Østersjøen rundt

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
hefa
Motorsykkelen din: honda fireblade 929 2000mod

Østersjøen rundt

Legg inn av hefa »

er det noen som har kjørt rundt østersjøen som kan komme med noen tips?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Østersjøen rundt

Legg inn av AJ »

Har selv kun erfaring fra helt sør i Sverige fra to turer, senest i fjor, fra Ystad til fiskerlandsbyen Kåseberga, som absolutt er verd et besøk.
Samme med øya Öland. Men veivalgene fra Kåseberga til ÖLand er ikke spesielt MCvennlige med mindre man liker lange kjedelig veistrekninger.
Og slik er det vel mer eller mindre hele veien rundt Østersjøen nordover i Sverige, videre inn i Finland med mye skog og videre inn i de baltiske landene med sin ganske så flate topografi langs Østersjøen.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tror nesten jeg heller hadde hatt mer lyst til å kjørt kysten rundt i Norge. Oslo/Kristiansand/Flekkefjord/Stavanger/Bergen/Trondheim ig kystveien mot Lofoten og evt. hovedveien fra Lofoten mot Trondheim igjen hvor man tar en svingom i den Norske fjellheimen før man er hjemme igjen.

Jeg har aldri kjørt Østersjøen rundt, men er litt usikker på hvor "spennende" jeg føler det er.... Tror det er mer og se i Norge.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 19 mai 2025, 14:48 Tror nesten jeg heller hadde hatt mer lyst til å kjørt kysten rundt i Norge. Oslo/Kristiansand/Flekkefjord/Stavanger/Bergen/Trondheim ig kystveien mot Lofoten og evt. hovedveien fra Lofoten mot Trondheim igjen hvor man tar en svingom i den Norske fjellheimen før man er hjemme igjen.

Jeg har aldri kjørt Østersjøen rundt, men er litt usikker på hvor "spennende" jeg føler det er.... Tror det er mer og se i Norge.
Jeg har selv lurt på en sånn tur. Ikke enig med deg at det virker kjedelig. Estland, Latvia og Litauen ser ut til å ha mye fint. Tror nok jeg hadde kortet ned på Sverige og Finland delen og tatt fergen over til Finland. Eventuelt direkte til Estland. Nord kysten av Polen har jeg kjørt før, så jeg tenkte å kjøre lenger sør når jeg kom til Polen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Jeg kjørte Østersjøen delvis rundt i 1986. Startet på Hamar og kjørte mot Østersjøen, for deretter å følge E4 som går helt nord i Sverige. Camperte underveis. Turen gikk via Haparanda, Uleåborg, E75 mot Helsingfors. Var et par dager der, så kjørte jeg langs grensa mot Russland oppover til Rovaniemi igjen. Deretter Sverige, Kiruna, så inn i Norge, Narvik, Mosjøen, Trondheim, deretter mot Hamar igjen.

Tror det ble ca. 4500 km. Jeg brukte en uke på turen, det var den tiden jeg hadde ledig mellom jobb og skole.

Jeg husker det som en litt kjedelig tur. Lange flate veier med endeløse kilometere med skog, skog, skog. I Finland, 'de tusen sjøers land', var det også bare skog og atter skog. Og mye mygg da. Det var det i Nord-Sverige også.

I Finland lønner det seg å ha stor tank. Det er lange strekninger hvor det ikke er noen bensinstasjoner (var på den tiden i hvert fall). Det er ofte avkjørsler til småbyer, men det er typ grusvei med 30-40-50 km innover i skogen. Jeg utforsket ikke så mange av disse småstedene.

Helsingfors er en moderne by, hvis man liker slike.

Langs russergrensa var det enda mer øde, og folk snakket ofte bare finsk.

Jeg hadde ikke bank/kredittkort eller mobil på den tiden, kun litt cash, så det var spennende sånn sett :-) .

Dette var i 1986 som sagt, sikkert skjedd en del siden dengang :-) .
Finland 1986_1.jpg
Finland 1986_2.jpg
Finland 1986_3.jpg
Ferie Finland 1986.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 19 mai 2025, 20:53
Dette var i 1986 som sagt, sikkert skjedd en del siden dengang :-) .
Antageligvis, veiene er blitt enda rettere og flatere, kanskje :crazy: ...

Artig med bilder fra forgangne tider, som det jo heter... ;)
:thumleft

Brukeravatar
Sono Juventino
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401

Legg inn av Sono Juventino »

Diverse Youtube-videoer er vel kanskje den største årsaken til at jeg omsider booket min første MC-time tidliger i vår. Synes spesielt en av turene til MotoVibes fra Helsinki i sør til Nordkapp i Nord ved å ta Trans Euro Trail, (TET) virket utrolig spennende. Det kan ha noe med nostalgi å gjøre, og at jeg lærte å kjøre moped av min bestefar på gamle sæterveier nord i Gudbrandsdalen, men denne turen virket bare helt magisk. :twothumbs:

Fyren kan absolutt det å filme MC-innhold, og kan også anbefale flere videoer av ham fra Norge. Vet de også tilbyr guidete turer i Norge, men dette er nok ikke spesielt aktuelt for oss her på berget ettersom de er et tysk selskap og da nok guider på tysk. (Men hvem vet? :-k)

Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er ikke mange stedene i verden jeg har vært som slå den rå naturen i Norge. Jeg har selvsagt ikke vært ALLE steder, men Norge er faktisk ganske unikt når det kommer til rå natur. Noen få kan måle seg, men vi ligger helt i toppen mener jeg.

Baltiske land, svenske motorveier etc. hlres egentlig ganske kjedelig ut. MEN... det betyr ikke at man får en kjip tur selvsagt. Mange ganger handler det om å bare oppleve noe nytt.

Jeg kjørte fra Narvik til Østersund gjennom Sverige i fjor. En veistrekning totalt blottet for sjel og ikke minst bensinstasjoner og severdigheter. En veistrekning jeg slett ikke kommer til å ta igjen. Minner meg mye om det siste bildet over.

Det positive ked turen som nevnes her vedrørende Østersjøen er at det nok er mange campingmuligheter da det er mye skog. Spesielt gjennom Finland og Sverige. Ikke er det nok de største tiristfellene heller....?

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 20 mai 2025, 03:18 Det er ikke mange stedene i verden jeg har vært som slå den rå naturen i Norge. Jeg har selvsagt ikke vært ALLE steder, men Norge er faktisk ganske unikt når det kommer til rå natur. Noen få kan måle seg, men vi ligger helt i toppen mener jeg.

Baltiske land, svenske motorveier etc. hlres egentlig ganske kjedelig ut. MEN... det betyr ikke at man får en kjip tur selvsagt. Mange ganger handler det om å bare oppleve noe nytt.

Jeg kjørte fra Narvik til Østersund gjennom Sverige i fjor. En veistrekning totalt blottet for sjel og ikke minst bensinstasjoner og severdigheter. En veistrekning jeg slett ikke kommer til å ta igjen. Minner meg mye om det siste bildet over.

Det positive ked turen som nevnes her vedrørende Østersjøen er at det nok er mange campingmuligheter da det er mye skog. Spesielt gjennom Finland og Sverige. Ikke er det nok de største tiristfellene heller....?
Hvis man drar til Baltiske land så er det vel ikke for å kjøre svinger og se på dramatisk natur. Det er for å oppleve en annerledes kultur, historie, flotte gamle byer og slott. Hvis sånt ikke er spennende så er det helt klart lite som slår Norge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 20 mai 2025, 09:21
Bjerknez skrev: 20 mai 2025, 03:18 Det er ikke mange stedene i verden jeg har vært som slå den rå naturen i Norge. Jeg har selvsagt ikke vært ALLE steder, men Norge er faktisk ganske unikt når det kommer til rå natur. Noen få kan måle seg, men vi ligger helt i toppen mener jeg.

Hvis man drar til Baltiske land så er det vel ikke for å kjøre svinger og se på dramatisk natur. Det er for å oppleve en annerledes kultur, historie, flotte gamle byer og slott. Hvis sånt ikke er spennende så er det helt klart lite som slår Norge.
Joda, jeg ser den. Men da ville jeg kanskje heller basert turen på og utforske landene jeg besøker litt mer og ikek bare kjørt "Østersjøen rundt" som om det var et slags mål... Jeg tror (jeg sier TROR) og ser for meg at en snartur rundt den dammen ikke er av det mest spennende. men landene man kjører igjennom kan selvsagt ha litt av hvert og by på, men da flyr tiden...

Svar