På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nomade skrev: 06 nov 2025, 17:14 Skjønner ikke helt hvorfor du har brukt merkeforhandler for å skaffe deg nye dekk? Det er jo sjelden det lønner seg eller at de har noe særlig utvalg.
Sist gang jeg kjøpte dekk til pickupen rett nok, så kjøpte jeg på Lazada og fikk lagt om på lokal dekksjappe :thumleft
Da jeg hadde Kawasaki brukte jeg alltid merkeforhandler god pris og alltid dekk på lager.
Er forsiktig med Lazada mye copy der og gamle dekk sies det. Sjekker at det er ferskvare før jeg kjøper. Vet om folk som har blitt lurt.
På bilen min kjøpte jeg 4 nye dekk for noen uker siden. Bridgestone hos lokal dekksjappe. 5000 billigere enn Toyota.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Etter s naue 400 km i går fra heimen til Udon Thani går turen videre til Loei i dag. Turen i går ble en våt affære med regn hele veien og 270 km i styrtregn hvor kano hadde vært bedre enn mc.
I dag blir vi 40 - 50 sykler som kjører kolonne den første delen av turen. Etter første stopp velger nok flere av oss å kjøre i mindre grupper. Slitsomt å kjøre i kø, men vi vekker oppmerksomhet da.
Når jeg finner ett raskere nett blir det bilder
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det er tidlig i Loei og det drikkes kaffe mens jeg sjekker nyheter og skriver dette.
Kort etappe i går kun 160 km. Nok en dag med regn så jeg tror de aller fleste i gruppa valgte den korteste veien. Noen av oss valgte å skippe første stopp og kjøre direkte til Loei, ett valg jeg ikke angret på. Våte og litt kalde sjekket vi inn på hotellet rundt 13:00. Lenge siden en varm dusj og kaffe har smakt så godt.
Pga været og værmeldinger ble det mindre sykler på første del av turen enn vi trodde på forhånd. Mange valgte å avlyse turen og reise hjem fra Udon Thani. Men vi var da rundt 30 sykler som kjørte samlet den første delen i går. Det gikk rolig for seg i regnet og ingen uhell.
I dag er ruta på 260km og avgang 09:30. Været? Akkurat nå, opphold. Men store sjanser for nok en dag med regntøy og våte støvler.
IMG_20251107_141943.jpg
IMG_20251108_080647.jpg
IMG_20251108_095524.jpg
IMG_20251108_095644_1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min blogg

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Omtrent som her hjemme det Hans Iver, har vært en våt og grå senhøst og sol er helt fraværende.
Denne helgen har det (utrolig nok) vært opphold, grått men tørt så årets siste tur ble i går og vask av MC´n i dag med blåsetørking (ikke hårføner :-) ), så får den stå og tørke helt i garasjen før den får et pustene trekk over seg.
Dere har nok litt andre temperaturer, men høsten her har vært mild fordi den har vært våt antagelig.

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Endelig i går var det en dag uten regn! Det gikk noen byger rundt omkring så våte veier var det her og der men vi unngikk regntøy og mine støvler og annet utstyr er nå tørt igjen.
Gårsdagens etappe skulle være rundt 260km, jeg endte opp med kjøre over 400 km. Følgende skjedde: Ruta som er lagt opp i Google maps har en rekke stopp ved serverdighter, kaffesjapper og bensinstasjoner, slik at de som kjører raskt og de som kjøer saktere møtes her. Første stopp i går var ett tempel ett flott ett med mye se. Neste stopp var en kaffesjappe på en fjelltopp med flott utsikt, her benyttet jeg sjansen til ta en rekke bilder med mobilen. Da klarte jeg også å stoppe Google maps. Da jeg skulle åpne Maps var ruta borte fra telefonen, men ikke noe problem tenkte jeg og gikk inn i Messenger hvor linken til ruta lå. Joda den virket og jeg hadde igjen dagens rute på telefon og Android Auto.
Etter kafferasten kjørte først i gruppe 2, oss som kjører litt saktere enn racing folket. Etter en stund kom vi til ett kryss, mitt kart sa rett frem men alle bak meg blinket til høyre, ok tenkte jeg og snudde og kjørte også til høyre. Siste mann i gruppe to forsvant rundt nærmeste hårnålsving. Det var det siste jeg så til dem. Jeg havnet bak en trailer det var flust med hårnålsvinger og bratt, jeg kom ikke forbi.
Da jeg endelig fikk fri bane var gruppe 2 forlengst borte, og jeg tenkte, møter dem igjen på neste stopp, kikket på kartet som sa en time og tretti minutter til dette stedet. Det var lang tenkte og kjørte videre. Etter lang og lenger en langt syntes jeg det var noe kjent med veien. Hadde jeg kjørt før? Så kom avkjøringen til det tempelet vi hadde vært på om morgenen. Joda, Google hadde tatt meg til det første stoppet. Jeg hadde kjørt 170 km og hadde nå, med korteste vei 240 km til destinasjonen. At det går an å være så dum.
Det ble de raskeste 240 kilometrene jeg noen gang har kjørt, tror jeg. Det gikk veldig fort, det var lite trafikk og hårnålsvingene kom tett på deler av strekningen. Jeg koste meg. Ikke noe problem å kjøre feil når "straffen" er sånne veier. Jeg kom faktisk fram til Hotellet før resten av gjengen.
I dag er ruta 270 km og jeg skal passe på at Google maps ikke roter det til igjen
IMG_20251109_101218.jpg
IMG_20251109_105330.jpg
IMG_20251109_110112.jpg
IMG_20251109_202736.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Nok en flott dag i fjellene unnagjort. Det ble 270 km med hårnålsvinger og berg og dalbane. Gøy og noen ganger skikkelig utfordrende. Det har vært mye dårlig vær i Thailand i denne regntiden, noe en del av veien bar preg av. Noen steder var deler av veien rast ut og andre steder var det gått jordskred og bare halve veien var ryddet. Legg til veltede trær her og der som bare delvis var ryddet unna samt kuer og kumøkk i veien, da har dere bildet. utfordrende ja, til tider litt skummelt ja, men koste vi oss å JA. På slutten av gårsdagens etappe var det vesentlig bedre veier og farten kunne økes og svingene kunne nytes med fullt nedlegg :D .
Mine nye Bridgestone dekk som altså er rene gatedekk leverer på slike veier. AT"en er mye mer lettkjørt på svingete veier med disse dekkene. Til gjengjeld så er de fryktelig glatte når det blir søle og gjørme slik det var en del av i dag.
I dag nye 200 km+, har ikke sjekket ruta 100% ennå. Avgang 9:30 og snart frokost.
IMG_20251110_112345.jpg
IMG_20251110_143242.jpg
IMG_20251110_151454.jpg
IMG_20251110_151747.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Turen nærmer seg slutten for min del. I dag blir det siste fellesetappe for meg. Vi er nå i Chang Mai og har vært her 2 netter, helt greit med en fridag slik at man kunne få levert noen klær til vask. Så langt har jeg kjørt rundt 2000 km og turen totalt for min del vil nok ble 3000 km+.
I dag kjører vi til Pai, en strekning på rundt 160 km, vi er advart om skikkelig dårlige veier og Google maps sier mer enn 4 timer. Så får vi se hvordan veiene er.
I morgen tidlig (lørdag 15/11) starter jeg på hjemturen, en tur som blir på 1000+ km. Planen er å kjøre dette på 2 dager, altså med en overnatting halvveis. Trafikk og vær blir avgjørende om det går. Resten av gruppa, som fortsatt består av rundt 25 sykler kjører videre til Mae Hong Song for å være med på bikeparty. Siden jeg ikke er noe stor tilhenger av disse partyene, høy musikk, dyrt øl og inngangspenger, velger jeg derfor å starte hjemturen og kjøre solo. Etter en uke borte fra elevene mine blir det greit å starte opp igjen på mandag. Det er går fort til jul hvor vi skal opptre med julemusikk rundt omkring i nærmiljøet.
IMG_20251112_085526.jpg
IMG_20251111_123348.jpg
IMG_20251112_135725.jpg
Min blogg

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Er det en Honda Forza 750 som er parkert ved siden av din Africa Twin @hansiver
dypen :thumleft "Sovende rev fanger ingen høner - …" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 14 nov 2025, 08:42 Er det en Honda Forza 750 som er parkert ved siden av din Africa Twin @hansiver …
Ja det er det. Helt nye, hans første langtur med denne. Han er godt fornøyd med den så langt
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Så var turen over for denne gang. Kom hjem i går ettermiddag. Det ble nesten 3000 km på denne turen. En tur som bød på fantastiske veier, to dager med MYE regn, samt mange hyggelige kvelder med gode venner. Når man er over 20 sykler og 30 personer etter 7 dager, ja da har det vært vellykket.
Den siste dagen (fredag) hvor jeg var med på turen kjørte vi fra Chiang Mai til Pai. Pai er en liten by som ligger oppe i fjellene. En by som for 20 år siden ikke hadde skikkelig vei og ingen hoteller/resorter. I dag er den overfylt av turister, det er nok av steder og overnatte, mange barer og restauranter samt høye priser.
Thailand har for tiden en liberal hasj poltikk noe som tiltrekker seg hasj turister, her i Pai var det i mine øyne alt for mange av dem. Hasjlukta lå tykk enkelte steder, og dagens hippier gikk rundt barbeinte og steine og syntes de var pokker så kule. Ikke min greie. Synd, for det er ett vakkert sted og byr på noen fantastiske mc veier.
Etter å ha tatt farvel med mine venner i Isan Riders tok jeg tidlig kvelden i Pai. Det var 1000 kilometer hjem og planen var å kjøre dette på to dager. Derfor tidlig i seng for å prøve å være på veien før 7 dagen etter. Å starte før 7 ikke aktuelt da jeg ville ha dagslys for å kjøre på disse veiene.
Lørdagens rute skulle gå til Phitsanulok, en tur på i underkant av 500 km, hvorav de første 130 km ville gå på smale svingete fjellveier hvor det ikke er mulig å kjøre fort. Google map anslo 9 timer. Jeg kom meg av gårde ved 7 tiden som planlagt og det bar rett ut på vier med hårnålssvinger og bratte bakker. Jeg fant rytmen og at'en og jeg danset av gårde. Men det var andre som også hadde stått opp tidlig bla mange minibusser som skulle hente dagens turister. Det ble mye kjøring i første og andre gir, ikke lett å komme forbi disse. Turen ned til Chiang Mai tok lenger tid enn forventet. Google hadde nå estimert min ankomst til dagens hotell til 30 minutter senere enn da jeg dro. Ja ja, ikke grunn til å stresse. Det tar den tiden det tar, tenkte jeg.
Fra Chiang May og til Phitsanulok var det fine veier, både fire felt og vanlig landevei. Farten steg og at' en fikk blåst ut litt. Ved 16 tiden parkerte jeg på hotellet i Phitsanulok. 480 km kjørt og det hadde vært nok en flott kjøredag. Jeg har vært i Phitsanulok noen ganger og middagen ble derfor inntatt på min stam restaurant som serverer veldig god indisk mat. Så med nan brød og tikka masala i magen ble det tidlig kveld. I morgen skulle det kjøres helt hjem ca 540 km kunne Google fortelle.
Etter en god hotellfrokost bar det ut på veien igjen. Klokka var 7 det var 19 grader og jeg håpet at sola snart ville bryte gjennom skyene, det var småkaldt.
Joda sola kom etter en stund og det var bare å kose seg i finværet. Veiene herifra og hjem vare en blanding av landevei og fire felts. Milene rant unna. Halveis ble det stopp for bensin og is samt vann. Viktig å få i seg vann i varmen. Neste gang jeg stoppet var det 150 km igjen av turen, mer vann og dopause.
Jammen endte ikke turen som den begynte. Det var regn de siste 40km. Siden jeg var nesten hjemme lot jeg regntøyet været i toppboksen og kjørte på. Litt våt og ganske sliten parkerte jeg ved 14:30 tiden. Over 500 km kjørt og hjemme litt tidligere enn forventet.
Nå blir det vask av sykkel, tror aldri den har vært så skitten før.
IMG_20251114_141458.jpg
IMG_20251115_071336_edit_142581949838993.jpg
IMG_20251116_085617.jpg
IMG_20251116_142103.jpg
IMG_20251116_142113.jpg
Min blogg

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Fine bilder og beskrivelser!
Trillet du omtrent inn på gårdsplassen hjemme? Eller viser bensinmåleren ikke noe før man har kjørt noen meter?
Hvis ikke, så ser det ut som om du fikk tømt tanken ganske bra :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

hansiver skrev: 17 nov 2025, 01:46 Bilde

Bilde
Samme som jeg har hatt på min KTM 1290 denne sesongen :prf .

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Gammelsmurfen skrev: 17 nov 2025, 17:58 Fine bilder og beskrivelser!
Trillet du omtrent inn på gårdsplassen hjemme? Eller viser bensinmåleren ikke noe før man har kjørt noen meter?
Hvis ikke, så ser det ut som om du fikk tømt tanken ganske bra :D
Når det er mindre enn 100kmj rekkevidde begynner den å blinke. Bildet ble slik pga blinkingen. Er nok nok til 50 - 60 km igjen på tanken.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Så blir det en klitt ufrivillig mc juletur i år. Jeg bor jo i Thailand veldig nær grensen til Kambodsja. Som dere sikkert har fått med dere er det for tiden en grensekonflikt her. Det begynte mandag 8/12 litt før 7 på morgenen. Jeg satt ved pc'en drakk morgenkaffe og ante fred og ingen fare. Så smalt det hele huset ristet jeg løp ut for å se, nye smell huset ristet og vinduene klirret. Vi hadde fått en advarsel kvelden før om at at noe kunne skje men det har vi fått før også uten at noe har hent. Mens jeg sto utenfor huset stoppet en politibil og de befalte oss om å evakuerer med en gang. Jeg løp inn fant bagen min tømte inn noen klær mens det smalt og ristet rundt meg. Fikk med det aller nødvendigste samt pc pass og diverse andre nøvendigheter kastet meg i bilen og dro. Nei det var ikke tid til å skifte til mc klær, så AT'en måtte bli igjen. Det ble hotell i Buriram city i 10 dager.
Nå på torsdag var jeg lei og bestemte meg for å reise hjem, det samme gjorde en annen nordmann samt at vi viste an noen hadde reist hjem igjen dagen før.
Jeg kom tilbake til huset mitt ved 12 tiden på torsdag, joda jeg kunne høre militær aktivitet i det fjerne nå og da, noen ganger smell som var kraftige nok til at huset nok en gang ristet. Uansett var det godt å være hjemme.
Jeg fikk en beskjed fra naboer om at det er portforbud fra 19 til 05 hver dag. For meg som bor alene betyr det 0 sosialt samvær på kveldstid, spesielt kjedelig nå i jule og nyttårstiden. En kamerat som driver restaurant/bar kunne fortelle at all julefeiring og nyttårsfeiring var avlyst siden de måtte stenge senest klokken 18 slik at personalet kom seg hjem før portforbudet.
Jeg pleier ikke lenger å feire jul, men har normalt tatt med musikkorpset jeg leder og spilt julemusikk på de restaurantene som arrangerer julemiddag, noe som har finansiert driften av korpset nok ett år. Slik blir det ikke i år. 1.juledag har jeg normalt bedt kjæreste og noen felles venner på julemiddag, noe som heller ikke lar seg gjennomføre i år. Derfor saler jeg på AT'en i morgen tidlig (22/12) og drar til Koh Chang for å besøke en kamerat der.
Koh Chang er forøvrig ett sted norske myndigheter vil at vi ikke skal dra til for tiden, men siden jeg kjenner Thailand bedre enn dem tar jeg sjansen og kjører dit. Det mest spennende blir hvilke veier jeg kan kjøre. Min normale rute går langs med grensen til Kambodsja, har sjekket Google map og det ser ut til at veiene er åpne. Er de stengt blir det ikke 400 km i morgen, men mye mer. Så tvi tvi.
Uansett så er jeg heldig som har midler til å reise vekk og bo på hotell. På Buriram racing track er det nå flyktningeleir og jeg ble fortalt at det er mer enn 100 000 evakuerte der. Jeg var selv der for at noen bekjente skulle besøke familie som var der. De bodde i store plasthaller på europaller med kun stråmatter å ligge på. Så ja, jeg er på mange måter heldig.
Les mer om flyktninger https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... t-drags-on
God jul
IMG_20251208_073707.jpg
IMG_20251212_123354.jpg
IMG_20251212_123245.jpg
Min blogg

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Spørs korleis det går med test og Motogp-åpning då...

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

DAE skrev: 22 des 2025, 13:45 Spørs korleis det går med test og Motogp-åpning då...
Pr nå er banen flyktningeleir blir det ikke våpenhvile så vil nok banen fortsatt være flytningeleir. Ingen utsikter til våpenhvile nå
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Kom hjem i går etter noen flotte dager på Koh Chang, med bading hyggelig selskap med gode venner og jammen fikk vi ikke til å lage oss en liten ribbemiddag også. Det var også deilig å kunne sove uten å bli vekket av smell om natten.
Kjøringen til Koh Chang gikk radig, det var nesten bare meg på veien, grunnen til dette er at ruta gikk på steder der folk var evakuert. Mye tomme og forlatte landsbyer rundt om, ett trist syn. Jeg måtte passe på å fylle bensin der det var noe som var åpent, veldig mange bensinstasjoner var stengt, men jeg kom da fram til fergen uten problemer. Kjørte gjennom noen militære sjekkpunkter men når de så hvit mann ble jeg bare vinket videre. På fergeleiet hadde jeg flaks og var den siste som kom med en helt full ferge.
På Koh Chang var det nok av turister og business as useal og jeg tror de fleste turister knapt var klar over at det var krig bare noen mil unna.
Som skrevet lenger opp ble det bading og mye hygge, ett par mc turer rundt på øya ble det også. Bla til ett norskt bakeri hvor vi fikk servert en aldeles nydelig ostekake og hadde en hyggelig prat med eieren.
Mens vi datt der og hygget oss tikket det inn en melding på telefonen min som ikke var noe hyggelig. En bekjent av meg og mye av hennes familie var omkommet samme morgen i en bilulykke https://aseannow.com/topic/1382773-tank ... stmas-day/. De var på vei til en seremoni på en skole der ett av barna skulle mota diplom for å være en av de beste elevene det semesteret. De kom aldri frem. En tankbilsjåfør sovnet bak rattet, traileren gikk over midtrabatten og knuste bilen med min venns familie. 4 døde på stedet og to ligger hardt skadd på sykehuset.
Dette medførte at min planlagte videre tur til Pattaya for å feire nyttår ble avlyst, i stedet kjørte jeg hjem i går for å støtte de som er igjen i familien samt gå i begravelse som er nå i dag.
Turen hjem i går gikk radig, de første 250 kilometrene gikk på veier med lite trafikk så AT'en fikk strekke ordentlig ut. Etter en stopp for bensin og en is var det mye mer trafikk med køer her og der. Det er snart nyttår og mange skal hjem til familiene sine for å feire og siden det ble våpenhvile klokken 12 på lørdag medførte det at mange som ikke hadde tenkt å reise dro alikevel.
Fordelen med mc er jo at køer kan man "snike" i, noe jeg selvsagt gjorde. Dermed kom jeg hjem en tidligere enn Google map anslo.
Da sykkelen ble parkert var det rundt 900 km på triptelleren og årets siste tur er unnagjort.
Godt nyttår
IMG_20251222_102802.jpg
IMG_20251222_113406.jpg
IMG_20251223_082528.jpg
IMG_20251225_125032.jpg
IMG_20251227_084429.jpg
IMG_20251227_170814.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Så er 2025 historie. Det ble ett bra mc år med totalt 24853 kjørte km. 21859 km på AT'en og 3264 km på PCX'en. Neste planlagte mc tur er 23 januar med Isan Riders, men jeg ser ikke bort ifra at det fort kan bli en tur eller to før dette.
God nytt år alle sammen
Min blogg

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

Godt nytt år. Det er artig å følge deg på dine mc-turer i Thailand selv om de desverre ikke alltid er bare gleden. Kondolder mht til dine bekjente.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

hansiver skrev: 28 des 2025, 01:38 Mens vi datt der og hygget oss tikket det inn en melding på telefonen min som ikke var noe hyggelig. En bekjent av meg og mye av hennes familie var omkommet samme morgen i en bilulykke https://aseannow.com/topic/1382773-tank ... stmas-day/. De var på vei til en seremoni på en skole der ett av barna skulle mota diplom for å være en av de beste elevene det semesteret. De kom aldri frem. En tankbilsjåfør sovnet bak rattet, traileren gikk over midtrabatten og knuste bilen med min venns familie. 4 døde på stedet og to ligger hardt skadd på sykehuset.
Dette medførte at min planlagte videre tur til Pattaya for å feire nyttår ble avlyst, i stedet kjørte jeg hjem i går for å støtte de som er igjen i familien samt gå i begravelse som er nå i dag.
Denne har gått meg hus forbi i romjula med middag- og overnattingsgjester på besøk i romjula.

Ytterst tragisk av verste slag når slike ting skjer på vei til en stor begivenhet.
Det er vel strengt tatt mulig å sette ord på hvor hjerteskjærende slike uhyrlige livsberøvende hendelser er... :blue

Begravelsen må ha vært en særdelses sterkt opplevelse...

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Begravelsen var tøff. Fire kister plassert ved sien av hverandre en hel landsby var til stedet. De forulykkede var naboer og i familie med mange i landsbyen. I en slik landsby bor det kanskje noen hundre mennesker.
Etter to dagers seremoni hjemme ble kistene fraktet til ett stort jorde hvor de ble kremert på hvert sitt likbål. Ved en normal begravelse brukes en kremasjonsovn men siden det var fire og ønske fra familien var at de skulle kremeres samtidig ble det slik. Landsbyen har bare en slik ovn og det må gå mer enn 24 timer mellom hver gang den brukes, ellers vil den sprekke.
Det var en trist ,em verdig seremoni. Mine tanker går til de barn og barnebarn som nå står uten mor, bestemor, bestefar. Så får jeg håpe de gjenlevende mottar en skikkelig erstatning fra tankbilselskapet og at sjåføren aldri slipper ut av fengsel...
IMG_20251228_115654.jpg
IMG_20251228_125359.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

greina skrev: 01 jan 2026, 22:41 Godt nytt år. Det er artig å følge deg på dine mc-turer i Thailand selv om de desverre ikke alltid er bare gleden. Kondolder mht til dine bekjente.
Takk
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Nå har det vært våpenhvile her siden 27.desember og hverdagen er tilbake til normalen. Portforbudet er opphevet, skolene er åpne igjen og alle butikker er tilbake med normale åpningstider. Så lang har det vært en episode hvor Kambodsja ved ett "uhell" skadet en thailandsk soldat, de har bedt om unnskyldning noe som ble godtatt av Thailand. Får bare krysse fingrene for at dette varer.
Om en uke er jeg på tur igjen, årets første, en tur som går nordover. Får håpe på ett lite væromslag før dette. Nå er det nemlig "veldig kaldt" her. I dag tidlig var det kun 11 grader hos meg. 11 Grader er kaldt i Thailand og jeg vet at mange sliter nå, siden husene her ikke har noen varmekilder. Hos meg som bor i ett ganske godt isolert hus var det 18 grader inne da jeg sto opp. Jeg føler for dem som bor i gamle trekkfulle hus. Det hender faktisk at eldre fryser i hjel i slikt vær. Joda vinteren her i Thailand kan være tøff for noen.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Drøye 900 km er lagt til i total kjørelengde de siste dagene. Vi var 4 gode venner som dro på tur denne helgen. 3 stk Honda og en Kawasaki. Gary som kjører Kawasakien bor i vår reiserute og var derfor ikke med hå hele turen, en tur som denne gangen var myntet like mye på det sosiale og severdigheter som selve mc kjøringen. Vi kjørrte jo på steder hvor vi har vært mange ganger før, så veiene er ikke veldig spennende lenger. Men hyggelig var det.
Ruta var som følger. Torsdag til Udon Than, rundt 410 km, fredag til Nong Khai, med en omvei kun 180 km, lørdag til Kohn Kaen, ca 230 km, søndag tilbake til heimen, for meg ca 250 km. Vi hadde strålende vær. Etter en kuldeperiode er varmen tilbake og med temperaturer rundt 30 grader var det ingen som frøys.
Fredag 23 er det klart for ny tur, den går til Royet, en by jeg faktisk ikke har besøkt før. Her blir det winterparty med Isan Riders Group. Påfølgende søndag legger Isan Riders ut på en 7 dagers tur, en tur jeg dessverre ikke har mulighet til å være med på. Så jeg før dra hjem igjen etter festen.
Her er noen bilder fra helgens tur
IMG_20260115_073222.jpg
IMG_20260115_100055.jpg
IMG_20260115_110325.jpg
IMG_20260116_115532.jpg
IMG_20260116_120120.jpg
IMG_20260116_120654.jpg
IMG_20260116_120545.jpg
IMG_20260116_170937.jpg
IMG_20260117_131503.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det er 23.januar klokken er litt over 06:00 det er 17 grader ute, noe som er litt kjølig for oss som bor her, men jeg biter tenna sammen og gjør klart for tur. Denne gangen kun 2 netter, i Roi Et, en by sted jeg kun har kjør gjennom, skal bli artig og utforske denne. Avgang klokken 08:00, denne gangen tre sykler: Min gode venn Danny og hans kone, hun kjører egen sykkel.
Ruta er lagt langs grensen til Kambodsja, vi er nysgjerrige på hvordan det ser ut der nå og om vi i det hele tatt får lov til å kjøre der. Blir vi stoppet så får vi legge om ruta, ikke verre enn det.
Første kvelden i Roi Ett er det Isan Riders Group winter party. Lørdag kveld er det bike treff, noe jeg ennå ikke har tatt stilling til. Betale en god sum penger for å høre ett middelmådig thaiband spille jævlig høyt og drikke halvkaldt og dyrt øl i plastkrus, ikke helt min greie. Mulig det er alderen. Får se hva som skjer.
Jeg skal kose meg på tur, dere i Norge får måke snø eller gå på ski.
God Hælj :D
Min blogg

Svar