Ett LITE startproblem.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

Lurer på om det er noen her som kan svare meg på dette:

Det har seg slik at jeg kan være ute å kjøre og stopper for å fylle bensin eller ett annet kort stopp. Når jeg så skrur på tenningen for å start så vil den ikke. Skrur så av tenningen i 2-3 sekund for så å slå den på igjen, og den starter som normalt. Dette skjer av og til, men ikke når den er kald. Har ikke skjedd når jeg starter etter at den har stått en stund.
Kawasaki ZZR 1100 1993.

Nå er ikke dette noe stort problem og har ikke undersøkt noe særlig, men skulle gjerne visst årsaken da jeg liker at ting er i orden. Takknemlig om det er noen som har en ide om hva som kan være årsaken.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Globe »

Så tenningen slår seg på som normalt, tenningen er på, men den fyrer ikke?
Eller er det tenningen som ikke slår inn? :-k

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

Globe skrev:Så tenningen slår seg på som normalt, tenningen er på, men den fyrer ikke?
Eller er det tenningen som ikke slår inn? :-k
Tenningen og lampen er som normalt, men den vil ikke starte. Av og på med tenningen, og den starter.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Onsløv »

Og det er ingen av switchene som kan lure deg? Clutchhendel-switch, støtteswitch, stoppknapp?

Evnt kan det være dårlig kontakt i tenningen, blitt fuktig og rustet? Spray nedi noe elektronikkrens og se om det hjelper?

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av mekkern »

går motoren på starteren eller er det helt dødt?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

Onsløv skrev:Og det er ingen av switchene som kan lure deg? Clutchhendel-switch, støtteswitch, stoppknapp?

Evnt kan det være dårlig kontakt i tenningen, blitt fuktig og rustet? Spray nedi noe elektronikkrens og se om det hjelper?
Ja hadde tenkt å prøve det og se om det hjelper. Tok med en boks hjem i dag og vil prøve det først, men er ikke kommet så langt ennå.
Og nei det er ikke stoppknapp eller noen switch..
Sist redigert av Zahir den 26 mai 2010, 23:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

mekkern skrev:går motoren på starteren eller er det helt dødt?
Neida, startern slår inn og motor går rundt. Den tenner bare ikke....og det er da jeg lurer på om elektronikkspray har noen funksjon.. :scratch
Kan det eventuelt ha noe med coilene å gjøre..????
Syns bare det er veldig rart at det bare er å slå av og på tenningen så kommer den.. :-k

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Bubbu »

Kan det være et rele som begynner å bli dårlig. Enten det eller coilen tipper jeg.
(The Beast )

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

Bubbu skrev:Kan det være et rele som begynner å bli dårlig. Enten det eller coilen tipper jeg.
Er vel kanskje mulig det og må vel prøve å få tak en en som kan litt om elektronikk på motorsykler.
Og så er det 2 coiler på min.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Onsløv »

Siden starter går rundt, så er det ingen av switchene eller tenningen.

Har du startsperre?
Prøver du å starte med engang du har satt nøkkelen i "ON"?

Hjelper det om du venter litt før du trykker på start-knappen?

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

Onsløv skrev:Siden starter går rundt, så er det ingen av switchene eller tenningen.

Har du startsperre?
Prøver du å starte med engang du har satt nøkkelen i "ON"?

Hjelper det om du venter litt før du trykker på start-knappen?
Har ikke startsperre.
Har sraya i tenningslåsen og div med elektrosray nå og skal se om noen dager om det er noe bedring. Om ikke får en vel finne på noe lurt... :scratch Som sagt så er det ikke noe problem nå så lenge det ikke utvikler seg.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av FJZZR »

Hvis dysenåler lekker "litt" så kan sykkelen bli sånn! Dette kommer av at flottør kamre blir ganske fulle når du fyller bensin. I første startforsøk bruker du opp overskuddet, men motor starter ikke fordi blanding er for feit. Du venter litt og prøver igjen, og da kommer den.
Rens forgassere og/eller skift nåler og seter, så er det nok i orden. Hadde samme greia på FJ'n for noen år siden.
Ikke helt utenkelig at det er tenninga heller, men det er rart den starter på andre forsøk hver gang!

Lykke til!

Brukeravatar
Zahir
Innlegg: 40
Registrert: 11 apr 2010, 14:18
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993
Sted: Molde

Re: Ett LITE startproblem.

Legg inn av Zahir »

FJZZR skrev:Hvis dysenåler lekker "litt" så kan sykkelen bli sånn! Dette kommer av at flottør kamre blir ganske fulle når du fyller bensin. I første startforsøk bruker du opp overskuddet, men motor starter ikke fordi blanding er for feit. Du venter litt og prøver igjen, og da kommer den.
Rens forgassere og/eller skift nåler og seter, så er det nok i orden. Hadde samme greia på FJ'n for noen år siden.
Ikke helt utenkelig at det er tenninga heller, men det er rart den starter på andre forsøk hver gang!

Lykke til!
Takker for tips.
Har vært ute og kjørt noen turer nå og har foreløpig ikke hatt "startproblemet" etter jeg sraya tenningslås med elektrospray. Var en sray som renser/smører/fortrenger fukt, og spraya godt i tenningslås og div kontakter.
Er jeg heldig nå så var det ikke større problem en dette, men vil nok ikke vite det sikkert før det har gått en stund da det har vært perioder tidligere uten at dette har skjedd.

Svar