å fjerne sommersmuss og ellers gi god glid til washmitt.
Min gamle trofaste Karcher K7 står dor høytrykksvasken samt avspylingen. Denne skal i teorien gi 160 bar trykk og rundt 650 l/t.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ble da ren i dag også
Toppet beskyttelsen med hurtigforsegler fra Gyeon og etter bildet ble tatt ble også dekksidene sorte og fine igjen.
Snart skal det støvsuges og interiøret skal tas et tak.

Toppet beskyttelsen med hurtigforsegler fra Gyeon og etter bildet ble tatt ble også dekksidene sorte og fine igjen.
Snart skal det støvsuges og interiøret skal tas et tak.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Vaskeøktej er over for i dag. Må vel si at jeg er ganske sikker på at jeg har den blankeste bilen i gata fortsatt.... :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Naboen kom opp til meg etter vask i dag og lurte pp hva slags "lurium" av produkter jeg brukte for å få bilen så blank. Svaret er enkelt. Det finnes ingen lurium produkter alene som gjør bilen så blank. Det er et resultat av gjevnlig vask (spesielt gjennom vinteren) og forhindre at asfalt og drit setter seg. Så er hemmeligheten også å tørke bilen etter hver vask.
Ikke med tørkehåndkle (minst mulig berøring av lakk er kluet) men med en løvblåser fra Ryobi som jeg kjøpte nylig. Den er helt super!
Etter hver håndvask, så legger jeg hurtigforsegling hver eneste gang. Thats it.
Jeg ser mange vasker bilen bokstavlig talt med svamp eller washmitt. Dem står nærmest og gnukker bilen ren. Den perfekte oppskrift på vaskeriper. Det eneste washmitt skal fjerne er det avfetting og forvask ikke klarer og løse opp. Nemlig trafikkfilmen. Et tynt tynt "fettlag" som sitter som klistret mot lakken og MÅ ha berøring. Vasker man bilen ofte gjennom hele året, så blir man ikke plaget med denne. :)
Ikke med tørkehåndkle (minst mulig berøring av lakk er kluet) men med en løvblåser fra Ryobi som jeg kjøpte nylig. Den er helt super!
Etter hver håndvask, så legger jeg hurtigforsegling hver eneste gang. Thats it.
Jeg ser mange vasker bilen bokstavlig talt med svamp eller washmitt. Dem står nærmest og gnukker bilen ren. Den perfekte oppskrift på vaskeriper. Det eneste washmitt skal fjerne er det avfetting og forvask ikke klarer og løse opp. Nemlig trafikkfilmen. Et tynt tynt "fettlag" som sitter som klistret mot lakken og MÅ ha berøring. Vasker man bilen ofte gjennom hele året, så blir man ikke plaget med denne. :)
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Mine biler er coatet og kan jeg ikke vaske de med svamp og tørke de uten å bruke en løvblåser….. nei Bjerknez, nå må du ta en hvil. Herregud altså. Jeg har også blankeste bilen i gata….
- Bjerknez
- Kontakt:
Det hjelper ikke om bilen er coatet aldri så mye. Vaskeriper eller swirls får man på sikt uansett om man vil eller ei. Man kommer ikke utenom. Polering er et absolutt must etter en stund hvis man vil ha en bil helt uten vaskeriper/swirls.ErikW skrev: I går, 00:01 Mine biler er coatet og kan jeg ikke vaske de med svamp og tørke de uten å bruke en løvblåser….. nei Bjerknez, nå må du ta en hvil. Herregud altså. Jeg har også blankeste bilen i gata….
Min bil er ikke coatet (enda). Har kjørt den gjennom nesten en hel vinter og hatt den i 6 måneder. Kunsten er å vente lengst mulig før neste polering å jo lenger jeg kan vente før vaskeriper dukker opp jo mer skånsom har jeg vært ved vask.
Å vaske bilen med svamp er i utgangspunktet ikke noe problem det når du har vært nøye med forvask. Ei heller mekansik tørk. Men løvblåser er mer skånsomt å da velger jeg det. :)