Kjøreklær for sommervarmen?
-
Svein_H
- Motorsykkelen din: Suzuki DL650A V-strom 2009
Kjøreklær for sommervarmen?
Jeg tåler ikke varme, og gruer meg til sommeren. Har for lengst gitt opp bobilturer om sommeren, da bobilen blir som et drivhus når jeg står parkert uten AC. Vil ikke at det samme skal skje med MC-turer!
Jeg er gjennomvåt av svette bare etter å ha fått på meg kjøredressen, og har ikke engang kommet meg ut i garasjen og trillet ut sykkelen. Det gjør at jeg helt mister lysten, og har avbrutt flere turer pga dette, og slik skal det ikke være!
Ønsker derfor tips og forslag til lett bekledning som kan funke for meg, og som samtidig ivaretar sikkerheten.
Jeg er gjennomvåt av svette bare etter å ha fått på meg kjøredressen, og har ikke engang kommet meg ut i garasjen og trillet ut sykkelen. Det gjør at jeg helt mister lysten, og har avbrutt flere turer pga dette, og slik skal det ikke være!
Ønsker derfor tips og forslag til lett bekledning som kan funke for meg, og som samtidig ivaretar sikkerheten.
-
Megaoctane
- Motorsykkelen din: ‘24 BMW R1300 GS
Re: Kjøreklær for sommervarmen?
Rukka Airgobi 1 og 2, Klim Marrakesh, Revit Tornado 4, Revit GT R 4 Air, Revit Sand 5, Revit Airwave etc.
sjekk xlmoto.no for Revit jakke og bukser. De har masse med AA sertifisering.
sjekk xlmoto.no for Revit jakke og bukser. De har masse med AA sertifisering.
-
Svein_H
Takk for tips, det skal sjekkes opp!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kjenner igjen dette med at man blir svett bare man tar på seg kjøreklærne på de heiteste sommerdagene.
Men med kjøreklær som har godt med luftelommer går det helt greit straks man er i gang med kjøringen.
Ellers er det å si at man for enhver pris må unngå bomullsundertøy og sokker i ditto materiale. På varme sommerdager er det kun ull som gjelder.
Og til slutt, tro det eller ei, så er skinnklær som er TFL behandlet godt egnet i sommervarmen. Det er i hvertfall min erfaring.
Perforert skinnjakke duger også.
Men med kjøreklær som har godt med luftelommer går det helt greit straks man er i gang med kjøringen.
Ellers er det å si at man for enhver pris må unngå bomullsundertøy og sokker i ditto materiale. På varme sommerdager er det kun ull som gjelder.
Og til slutt, tro det eller ei, så er skinnklær som er TFL behandlet godt egnet i sommervarmen. Det er i hvertfall min erfaring.
Perforert skinnjakke duger også.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Klim Dakar romslig og luftig som kan åpnes over alt på både bukse og jakke i tillegg til pustende stoff på bakside av bukse, på de varmeste dagene bruker jeg bare truse og T-skjorte under
Er det kjølig brukes hel ull trikot med ekstra flees jakke under med stengte alle åpninger
Er det kjølig brukes hel ull trikot med ekstra flees jakke under med stengte alle åpninger
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
Svein_H
Jeg har kun ull stilongs og trøye under, og sliter når det nærmer seg 20 grader, spesielt når sola steker i tillegg. 10-15 grader og overskyet er ideelt for meg, men det passer dårlig med norsk sommer.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ikke stilongs, kun boxer...Svein_H skrev: 16 jun 2026, 17:31 Jeg har kun ull stilongs og trøye under, og sliter når det nærmer seg 20 grader, spesielt når sola steker i tillegg. 10-15 grader og overskyet er ideelt for meg, men det passer dårlig med norsk sommer.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Svein_H
Det er ikke beina jeg svetter på, men overkroppen og hodet.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
TFL behandlet skinnjakke med effektive luftelommer er jeg ganske sikker på er løsningen du er på jakt etter.

-
Svein_H
Interessant, skal sjekkes opp.
-
OnlineFredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg må si jeg aldri hatt problemer med Klim Badlands og Klim Kodiak. Men skal ikke skal påstå at jeg ikke ble svett da jeg plugget et bakdekk i 25 grader.
-
Nineball
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800/ 2021 BMW R1250RS
Klær med god lufting er alfa og omega, hjelper utrolig under kjøring. Samtidig har jeg gjort til vane ved kjøring i varmen å trille ut sykkel og ha den helt klar som første punkt før jeg reiser, slik at når jeg begynner å kle på meg er det helt klart for å kjøre, Dette har hjulpet bra for å unngå å blir varm på forhånd. Parkerer da helst i skyggen og legger ofte jakka over salen for å skjerme mot sola.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
OnlineFredrikE24
Mulig jeg tåler varme bra, men jeg har ingen problem med å gå rundt med kjøreklærne på i 30 varmegrader og sol. Når det er sagt, så skal man ikke prøve å løpe, men å ta seg en drikke og spisestopp går helt fint. For et par år siden kjørte jeg til Kroatia i stilongs og ulltrøye. Da hadde jeg kjørt helt fra Norge og gadd ikke stoppe og ta av meg ull. Det gikk helt fint. Da jeg kom frem fikk jeg en øl i hånda og tok vel ikke av meg kjøreklærne og ullen før den øl-en var drukket opp og jeg hadde pakket ut av sykkelen :) Da var det Klim Kodiak jeg brukte. Den har luftinger overalt selvsagt.
Jeg er hvertfall overbevist om at de "dyrere" kjøreklærne er bedre på dette enn de billigere og/eller skinnklær. Problemet når man kjører langt i 30+ for min del er at jeg tørker ut. Det jeg bruker på tur når det er varmt er en 4-liters drikkebag med slange i tankveska. Slangen stikker utenfor og man begynner kjøredagen med å fylle denne med iskaldt vann, isolerer den med isopor og har gjerne isposer rundt innenfor isoporen. Da går det gjerne 12 timer før det blir litt kaldere enn lunka. Veldig kjekt midtsommers i syd-europa. Da stikker jeg bare slangen i munnen mens jeg kjører og nipper litt innimellom. Men ikke for mye, da må man bare stoppe og late vannet.. :)
Jeg har hatt noen få turer med billige kjøreklær med uttakbart fór. Dette synes jeg var som å dra på seg en plastpose.
Jeg kjører en del, og har gjort det i 10 år nå. Tipper rundt 230 000km fordelt på tre sykler. Jeg har kun et sett kjøreklær i bruk, og ser ikke behovet for å ha mer enn dette ene. Bare for å ha nevnt det.
Jeg er hvertfall overbevist om at de "dyrere" kjøreklærne er bedre på dette enn de billigere og/eller skinnklær. Problemet når man kjører langt i 30+ for min del er at jeg tørker ut. Det jeg bruker på tur når det er varmt er en 4-liters drikkebag med slange i tankveska. Slangen stikker utenfor og man begynner kjøredagen med å fylle denne med iskaldt vann, isolerer den med isopor og har gjerne isposer rundt innenfor isoporen. Da går det gjerne 12 timer før det blir litt kaldere enn lunka. Veldig kjekt midtsommers i syd-europa. Da stikker jeg bare slangen i munnen mens jeg kjører og nipper litt innimellom. Men ikke for mye, da må man bare stoppe og late vannet.. :)
Jeg har hatt noen få turer med billige kjøreklær med uttakbart fór. Dette synes jeg var som å dra på seg en plastpose.
Jeg kjører en del, og har gjort det i 10 år nå. Tipper rundt 230 000km fordelt på tre sykler. Jeg har kun et sett kjøreklær i bruk, og ser ikke behovet for å ha mer enn dette ene. Bare for å ha nevnt det.
Sist redigert av FredrikE24 den 17 jun 2026, 10:06, redigert 1 gang totalt.
- Erik_B70
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Det er et godt rådNineball skrev: 17 jun 2026, 09:39 Klær med god lufting er alfa og omega, hjelper utrolig under kjøring. Samtidig har jeg gjort til vane ved kjøring i varmen å trille ut sykkel og ha den helt klar som første punkt før jeg reiser, slik at når jeg begynner å kle på meg er det helt klart for å kjøre, Dette har hjulpet bra for å unngå å blir varm på forhånd. Parkerer da helst i skyggen og legger ofte jakka over salen for å skjerme mot sola.
Ingenting som er så ille som å kave rundt med sykkelen ut av garasjen i fullt kjøreutstyr i varmen.
Gjennomsvett og ubekvem før turen har startet . Med all tilgjengelig lufting åpen tar det heldigvis normalt sett ikke mange km. før godfølelsen og humøret kommer tilbake
-
kaLARSnikov
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Jeg har brukt Klim Carlsbad i noen år nå og syns den fungerer kjempebra uansett temperatur. Har i tillegg Knox Morgan Dual Active undertøy på bena uansett vær, lag på overkroppen varierer. På det varmeste er det kun t-skjorte under jakka. Jakka har lufteventiler på brystet og hele underarmene samt mulighet for å "brette ut kragen". Er det 30-40 grader dynker jeg gjerne buffen med vann innimellom i tillegg. Dette har fått meg gjennom alt fra nesten 40 grader i Italia til knapt over frysepunktet over Splügen-passet i Sveits på samme tur. Bytter bare hansker og til en tykkere buff (ev. balaclava) om det blir skikkelig kaldt.
Varmt blir det uansett om man står rolig i solsteika, men det er null problem straks man er i bevegelse på sykkelen.
Varmt blir det uansett om man står rolig i solsteika, men det er null problem straks man er i bevegelse på sykkelen.
-
OnlineFredrikE24
Da er vi hvertfall noen med gode erfaringer med Klim. Kjenner meg veldig igjen i det.
Jeg nøyer meg stort sett med å trekke glidelåsen til midt på brystet omtrent, og bretter ut kragen slik at det er en god åpning i brystet. Usikker på om andre merker har dette. Det fungerer utrolig bra.
Så har jeg også BMW sine 2in1 touring-hansker i skinn. Man kan stikke hendene i to ulike hull i disse. Den ene delen gjør at man har kun perforert skinn mot fingre og hender. Luftinntak på toppen over knokene gjør at det blåser kald luft over fingre og hender som går ut igjen i grepet. Fungerer UTROLIG bra i varmen. Man kjøler hendene bare ved å strekke ut fingrene slik at luftpassasjene åpnes helt. Er det kaldere, eller det regner så bytter man bare til det andre hullet og får en vanntett og varm hanske..
Nå begynner forøvrig Kodiaken å bli sliten etter mange sesonger og hardt bruk. Så vurderer å kjøpe erstatning. Jeg lurer veldig på om jeg skal fortsette med Kodiak, eller om jeg skal kjøpe Rukka Flexo-R og Rapto-R. Å kjøpe noe halvbra er ikke et alternativ :)
Jeg nøyer meg stort sett med å trekke glidelåsen til midt på brystet omtrent, og bretter ut kragen slik at det er en god åpning i brystet. Usikker på om andre merker har dette. Det fungerer utrolig bra.
Så har jeg også BMW sine 2in1 touring-hansker i skinn. Man kan stikke hendene i to ulike hull i disse. Den ene delen gjør at man har kun perforert skinn mot fingre og hender. Luftinntak på toppen over knokene gjør at det blåser kald luft over fingre og hender som går ut igjen i grepet. Fungerer UTROLIG bra i varmen. Man kjøler hendene bare ved å strekke ut fingrene slik at luftpassasjene åpnes helt. Er det kaldere, eller det regner så bytter man bare til det andre hullet og får en vanntett og varm hanske..
Nå begynner forøvrig Kodiaken å bli sliten etter mange sesonger og hardt bruk. Så vurderer å kjøpe erstatning. Jeg lurer veldig på om jeg skal fortsette med Kodiak, eller om jeg skal kjøpe Rukka Flexo-R og Rapto-R. Å kjøpe noe halvbra er ikke et alternativ :)
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800, 2006 Moto Guzzi Breva 750
På en tysklandsferie for to år siden kjøpte jeg denne ventilerte jakken hos Louis:
Den er av Louis sitt eget merke, Fastway. Lenke: https://www.louis-moto.com/en/fastway-t ... ket-212958
Den funker veldig fint når temperaturen passerer midten av 20-tallet. Jeg bruker å ha ullnetting og langarmet t-skjorte under.
Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte buksa også.
Den er av Louis sitt eget merke, Fastway. Lenke: https://www.louis-moto.com/en/fastway-t ... ket-212958
Den funker veldig fint når temperaturen passerer midten av 20-tallet. Jeg bruker å ha ullnetting og langarmet t-skjorte under.
Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte buksa også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Svein_H
Jeg har også lagt meg til den vanen; få sykkelen ut av garasjen og ta sjekk først, og deretter skifte til kjøredress rett under varmepumpa som står til maks kjøling. Det høres kanskje teit ut, og kan virke som et ikke-problem for de som takler varme godt, men for meg er det faktisk en utfordring.Erik_B70 skrev: 17 jun 2026, 10:04Det er et godt rådNineball skrev: 17 jun 2026, 09:39 Klær med god lufting er alfa og omega, hjelper utrolig under kjøring. Samtidig har jeg gjort til vane ved kjøring i varmen å trille ut sykkel og ha den helt klar som første punkt før jeg reiser, slik at når jeg begynner å kle på meg er det helt klart for å kjøre, Dette har hjulpet bra for å unngå å blir varm på forhånd. Parkerer da helst i skyggen og legger ofte jakka over salen for å skjerme mot sola..
Ingenting som er så ille som å kave rundt med sykkelen ut av garasjen i fullt kjøreutstyr i varmen.
Gjennomsvett og ubekvem før turen har startet . Med all tilgjengelig lufting åpen tar det heldigvis normalt sett ikke mange km. før godfølelsen og humøret kommer tilbake![]()
-
OnlineFredrikE24
Hva slags kjøredress har du egentlig?Svein_H skrev: 17 jun 2026, 17:28Jeg har også lagt meg til den vanen; få sykkelen ut av garasjen og ta sjekk først, og deretter skifte til kjøredress rett under varmepumpa som står til maks kjøling. Det høres kanskje teit ut, og kan virke som et ikke-problem for de som takler varme godt, men for meg er det faktisk en utfordring.Erik_B70 skrev: 17 jun 2026, 10:04Det er et godt rådNineball skrev: 17 jun 2026, 09:39 Klær med god lufting er alfa og omega, hjelper utrolig under kjøring. Samtidig har jeg gjort til vane ved kjøring i varmen å trille ut sykkel og ha den helt klar som første punkt før jeg reiser, slik at når jeg begynner å kle på meg er det helt klart for å kjøre, Dette har hjulpet bra for å unngå å blir varm på forhånd. Parkerer da helst i skyggen og legger ofte jakka over salen for å skjerme mot sola..
Gjennomsvett og ubekvem før turen har startet . Med all tilgjengelig lufting åpen tar det heldigvis normalt sett ikke mange km. før godfølelsen og humøret kommer tilbake![]()
-
Svein_H
Jeg tok lappen sent i fjor høst, så enn så lenge har jeg kun startpakka fra Bullfighter som jeg kjøpte i fjor: Action 3 jakke, Hurricane bukse og Bravo støvler. LS2 Rapid-hjelmen som fulgte med i pakka har blitt oppgradert til en LS2 AdvantX åpningshjelm, og jeg har anskaffet et par tynnere Alpinestars hansker fra XLmoto, ut over det har jeg ikke investert i noe nytt da jeg håper å gå ned noen kilo før jeg må kjøpe nye klær.
-
OnlineFredrikE24
Da er det natt og dag. Man får nok plastposefølelsen relativt fort.
-
Svein_H
Ja, jeg vet det er budsjettvarianten jeg har nå, derfor er det veldig kjekt med tips og forslag når jeg skal investere i noe nytt.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Kanskje dette kan være et klokt valgt:
https://www.xlmoto.no/product/mc-jakke- ... 3594266554
Om denne jakka er TFL behandlet vet jeg dog ikke...

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Selv har jeg en HELD TFL behandlet kjørejakke med luftelommer i front og overermer til tillegg til "eksos"lommer i skulderpartiet og er veldig fornøyd med denne.
Usikker på om kjørebuksa fra samme produsent i skinn er TLF, men denne har uansett gode luftelommer og har aldri opplevd utfordringer med varme med denne.
Usikker på om kjørebuksa fra samme produsent i skinn er TLF, men denne har uansett gode luftelommer og har aldri opplevd utfordringer med varme med denne.

-
Svein_H
Den der virker veldig interessant, takk for tipset!AJ skrev: 17 jun 2026, 18:32 Kanskje dette kan være et klokt valgt: