MCsiden.no fungerer ikke, Safari nettleser.

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

MCsiden.no fungerer ikke, Safari nettleser.

Legg inn av dypen »

Som emne feltet beskriver så fungerer ikke mcsiden.no i Safari nettleser. Første gang du åpner siden i Safari nettleser er det en programløsning som kontrollerer tilgang, da er jeg alltid ikke logget inn. Ved innlogging kommer ikke siden med brukernavn og passord opp før tilgang blokkeres. Er jeg så heldig å være innlogget blir jeg blokkert når innlegg publiseres. Dette skjer 7 av 10 forsøk.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Re: MCsiden.no fungerer ikke, Safari nettleser.

Legg inn av Toalmar »

dypen skrev: 10 mar 2026, 09:37 Som emne feltet beskriver så fungerer ikke mcsiden.no i Safari nettleser. Første gang du åpner siden i Safari nettleser er det en programløsning som kontrollerer tilgang, da er jeg alltid ikke logget inn. Ved innlogging kommer ikke siden med brukernavn og passord opp før tilgang blokkeres. Er jeg så heldig å være innlogget blir jeg blokkert når innlegg publiseres. Dette skjer 7 av 10 forsøk.
Kjører selv safari og opplevde det på begge mine Mac'er. Løses enklest med å gå på øvre linjen i nettleser, velge Safari, scrolle ned til innstillinger, gå så til Personvern, velg Administrer nettsteddata, la den jobbe til du får frem Mcsiden.no, merk denne og velg fjern.
(Ikke velg fjern alle for da må du logge inn igjen på alle nettsteder)
Etter jeg gjorde dette har det fungert som vanlig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 10 mar 2026, 17:28
dypen skrev: 10 mar 2026, 09:37 Som emne feltet beskriver så fungerer ikke mcsiden.no i Safari nettleser. Første gang du åpner siden i Safari nettleser er det en programløsning som kontrollerer tilgang, da er jeg alltid ikke logget inn. Ved innlogging kommer ikke siden med brukernavn og passord opp før tilgang blokkeres. Er jeg så heldig å være innlogget blir jeg blokkert når innlegg publiseres. Dette skjer 7 av 10 forsøk.
Kjører selv safari og opplevde det på begge mine Mac'er. Løses enklest med å gå på øvre linjen i nettleser, velge Safari, scrolle ned til innstillinger, gå så til Personvern, velg Administrer nettsteddata, la den jobbe til du får frem Mcsiden.no, merk denne og velg fjern.
(Ikke velg fjern alle for da må du logge inn igjen på alle nettsteder)
Etter jeg gjorde dette har det fungert som vanlig
Samme erfaring her, dog ikke med MCsiden, men andre nettsteder.
Så ja, sletting av nettsteddata hjelper i mange tilfeller.

Eller har sikkert flere brukere lagt merke til denne beskjeden når dere har gått inn på MCsiden: "Please wait while we verify your request", de siste dagene.
Dette er den mest sannsynlige årsaken til at Safari har stengt MCsiden ute.

Og den bakenforliggende årsaken er Pow, forklart på denne måten av One.com supporten da jeg tok kontakt med dem for problemløsning:
Denne meldingen kommer fra vårt eget beskyttelsessystem (PoW – Proof of Work). Det slår inn automatisk når vi registrerer uvanlig mye automatisk trafikk/bots, for å holde både nettsiden og serveren stabile. Derfor stemmer det godt med at du plutselig fikk veldig mange gjestebesøk, og at bot‑besøkene nesten har stoppet opp etterpå.

1) Hvorfor dette skjedde
Beskrivelsen din av stor pågang fra gjestebrukere rett før meldingen dukket opp, passer helt med hva som kan utløse PoW. Når PoW er aktivt, blir mange roboter begrenset eller blokkert, derfor ser du lite ny bot‑trafikk i statistikken akkurat nå.

Mer om PoW finner du her:
https://help.one.com/hc/no/articles/363 ... of-of-Work

2) Forsvinner meldingen av seg selv?
Ja, PoW er ment å være midlertidig. Når trafikken og mønsteret inn mot siden normaliserer seg, vil systemet vanligvis slippe opp automatisk og meldingen vil etter hvert forsvinne. Skulle trafikken bli veldig høy eller mistenkelig igjen, kan PoW bli aktivert på nytt.
Tilfellet kan oppstå igjen, men håper naturligvis på at det ikke skjer med det første.
Som man ser nederst på forumforsiden toppet det seg med gjestebesøkende 1. mars med nær 26500 innom samtidig, noe som altså utløste beskyttelsestiltaket PoW.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Dagens pålogging til mcsiden.no ble stoppet IgrI(
Dette er eneste nettsiden jeg opplever at jeg må fjerne nettstedsdata fra jevnlig for å slippe inn, og jeg frekventerer en del nettsider ila en uke.
Ser at jeg sist la ut noe i dette emnet var 10. mars og da hadde jeg akkurat tømt nettstedsdata, så vi snakker om 12-14 dager ish.

Skal det være sånn?
Flere som opplever dette?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Må bare beklage at det er blitt slik og at MCsiden.no ser ut til å være spesielt utsatte siste tiden.
Håper fortsatt på forbedringer før jeg evt. må gjøre noen inngripende tiltak.

Fram til det evt. må gjøres får jeg vise til dette innlegget hvor nettverten One.com forklarer fenomenet:
viewtopic.php?p=455064#p455064

Selvfølgelig bra at de gjør det de gjør.
Men problemet er det stadig omseggrpende botsvineriet, som jeg er redd antakelig bare blir verre og verre i tida framover... IgrI(

Fungerer for øvrig fint med de nettleserne jeg bruker hvor sjekkmeldingen blir borte i løpet av et øyeblikk før MCsiden.no laster som normalt.
Nettleserne jeg bruker mest er Brave, Samsung Android nettleseren, Chrome, Firefox og unntaksvis DuckDuckGo.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Toalmar skrev: 22 mar 2026, 10:20 Dagens pålogging til mcsiden.no ble stoppet IgrI(
Dette er eneste nettsiden jeg opplever at jeg må fjerne nettstedsdata fra jevnlig for å slippe inn, og jeg frekventerer en del nettsider ila en uke.
Ser at jeg sist la ut noe i dette emnet var 10. mars og da hadde jeg akkurat tømt nettstedsdata, så vi snakker om 12-14 dager ish.

Skal det være sånn?
Flere som opplever dette?
Har og har hatt samme problem, når varslet dukker opp kommer jeg ikke inn igjen. Løsningen er å byttet nettleser for å starte på nytt, ingen ideell løsning å hoppe fra nettleser til nettleser som selvfølgelig på virker bruken. Det samme skjer hvis jeg jobber litt med ett innlegg, tar du forhåndsvisning eller poster innlegg uten å ha kopiert det du har skrevet må du starte på nytt i ny nettleser.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 22 mar 2026, 10:37 Må bare beklage at det er blitt slik og at MCsiden.no ser ut til å være spesielt utsatte siste tiden.
Håper fortsatt på forbedringer før jeg evt. må gjøre noen inngripende tiltak.

Fram til det evt. må gjøres får jeg vise til dette innlegget hvor nettverten One.com forklarer fenomenet:
viewtopic.php?p=455064#p455064

Selvfølgelig bra at de gjør det de gjør.
Men problemet er det stadig omseggrpende botsvineriet, som jeg er redd antakelig bare blir verre og verre i tida framover... IgrI(

Fungerer for øvrig fint med de nettleserne jeg bruker hvor sjekkmeldingen blir borte i løpet av et øyeblikk før MCsiden.no laster som normalt.
Nettleserne jeg bruker mest er Brave, Samsung Android nettleseren, Chrome, Firefox og unntaksvis DuckDuckGo.
Chrome er den jeg har bra erfaring med for mcsiden.no og webike.no, bruker Safari på alt annet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 22 mar 2026, 13:04 Chrome er den jeg har bra erfaring med for mcsiden.no og webike.no, bruker Safari på alt annet.
Selv bruker jeg stort sett bare Brave på Samsungnettbrettet og Firefox på PC'en. Funker utmerket med MCsiden på begge.
Bruker for øvrig ytterst sjelden, så og si aldri, mob.tlf. til nettbruk.

Har aldri brukt Safari.

Svar