Da er 1290'en hjemme igjen etter service i Oslo, som tok lenger tid enn forventet. Det får man la passere så lenge verkstedet har gjort en åpenbart god jobb. Seks av åtte ventiler måtte justeres på denne storservicen (hver 30.000 km.) og det er neppe særlig uventet eller overraskende på en motor som nettopp passerte 96K på turen innover til servicetimen.
Fire tennplugger (1320.- kr.) ble byttet og en noe skranglete og slitt hydraulisk kamkjedestrammer (1140.- kr.), som anses som en slitedel, iflg. verksmesteren. I tillegg to SAS reed valve, som jeg ikke vet hva er.
Ny bremsevæske og nytt batteri i fjernnøkkelen.
4,70 timers jobb, selv om jobben med finjustering av ventilene tok lenger tid, som gjorde at jeg først fikk hentet sykkelen i dag i stedet for i går.
De tok ikke betalt for ekstratiden det tok med justeringsjobben, fikk jeg opplyst av verksmesteren.
Ellers flott gjort av verkstedet å snu avstandklossene til kjedejustering rett vei. Altså med den forhøyde delen med justeringsskruene.
Det lokale verksyedet som byttet kjede og drev tidligere i år la an justeringsskruen mot den flate enden. Ikkeno' galt med det, vil jeg tro, men rett vei gir langt mer justeringsrom den tid det blir behov for det.
Og av ren nysgjerrighet sjekket jeg kjedejusteringen om hjul og kjede var helt på linje i lengderetningen med min egen Profi C.A.T laser. Og det var perfekt justert noe det røde laserpunktet tydelig viste rett for bakdrevet og bak framdrevet så langt strålen traff kjedet.
justering 1.jpg
justering 2.jpg
justering 3.jpg
Og ja, man merker godt at sykkelen har gått gjennom en justering

. Blir på samme måte som med nye dekk - sykkelen oppleves som ny igjen

.
Men det koster å koste på seg en storservice. Olje og filter byttet jeg selv, så den kostnaden med arbeidstid og ikke akkurat billigsaslgprisene verkstedene opererer med når det gjelder motorolje og filter, slapp jeg unna med 11.765,- kronasjer...
Synes dette er innafor siden jeg så for meg noen tusenlapper mer med merarbeidet de hadde med ventilfinjusteringen.
Og ikke minst med tanke på byttet av kamkjedestrammen.
Timeprisen på verkstedet har for øvrig gått opp en god del de siste par årene. Nå ligger den på 1790,- netto hos AMD...
Heretter blir det service annethvert år hvis jeg beholder sykkelen. Men fortsetter med olje- og filterskift to ganger i løpet av sesongen.
Billig forsikring og ingenting å spare på siden det stadig vekk er gode tilbud på motorolje.
Ellers sa verksmesteren är sykkelen så veldig bra ut og er i veldig god teknisk stand. Hyggelig å høre siden jeg gjør det jeg kan for å holde den i topp stand lengs mulig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.