Er det lov med ekstra nærlys på mc

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Welshen
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig

Er det lov med ekstra nærlys på mc

Legg inn av Welshen »

Jeg ser en del MC-er med ekstra nærlys montert. Gjerne to litt lavere en hovedlyset.
De er ganske godt synlig i trafikkbildet og jeg vurderer slike lys selv.
Så er spørsmålet: er det lov med slike ekstra nærlys?
I don`t care about little things.....

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Re: Er det lov med ekstra nærlys på mc

Legg inn av DAE »

Welshen

Legg inn av Welshen »

Takk. Slik jeg tolker denne så er det en endring jf fjernlys. Men når jeg leser kjøretøyforskriften 28.2 så finner jeg ikke noe om antall nærlys. Det står kun at det skal være nærlys på mc, i motsetning til bil som skal ha 2 nærlys jf samme forskrift 28.1 nr 4 som viser til 28.4 nr 11…. Er ekstralysene som jeg ser definert som fjernlys men dimmet ned? Det virker jo som om de fungerer som nærlys?
Kan hende jeg formulerer med litt knotete her og at det er lov siden de kan kalles fjernlys men at de er på hele tiden?

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Welshen skrev: 18 mai 2025, 06:01 Jeg ser en del MC-er med ekstra nærlys montert. Gjerne to litt lavere en hovedlyset.
De er ganske godt synlig i trafikkbildet og jeg vurderer slike lys selv.
Så er spørsmålet: er det lov med slike ekstra nærlys?
Helt klart enig med deg her, Utrolig forskjell i trafikk bildet på en sykkel med "kun" originalt nærlys, kontra de som har ett par ekstralys som sitter lenger nede. De er nok i tillegg i LED og er svært lyssterke, mulig de også er langlys

Marshall
Motorsykkelen din: Merida trøsykkel

Legg inn av Marshall »

Ekstralysene du ser er fjernlys, ikke nærlys. For noen år det ble lovlig for MC å kjøre med fjærnlys i dagslys for bedre synlighet i trafikken. Derfor du ser så mye slik kjøring i dag.

Synes det er dårlig utvalg av ekstralys på MC. Skulle gjerne hatt to spotter fremme på min. Og siden det er en sykkel med retro utseende har jeg ikke lyst å slenge på hva som helst heller.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Marshall skrev: 18 mai 2025, 16:52For noen år det ble lovlig for MC å kjøre med fjærnlys i dagslys for bedre synlighet i trafikken. Derfor du ser så mye slik kjøring i dag.
Alltid noe nytt å lære... Jeg kjører med LED H4 pære for den ikke bare gir bedre lys i mørket men vel så mye fordi sykkelen er mye mer synlig med LED. Osram har jo H4 LED pærer som er godkjent for en mengde biler. Strengt tatt er den jo ikke godkjent for sykkelen min men den gir et fint lysbilde med lignende strølys som en haloger H4 pære.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Welshen

Legg inn av Welshen »

Takk for gode svar. Da er det altså bare å finne seg noe som passer.

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

Det er ikke lov å kjøre med fjernlys på om dagen. De ekstralysene du ser på mc´er på dagtid er stort sett tåkelys.
Det ble tillatt å kjøre med tåkelys sammen med nærlys på mc i 2022.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/m ... id2919127/

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750

Legg inn av Domino »

Mine ekstralys er "definert som" tåkelys.

Svar