Mønsterdybde.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Mønsterdybde.

Legg inn av bm »

Er det samme regler for sykkel som bil når det gjelder mønsterdybde på dekkene. :?:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Sitat fra Veien til førerkortet:
Forskriftenes krav til mønsterdybde på sommerdekk er forskjellig på bil og mc. Dette har sammenheng med at mc-dekk har forholdsvis liten mønsterdybde. Forskriftene krever at dekk til motorsykkel skal ha mønsterdybde på minst 1 mm på det mest slitte sted. :!:

Om man bør kjøre på så slitte dekk i regnvær er en annen sak... :?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Ja si det....1mm. Ikke mye når en tenker på hvor ofte det regner her i landet.
Jeg har i alle fall opplevd at når bakdekket blir slitt, blir ubehagelig og kjøre. Dekket er ikke lenger rundt. Det blir flatt, med det resultatet at sykkelen sporer. Den vandrer fra og tilbake og er ikke noe god å kjøre.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Jeg bytter til nytt bakhjul når jeg kjører slicks men forhjul noe tidligere, ca 1,5 mm.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Indian skrev:Jeg bytter til nytt bakhjul når jeg kjører slicks men forhjul noe tidligere, ca 1,5 mm.
Håy...
Sliks...Begynner ikke sykkelen og vandre når dekket blir slitt rett, eller sliter du det slik at det holder seg rundt hele tiden...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Slicks= slitt dekk.
Det betyr ikke at jeg gir full gas med slitt bakhjul. Alt med måte.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Misha skrev:Sitat fra Veien til førerkortet:
Forskriftenes krav til mønsterdybde på sommerdekk er forskjellig på bil og mc. Dette har sammenheng med at mc-dekk har forholdsvis liten mønsterdybde. Forskriftene krever at dekk til motorsykkel skal ha mønsterdybde på minst 1 mm på det mest slitte sted. :!:

Om man bør kjøre på så slitte dekk i regnvær er en annen sak... :?
Begynner å nerme seg 30 år siden jeg tok lappen, kan ikke huske at mønsterdybde var nevnt i teorien. Maaaange år siden og minnet er ikke det som det har vært (aldri været).

Men med tanke på nye dekk som er sleipe som fy, spesielt på vått føre. Må rulle noen mil før belegget fra produksjon/lagring er slitt vekk. Dette gir en del ubehaglige opplevelser før dekket er innkjørt. Finnes det noe som dekket kan vaskes med får å fjerne/redusere denne ulempen???
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
B. Sveigdalen
Innlegg: 85
Registrert: 18 okt 2005, 19:50
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Hundorp
Kontakt:

Legg inn av B. Sveigdalen »

rogg skrev:Håy...
Sliks...Begynner ikke sykkelen og vandre når dekket blir slitt rett, eller sliter du det slik at det holder seg rundt hele tiden...
Senest i går prøvde jeg en R6 tilhørende en kamerat, og syntes bakenden vandret en del. Spesielt over et fotgjengerfelt merket man det veldig godt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor en såpass ny sykkel oppførte seg slik, men da jeg stoppet, la jeg merke til at bakdekket var omtrent utslitt. Så det var trolig grunnen, og slitt bakdekk gjorde i så fall store utslag på akkurat denne sykkelen.

Dersom man ikke kjører veldig inspirert, evt. kjører mye på bane, skal det vel noe til at man klarer å slite dekket jevnt rundt, vil jeg tro(?)
GSX-R 750

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Jeg har samme erfaring på min Shadow. Når dekket blir slitt, slik at det blir flatt, så vandrer sykkelen på veien. Spesielt der det er hjulspor.

Da jeg hentet sykkelen til min datter, en Daelim, vandret den noe helt forferdelig. Dekkene var helt nedslitt. Driver å gjør den klar for sessongen, og det er nye dekk på den nå. Skal bli spennende å se hvordan den oppfører seg.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Bladde gjennom instruksjonsboken til marauderen min, den satte grense ved 1,5mm foran og 2mm bak.

Og åssen ble Daelim'en med nye dekk, da, rogg?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Det blei en helt annen sykkel og kjøre. Det var litt uvant de første turene på Daelimen. Vinglet litt, men kom fort inn i det.
Det går greit med kjøringen med min datter. Hun lærer fort, og vi har allerede vært på en liten langtur.
Har en nabo som her et ekstra sett med brems og kjøtsj, som har stått på en skolesykkel. Skal se på det om det er mulig og sette det på Daelimen. Kan være greit å ha muligheten og gripe inn i en farlig situasjon.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar