Hjelm - hva er best?
-
kjland
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT 2025 modell, Triumph Tiger 900 GT Pro 2026 modell
Re: Hjelm - hva er best?
Noen som har både Neotec 2 og Neotec 3 som kan gi meg en tilbakemelding om de er tilnærmet like inni?
-
Øyvind85
- Motorsykkelen din: Kawazaki z900 2017
Shoei hjelm
Hei, kjøpte meg i våres en rimelig ls2 hjelm på bullfighter, men synes det er mye vindstøy i den, og vurderer derfor og kjøpe meg en shoei gtair 2 eller gtair 3, vil det være en markant forskjell? Og ser at gtair er godkjent etter ece 205 mens 3 er godkjent etter ece 206, er det en betydelig oppgradering mtp sikkerhet? Åpen for innspill om andre hjelmer i ca 5-10.000 klassen om noen vil dele erfaringer 
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Shoei hjelm
Dette med hjelm er det alltid vanskelig å gi gode fullverdige råd om annet enn at man bør prøve disse på forhånd før kjøp, noe som ofte kan by på utfordringer siden mange jo bestiller hjelmen på nett og lokale forhandlere kanskje vegrer seg for å la deg kjøre en lengre tur med en hjelm de har til salgs.Øyvind85 skrev: 12 aug 2025, 19:17 Hei, kjøpte meg i våres en rimelig ls2 hjelm på bullfighter, men synes det er mye vindstøy i den, og vurderer derfor og kjøpe meg en shoei gtair 2 eller gtair 3, vil det være en markant forskjell? Og ser at gtair er godkjent etter ece 205 mens 3 er godkjent etter ece 206, er det en betydelig oppgradering mtp sikkerhet? Åpen for innspill om andre hjelmer i ca 5-10.000 klassen om noen vil dele erfaringer![]()
Jeg selv har selv flerre ganger kommet heldig ut av hjelmkjøp på nett og har holdt meg stort sett til samme merke i mange år, nemlig italienske Premier, som jeg har vært godt fornøyd med. Ingen ulyder og ingen klemming mot tinning, kjeve, ører eller andre steder og slutter godt om min hodeform.
Hvor støysvak disse Premierhjelmene er i forhold til andre merker aner jeg ingenting om. Bruker ørepropper uansett.
Om Shoei er ditt rette valg er det vanskelig å si.
Så dert beste er å prøve den modellen du vurderer.
Mener å huske at Hadeland MC er Shoeiforhandler og der har de ganske sikkert en utstillingsmodell du kan prøve.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
kjland
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT 2025 modell, Triumph Tiger 900 GT Pro 2026 modell
Jeg tok lappen i fjor og kjørte da med en Carberg åpningshjelm, det var en god hjelm men dessverre merket jeg at den ble for trang i hakepartiet. Var derfor og kikket på ørti hjelmer, der jeg prøvde like mange.Øyvind85 skrev:Hei, kjøpte meg i våres en rimelig ls2 hjelm på bullfighter, men synes det er mye vindstøy i den, og vurderer derfor og kjøpe meg en shoei gtair 2 eller gtair 3, vil det være en markant forskjell? Og ser at gtair er godkjent etter ece 205 mens 3 er godkjent etter ece 206, er det en betydelig oppgradering mtp sikkerhet? Åpen for innspill om andre hjelmer i ca 5-10.000 klassen om noen vil dele erfaringer
Mitt hode og ansikt synes Shoei Gt3-Air satt best, men jeg angret nå i sommer når det var så sinnsykt varmt, at jeg ikke hadde kjøpt åpningshjelm.
Kommer trolig til å kjøpe det til neste år igjen.
Shoei GT hjelmene er tilrettelagt for Sena intercom noe som gjør at intercom delen ligger i nakken på hjelmen. Dette skaper visstnok mindre vindstøy enn når den intercom klumpen ligger utenpå hjelmen.
Jeg har lyst å ha litt hørsel igjen til når jeg blir gammel, så jeg og kjører med ørepropper konstant. Det er ørepropper til 299kr hos MC-utstyr jeg bruker og det funker veldig bra.
Konklusjonen er at du bør reise og teste hva som passer deg best på hodet ditt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Megaoctane
- Motorsykkelen din: ‘24 BMW R1300 GS
Shoei, Schuberth og Arai er nok blant de beste.
Har Neotec 3 og kjempefornøyd.
Har Neotec 3 og kjempefornøyd.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Den beste hjelmen er den som faktisk passer hodet ditt og som er behagelig og ha på. De mest kjente (ikke nødvendigvis "beste") er Shoei, Schuberth etc.)
Det hjelper dog lite og kjøpe den mest kjente og dyreste hjelmen hvis den ikke passer hodet ditt.
Det hjelper dog lite og kjøpe den mest kjente og dyreste hjelmen hvis den ikke passer hodet ditt.
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Re: Shoei hjelm
Her er en kort oppsummering av det nye i 22.06:Øyvind85 skrev: 12 aug 2025, 19:17 Hei, kjøpte meg i våres en rimelig ls2 hjelm på bullfighter, men synes det er mye vindstøy i den, og vurderer derfor og kjøpe meg en shoei gtair 2 eller gtair 3, vil det være en markant forskjell? Og ser at gtair er godkjent etter ece 205 mens 3 er godkjent etter ece 206, er det en betydelig oppgradering mtp sikkerhet? Åpen for innspill om andre hjelmer i ca 5-10.000 klassen om noen vil dele erfaringer![]()
https://koroyd.com/blog/new-motorcycle- ... -standards
Om forskjellen i sikkerhet er markant eller ikke kommer vel egentlig an på hva slags ulykke man eventuelt er i. Og bare for at en hjelm opprinnelig oppfylte kravene for 22.05 så betyr det jo ikke nødvendigvis at hjelmen ikke også hadde klart kravene for 22.06, det betyr bare at den ikke har gått gjennom de samme testene.
Har aldri brukt hverken LS2 eller Shoei så kan ikke kommentere mye på det. En kompis gikk fra GT-Air 2 til Neotec 3 og mitt inntrykk fra han var at den største forskjellen var at sistnevnte er åpningshjelm. (Og at han måtte kjøpe ny intercom også siden det er forskjellige integrerte modeller på 2-seriene og 3-seriene.)
Selv er jeg veldig tilhenger av HJC. Passer hodet mitt helt perfekt, har hjelmer i flere prisklasser og får som regel gode skussmål fra både brukere og i tester.
Fasiten er uansett først å prøve for å finne ut om hodefasongen din i det hele tatt er kompitabel med et gitt merke, så kan du begynne å drille ned på modellene det merket tilbyr.