KTM 1390 Super Adventure - BMW R1300GS/A utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Legg inn av AJ »

Fjottpeis skrev: 13 okt 2025, 14:03
Jeg tror vi skal bli gode venner, Hvalrossen og jeg.
Interessant lesning, dette.

Selv har jeg vært på go'fot for det aller meste med mine to "hvaltosser", først den hvite fra april 2015 i godt og vel 50K og nå den oransje-sorte fra samme måned i 2015 og snart 92K.
Fantastiske sykler som etter kort i 2015 gjorde at jeg helt sluttet å interesse meg for andre merker i samme segment. Og slik er faktisk fortsatt :-) .

Leser det du skriver om knevinkel og lurer på om du har satt fotpinnene i nedre stilling?
Regner med at du vet at dette kan gjøres?

Jeg har gjort dette på min 2018 modell og synes knevinkelen passer meg veldig bra.
Jeg har også montert styrehevere på 2 cm, som også trekker styret et par, kanskje tre mm. bakover og gir meg en opplevelse av å sitter mer i sykkelen enn den, noe jeg foretrekker :-).

I det store og hele er jeg veldig fornøyd med 1290'en hvor jeg også har svært god lastekapasiitet med de første firkantede originalsideneveskene og GIVI Trekker 58 liter toppboks.
Sykkelen er svært lett å få opp på midtstøtta, den lettest i så måte av syklene jeg har hatt .
Det jeg ikke liker er sidestøttas plassering som, etter min mening, er festet for langt framme. Hadde denne hatt samme festepunkt som midtstøtta og vært litt lenger ville sidestøtta fungert bedre, ikke minst når sykkelen er turrigget.
Slik den er nå kan faktisk sykkelen i verste fall risikere å tippe hvis man sidestøtteparkerer litt forkjært med henblikk på hvor baktung sykkelen er med last.
Har også opplevd at sykkelen i noen tilfeller er tung å få opp fra sidestøtta, spesielt med oppakning.

Men utover dette, en strålende sykkele som fortsatt ikke bruker olje og som pr. nå har et forbruk på 0,44

Fjottpeis
Motorsykkelen din: KTM SMT 990 - 2010mod

Legg inn av Fjottpeis »

Jeg var ikke klar over at fothvilerne kan justeres - takk for tips! Foreløpig har det gått fint å sette forspenning på bakdemperen høyere for å bedre både knevinkel og kjørefølelsen i svinger, men jeg må nok senke setet og kjøre med lavere høyde på forspenningen dersom jeg skal kjøre med full last og/eller passasjer for å få nok bakkekontakt til å føle meg komfortabel når jeg må stoppe.
Sykkelen er veldig lettkjørt straks man ruller, men det er klart man kjenner at den veier 50 kg mer enn SMT'en jeg har - på godt og vondt. Det er en fordel med vekten når man cruiser på motorveien og når det blåser sidelengs, men det er klart at av og til blir påminnet om at den er stor og tung når man stopper på et uheldig sted eller skal løfte den fra sidestøtten.

Jeg har også styrehevere med demping montert, noe som fungerer bra. Jeg skulle nok ønsket en cm eller to nærmere og litt lavere samt et sete som skrånet litt mer oppover bakerst. Det er litt for flatt, litt for smalt bakerst og altfor hardt. Selv min gamle ZX-636r hadde langt mer komfortabel sete enn dette "komfort-setet" til KTM - som best kan forklares som en dårlig vits. Men det er enkle ting å gjøre noe med, hvis jeg noen gang irriterer meg nok over det. Så langt har jeg vært mer enn nok opptatt med å holde meg fast, riste på hodet og være bekymret for å slite ut smilemusklene...

Siden sist har jeg bare kjørt ca 1000-1500 km til, mest pga ustanselig regnvær. Men jeg bestilte som sagt en ECU flasher fra britiske BHP for å remappe sykkelen med mål om en finere og smoothere gange. Fungerte det?
Min sykkel er helt standard, ingen eksosmodifikasjoner eller forandringer i luftboksen. Så jeg var ikke på jakt etter mer power, bare en bedring av de fine vibrasjonene som etter sigende kommer av veldig mager blanding. Og jeg må si at det fungerte utmerket. Sykkelen ble betraktelig mykere i gangen, de irriterende vibrasjonene mellom 4000-5000 rpm forsvant og sykkelen høres bedre ut lydmessig også.
En bonus var at sykkelen føles sterkere i bunn og mellomregisteret, spesielt på mindre gassåpninger enn 100%, og lyden i det området er nå langt mer tilfredsstillende og innbyr til å gi litt gass bare for å høre/kjenne på det.

Men det er ikke bare velstand, for jevn gass mellom 2000-3000 rpm i lav fart gir nå en av/på respons, nesten litt kenguru-aktig oppførsel. Det skjer mest i 2. gir feks i 25-30 km/t - litt irriterende i køkjøring. Første map jeg fikk tilsendt var farlig - der var det akkurat som det var en tidsforsinkelse når jeg gikk fra 0 % gass og rolig opp til feks 5 %. Som om det ikke skjer noe som helst og så plutselig kom kraften inn med et smell. Det var både irriterende og skremmende, så jeg sendte mail om det og fikk en ny map tilsendt på epost.
Den versjonen var langt bedre uten noen problemer av/på gassen, men har dog dette lille irritasjonsmomentet på jevn gass på ekstremt lave åpninger i lav fart. Utover det er det helt supert - og i sin helhet langt mindre irriterende enn de fine vibrasjonene som var i mellomregisteret!

Jeg er fortsatt usikker på om jeg er typen som trives i lengden med en så stor og tung sykkel kontra noe lettere og mer lekent, som feks 890 SMt, 1390 Superduke eller lignende. Men det forteller en hel del at jeg sjekker været i spenning mange ganger dagen for å se om jeg kan hoppe på sykkelen for å ta meg en tur, og jeg merker at jeg finner på unnskyldninger for å utsette andre ting slik at jeg kan kjøre sykkel.

Er ikke det nettopp det hobbyen handler om? Barnslig iver og glede etter å komme seg ut?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Etter 10 års KTM 1290 SA eierskap fordelt på en 2015 og nåværende 2018 modell har jeg ingenting å klage på hverken vibrasjoner eller nykkete gange.
Men så har jeg vært ekstra påpasselig med smøring av drivlinja med Tutoro Automatic Chainoiler. Kontinuerlig smøring under kjøring i tillegg til optimalt justert kjedeslakk.
Og akkurat når det gjelder kjedeslakken så er min erfaring at 1290'en er ganske kresen på at denne er så bra som mulig. Dvs. rett slakk - 4 - 4,5 cm. og at kjedet er justert optimalt i kjøreretningen. Til å få til dette bruker jeg Profi C.A.T. laser når kjedet justeres.

Disse tre tiltakene - kontinuerlig smøring av kjede og drev under kjøring og optimalt justert kjedeslakk og kjøretningjustert med laser har på mine 1290'er maksimert kjøregleden med stort all fravær av vibrasjoner og nykkete kjøring selv om det siste nok ikke er helt uunngåelig med henblikk på mager bensinblanding i kombinasjon med stor og kraftig tosylindret motor.

Fjottpeis
Motorsykkelen din: KTM SMT 990 - 2010mod

Legg inn av Fjottpeis »

Det er gode tips, AJ. Setter stor pris på konkrete tips!
Har du funnet at de markeringene på svingarmen for kjedejustering ikke stemmer? Jeg tok et kjapt mål med målebånd fra svingarmsfestet og til enden av justeringsblokken, og det virker som det ikke er helt 100 %. Jeg merket at sykkelen trekker ganske greit til høyre når jeg slipper styret, så jeg fikk verkstedet til å gå over frontstillingen for å sjekke at alt er som det skal. Det ble bedre etter justering der, men fortsatt trekker den greit mot høyre når jeg slipper styret. Så da er bakstillingen neste synder. Klart, jeg forstår at 12 kg stålklump på høyre side vil gjøre det umulig å få det helt perfekt, men man bør vel ikke kjøre av veien etter 40 meter uten hånden på styret..?
Bruker du kun den laseren for å justere kjeden helt uavhengig av andre mål? Det virker som en enklere og raskere løsning enn min :)

Kjedeslakk har en del å si for opplevelsen av rykkete gange, og påvirker spesielt quickshifteren har jeg skjønt, men ikke undervurder hvor mye bensinblandingen har for hvordan motoren oppleves. Nå er SAS langt bedre enn andre store twin jeg har prøvd, men det var en markant forbedring her. Forbruket under normal kjøring endres ikke noe særlig ettersom det krever den samme effekten for å holde den samme farten uansett. Noe endres den nok fordi det går rikere uten belastning og man fjerner fuel cut-off funksjonen når man går av gassen, men jeg har lagt på ca 0,51 både før og etter tuning - med veldig ivrig gasshånd.

Det er tydelig for meg at dekkbudsjettet på denne sykkelen blir høyt, for 3000 km har mer eller mindre gjort dekket flatt på midten =)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Vektfordelingen på KTM'en får man gjort lite med om man vil ha sykkelen i original stand, så at sykkelen trekker mot høyre med denne svære eksospotta er vel knapt mulig å helt unngå... ;) .
Desto viktigere, tror jeg ganske bestemt, er det at kjedet er helt på linje med hjulene. Og ja, jeg bruker kun laseren når kjedet justeres.
Ellers tommestokk vinkelrett mot kjedet omtrent der dekket møter felgen når kjedeslakken sjekkes.

Justeringsmerkene på disse avstandsklossene på svingarmen er ganske så omtrentlige i tillegg til at disse merkehakkene er grovere/dypere på den ene siden enn den andre. Altså litt ulike og dermed unøyaktige.

Hvis du har siste generasjon 1290, fra 2021, om jeg husker riktig, så er kjedeslakkjusteringen gjort enklere med denne plastfinnen på svingarmen hvor man benytter et tilpasset skrujern i et spor på finnen for best mulig justering.
Sjekk video på Youtube.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Ser nye KTM 1390 Super Adventure S har integrerte ekstra lys som gamle og første KTM 1290 Super Adventure T hadde :thumleft

EVO modellen av 1390 introduserer også Automated Manual Transmission (AMT), som lar deg velge mellom helautomatisk giring eller manuell giring uten clutchbruk.
IMG_5568.jpeg
IMG_5569.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 03 mar 2026, 09:25 Ser nye KTM 1390 Super Adventure S har integrerte ekstra lys som gamle og første KTM 1290 Super Adventure T hadde :thumleft
Veldig bra siden disse utvilsomt er bedre enn de som er innebygd i hovedlykta på den jeg har og som du også selvfølgelig hadde på din 2019 modell ;) .

Svar