Forumoppdatering 1. sept. 2026 med betydelig forbedret Lightboxtillegg.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Forumoppdatering 1. sept. 2026 med betydelig forbedret Lightboxtillegg.
Ingen store endringer på Lightbox, så den forbigår jeg i stillhet.
Derimot har phpBB Media Embed PlugIn tillegget gjort noen endringer, som gjør at jeg tar sjansen på å knytte YouTube til denne, noe jeg har valgt ikke ikke gjøre så langt etter at denne embed plugin'en ble introdusert. Dette fordi YouTube en gang tidligere "saborterte" [video] tag'en og gjorde at YouTube videoer ikke lot spille av i innlegg på phpBB forum, som MCsiden.no er basert på.
Endringen betyr at [youtube] tag'en fjernes fra verktøylinja der man skriver innlegg.
Istedet må man heretter bruke [media] tag'en (skjermsymbolet i verktøylinja) når man legger inn YouTube videoer i innlegg.
Så får vis se hvordan denne vil fungerer.
Viser det seg å ikke fungere spesielt bra går vi tilbake til gamleløsningen.
Endringen fører dessverre til at YouTube videoer som allerede er lagt inn ikke lenger kan vises i innleggene.
Jeg kan ikke på noen måte love å endre dette slik at det igjen blir mulig å spille av disse i innleggene, men vil gjøre det jeg kan og har tid og kapasitet til når jeg kommer over YouTube videoer, som dere ønsker skal være tilgjengelige for avspilling på forumet og de jeg selv kommer over og mener bør være tilgjengelige.
Dessverre ser det ikke ut til at det lar seg gjøre å kombinere [youtube] og [media] tag'en. Det ene utelukker altså det andre.
Så gi meg beskjed om dere kommer over en video dere ikke får spilt av, men som dere ønsker skal gjøre det i innlegg her på forumet.
Derimot har phpBB Media Embed PlugIn tillegget gjort noen endringer, som gjør at jeg tar sjansen på å knytte YouTube til denne, noe jeg har valgt ikke ikke gjøre så langt etter at denne embed plugin'en ble introdusert. Dette fordi YouTube en gang tidligere "saborterte" [video] tag'en og gjorde at YouTube videoer ikke lot spille av i innlegg på phpBB forum, som MCsiden.no er basert på.
Endringen betyr at [youtube] tag'en fjernes fra verktøylinja der man skriver innlegg.
Istedet må man heretter bruke [media] tag'en (skjermsymbolet i verktøylinja) når man legger inn YouTube videoer i innlegg.
Så får vis se hvordan denne vil fungerer.
Viser det seg å ikke fungere spesielt bra går vi tilbake til gamleløsningen.
Endringen fører dessverre til at YouTube videoer som allerede er lagt inn ikke lenger kan vises i innleggene.
Jeg kan ikke på noen måte love å endre dette slik at det igjen blir mulig å spille av disse i innleggene, men vil gjøre det jeg kan og har tid og kapasitet til når jeg kommer over YouTube videoer, som dere ønsker skal være tilgjengelige for avspilling på forumet og de jeg selv kommer over og mener bør være tilgjengelige.
Dessverre ser det ikke ut til at det lar seg gjøre å kombinere [youtube] og [media] tag'en. Det ene utelukker altså det andre.
Så gi meg beskjed om dere kommer over en video dere ikke får spilt av, men som dere ønsker skal gjøre det i innlegg her på forumet.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Oppdatering av to utvidelser - phpBB Media Embed PlugIn og Lightbox
Er veldig fornøyd med jobben som utføres på mcsiden.no da det har vært veldig lite feil eller inngrep som vi merker
Tekniske utfordringer er det sikkert hele veien ved å drifte et forum men det ser ut som @AJ og medhjelpere takler det fint.
Det er ingen hemlighet at jeg henter teknisk info fra flere andre forum men jeg har aldri hentet så mye ett sted som til det siste prosjektet og grunnen er enkel da så godt som alle søk på nettet har pekt til ett forum. Der har brukermanualer, verkstedmanualer, alt av guider fra kjøpeguider til rene tekniske guider vært tilgjengelige og flere veldig teknisk kyndige forum medlemmer. Men nå er jeg skuffet.
Det første jeg oppdaget var nettsøk som kom til en tom side med info om «UPS! Vi støtte på noen problemer» deretter at over halvparten av mine innlegg var borte da jeg hadde for vane å takke for en informativ tråd da jeg brukte det som et bokmerke. Men også tråder jeg hadde startet med teknisk spørsmål var borte, la da ut en tråd med spørsmål om hva som skjer hvor det ble vist til det jeg hadde oppdaget. Første svar var en link til en tråd fra moderator hvor følgende info var.
Jeg kan ikke gjengi noe ordrett fra tråden jeg startet med spørsmål om hva som skjedde der … da den også er slettet noe jeg oppdaget nå i kveld. Må si jeg ble utrolig skuffet over all teknisk info som er borte, det jeg har stilt spørsmål om i egne tråder har ingen verdi uansett men artikler som det er lagt masse arbeide i med linker til relevante tråder som andre har brukt masse tid på er borte.
Det at moderator slettet min tråd i etterkant hvor jeg hadde stilt spørsmå om mine oppdagelser hvor jeg i etterkant utrykte min skuffelse over alt som var borte er helt ok. Men er det vanlig å ikke ta sikkerhetskopi når du endrer eller kjører oppdateringer og når det går feil er masse info borte? Ser det var en forumbruker med over 10k innlegg som sto igjen med bare en brøkdel … så da skjønner du det er ikke bare noe som er borte.
Det er ingen hemlighet at jeg henter teknisk info fra flere andre forum men jeg har aldri hentet så mye ett sted som til det siste prosjektet og grunnen er enkel da så godt som alle søk på nettet har pekt til ett forum. Der har brukermanualer, verkstedmanualer, alt av guider fra kjøpeguider til rene tekniske guider vært tilgjengelige og flere veldig teknisk kyndige forum medlemmer. Men nå er jeg skuffet.
Det første jeg oppdaget var nettsøk som kom til en tom side med info om «UPS! Vi støtte på noen problemer» deretter at over halvparten av mine innlegg var borte da jeg hadde for vane å takke for en informativ tråd da jeg brukte det som et bokmerke. Men også tråder jeg hadde startet med teknisk spørsmål var borte, la da ut en tråd med spørsmål om hva som skjer hvor det ble vist til det jeg hadde oppdaget. Første svar var en link til en tråd fra moderator hvor følgende info var.
Jeg fikk flere svar i min tråd hvor jeg tok opp dette men de som svarte bare fleipet det bort, moderator kom også med et svar at det var mest uvesentlige innlegg som var borte men artikkel trådene var tross alt fortsatt bevart og det var behov for å rydde. Jeg takket for svaret og tenkte etter hvert at det lignet mer på en bevist handling, artikkel trådene var der fortsatt ja, men linker fra trådene til viktig info var borte. Tar jeg ett detaljert nettsøk i dag kan jeg få opp flere sider med treff til nevnte forum hvor ingen tråder er intakte. «UPS! Vi støtte på noen problemer.»Et opprydningsskript har gått amok og ødelagt masse innlegg. Sikkerhetskopiene ble tatt etterpå, så det er ikke mye jeg kan gjøre. Men noen ganger må man rydde garasjen og kjøpe nytt verktøy. Beklager ulempen, men det er som det er.
Jeg kan ikke gjengi noe ordrett fra tråden jeg startet med spørsmål om hva som skjedde der … da den også er slettet noe jeg oppdaget nå i kveld. Må si jeg ble utrolig skuffet over all teknisk info som er borte, det jeg har stilt spørsmål om i egne tråder har ingen verdi uansett men artikler som det er lagt masse arbeide i med linker til relevante tråder som andre har brukt masse tid på er borte.
Det at moderator slettet min tråd i etterkant hvor jeg hadde stilt spørsmå om mine oppdagelser hvor jeg i etterkant utrykte min skuffelse over alt som var borte er helt ok. Men er det vanlig å ikke ta sikkerhetskopi når du endrer eller kjører oppdateringer og når det går feil er masse info borte? Ser det var en forumbruker med over 10k innlegg som sto igjen med bare en brøkdel … så da skjønner du det er ikke bare noe som er borte.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Den erfaringen du her har fått synes jeg er foruroligende.dypen skrev: 14 nov 2025, 00:41
Digitale medier, også MCsiden.no, er sårbare, ingen tvil om det. Mye kan gå galt, men tar man de rette forhånd- og forholdsregler skal det en del til for at mye skal gå galt.
Hva angår MCsiden.no har jeg valgt å bruke kompetente fagfolk til selv den minste oppdatering og endring, som f.eks. det å bytte bilde på forumforsiden. Ved å gjøre det slik håper og tror jeg at vi skal unngå slike tilfeller som du nå har beskrevet og erfart.
Og hver gang forumet oppdateres med ny phpBB programvare tas det sikkerhetskopier før oppdateringen iverksettes.
Denne gangen gjorde vi det ikke siden det var kun var oppdatering av to utvidelser og én endring ved at man heretter bruker [media] tag'en (skjermsymbolet) og ikke [youtube] tag'en, som altså ikke lenger er tilgjengelig når man ønsker å legge YouTube videoer direkte inn i innlegget.
Forøvrig helt frivillig om man ønsker å gjøre det slik, det holder fint med linken i innlegget som som sender deg videre til YouTubes egne sider for visning.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
I Kris Kristofferson-tråden min hadde jeg en YouTube link og en direktelink til YouTube.
Jeg gikk inn og endret "youtube" tagen til "media" og da dukket begge opp som embedded video. En "Søk&Erstatt" fra "youtube" til "media" ville jo da fixe opp i alle youtube videoer som som døde ved oppgraderingen.
Jeg gikk inn og endret "youtube" tagen til "media" og da dukket begge opp som embedded video. En "Søk&Erstatt" fra "youtube" til "media" ville jo da fixe opp i alle youtube videoer som som døde ved oppgraderingen.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Dette var interessant.SveinHa skrev: 15 nov 2025, 13:51 I Kris Kristofferson-tråden min hadde jeg en YouTube link og en direktelink til YouTube.
Den første videoen i innlegget ditt var den du brukte tag' en for direktevising, men den andre var kun YouTube adressen uten tag.
Så endres også denne til direktevisning - fortsatt uten bruk av tag - etter at du endret tag fra [youtube] til [media] på den første videoen.
Hvordan henger dette sammen, tro...

- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Aner ikke men det ser jo ut til at "youtube" tagen ødelegger og whatever ellers funker fint
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ser faktisk ut til at man ikke trenger å tagge YouTube adressen etter endringen, men enkelt og greit bare kopiere den inn i innlegget for direktevisning
Så hvis man fjerner YouTube taggingen på videoene som "døde" etter endringen jeg gjorde etter oppdateringen så gjenopprettes direktevis ingen.
Men å få endret alle med en lur programmering eller egen utvidelse som tar seg av dette har jeg ikke peiling på er mulig.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Samme med denne Rumble videoen; kopiere adressen i innleget uten tag og videoen vises:
Antakelig er det dette som er den nye oppdateringen?
Her en utagget video fra Odysee:
Men på Odysee må man hente adressen fra menyen på videoen (lenkesymbolet) og ikke bruke adressen I adressefeltet.
Antakelig er det dette som er den nye oppdateringen?
Her en utagget video fra Odysee:
Men på Odysee må man hente adressen fra menyen på videoen (lenkesymbolet) og ikke bruke adressen I adressefeltet.

Takk for svar
Leser driver av forumet også har problemer med webhotell da det har grense for hvor mange treff nettsiden kan ha. Sliten med manglende kunnskap og manglende verktøy er en dårlig kombo når du drifter et stort internasjonalt forum.
Håper selvfølgelig det ikke er så ille og at det ordner seg.
Håper selvfølgelig det ikke er så ille og at det ordner seg.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
MCSiden falt ut her hos meg kl. ca. 15:45 i dag, 21.12 og lå nede i ca. 25 minutter.
Noen andre som opplevde det samme?
Ser ut til alt fungerer som det skal i igjen nå, en halvtime senere.
Krysser fingrene for at det fortsetter slik
.
Noen andre som opplevde det samme?
Ser ut til alt fungerer som det skal i igjen nå, en halvtime senere.
Krysser fingrene for at det fortsetter slik

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Iflg. One.Com, som er MCsidens nettvert så skyldes nedetiden oppdatering av et nettsertifikat, som normalt tar en halvtimes tid,
Kjapt svar, som jeg selvfølgelig skulle lagt ut tidligere, fra danske One.Com om dette, noe vi setter stor pris på
.
Kjapt svar, som jeg selvfølgelig skulle lagt ut tidligere, fra danske One.Com om dette, noe vi setter stor pris på

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ny oppdatering av phpBB programvaren med de nyeste sikkerhetsfunksjonene, nytt forsidebilde og siste versjoner av Media Embed Plugin og Lightbox i dag, ser ut til å ha lykkes.
Så da er det bare å fortsette å surfe trygt her på MCsiden.no
.
Så da er det bare å fortsette å surfe trygt her på MCsiden.no

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Re: Forumoppdatering 1. sept. 2026 med betydelig forbedret Lightboxtillegg.
Da er forumet oppdatert med siste programvareversjon.
I tillegg en betydelig forbedret Lightbox versjon som gir en langt bedre bildevisning enn tidligere på forumet.
To museklikk på bilder i innlegg og bildet vises nå i maks./utvidet visningsmodus.
I tillegg en betydelig forbedret Lightbox versjon som gir en langt bedre bildevisning enn tidligere på forumet.
To museklikk på bilder i innlegg og bildet vises nå i maks./utvidet visningsmodus.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Re: Forumoppdatering 1. sept. 2026 med betydelig forbedret Lightboxtillegg.
Utvidet brukerstatistikk nederst på forsiden er nå også på plass igjen.
I tillegg er FAQ/OSS oversatt fra engelsk til norsk.
Ingen store saker, dette. Men greit å ha det på plass.
Så da er det bare å surfe trygt og sikkert på Norges største privateide reklamefrie forum for aktive motorsyklister
!
I tillegg er FAQ/OSS oversatt fra engelsk til norsk.
Ingen store saker, dette. Men greit å ha det på plass.
Så da er det bare å surfe trygt og sikkert på Norges største privateide reklamefrie forum for aktive motorsyklister

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Info om nedetid/ustabilitet på MCsiden 10.9,26
Det har vært noen problemer med MCsiden i dag, som jeg regner med flere enn jeg har opplevd.
Etter å ha undersøjt ting & tang ser det ut til at statistikkutvidelsen [d63] Extended statistics on index er synderen.
Dette er en utvidelse som er kjekt å ha, men på ingen måte noe forumet er nødt til å ha.
Derfor er utvidelsen deaktivert om noen skulle ha behov for å "etterlyse" den.
Det finnes et alternativ der ut - https://www.phpbb.com/customise/db/exte ... ity_stats/ - som jeg kommer til å vurdere sammen med han jeg bruker som forumtekniker.
Så får vi se om vi kanskje får på plass en bedre utvidelse enn den vi har hatt så langt.
Etter å ha undersøjt ting & tang ser det ut til at statistikkutvidelsen [d63] Extended statistics on index er synderen.
Dette er en utvidelse som er kjekt å ha, men på ingen måte noe forumet er nødt til å ha.
Derfor er utvidelsen deaktivert om noen skulle ha behov for å "etterlyse" den.
Det finnes et alternativ der ut - https://www.phpbb.com/customise/db/exte ... ity_stats/ - som jeg kommer til å vurdere sammen med han jeg bruker som forumtekniker.
Så får vi se om vi kanskje får på plass en bedre utvidelse enn den vi har hatt så langt.