Ulovlig eksos
Ulovlig eksos
Hva skjer hvis man er tatt med ulovlig høyt støy på eksosen?
Hva er grenser på den og hva er konsekvenser?
Hørte også om eksosen som kan korrigere støy nivå og byttes til lavt/høyt.
Kan man gjøre dette før testet? Og kjenner ikke politiet dette trikset?
- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
Re: Ulovlig eksos
Jeg hadde Jekill&Hyde eksos på min sportster der kunne jeg velge, men på modellene som selges nå går ikke det ikke det lengre.SeaChef25 skrev: 12 jun 2022, 23:09 Hva skjer hvis man er tatt med ulovlig høyt støy på eksosen?
Fet eksos men koster ca 40K mener jeg å huske.
Blir du stoppet pga lyd mener jeg du må på biltilsynet å vise sykkelen med orginal eksos montert.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Og er du riktig uheldig tar de skiltene.
I utlandet, typ Danmark og Tyskland er det ende strengere.
I Norge har de ikke lov til å ta skiltene, men du skal ha mangellapp og må vise sykkelen.FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 00:14 Og er du riktig uheldig tar de skiltene.
Men dessverre finnes det politi som tror de er i sin fulle rett til å gjøre nettopp det.
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Selv om jeg begynner å bli en godt voksen mann liker jeg fortsatt litt ekstra godlyd. Ikke for mye, men akkurat passe. Noen som vet med sikkerhet hva politiet har lov til å gjøre hvis de stopper en med ulovlig eksos? Noen lovhjemler å vise til?
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Selve eksosanleggene reguleres vel av kjøretøyforskriften § 24-1 (generelt) og 24-8 (motorsykkel):BC45 skrev: 05 mai 2026, 07:32 Selv om jeg begynner å bli en godt voksen mann liker jeg fortsatt litt ekstra godlyd. Ikke for mye, men akkurat passe. Noen som vet med sikkerhet hva politiet har lov til å gjøre hvis de stopper en med ulovlig eksos? Noen lovhjemler å vise til?
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... %C2%A724-1
Denne har hjemmel bl.a. i vegtrafikkloven § 13:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 3#%C2%A713
Det vil vel si at strengt tatt si, siden det ikke er spesifisert egne strafferamme så vidt jeg kan se, at forskriften følger vegtrafikkloven § 31 hva gjelder straff:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 5#%C2%A731
Det er mye å gå gjennom her, men § 36 er vel kanskje mest aktuell i dette tilfellet:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 5#%C2%A736
Som tilsier bl.a. at man kan få bruksforbud på kjøretøyet dersom "kjøretøyet ikke blir framstilt til kontroll etter § 19 eller pålegg om utbedring av mangel ikke er etterkommet innen fastsatt tid".
Og iflg. motorsykkelforskriften §11 kan godkjenningsmyndighet eller politi når som helst gi pålegg om at kjøretøyet skal fremstilles til kontroll hos Vegvesenet:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 0#%C2%A711
Jeg har inntrykk av at det veldig ofte er lovlige eksosanlegg å oppdrive som gir god lyd slik at behovet for å kjøre med ulovlig eksos i dag bør være relativt fraværende for folk flest som ikke er spesifikt ute etter lydnivåer som gir varig hørselsskade.
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Takk for grundig info. Kort oppsummert kan ikke politiet avskilte sykkelen på stedet, men pålegge at den skal fremstilles til kontroll og gi et forenklet forelegg. Jeg har ikke planer om å kjøpe noe som gir hørselskade, men usikker på om man kan få ekstra godlyd uten et par ekstra db- og da blir det vel ulovlig med en gang.kaLARSnikov skrev: 05 mai 2026, 08:08Selve eksosanleggene reguleres vel av kjøretøyforskriften § 24-1 (generelt) og 24-8 (motorsykkel):BC45 skrev: 05 mai 2026, 07:32 Selv om jeg begynner å bli en godt voksen mann liker jeg fortsatt litt ekstra godlyd. Ikke for mye, men akkurat passe. Noen som vet med sikkerhet hva politiet har lov til å gjøre hvis de stopper en med ulovlig eksos? Noen lovhjemler å vise til?
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... %C2%A724-1
Denne har hjemmel bl.a. i vegtrafikkloven § 13:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 3#%C2%A713
Det vil vel si at strengt tatt si, siden det ikke er spesifisert egne strafferamme så vidt jeg kan se, at forskriften følger vegtrafikkloven § 31 hva gjelder straff:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 5#%C2%A731
Det er mye å gå gjennom her, men § 36 er vel kanskje mest aktuell i dette tilfellet:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 5#%C2%A736
Som tilsier bl.a. at man kan få bruksforbud på kjøretøyet dersom "kjøretøyet ikke blir framstilt til kontroll etter § 19 eller pålegg om utbedring av mangel ikke er etterkommet innen fastsatt tid".
Og iflg. motorsykkelforskriften §11 kan godkjenningsmyndighet eller politi når som helst gi pålegg om at kjøretøyet skal fremstilles til kontroll hos Vegvesenet:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... 0#%C2%A711
Jeg har inntrykk av at det veldig ofte er lovlige eksosanlegg å oppdrive som gir god lyd slik at behovet for å kjøre med ulovlig eksos i dag bør være relativt fraværende for folk flest som ikke er spesifikt ute etter lydnivåer som gir varig hørselsskade.
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Som et apropos til håndheving av regler om (for mye) støy fra kjøretøyer, kan nevnes at i fylket der jeg bor, er det vanlig blant ungdommer som kjører såkalte "mopedbiler" å utstyre dem med overdimensjonerte lydanlegg. I praksis er det konkurranse mellom førerene av dem om å kringkaste den høyeste 'musikken' - langt over støynivået et eksosanlegg kan lage. Selv om de gjentatte ganger har blitt gjort oppmerksom på at folk sjeneres av dette, har det lokale politiet stort sett ignorert denne støyen, til mange lokalboendes fortvilelse. Jfr andre ledd i vegtrafikklovens § 3, andre ledd: "Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."
- haakeik
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Så lenge eksos-potten/anlegget er EC10 godkjent og du har fått det skrevet inn i vognkortet, er alt ok. Da er det bare å finne et som gir den lyden du vil ha. Youtube kan gi deg en indikasjon på hvordan det kan høres ut. Bare søk på din sykkel og exhaust sound.
Takk for grundig info. Kort oppsummert kan ikke politiet avskilte sykkelen på stedet, men pålegge at den skal fremstilles til kontroll og gi et forenklet forelegg. Jeg har ikke planer om å kjøpe noe som gir hørselskade, men usikker på om man kan få ekstra godlyd uten et par ekstra db- og da blir det vel ulovlig med en gang.
-
Onlinedypen
- Motorsykkelen din: R1250GSA
I følge artikkel i linken kan ikke kjøretøy avskiltes på grunn av eksosanlegg i Norge. Men, det har vært tema her i forumet flere ganger hvor viktig det er å ha originalt eksosanlegg (godkjent eksosanlegg) når du skal på tur nedover Europa da du kan få kjøreforbud på grunn av eksos lyd (uoriginalt eksosanlegg) Har eksempel Tyskland strengere regler vs Norge?
Uten nødvendig hjemmel
I kontrollen sa jeg gjentatte ganger at avskilting var uten nødvendig hjemmel i loven, men ble avfeid. Vegvesenet sa det forelå to dommer som bekreftet dette. Det viste å være uriktig. Vegvesenet sa jeg bare kunne klage. Direktoratet ga meg medhold — etter over fire måneders saksbehandling.
Vegvesenet kan ikke gjennomføre sanksjoner etter eget forgodtbefinnende. Vegvesenet bør vurdere de prinsipielle sidene ved sin myndighetsutøvelse. Alle er tjent med det. Også Vegvesenet.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Etter hva jeg har lest så virker det som at selve reglene er ganske like. Anlegget må være godkjent for at det skal være lovlig. I utgangspunktet e-merket eller med e-nummer og tilhørende dokumentasjon.
Forskjellen ligger i at i Tyskland kan de tilsynelatende være strengere på å f.eks. gi kjøreforbud på stedet eller ta kjøretøyet frem til det er vist og godkjent.
I tillegg så er det i hvert fall i Sveits (og jeg tror også i stadig flere land) områder med harde desibelgrenser hvor kjøretøy over grensene - selv med godkjent eller til og med original eksos - ikke har lov til å kjøre. I Sveits tolker jeg det som at de i utgangspunktet ser på desibel registrert i vognkort eller eksosanleggets dokumentasjon og ikke nødvendigvis tar seg bryet med å måle.
Når vi først er inne på emnet så skal det også nevnes at enkelte Europeiske land har ymse ekstra regler, f.eks. krav til at man skal ha med førstehjelpsutstyr, krav til CE-godkjente hansker og naturligvis krav til å ha med refleksvest som vi også har her i Norge. Kort fortalt bør man sette av litt tid til å forske på nasjonale lover og regler for hvert land dersom man skal på utlandstur.
Forskjellen ligger i at i Tyskland kan de tilsynelatende være strengere på å f.eks. gi kjøreforbud på stedet eller ta kjøretøyet frem til det er vist og godkjent.
I tillegg så er det i hvert fall i Sveits (og jeg tror også i stadig flere land) områder med harde desibelgrenser hvor kjøretøy over grensene - selv med godkjent eller til og med original eksos - ikke har lov til å kjøre. I Sveits tolker jeg det som at de i utgangspunktet ser på desibel registrert i vognkort eller eksosanleggets dokumentasjon og ikke nødvendigvis tar seg bryet med å måle.
Når vi først er inne på emnet så skal det også nevnes at enkelte Europeiske land har ymse ekstra regler, f.eks. krav til at man skal ha med førstehjelpsutstyr, krav til CE-godkjente hansker og naturligvis krav til å ha med refleksvest som vi også har her i Norge. Kort fortalt bør man sette av litt tid til å forske på nasjonale lover og regler for hvert land dersom man skal på utlandstur.
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Også min oppfatning. Tyskerne er ganske strikse, Ordnung muss sein etc; så vidt jeg husker må også hver enkelt dekk-modell være godkjent til motorsykkelen de vurderes montert på. Men dette gjelder tysk-registrerte MCer.kaLARSnikov skrev: 06 mai 2026, 09:10 Etter hva jeg har lest så virker det som at selve reglene er ganske like. Anlegget må være godkjent . . . .
Jeg ble en gang innhentet på Autobahn og geleidet ned en Abfahrt og stoppet av to politimenn i en sivil BMW (bil). "Papiere, bitte." Da de fikk se dette, og oppdaget at de hadde stoppet en middelaldrende nordmann på en ca 35 år gammel BMW, som skrøt av sin tyskproduserte kvalitetsmotorsykkel, endte det opp med at de bare smilte til hverandre og lot meg kjøre videre. Uten å så mye som å kaste et blikk på dekk, lyddempere, lys el likn.
Her stiller selvfølgelig utlendinger på samme bane som innfødte. Det eneste jeg har blitt sjekket for var en gang en sveitsisk politi-motorsyklist spurte om hvorfor jeg ikke hadde en av deres oblater for kjøring på motorveier. Men så pleier jeg ikke å vise at her-kommer-jeg med heftig rusing av motor, eller å kjøre for fort der hvor det er sjenerende. Gjør du det kan du ende opp med å geleides til nærmeste bankautomat, og deretter sendes over grensen.kaLARSnikov skrev: 06 mai 2026, 09:10enkelte Europeiske land har ymse ekstra regler, f.eks. krav til at man skal ha med . . . .