Førstegangs MC-kjøp

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Førstegangs MC-kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 14 sep 2021, 13:51 Absolutt ikke noe krav å ha ABS. Man klarer seg fint uten de fleste hjelpemidler.

Jeg tenker at ABS er en fordel i vanskelige situasjoner, og spesielt for uerfarne. Da gir det mening å velge en sykkel med ABS for en fersking.
Det gir uansett mening å velge en sykkel med ABS, men det har ingenting med det å være fersking å gjøre. Det er helt irrelevant i mitt hode. Er du fersking må man kjøre deretter. Man bør også kjøre i hastigheter som er noe under det man faktisk evner og tør å nødbremse, helt uavhengig om man har ABS og er fersking eller ei..

Brukeravatar
rolf-arne
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Kontakt:

Legg inn av rolf-arne »

Jeg tenker som med pigg dekk , de fleste spiser opp den ekstra tryggheten eller ekstra marginen med å øke farta.

Nå har jeg fått en "moderne" sykkel med abs og tractioncontrol og jo jeg føler meg litt mer vel når jeg kjører i regn - men dn følelsen blir spist opp siden jeg ikke er godt nok kjent med dekkenes evner - ei heller kjenner sykkelen godt nok..

Jeg vil anslå at jeg kjører mye fortere med gamle sykkelen i regn enn den nye - og det har vel mest med erfaringsnivået å gjøre.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Libsenth
Motorsykkelen din: Ingen MC enda - men snart!

Legg inn av Libsenth »

Steike - hvem skulle trodd at det er fire år siden jeg posta her? Jeg fikk mange flotte tips, men livet tok dessverre en vending som gjorde at jeg måtte utsette drømmen om motorsykkel. Og ble dermed inaktiv her.

Men vet dere hva? Jeg har fått både motorsykkel og begynt kjøreopplæringa. Jeg har til og med oppkjøring i jul!

Min mor var lei av den gamle motorsykkelen sin, og kjøpte seg en Triumph Tiger. Da satt hun igjen med to motorsykler - og den gamle fungerte dårlig. Jeg viste interesse, og fikk overta den mot at jeg fiksa den opp. Jeg har brukt en måned i vår på å plukke motor fra hverandre og bytta stempelringer, og generelt gjort en overhaling - og hadde første oppstart for noen uker siden. Nå har jeg øvelseskjørt den 35 mil og den går som en klokke. Godt fornøyd!

Så nå er jeg stolt eier av en Honda Shadow VT1100 fra 1988. Kanskje ikke den beste begynnersykkelen, men jeg koser meg sjukt mye på den.

Bilde

Så nå gjelder det bare å fokusere den neste måneden - så får vi se hvordan førerprøven går :)

Mvh Lasse

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Libsenth skrev: 09 jun 2025, 12:37
Så nå er jeg stolt eier av en Honda Shadow VT1100 fra 1988. Kanskje ikke den beste begynnersykkelen, men jeg koser meg sjukt mye på den.

Så nå gjelder det bare å fokusere den neste måneden - så får vi se hvordan førerprøven går :)

Mvh Lasse
Velkommen tilbake :vs !
Og lykke til med oppkjøringen :thumleft .

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 29 aug 2021, 00:53
Libsenth skrev: 28 aug 2021, 17:35 Ellers har jeg også sett på Honda ST1100 Pan European. Det dukker av og til opp noen eksemplarer som er billige nok til at jeg skulle få det til, og jeg ser for meg at det er en sykkel det er litt enklere å leve med over lengre tid. "Buy nice or buy twice" som de sier.
Du har fått mange gode forslag men du må selv bestemme hva du har lyst til å kjøre med. I den prisklasse ville jeg valgt mest sykkel for pengene og ikke under 750, det er nevnt noen fine som 850 og 900 her men du selv nevner Pan European og den har jeg sansen for selv om jeg aldri har kjørt en. Det er ikke vekta som avgjør om en sykkel er lettkjørt, gå for en godt hold Pan European :prf
Ser jeg har anbefalt en gammel drøm her :D men det ble en 1988 Honda Shadow VT1100 gunstig overtagelse fra mor som du tydelig har gjort en god jobb med og kanskje lært masse. Lykke til med oppkjøring når den kommer :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Libsenth skrev: 09 jun 2025, 12:37 Steike - hvem skulle trodd at det er fire år siden jeg posta her? Jeg fikk mange flotte tips, men livet tok dessverre en vending som gjorde at jeg måtte utsette drømmen om motorsykkel. Og ble dermed inaktiv her.

Men vet dere hva? Jeg har fått både motorsykkel og begynt kjøreopplæringa. Jeg har til og med oppkjøring i jul!

Min mor var lei av den gamle motorsykkelen sin, og kjøpte seg en Triumph Tiger. Da satt hun igjen med to motorsykler - og den gamle fungerte dårlig. Jeg viste interesse, og fikk overta den mot at jeg fiksa den opp. Jeg har brukt en måned i vår på å plukke motor fra hverandre og bytta stempelringer, og generelt gjort en overhaling - og hadde første oppstart for noen uker siden. Nå har jeg øvelseskjørt den 35 mil og den går som en klokke. Godt fornøyd!

Bilde

Mvh Lasse
Det med "begynnersykkel" og hva som er best mener jeg du bare kan gi blaffen i. Kjør den sykkelen du har mest lyst på uavhengig av hva andre mener er min mening. Jeg har aldri skjønt det med "begynnersykkel".

Jeg forstår dog at en typisk nakensykkel er bedre egnet i slålomløypa enn en cruiser, men du har vel en skolesykkel du bruker til dette?

Jeg gjordet det samme som deg. Kjørte en alt for liten Honda CB600 på kjøreskolen og en alt for stor Yamaha XWS1300 cruiser privat :lol

Jeg besto med glans :)

Lykke til med ny sykkel og en spennende fremtid på to hjul :)

EDIT:
I tilfelle du ikke har fått det med deg så er ikke "rolf-arne" som svarte sist i denne tråden lenger i blandt oss dessverre. En skikkelig kunnskapsrik og morsom fyr jeg bare fikk snakket med EN gang, men som satt et spor i positiv grad.

Libsenth
Motorsykkelen din: Ingen MC enda - men snart!

Legg inn av Libsenth »

dypen skrev: 09 jun 2025, 13:08
dypen skrev: 29 aug 2021, 00:53
Libsenth skrev: 28 aug 2021, 17:35 Ellers har jeg også sett på Honda ST1100 Pan European. Det dukker av og til opp noen eksemplarer som er billige nok til at jeg skulle få det til, og jeg ser for meg at det er en sykkel det er litt enklere å leve med over lengre tid. "Buy nice or buy twice" som de sier.
Du har fått mange gode forslag men du må selv bestemme hva du har lyst til å kjøre med. I den prisklasse ville jeg valgt mest sykkel for pengene og ikke under 750, det er nevnt noen fine som 850 og 900 her men du selv nevner Pan European og den har jeg sansen for selv om jeg aldri har kjørt en. Det er ikke vekta som avgjør om en sykkel er lettkjørt, gå for en godt hold Pan European :prf
Ser jeg har anbefalt en gammel drøm her :D men det ble en 1988 Honda Shadow VT1100 gunstig overtagelse fra mor som du tydelig har gjort en god jobb med og kanskje lært masse. Lykke til med oppkjøring når den kommer :thumleft
Takk! Ja, lært uendelig masse. Utenom generell fiksing på noen biler har jeg aldri skrudd motor - så det var bratt læringskurve og masse, masse googling. Men det gikk tydeligvis (bank i bordet) helt bra!

Bjerknez skrev: 10 jun 2025, 11:23 Det med "begynnersykkel" og hva som er best mener jeg du bare kan gi blaffen i. Kjør den sykkelen du har mest lyst på uavhengig av hva andre mener er min mening. Jeg har aldri skjønt det med "begynnersykkel".

Jeg forstår dog at en typisk nakensykkel er bedre egnet i slålomløypa enn en cruiser, men du har vel en skolesykkel du bruker til dette?

Jeg gjordet det samme som deg. Kjørte en alt for liten Honda CB600 på kjøreskolen og en alt for stor Yamaha XWS1300 cruiser privat :lol

Jeg besto med glans :)

Lykke til med ny sykkel og en spennende fremtid på to hjul :)

EDIT:
I tilfelle du ikke har fått det med deg så er ikke "rolf-arne" som svarte sist i denne tråden lenger i blandt oss dessverre. En skikkelig kunnskapsrik og morsom fyr jeg bare fikk snakket med EN gang, men som satt et spor i positiv grad.
Kjører Yamaha MT07 på kjøreskolen. Lettkjørt sykkel og perfekt til kjøregården, men merker den er ganske liten og jeg sitter mye bedre på Hondaen min når det skal tilbakelegges noen kilometre.

Hadde trinnvurdering i dag og det gikk kjempebra. Nå er det bare langkjøring og endelig oppkjøring om nøyaktig én måned!

Ufattelig trist å høre om rolf-arne. Jeg husker jeg titta inn og leste bloggen hans sist jeg var her. Han virka som en stor ressurs her.

Svar