KTM har åpenbart ikke endret sidestøtteløsningen på 3. generasjon 1290, samme løsning siden 2015 (1. generasjon). Må noen inngripende endringer til for å endre sidestøtteplasseringen slik at den f.eks. blir noe i nærheten av den som f.eks. Moto Guzzi 850 har.Tore L skrev: 17 feb 2026, 15:46Hehe - ja jeg er ikke helt sikker på hva jeg snuser på, men denne som står hos AGM et særdeles fin og med under 9000km på telleren. Men disse syklene har en stor feil, som du ikke har noe problemmer med. Og det er at den er veldig ustabil når den står på sidestøtten, det føles nesten som den skal velte når jeg tar tak i styre og vugger den fram og tilbake. Jeg er helt avhengig å trå på fotvileren når jeg skal opp på sykkelen. Du har en helt annen måte å gå opp på sykkelen på, og den måten har jeg ikke en mulighet for å klare.AJ skrev: 17 feb 2026, 15:25Jasså, gitt!Tore L skrev: 17 feb 2026, 15:13 Jeg har jo begge mine sykkler lagret der, og før jeg dro fikk jeg et ark i handa med et tilbud - i tilfelle jeg skulle være intressert bytte regnr TT 5649 mot TN 7308.
Får vell håpe at det blir litt kuldegrader igjen, slik at en kommer på andre tanker![]()
Snuser på 1290...![]()
HVIS jeg skal bytte, så er en KTM en mulig kandidat, eller så er en 1250 GS også en mulighet. Den siste er døn stødig, når den står på side støtten.
Jeg har nevnt denne svakheten i flere innlegg her på forumet og har også gjort meg noen erfaringer med hvor klønete sidestøtteløsningen er på 1290'en, spesielt med full oppakningen hvor man fort kan oppleve at sykkelen blir en god del for baktung som gjør at sykkelen - i verste - fall kan tippe, om man er ekstra uheldig.
Feilen med sidestøtten er at den er plassert for langt fram og dermed ikke i god nok balanse i forhold til sykkellengden. Og dette blir altså ikke bedre når sykkelen er tung lastet.
Med oppakning skal man være ganske så nøye med hvor man parkerer (helning mot venstre på underlaget) hvis man vil slippe å ta av veskene for å få den opp fra sidestøtta, evt. få hjelp av noen til dette, noe jeg selv har erfart et par-tre ganger.
Når det gjelder bestigning av sykkelen ved bruk av venstrefoten på fothvileren så tåler nok sidestøtten og festeanodningen dette med god margin, vil jeg tro, siden både støtte og altså denne festeanordningen er godt og solid laget, ser det ut som.
Pga. støttens plassering har den dessverre også litt for kort vandring og det er nok dette som gjør at det kan kjennes ut som at sykkelen kan velte når man rugger sykkelen litt fram og tilbake.
Men er man klar over sidestøttens svakheter så greier man i de aller fleste tilfellene å unngå følgene av "feil"konstruksjonen.
Stor sett den eneste svakheten med denne sykkelen hva gjelder sykkelens konstruksjon er min mening og opplevelse med 1290'en siden april 2015.
Midtstøtta er derimot perfekt, den beste på de syklene jeg har hatt.
Uansett, artig om du gir den en sjanse
Så skal du se du blir hekta
Så en liten nerdedetalj; ser at AGM opplyser at fargekomboen er orange/hvit, som ikke er riktig. Kombinasjonen er orange/sort, akkurat som 1290'en min