'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er jeg godt i gang med renovering av bremsesystemene. Dette innebærer demontering og rengjøring samt bytte av bremseslanger til nye stålarmerte, nye tetninger i caliperne og nye bremseklosser. Og ny bremseveske selvfølgelig.

Først ut var hovedsylinder for frambremsen.
IMG_5276.jpeg
Demonterte bremsehendel, koblet fra bremseslange, bremselysbryter og nivåsensor for bremseveske og demonterte reservoar/hovedsylinder fra styret. Litt kinkig å få løsnet låseringen som holder innmaten i hovedsylinderen på plass, men den kom etter en porsjon avmålt bannskap 🙂

Gjør ikke annet enn rengjøring i denne omgang da jeg ikke har noen indikasjon på at det er noe feil her. Men finner hele tiden en del grønt gørr, så nøye rengjøring må til. Det er også antydning til korrosjon innvendig i huset for hovedsylinderen, noe som tyder på at det har vært vann i bremsevesken en eller annen gang. Har dette i bakhodet inntil videre.

Alle pakninger ble smurt med ren bremseveske før sammenstilling, og reservoar/hovedsylinder er nå tilbake på plassen sin på styret.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Har selv plundret med låseringen på bremsemaster, ellers føler jeg resten av bremseanlegget er plankekjøring. I noen tilfeller kan det være veldig raskt å pumpe ut stempler i kaliprer før anlegget demonteres, sitter stempel fast på grunn av rust irr avleiring er eneste måte å pumpe det ut hydraulisk. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Takk @dypen

Alternativet til å trykke ut stemplene hydraulisk er å bruke trykkluft. Dette er gjerne mer renslig, men pass på å ikke få fingrene mellom når stemplene kommer ut. Ikke spør meg hvorfor jeg kommer på å nevne dette 😖
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Eneste grunn til at jeg ikke nevnte trykkluft da skjer alt så mye raskere og i noen tilfelle mere søl, med andre ord mindre kontroll. Har ikke opplevd det du nevner men veldig fort gjort å holde fingrene på feil plass, ikke bra. Det går som regel bra :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ved gjennomgang av bremsesystemet finner jeg mye geleaktig gørr fra gammel bremseveske. Jeg ønsker at hele bremsesystemet skal være rent og friskt. Antidivene på gaffelbenene aktiveres av bremsetrykket, og da må også disse rengjøres.

Antidivene er todelt.
IMG_5277.jpeg
Øverste del er koblet mot bremsene og aktiverer et stempel som trykker ned på et annet stempel i nedre del. Nedre del er fylt med gaffelolje, og stempelet her stenger for/begrenser strømmen av gaffelolje slik at fjæringen blir stivere når bremsene aktiveres.

Øverste del kan demonteres uten at det er nødvedig å tappe gaffelolja først. Her var det mye gørr, men det lot seg fjerne med bremserens, trykkluft og Q-tips. Her er øvre del, stempelet som aktiverer nedre del i enden.
IMG_5281.jpeg
Og her er toppen av nedre del med stempelet som aktiverer antidivefunksjonen i gaffelen.
IMG_5280.jpeg
Nedre del er mulig å demontere og åpne for rengjøring og kontroll, noe som bør gjøres for å sikre at systemet fungerer som tiltenkt. Men det får vente til senere. Det er mulig å skille øvre og nedre del uten å tappe av bremsevesken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg hadde store planer om å bruke fridagene i påsken ute i garasjen, men en influensa med påfølgende luftveisinfeksjon satte en stopper for det. Så fremdriften er litt etter skjema.

Men noe har jeg fått gjort. Har montert nye dekk, Michelin Commander II foran og Commander III bak. Dette blir nok bedre en de gamle dekkene som var 15 år gamle.
IMG_5283.jpeg
Mens framhjulet var av benyttet jeg sjansen til å rengjøre og smøre opp speedometernavet med nytt fett. Jeg opplevde noen tilfeller på tampen av sesongen i fjor at speedometeret først begynte å virke etter at jeg hadde kjørt en km eller to. Får håpe at dette nå er løst.
IMG_5284.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg har kommet et godt stykke på vei med renovering av bremsene. Dette omfatter rengjøring av hovedsylindere, bremsecalipere og antidive, nye tetninger i calipere, bytte av bremseslanger og nye bremseklosser.
IMG_5282.jpeg
Stålomspundne bremseslanger ble kjøpt fra probrake.de etter tips tidligere i denne tråden. Disse passer stort sett greit, men slangene mellom caliper og antidive kunne med fordel vært litt kortere. Det samme for slangen til bakre kaliper.
IMG_5298.jpeg
Bremseslangene er stive og umulig å vri. Da er det en fordel at det er mulig å dreie banjoen slik at den kommer i riktig stilling i forhold til caliperen der den skal festes.
IMG_5299.jpeg
Jeg har fått fylt bremseveske og luftet forbrems som på denne sykkelen går på høyre side på framhjul. Venstre side på framhjul er koblet sammen med bakbrems og betjenes av bremsepedalen. Gjengene i bakre calipper som fester calipperen til braketten på svingarmen var så dårlige at jeg ser meg nødt til å montere en helicoil-innsats, og jeg avventer montering til dette er ordnet. Men når det er M10 fingjenger er ikke dette så enkelt å få tak i her i dette ulandet hvor vi bor, så jeg ble nødt til å bestille dette fra England. For håpentlig vis klarer posten å levere dette i morgen slik at jeg får gjort sykkelen klar for veien.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Blir bra med nye dekk, bare å glede seg å nyte de første mila. Bremseslangene ser veldig bra ut og sorte var ett godt valg :thumleft Håper du får rask deler da :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Tja, Posten klarte ikke å levere i dag. Kanskje på mandag, vi får se.

Men har i alle fall påregistrert sykkelen i dag. Så pass optimistisk på at Posten skal klare å levere er jeg. Uansett, ikke særlig til kjørevær i Trøndelag denne helga. Så kanskje like greit at sykkelen ikke er klar.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da har sykkelen vært operativ en stund. Fikk gjort unna drøye 20 mil på 17. mai pluss en del småturer innimellom. Praktisk med en sykkel som har gode bagasjemuligheter, om været er sånn noen lunde er det like greit å ta sykkelen fremfor bilen når det er behov for handle noen småting.

Etter at helicoilen omsider kom med posten var det kjapt å montere bakre caliper. Litt styr med å lufte fotbremsen da denne er koblet sammen med bremsen på venstre side på framhjul. Bremseledningen må da nødvendigvis gå opp til styrekrone og ned til framhjul. Høyeste punkt blir ved styrekrone, og her har luften lett for å samle seg. Men her er det ingen luftemulighet.

Jeg har en vakuumpumpe ment for å suge ut motorolje ved oljeskift. Jeg koblet denne på luftenippel på caliper venstre fram. Så laget jeg en slange med nippel som passet på påfyllingen på fotbremsens reservoar og en beholder i enden av slangen slik at det hele tiden var rikelig bremseveske. Pumpet vakuum på oljesugepumpa og åpnet luftenippelen. Da ble det så pass fart på bremsevesken gjennom systemet at alt av luft ble med ut. Etter at de så ble gjort en vanlig lufting ved at medhjelper pumpet trykk på pedalen før lufteskruen ble åpnet ble bremsepedalen så hard som jeg ikke har opplevd den før. Job well done!

Status ellers er at alt det tekniske virker. Absolutt alt, det sier ikke lite når sykkelen fyller 40 år i disse dager. Og nye dekk gjorde underverker når det gjelder kjøreopplevelsen, plutselig er sykkelen lettkjørt nærmest som en moped.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7154
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Nye dekk er bare helt fantastisk både å se på og kjøre med, må ikke undervurdere det kosmetiske heller :D Apropos lufting av bremser, du har kanskje ei samleblokk ved styrekrona hvor slangene er koblet til. Du kan jo åpne banjo skrue på antatt høyeste punkt når du har trykk på anlegget for å få ut lufta … Behøver ikke bare lufte på luftenippel, har også opplevd å demontere komponenter tilkoblet som flyttes / legges for å gjøre lufting enklere :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 253
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ja, mulighet for å løsne banjobolt. Men vanskelig tilkomst uten å demontere kåper. Vakuum-metoden funket knall, blir nok å bruke denne også neste gang behovet oppstår.

XVZ 1300 fra 1986 kom for øvrig med luftenippel oppe ved styrekrona …
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar