AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Nå har 1290'en passert 95K og oppleves som bedre enn noengang.

Er det noen andre her på fortumet som har hatt en sykkel fra den var ny og som har gått like langt eller lengre , som er intereressert i å dele sine erfringer?
Interessert å kunne utveksle erfaringer om dette :thumleft .

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024

Legg inn av Olav K »

Min 2019 mod R1250GS Adventure passerte akkurat 100K da jeg bytta den inn for ettpar år siden (2024)
Ingen problemer (som forventet, vi snakker jo bayersk kvalitet) med unntak av et ladeproblem som blei tatt hånd om helt i starten.

Demperne holdt også tett, men merket jo helt klart forbedring når jeg henta ut en ny 1250.
Synes det er slik det skal være, sålenge servicer og vedlikehold er ivaretatt :thumleft

Nå levde nok min GSA et hardere liv enn de aller aller fleste GSer her til lands, med lange turer på ACTer, TET, Bukkeritt, Grus & Gourmet og andre offroad turer. Samme med min kamerat, som bor i
Italia, hans GSA gar passert 150k med mye "pryl", men han fikk byttet dempere på garanti på 98000 km.
Men det understøtter min teori om at antall kilometer ikke betyr alt på en moderne mc, service, olje og filterbytter og annet vedlikehold er også vel så viktig
Har flere venner med GSer som har gått både 150 og 200k. :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Hvor mange kilometer har du fått på 2024 modell’n til nå @Olav K
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 17 jul 2026, 23:50 Hvor mange kilometer har du fått på 2024 modell’n til nå @Olav K
Den skal på 50k service i midten av august, før vi drar sørover på eventyr.
I år har det også blitt noen kilometer på Dr Big og GS750en (med 850 motor) jeg kjøpte i vår.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hvis @kaiu Fortsatt har sin 1290 regner jeg med at den nærmer seg 200K.
Så får vi se om han kommer på banen med sine erfaringer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 18 jul 2026, 07:27
dypen skrev: 17 jul 2026, 23:50 Hvor mange kilometer har du fått på 2024 modell’n til nå @Olav K
Den skal på 50k service i midten av august, før vi drar sørover på eventyr.
I år har det også blitt noen kilometer på Dr Big og GS750en (med 850 motor) jeg kjøpte i vår.
Husket plutselig at vi har egen tråd om høy km.stand her på forumet.... :redface

Så da oppfordrer jeg brukere med høy km.stand erfaringer som gjerne vil komme med sine brukserfaringer om å bruke den, nemlig denne:

viewtopic.php?p=449183#p449183

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da kan jeg i disse dager slå meg for brystet med 150K aktive KTM-kilometere siden april 2015, fordelt på 1290'er, 55K på den første og altså 95K så langt på den andre.
Km.tallet er ikke helt nøyaktig siden jeg også har noen tusen km. på KTM 390 Duke, men husker ikke i farten hvor mange tusen.
Men de kilometerne var minst like fornøyelige som de jeg har hatt gleden av på 1290'ene.

Tok en kort Romeriksrunde idag og må igjen få gi uttrykk for at KTM 1290 er en utrolig motorsykkel, intet mindre!
Denne skal det bli vondt å kvitte seg med den dagen det måtte skje!!

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, CFMOTO 450 MT 2026

Legg inn av BC45 »

95 k på én og samme sykkel er ikke verst. Det har jeg aldri vært i nærheten av for å si det sånn. Så utrolig bra at du har en sykkel du er så fornøyd med. Lurer på om jeg har funnet en sånn sykkel i Tigern. Har riktignok bare hatt den to sesonger, men er strålende fornøyd enn så lenge. Har det stort sett holdt med å følge servicer på 1290´n? Har demperne holdt hele veien?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 28 jul 2026, 19:36 95 k på én og samme sykkel er ikke verst. Det har jeg aldri vært i nærheten av for å si det sånn. Så utrolig bra at du har en sykkel du er så fornøyd med. Lurer på om jeg har funnet en sånn sykkel i Tigern. Har riktignok bare hatt den to sesonger, men er strålende fornøyd enn så lenge. Har det stort sett holdt med å følge servicer på 1290´n? Har demperne holdt hele veien?
Har måttet ta en heloverhaling av framgaffelen på begge 1290'ene pga. lekkasje. Men det kostet ikke allverdens.

På den første 1290'em måtte jeg i tillegg bytte hovedlyspære. Og en ny ventil pga. luftlekkasje på bakhjulet. Ellers intet på 55K.

Litt mer på den jeg har nå, hvor det oppsto en kraftig oljesvetting etter førstegangsservice, som ble fikset på garanti, men som senere resulterte i ødelagt svinghjul og sensorkollaps (ikke spør om hvilken... ) Svinghjul byttet gratis siden verkstedet som fikset oljesvettingen hadde glemt å feste en løs metallpakning, som da hadde greit å "smadre" svinghjulet over tid. I den forbindelse kollapset også en essensiell sensor, uten at verkstedet ville innrømme sammenhengen med den løse metallpakningsringen. Dog ikke all verdens utgift.
I tillegg bytte av oljetemp.sensor, heller ikke dette stor kostnaden.

Og til slutt, to hovedlyktbytter pga. fukt og lysfeil - på garanti.
Så ja, noen utfordringer har det vært, men ikke av de verste.

Forøvrig alle servicer utført.
Tre kjede- og drevbytter så langt.

Problemfri de siste to sesongene.

Og nå er sykkelen bedre enn noengang.
Som jeg pleier å si, med tiden (og kilometerne...) blir summen av delene bedre enn helheten i forhold til ny :-) .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er soppsesongen i gang for alvor :thumleft !

Her resultatet etter en rusletur ettermiddag i det smått ulendte skogsterrenget rett ved her jeg bor:
sopp170826.jpg
Nok til mange blant annet biffsnaddermiddager utover høsten og vinteren :prf .

En del fåresopp og mye av en av favorittene, nemlig den orange skivesoppen med grønne sjatteringer på sopphatten granmatriske og en og annen kremle, furumatriske og blek piggsopp.
Kantarellen jeg kom over lot jeg stå til en senere anledning siden de fortsatt var småvokste.

Men altså mye ung uangrepet, ikke markspist granmatriske, noe denne fort blir dessverre. Men sanker man den ti,l rett tid sikrer man seg en utmerket matsopp med litt smak av chili :thumleft .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er 1290'en hjemme igjen etter service i Oslo, som tok lenger tid enn forventet. Det får man la passere så lenge verkstedet har gjort en åpenbart god jobb. Seks av åtte ventiler måtte justeres på denne storservicen (hver 30.000 km.) og det er neppe særlig uventet eller overraskende på en motor som nettopp passerte 96K på turen innover til servicetimen.
Fire tennplugger (1320.- kr.) ble byttet og en noe skranglete og slitt hydraulisk kamkjedestrammer (1140.- kr.), som anses som en slitedel, iflg. verksmesteren. I tillegg to SAS reed valve, som jeg ikke vet hva er.
Ny bremsevæske og nytt batteri i fjernnøkkelen.
4,70 timers jobb, selv om jobben med finjustering av ventilene tok lenger tid, som gjorde at jeg først fikk hentet sykkelen i dag i stedet for i går.
De tok ikke betalt for ekstratiden det tok med justeringsjobben, fikk jeg opplyst av verksmesteren.

Ellers flott gjort av verkstedet å snu avstandklossene til kjedejustering rett vei. Altså med den forhøyde delen med justeringsskruene.
Det lokale verksyedet som byttet kjede og drev tidligere i år la an justeringsskruen mot den flate enden. Ikkeno' galt med det, vil jeg tro, men rett vei gir langt mer justeringsrom den tid det blir behov for det.

Og av ren nysgjerrighet sjekket jeg kjedejusteringen om hjul og kjede var helt på linje i lengderetningen med min egen Profi C.A.T laser. Og det var perfekt justert noe det røde laserpunktet tydelig viste rett for bakdrevet og bak framdrevet så langt strålen traff kjedet.
justering 1.jpg
justering 2.jpg
justering 3.jpg
Og ja, man merker godt at sykkelen har gått gjennom en justering :prf . Blir på samme måte som med nye dekk - sykkelen oppleves som ny igjen :-) .

Men det koster å koste på seg en storservice. Olje og filter byttet jeg selv, så den kostnaden med arbeidstid og ikke akkurat billigsaslgprisene verkstedene opererer med når det gjelder motorolje og filter, slapp jeg unna med 11.765,- kronasjer...
Synes dette er innafor siden jeg så for meg noen tusenlapper mer med merarbeidet de hadde med ventilfinjusteringen.
Og ikke minst med tanke på byttet av kamkjedestrammen.

Timeprisen på verkstedet har for øvrig gått opp en god del de siste par årene. Nå ligger den på 1790,- netto hos AMD...

Heretter blir det service annethvert år hvis jeg beholder sykkelen. Men fortsetter med olje- og filterskift to ganger i løpet av sesongen.
Billig forsikring og ingenting å spare på siden det stadig vekk er gode tilbud på motorolje.

Ellers sa verksmesteren är sykkelen så veldig bra ut og er i veldig god teknisk stand. Hyggelig å høre siden jeg gjør det jeg kan for å holde den i topp stand lengs mulig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tok en times rolig sopptur i dag ned i urskogene rett nedenfor her jeg bor og tenkte å vise MCsidenbrukerne her inne noen bilder og litt historie om området jeg bor i.

Fra urskogene gikk jeg mot sivilnasjonen igjen og inn i et slags ingenmannsland mellom Lunner og Gran kommune hvor dette skiltet er satt opp, drøye en km. fra der jeg bor, sørover mot Heierkrysset:
kongevei 1.jpg
Historisk grunn, dette. Eldgamle kongeveien over til Bergen, på kryss og tvers her i Lunner og nordover gjennom Gran.
Denne veien kunne vært interessant for grusentusiaster, men selv den mest kompetente av disse ville fått problemer med å fortsette forbi dette punktet på det bratteste uten å ta kornåkeren ved siden av i bruk... ;)
kongevei 2.jpg
Utsikt nordover fra et stykke videre opp i veien:
kongevei 3.jpg
Da jeg var guttunge ble det anlagt en ny og forbedret vei her vi bor ved siden av Kongeveien, som også er "skiltet" som "Den bergenske Hovedvei" på samme sted med de nyer veinavnskiltene alle private veier her i landet fikk for noen år siden:

Bilde

Bilde

Begge veiene har mitt etternavn i veinavnet:
kongevei 5.jpg
Ca 30 m. fra disse skiltene er Kongeveien på sitt høyeste punkt, ca. 460 moh.
Gården jeg kommer fra og hvor tredje generasjon når bor var på høyeste bebygde punkt i flere tiår, kun tre staselig hytter bygd av skipsredere på 1920-tallet, samtidig som våningshuset på gården ble bygd, ligger høyere i terrenget. I tillegg et par andre hytter som ble satt opp mange år senere og som i dag er faste boliger pluss en nyere bolig bygd på 1980-tallet nær veiens høyeste punkt:
kongevei 4.jpg
Så da kan jeg vel påberope meg å være... kongen på haugen :crazy: ...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da har også Guzzi'en fått sin årlige service hvor alle fire ventiler måtte justeres. For stor åpning, så ingen fare for brente ventiler.
Ellers liten justering av lav bakbremspedal.

Så nå er begge syklene i toppform og klare for en nydelig høstsesong og ikke minst en lang og god sesong 2027 når den endelig melder sin ankomst om noen måneder :-) .

Svar