Hvor langt er langt? En tråd om MC og kjørelengde.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Hvor langt er langt? En tråd om MC og kjørelengde.

Legg inn av BC45 »

Når tenker dere at en motorsykkel har gått langt? Er det samme som langt for bil eller er det forskjell? Bare litt nysgjerrig :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: HVOR LANGT ER LANGT?

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 18 mai 2025, 22:07 Når tenker dere at en motorsykkel har gått langt? Er det samme som langt for bil eller er det forskjell? Bare litt nysgjerrig :crazy:
Ta gjerne en kikk i denne tråden... ;) :
viewtopic.php?p=418060#p418060

Ellers har jeg tillatt meg å å normalisere trådtittelen siden vi helst ser at man ikke bruker bare store bokstaver for mye...
La til litt ekstra tekst også sånn at leserne får litt mer kjøtt på beina om hva tråden handler om.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Hvor langt er langt? En tråd om MC og kjørelengde.

Legg inn av Bjerknez »

Tja... jeg tror nok motorsykler med riktig vedlikehold går like langt som biler, men kostnadene øker jo med alderen som regel og garanti utløper. Hvis man ikke liker eller kan skru selv, så kan det være greit å bytte sykkel før den har gått for langt.

Absolutt ingen fasit, men i mitt hode føler jeg at 50.000 ish km. Er der hvor jeg tenker at nok er nok. Selv om den trolig sikkert går både 50-100 eller 200.000km. Til. Også er det jo litt gøy med noe nytt inni mellom også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 18 mai 2025, 22:07 Når tenker dere at en motorsykkel har gått langt? Er det samme som langt for bil eller er det forskjell? Bare litt nysgjerrig :crazy:
Dette er jeg rimelig sikker på er et tema hvor mange har sterke og ulike meninger.

Selv har jeg hatt flere motorsykler som jeg har kjørt fra de var nye til de enten ble byttet inn eller solgt med km.stand på mellom ca. 50 og 60.000 km.
Uten alderdomstegn, for å si det sånn.

Min andre KTM 1290 SuperAdventure, den jeg fortsatt har, passerte 85.000 km. for noen dager siden og er i utmerket stand fortsatt.
Bruker ikke olje, har enda ikke byttet skiver eller bremseklosser, ingen lagre er byttet.
Riktignok har jeg hatt noen reklamasjonssaker og en lekkasje i ene gaffelbeinet foran som gjorde at jeg fikk KTM verksted til full service/overhaling av forgaffelen. Noe som ikke er uvanlig på disse syklene når de har kommet opp i enm kjørelengde på mellom 50 og 70.000 km.
Opplevde dette også på min forrige 1290.

Om det er forskjell på MC og bil når det gjelder "hvor langt er langt", så er forkjellen mindre i dag enn for noen tiår siden, tør jeg påstå.
Med godt og jevnlig vedlikehold er jeg overbevist om at en moderne MC fint kan gå 200.000 km., antakelig mer også, uten omfattende reparasjonskostnader.

Så en annen ting jeg tror ikke alle tenker så mye på er at både biler og kanskje spesielt motorsykler, virker det som på meg, "går seg til" på en god måte ved vettug kjøring etter hvert som kilometerne ruller på.
Mange ser på meg med skrå tvilende blikk når jeg påstår at straks en MC passere 50.000 km. så kvikner sykkelen skikkelig til, som om den endelig har gjort ferdig innkjøringsperiode nr. 2.

En slags innbilning, vil nok mange påstå. Men jeg er ikke så sikker på det siden jeg har opplevd dette på flere nye sykler jeg har eid fra de var nye.
Dvs. at jeg har kjent sykkelen fra ny og merket meg endringer underveis fram mot det mange ikke opplever, nemlig relativt høy kjørelengde, siden de selger sykkelen lenge før denne kjørelengden er oppnådd. Altså har de ikke opparbeidet seg denne erfaringen. Og da er meninger og oppfatninger disse eierne kommer med når det gjelder sykler med høy kjørelengde og hvilke erfaringer vi som har slike sykler strengt tatt ikke så mye verd, etter min mening.

Kan for øvrig nevne at med fruen på dagens Romeriketur gikk (selvfølgelig) sykkelen mykt og fint og kjapt der det var rom for det og forbruket pendlet mellom 0,43 og 0,44 i løpet av turen.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt mange fabrikknye biler som jegbhar hatt i 3-5 år og kjlrt fra 50-100k kilometer med. Jeg har vertfall til gode å merke at dem plutselig har "kviknet til". Jeg har egentlig ikke merket noen forskjell i det hele tatt utover det at motoren i biler og motorsykler utvikler fler "ulyder" i form av tikking og annet. Sikkert ikke noe skadelig eller noe galt, men en lyd jeg ikke liker.

Spesielt gjaldt dette begge mine S1000R. Sistnevnte synes jeg tikket såpass at jeg kjlrte innom verkstedet. Men verksmester sa at dette var vanlig for disse motorene. Han har sikkert rett, men den flrste S1000R jeg hadde var ikke så ille.....

Så jeg vet ikke... jeg har vertfall ikke samme erfaringen.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har passert 160k med min med ungdommelig bruk. Det er egentlig nå man merker at det har rullet på litt. Det jeg må ordne til vinteren er alle ledningsstrømpene rundtom. De har forvitret plutselig og alt ligger delvis åpent flere steder.

Sykkelen er i daglig bruk, ingen problemer, men tenningslåsen kranglet litt i vår. Alt det er bestilt nytt. Radiatorene begynner å virke dårligere(sykkelen blir varmere enn før) og ser slitne ut, har to nye på hylla.

Bremseskiver er bytta nylig, mellomaksel og kardang ble bytte i vinter.

Ellers er det jo ikke noen stor greie. De fleste bør sørge for å bytte, eller overhale støtdempere ved rundt 60-70 000km. Man merker først forskjellen etterpå.

For den som ikke interesserer seg for å skru på fritiden, vil naturlig nok kjøpe seg noe nyere.

Motorsykkel-service er mer enn oljebytte. Finner også service på verksted mangelfullt når det blir eldre. Tror det ofte har sammenheng med at eier ikke ønsker å bruke for mye penger.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Motorsykler blir veldig fort stygge i finishen sammenlignet med biler; det er i hvert fall mye mer åpenbart. Min erfaring er at 20' km er maks hvis man er pirkete og vil ha en superstrøken sykkel. Teknisk sett holder sykler generelt 50' km uten for altfor mye slitasje, dette basert bl.a. på mange 'langstreckentesten' i Motorrad før i tiden, og egen erfaring. 100' km og mer er oppnåelig hvis man er nøye med vedlikeholdet og kjørestilen.

Antall eiere har også mye å si. En eier bare har kjørt i finvær, gjør service selv, har ført egen vedlikeholdsbok og er genuint teknisk interessert = topp. Jo flere eiere desto mer synes det på finishen, og det kan være tidligere skader eller dårlig vedlikehold.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

MGR1 skrev: 19 mai 2025, 11:43 Motorsykler blir veldig fort stygge i finishen sammenlignet med biler; det er i hvert fall mye mer åpenbart. Min erfaring er at 20' km er maks hvis man er pirkete og vil ha en superstrøken sykkel. Teknisk sett holder sykler generelt 50' km uten for altfor mye slitasje, dette basert bl.a. på mange 'langstreckentesten' i Motorrad før i tiden, og egen erfaring. 100' km og mer er oppnåelig hvis man er nøye med vedlikeholdet og kjørestilen.

Antall eiere har også mye å si. En eier bare har kjørt i finvær, gjør service selv, har ført egen vedlikeholdsbok og er genuint teknisk interessert = topp. Jo flere eiere desto mer synes det på finishen, og det kan være tidligere skader eller dårlig vedlikehold.
Her må jeg generelt si meg enig.

Jeg hater 1-2 år gamle motorsykler som har gått 20.000km. å ser ut som dem har gått 100.000 utseendemessig. Jeg tenker at hvis ikke eier engang gidder og holde sykkelen ren og pen og spesielt før salg, så får vertfall jeg avsmak.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Tenker egentlig ikke på det i det hele tatt. Samme for meg hva kilometertelleren sier så lenge sykkelen funker som den skal. Bryr meg heller ikke spesielt om utseendet og det eneste som blir vasket spesielt grundig på mine sykler er kjedet. Vindskjerm og plast er som regel dekket med insekter som får en liten sandblåsing i ny og ne når jeg kommer litt for nær på mannen foran ved gruskjøring :lol

Blir naturligvis spennende å se hvordan Tiger 900 er når kilometerene kommer. Disse er fortsatt relativt nye og ikke like utbredt som en del andre modeller så det er ikke mange med spesielt høy kilometerstand enda så vidt meg bekjent. Forrige sykkel var på nesten 110k da jeg solgte den videre til en kamerat, men den går fortsatt som ei kule.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det som påvirker en motorsykkel mest i negativ retning er hvor den blir parkert, blir den parkert i tørre omgivelser og innendørs når den ikke er i bruk så den er skånet mot sol, nedbør, vind, nedfall fra trær, støv møkk etc. Blir den derimot parkert bak husveggen når den ikke er i bruk og dytta inn i en garasje / uthus med høy luftfuktighet på vinteren eller i verste fall står ute under en presenning da er løpet kjørt.

Regelmessig service og vedlikehold sammen med å utbedre defekter når de oppstår er en god oppskrift, noe som er irriterende (for meg) hvor eier samler på skavanker, små skader, defekter etc er oppskriften på forfall.

Som nevnt over her er service og vedlikehold så mye mer en oljeskift, ja det koster å eie drifte kjøretøy.

K1600’n jeg hadde var i ferd med å passere 60k kilometer og 11 år ved salg som jeg vil påstå fortsatt var veldig pen «all over». Eksteriøret sier det meste om hvordan den er tatt vare på og serviclogg bekrefter det tekniske.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Kommentar oversatt fra post på engelskspråklig forum:

"Jeg kjøpte en gang en (BMW) R80 mono som hadde dokumenterte 750.000 km på telleren. Du kunne ikke se det på hvordan den så ut og gikk. Siden da har jeg vært mer interessert i vedlikeholdsloggen og tilstand enn kjørelengde."

Tviler på at moderne motorsykler kan vare like lenge, jfr Triumphen som ble rapportert tatt ut av vinteropplag med defekt TFT-skjerm. Hvor lenge vil slike deler være tilgjengelige . . . ?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Med riktig vedlikehold kan vel en motorsykkel gå uendelig den?
Men klart, dem blir dyrt etter hvert...

FredrikE24 har vel kjørt ganske langt med sin BMW mener jeg å huske, men jaggu har han brukt noen kroner på den også. Han skrur vel også selv for det meste og har det nok også som en slags hobby og trives med det.

Spørsmålet blir hvor mye man er villig til å koste på en sykkel og hvor bastant man er på og beholde den. Vertfall slik jeg ser det.

Brukeravatar
Gammelbokser

Bjerknez skrev: 19 mai 2025, 15:32 Med riktig vedlikehold kan vel en motorsykkel gå uendelig den?
Burde kanskje nevnt at begrepet "motorsykkel" er ganske diverst. Noen er kjent for god design og for å være bygget bra, andre ikke. Jfr. østblokk kopiene av BMWs boksere (Dnepr, Ural etc.), har hørt om flere av disse som har gått i stykker temmelig raskt. Mye dyrere å måtte reparere en MC hele tiden enn en sjelden gang.

Jfr også Noges Banks nybygg i kvadraturen i Oslo. For å forsvare de temmelig store kostnadsoverskridelsene da det ble reist, var kommentaren at "det bygges etter en hundreårs-standard, i motsetning til vanlige hus, som bygges etter en 30-års standard" . . .

Har inntrykk av at moderne kjøretøyer blir designet for å bli skrotet etter få (kanskje 10-15) år, siden det vil komme nye modeller som er tilpasset strengere fremtidige utslippskrav. Dårlig eksempel på gjenbruk og sirkulær økonomi, spør du meg.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 19 mai 2025, 15:32 Med riktig vedlikehold kan vel en motorsykkel gå uendelig den?

FredrikE24 har vel kjørt ganske langt med sin BMW mener jeg å huske, men jaggu har han brukt noen kroner på den også. Han skrur vel også selv for det meste og har det nok også som en slags hobby og trives med det.

Spørsmålet blir hvor mye man er villig til å koste på en sykkel og hvor bastant man er på og beholde den. Vertfall slik jeg ser det.
Jeg har nok kjørt litt over lenger tid. Lenger tid enn mange andre har sin motorsykkel. Er såpass fornøyd med den, at det blir en stund til jeg bytter den ut.
Det som er sikkert er at dersom man skal ha en 25 år gammel sykkel på veien til å gå like godt hver eneste dag, så trengs det ettersyn og vedlikehold. Jeg tenker nok det ville vært dyrere totalt sett å bytte sykkel tre ganger i mellomtiden.

Jeg har tatt et valg på å beholde sykkelen følgende grunnlag:
-Det er «tull» å kjøre ihjel en nyere og dyrere sykkel ved å kjøre til og fra jobb hver dag.
-Ønsker ikke lånefinansiering
-Må være god deletilgang og rimelig servicedeler. Sjeldnere deler må ligge på hylla hos forhandler eller på bestilling hos forhandler
-God dekning på nettforum og Facebook-grupper for kompetanseoverføring
-På grunn av jobbkjøring og ønske om kun en sykkel må den være sprek og stor nok til å reise på langtur, gjerne med passasjer og den må være smidig nok til å kjøre i Oslotrafikken daglig.

Nå begynner disse syklene å bli såpass gamle. 99% av dem kjører rundt på utslitte dempere og lager i baksving og paralever. De som mener de er tungkjørte og «kjedelige» får ta seg en tur på min :knegg De har nok prøvd en utslitt en. Min er i toppform, men såpass er det at jeg kjenner at demperne skal overhales igjen til høsten :roll
Det er en runddans..

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 mai 2025, 18:31

Jeg har nok kjørt litt over lenger tid. Lenger tid enn mange andre har sin motorsykkel. Er såpass fornøyd med den, at det blir en stund til jeg bytter den ut.
Det som er sikkert er at dersom man skal ha en 25 år gammel sykkel på veien til å gå like godt hver eneste dag, så trengs det ettersyn og vedlikehold. Jeg tenker nok det ville vært dyrere totalt sett å bytte sykkel tre ganger i mellomtiden.

Jeg har tatt et valg på å beholde sykkelen følgende grunnlag:
-Det er «tull» å kjøre ihjel en nyere og dyrere sykkel ved å kjøre til og fra jobb hver dag.
-Ønsker ikke lånefinansiering
-Må være god deletilgang og rimelig servicedeler. Sjeldnere deler må ligge på hylla hos forhandler eller på bestilling hos forhandler
-God dekning på nettforum og Facebook-grupper for kompetanseoverføring
-På grunn av jobbkjøring og ønske om kun en sykkel må den være sprek og stor nok til å reise på langtur, gjerne med passasjer og den må være smidig nok til å kjøre i Oslotrafikken daglig.

Nå begynner disse syklene å bli såpass gamle. 99% av dem kjører rundt på utslitte dempere og lager i baksving og paralever. De som mener de er tungkjørte og «kjedelige» får ta seg en tur på min :knegg De har nok prøvd en utslitt en. Min er i toppform, men såpass er det at jeg kjenner at demperne skal overhales igjen til høsten :roll
Det er en runddans..
For deg er det trolig mer økonomisk enn å kjøpe ny, av den grunn at du skrur mye selv. Men for oss andre som ikke gjør det hadde nok din sykkel vært et tapsprosjekt. Men ja, fullt kulig om man har penger nok og eller kan rettferdigjøre vedlikeholdet av eldre sykkel.

Jeg forstår godt dem som gjør dette. Er en fin hobby tror jeg.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Honda ST1300 med sidevogn, ta en titt på kjørelengden her … Ingen ting å utsette på det kosmetiske.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=436772#p436772
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Gammelbokser skrev: 19 mai 2025, 16:09 Har inntrykk av at moderne kjøretøyer blir designet for å bli skrotet etter få (kanskje 10-15) år, siden det vil komme nye modeller som er tilpasset strengere fremtidige utslippskrav. Dårlig eksempel på gjenbruk og sirkulær økonomi, spør du meg.
Definitivt! Både kompleksitet, delekostnader og timepris gjør at der skal veldig lite til å kondemnere et kjøretøy.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelbokser

Gammelbokser skrev: 19 mai 2025, 16:09 Burde kanskje nevnt at begrepet "motorsykkel" er ganske diverst. Noen er kjent for god design og for å være bygget bra, andre ikke. Jfr. østblokk kopiene av BMWs boksere (Dnepr, Ural etc.), . . .
For moro skyld kikket jeg på hva som var til salgs av Ural MCer på FINN, og siterer beskrivelsen fra eieren av den ene som er til salgs nå:

"Ural sidevogn selges.
Selges som det er uten noen form for garanti og uten reklamasjonsrett.
En dag den starter, en dag ikke.
En dag kjøre den ok for 2 timer en dag stopper etter 2 min. Kanskje noen elektriske. Jeg har ikke mer energi for å skru på den. Selges som det er. Må hentes på tilhenger fordi den kanskje stopper, kanskje ikke. Han lever sin egen liv."

Perfekt for de som er tilhenger av at gamle kjøretøyer bør skrotes . . . - ???

Brukeravatar
Domino
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800

Legg inn av Domino »

Min Triumph Tiger har gått 93950 km. Den kom fra et godt hjem og forrige eier har tatt veldig godt vare på den. Den føles ikke "gammel" i det hele tatt. Utfordringen for meg er å ta like godt vare på den som den er vant til.

Det er et kjøretøy på tur inn i "stallen" som har gått bare 23500 km. Den bør fortsatt ha et langt liv foran seg.

Vedlikehold, og ikke minst forebyggende vedlikehold er nok nøkkelen her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 20 mai 2025, 09:21 Det er et kjøretøy på tur inn i "stallen" som har gått bare 23500 km. Den bør fortsatt ha et langt liv foran seg.
Normalt er 23500 km. bare såvidt innkjørt når det gjelder Moto Guzzi, også Breva 750.

Jeg tror @SoloTwin forsatt har sin og den mener jeg å ha lest har gått godt over 100000 km.

For øvrig har min V7 850 Special allerede tilbakelagt godt over 18000 km.

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

122 000 km på 40 år på min Yamaha XVZ 1200 1985 modell. Nærmer vel seg innkjørt nå antar jeg. Med fornuftig vedlikehold antar jeg at den klarer nye 122 000 km og nye 40 år.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar