Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Denne debatten har vært oppe tidligere. Spørsmålet er om forslaget nå vil få mer oppmerksomhet nå som myndighetene og forsikringsbranjsen er enige?
Hva mener du om denne saken?
[img]http://img.skitch.com/20100612-dts4trtg ... 1rw6pa.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese hele saken)
Hva mener du om denne saken?
[img]http://img.skitch.com/20100612-dts4trtg ... 1rw6pa.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese hele saken)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
eneste stedet en kan se vesten på han dusten der er jo rett fra siden og han har jo en buss som er større enn enkelte biler.
Vest gjør deg "muligens" mer synlig fra siden og bakfra-foran blir den maskert av frontlyset og eventuell kåpeglass.
vi blir skjelden kræsjet i siden eller bakfra.
Når en har jobbet etter veien en stund finner en fort ut at refleksutstyr/farge ikke hjelper stort-de kræsjer jo inn i sperrevognene med svære blinklamper og gule hjullastere.Det er DE som er farlige og der kommer vi til kort uansett.
Forslaget kommer fra en dust og det gjenspeiler seg i andre ting han kommer med-sier jo nesten rett ut at de som ikke vil ha dette er medlemmer av HA eller slike grupperinger.
Jeg har en regndress i neongrønt men den brukes kun under øsende regn og da er den ikke slitt og matt som den møkkete filla til han duden og kan muligens hjelpe på å bli sett i dårlig vær.
Hvis en motorsykelist ikke blir sett ved høylys dag med lysene på hva da med sykkelister-fotgjengere?
skal vi alle gå rundt som fyrtårn på grunn av at enkelte er "blinde" i trafikken?
Problemet sitter i hjernen: hvis det ikke er farlig for føreren blir det fort oversett til fordel for fks lastebil.
Vest gjør deg "muligens" mer synlig fra siden og bakfra-foran blir den maskert av frontlyset og eventuell kåpeglass.
vi blir skjelden kræsjet i siden eller bakfra.
Når en har jobbet etter veien en stund finner en fort ut at refleksutstyr/farge ikke hjelper stort-de kræsjer jo inn i sperrevognene med svære blinklamper og gule hjullastere.Det er DE som er farlige og der kommer vi til kort uansett.
Forslaget kommer fra en dust og det gjenspeiler seg i andre ting han kommer med-sier jo nesten rett ut at de som ikke vil ha dette er medlemmer av HA eller slike grupperinger.
Jeg har en regndress i neongrønt men den brukes kun under øsende regn og da er den ikke slitt og matt som den møkkete filla til han duden og kan muligens hjelpe på å bli sett i dårlig vær.
Hvis en motorsykelist ikke blir sett ved høylys dag med lysene på hva da med sykkelister-fotgjengere?
skal vi alle gå rundt som fyrtårn på grunn av at enkelte er "blinde" i trafikken?
Problemet sitter i hjernen: hvis det ikke er farlig for føreren blir det fort oversett til fordel for fks lastebil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!


Men å gå inn for påbud er jo litt ubetenksomt,da
](./images/smilies/grrr.gif)


Førere av åpne sportsbiler uten hjelm er også dustete,bruk hjelmpåbud der !!



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
HELT enig med Mekkern her.
Kommer det ett påbud her så kommer det også en straff for ikke å følge påbudet og sannsynligvis prikkbelastnig for ikke å følge "påbudet". Enda en "drittviktig" enkel sak for polisen å forfølge.
Kan ikke på noen måte se at vesten til knølen på bildet øker synligheten hans før han stiger av riggen. Forfra er sykkel og "vindu" i veien og bakfra er ryggstøtte og boks i veien. Selve refleksstripa er jo langt nede på vesten i tillegg. Dette er bare ett sterkt MARKERINGSBEHOV hos en som antakeligvis skal vise seg frem for omgivelsene....
Hvorfor kan ikke støvelen se at det er fullstendig opp til ham selv å både bruke og selv VELGE å bruke vest så mye han ønsker og vil og påvirke de rundt ham til å gjøre det samme, men hvorfor i helv...... skal han arbeide for å PÅLEGGE alle andre dette som slett ikke alle er overbevist om har noe som helst annet å si enn å skape en falsk "trygghet" når vi er ute og kjører.
Kommer det ett påbud her så kommer det også en straff for ikke å følge påbudet og sannsynligvis prikkbelastnig for ikke å følge "påbudet". Enda en "drittviktig" enkel sak for polisen å forfølge.
Kan ikke på noen måte se at vesten til knølen på bildet øker synligheten hans før han stiger av riggen. Forfra er sykkel og "vindu" i veien og bakfra er ryggstøtte og boks i veien. Selve refleksstripa er jo langt nede på vesten i tillegg. Dette er bare ett sterkt MARKERINGSBEHOV hos en som antakeligvis skal vise seg frem for omgivelsene....
Hvorfor kan ikke støvelen se at det er fullstendig opp til ham selv å både bruke og selv VELGE å bruke vest så mye han ønsker og vil og påvirke de rundt ham til å gjøre det samme, men hvorfor i helv...... skal han arbeide for å PÅLEGGE alle andre dette som slett ikke alle er overbevist om har noe som helst annet å si enn å skape en falsk "trygghet" når vi er ute og kjører.
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Intruder skrev:Heller en gul dust enn en flat dust i ei trekasse på kirkegården--
![]()
For å si det like flåsete som du argumenterer her - du snakker bare pissprat. Det er faktisk SVÆRT mange som hver dag klarer å komme hele runden og helt hjem UTEN en pissegul vest på seg.... HVER DAG!
Nå sa du mer, som jeg fjernet, men det er når de som er mot slike tullete påbud er likegyldige at slike tullete påbud kan skli gjennom både hos den ene og den andre og plutselig har vi en straff for ikke å se ut som noen neongule fluoriserende veistikker langs veien - det ønsker jeg ikke!
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Det kommer til å bli så mange gule vester langs veien til slutt, at effekten blir borte. Veiarbeidere, Politiet, ambulansepersonell,barn og bilister som har hatt en uhell er jo noen skal bruke vest. I tilegg får veiskiltene den gule bakgrunnsfargen. Nei, det blir for mye gult.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Skulle vel helst hatt gult blinkende lys foran og bak,pluss følgebil.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
jaaada....
nok ett forslag, som Formynderstaten garantert vil "myse" på.
Er det en ting Sosialistregjeringa kan i dette landet, så er det å produsere lover/regler på "løpende bånd".
Ta ifra oss den individuelle valgfrihet og selvbestemmelse, har vært og er i høyeste grad en særdeles viktig agenda for sosialistene.
Og til min forskrekkelesle ser det ut som om folk flest godtar alle disse regler...
Er det rart at svenskene rister på hodet og kaller Norge den"siste Sovjet stat" , hvor "alt" er politisk ( sosialistiskt) motivert.


nok ett forslag, som Formynderstaten garantert vil "myse" på.
Er det en ting Sosialistregjeringa kan i dette landet, så er det å produsere lover/regler på "løpende bånd".
Ta ifra oss den individuelle valgfrihet og selvbestemmelse, har vært og er i høyeste grad en særdeles viktig agenda for sosialistene.
Og til min forskrekkelesle ser det ut som om folk flest godtar alle disse regler...
Er det rart at svenskene rister på hodet og kaller Norge den"siste Sovjet stat" , hvor "alt" er politisk ( sosialistiskt) motivert.

Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Jeg blir irritert av et slikt IDIOTISK forslag, Gul vest er en fare for trafikksikkerheten spør du meg, det er bare en falsk trygghet og hører heller ikke til på en mc, bruk av refleksvest ved kjøring på motorsykkel burde vært forbudt! De ulykkene som ofte er mellom bil og mc er ulykker der bilfører feilbedømmer fart til mc, det og ha en refleksvest her er helt ubetydelig i en slik situasjon.
Det og bruke en refleksvest på mc er et rent missbruk av et signal som er ment å gjøre trafikanter ekstra oppmerksomme og varsomme ved spesielle situasjoner som ulykker, kontroller, vegarbeid o.l. Bruk i vanlig kjøring gjør folk immune og ødelegger hele hensikten med akkurat denne spesielle alarm fargen. Pakk den heller med deg i kofferten slik som med bil og bruk den til det den skal brukes til når du finner det nødvendig og stoppe midt i veien...
Det var min mening på den saken, for et idiotisk og hårreisende forslag, herregud..
Kenneth
Det og bruke en refleksvest på mc er et rent missbruk av et signal som er ment å gjøre trafikanter ekstra oppmerksomme og varsomme ved spesielle situasjoner som ulykker, kontroller, vegarbeid o.l. Bruk i vanlig kjøring gjør folk immune og ødelegger hele hensikten med akkurat denne spesielle alarm fargen. Pakk den heller med deg i kofferten slik som med bil og bruk den til det den skal brukes til når du finner det nødvendig og stoppe midt i veien...
Det var min mening på den saken, for et idiotisk og hårreisende forslag, herregud..
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Det er vel ikke til å underslå at en stor del av ulykkene (de fatale) skyldes mc sjåføren som kjører over evne (og lov) men disse ulykkene vil ikke påvirkes av vest eller ikke - problemet er at dersom ingen reagerer på slike toskete forslag så sitter det en del mennesker med makt og myndighet OG INGEN KRITISK SANS som presterer å gjennomføre tullet og har en holdning som i mine øyne er temmelig horribel : Statssekretær: Skal ikke stå på oss. Har de menneskene ikke kritisk sans overhode???
Hadde han sagt at dersom dette har noe for seg og virkelig vil endre oppmerksomheten til øvrige trafikanter så skal vi se på det, men den holdningen hans viser bare at han er en noksagt totalt uten egne meninger og kritisk sans og skulle vært på hodet ute av jobben!
Hadde han sagt at dersom dette har noe for seg og virkelig vil endre oppmerksomheten til øvrige trafikanter så skal vi se på det, men den holdningen hans viser bare at han er en noksagt totalt uten egne meninger og kritisk sans og skulle vært på hodet ute av jobben!
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor skytset rettes mot MC og mopeder ? Hvis politiet kunne komme seg ut av kontorstolene sine hadde mye vært gjort. Jeg mener det er litt for lettvint å skylde på 2 hjulingene alene og diskutere nye påbud for de . Tross alt er 80% av problemet forårsaket av de med mere enn 3 hjul så da burde kritikken rettes mot den gruppen av trafikanter.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Når jeg ferdes etter veiene ser jeg MCførere,syklister og andre med gul vest mye bedre enn dem uten.
Til og med bedre enn alle med mørk kjøredress og en mill. pins fra alle treff de har vært på.
Har aldri sagt jeg er for påbud,det er nok av forbud fra før : Bilbelte,mobilbruk,blinklys som ikke følges.


Til og med bedre enn alle med mørk kjøredress og en mill. pins fra alle treff de har vært på.

Har aldri sagt jeg er for påbud,det er nok av forbud fra før : Bilbelte,mobilbruk,blinklys som ikke følges.



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Jeg har gul hjelm og gul airbagvest med refleks, og når det regner bruker jeg gul Helly Hansen regndress med masse refleks. Men opplever likevel at jeg ikke blir sett.
Hva med å påby årlig synstest for bilister?.
Hva med å påby årlig synstest for bilister?.
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Gammelgutt skrev:Jeg har gul hjelm og gul airbagvest med refleks, og når det regner bruker jeg gul Helly Hansen regndress med masse refleks. Men opplever likevel at jeg ikke blir sett.
Hva med å påby årlig synstest for bilister?.
Når GG har disse opplevelsene på tross av alle sine tiltak for å bli sett bedre enn oss andre så må man vel ha grunnlag for å kunne si at alle disse tiltakene er mest for egen følelse av trygghet og ikke så mye mye for den reelle tryggheten som kunne lagt i dette dersom det hadde noe for seg.
Som sagt tidligere så har jeg forsøkt å registrere når jeg har mulighet for å registrere om MCføreren er utrustet med vest eller ikke og MC med fører sees lenge FØR vesten registreres kanskje bortsett fra de som kjører en helt naken sykkel og selv er relativt store. For alle andre har det ingen relevans om de har vest eller ikke......
Tullingen som sitter bar vindskjerm, svært lysorgel med 3 kastere i fronten og BAK alt dette trer på seg en vest og tror det gjør underverker tror sannsynligvis på julenissen også ---.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
På FB har en MC-kjøreskolelærer som heter Roger skrevet dette. Jeg synes det sier det meste. Han jobber på MC, så for min del mener jeg han har en del kred mht dette. Her er hva han skriver:
Mange meninger om dette emnet. Det er klart at en refleksvest er et billig (ofte gratis) krav. Det er vel også sannsynlig at det finnes tilfeller hvor en slik vest kan gjøre deg mer synlig og tilogmed redde noens liv.
Samtidig er vel de fleste enige om at en fluoriserende hjelm ...vil være mer synlig. Det hevdes jo at hjelmer bør byttes vært 5 år (også omdiskutert, men heng med). Derfor ville et påbud om fluoriserende hjelm sannsynligvis gitt enda bedre effekt. Nyere, sikrere hjelmer og god fortjeneste for en bransje som sliter med inntekter.
Så har vi jo selvfølgelig det poenget som ofte hevdes med at trafikanter lettere ser en politi-motorsykkel enn vanlige motorsyklister med refleksvest.
Så neste påbud må vel være å lakkere om alle motorsykler i politiets farger.
Da kan vel ingen overse en eneste motorsykkel?
Men vent nå litt...
Jeg har observert endel utrykningskjøring i trafikken. Jeg har også vært med som passasjer under slik kjøring, og det er bemerkelsesverdig hvor mange som faktisk ikke reagerer når det kommer en uniformert politibil med blinkende blå lys. Noen ser den ikke engang om den er på vei rett i mot.
Er det sannsynlig at slike førere vil være veldig mye flinkere om en vanlig motorsyklist bruker gul vest?
Neppe.
Nå bruker jeg selv gul vest til daglig ettersom jeg er trafikklærer av yrke. Min personlige opplevelse er dette:
Det har svært liten effekt å bruke gul vest. Selv når vi er to på samme motorsykkel og begge har gul vest, så opplever vi ofte å bli oversett.
Det som berger oss gang på gang er hva vi selv gjør og våre forventninger til andre trafikanter. Det blir ikke noe problem av at en bilist (med mobilen på øret) bryter vikeplikten og kjører ut rett foran oss, når vi forventer at det skal skje, og har en god plan for hva vi skal gjøre.
Jeg bruker gul vest på jobb, men ikke privat. Jeg opplever å bli oversett akkurat like mye når jeg kjører med gul vest som uten.
Det som derimot har effekt er størrelsen på kjøretøyet ditt. Vi får oftere vikepliktsbrudd når vi er ute med lett motorsykkel, enn når vi er ute med f.eks en BMW F650GS (twin).
Et annet viktig poeng er hva du selv kan gjøre for å øke ditt omriss. En katt skyter rygg når den møter en hund. Dette får katta til å virke større.
På vei inn mot et kryss kan jeg kjøre litt slalom, løfte litt på hodet, holde albuene mer ut fra kroppen o.l. Alle slike bevegelser vil øke sannsynligheten for at en bilfører oppfatter at du kommer.
Jeg gjør rett og slett som katten. Jeg gjør meg selv større.
Men uansett om du velger å kjøre stor eller liten motorsykkel, med eller uten refleksvest, ja selv om du kjører politibil med blålys og sirene. Så må du alltid ha en forventning om at noen overser deg, og en plan for å løse det problemet.
Det er fristende å si at en IQ-test ville gjort mer for trafikksikkerheten enn refleksvest noen gang kan gjøre.
Mange meninger om dette emnet. Det er klart at en refleksvest er et billig (ofte gratis) krav. Det er vel også sannsynlig at det finnes tilfeller hvor en slik vest kan gjøre deg mer synlig og tilogmed redde noens liv.
Samtidig er vel de fleste enige om at en fluoriserende hjelm ...vil være mer synlig. Det hevdes jo at hjelmer bør byttes vært 5 år (også omdiskutert, men heng med). Derfor ville et påbud om fluoriserende hjelm sannsynligvis gitt enda bedre effekt. Nyere, sikrere hjelmer og god fortjeneste for en bransje som sliter med inntekter.
Så har vi jo selvfølgelig det poenget som ofte hevdes med at trafikanter lettere ser en politi-motorsykkel enn vanlige motorsyklister med refleksvest.
Så neste påbud må vel være å lakkere om alle motorsykler i politiets farger.
Da kan vel ingen overse en eneste motorsykkel?
Men vent nå litt...
Jeg har observert endel utrykningskjøring i trafikken. Jeg har også vært med som passasjer under slik kjøring, og det er bemerkelsesverdig hvor mange som faktisk ikke reagerer når det kommer en uniformert politibil med blinkende blå lys. Noen ser den ikke engang om den er på vei rett i mot.
Er det sannsynlig at slike førere vil være veldig mye flinkere om en vanlig motorsyklist bruker gul vest?
Neppe.
Nå bruker jeg selv gul vest til daglig ettersom jeg er trafikklærer av yrke. Min personlige opplevelse er dette:
Det har svært liten effekt å bruke gul vest. Selv når vi er to på samme motorsykkel og begge har gul vest, så opplever vi ofte å bli oversett.
Det som berger oss gang på gang er hva vi selv gjør og våre forventninger til andre trafikanter. Det blir ikke noe problem av at en bilist (med mobilen på øret) bryter vikeplikten og kjører ut rett foran oss, når vi forventer at det skal skje, og har en god plan for hva vi skal gjøre.
Jeg bruker gul vest på jobb, men ikke privat. Jeg opplever å bli oversett akkurat like mye når jeg kjører med gul vest som uten.
Det som derimot har effekt er størrelsen på kjøretøyet ditt. Vi får oftere vikepliktsbrudd når vi er ute med lett motorsykkel, enn når vi er ute med f.eks en BMW F650GS (twin).
Et annet viktig poeng er hva du selv kan gjøre for å øke ditt omriss. En katt skyter rygg når den møter en hund. Dette får katta til å virke større.
På vei inn mot et kryss kan jeg kjøre litt slalom, løfte litt på hodet, holde albuene mer ut fra kroppen o.l. Alle slike bevegelser vil øke sannsynligheten for at en bilfører oppfatter at du kommer.
Jeg gjør rett og slett som katten. Jeg gjør meg selv større.
Men uansett om du velger å kjøre stor eller liten motorsykkel, med eller uten refleksvest, ja selv om du kjører politibil med blålys og sirene. Så må du alltid ha en forventning om at noen overser deg, og en plan for å løse det problemet.
Det er fristende å si at en IQ-test ville gjort mer for trafikksikkerheten enn refleksvest noen gang kan gjøre.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Det vil alltid være noen som er uoppmerksomme og som ikke ser deg i det totale trafikkbildet, uannsett hvor stor du er, eller uannsett hvor mye "støy" du lager i bildet.
Men, hva gjelder spørsmålet, med eller uten gul vest, må det vel kunne sies å være en tilnærmet sannhet at kontrastfarger er større blikkfang enn de noe mer "monochrome" fargene de fleste motorsyklister kjører med?!
Gul refleksvest utenpå mørke kjøreklær (som vel de fleste bruker
) gir en kontraseffekt som en generelt legger bedre merke til enn kun mørk farge (i hvertfall min opplevelse).
Referansen fra kjørelæreren er god den, og beviser vel bare egentlig at det, uannsett, vil være trafikanter som overser og noen som vil bli oversett. Dette tror jeg ikke bare har med synlighet å gjøre, men med manglende bevissthet hos den enkelte, manglende forståelse av sin "rolle" i trafikken og manglende innsikt i forholdet "aksjon og RE-aksjon"...og så har vi da de som rett og slett gir F###. Selv førere av vogntog opplever nok at andre, langt mindre trafikanter "smetter" foran, imellom og bak, og i slike manøver stoler på at andre tilpasser seg deres handlingsmønster!
Påbud om refleksvest tror jeg ikke er noen løsning. Her bør hver mc-fører gjøre som man selv føler for. For, som det er sagt flere ganger her tidligere, det er uannsett vi som må passe på oss selv og de andre vi har sammen med oss i trafikkbildet!
Men, hva gjelder spørsmålet, med eller uten gul vest, må det vel kunne sies å være en tilnærmet sannhet at kontrastfarger er større blikkfang enn de noe mer "monochrome" fargene de fleste motorsyklister kjører med?!
Gul refleksvest utenpå mørke kjøreklær (som vel de fleste bruker

Referansen fra kjørelæreren er god den, og beviser vel bare egentlig at det, uannsett, vil være trafikanter som overser og noen som vil bli oversett. Dette tror jeg ikke bare har med synlighet å gjøre, men med manglende bevissthet hos den enkelte, manglende forståelse av sin "rolle" i trafikken og manglende innsikt i forholdet "aksjon og RE-aksjon"...og så har vi da de som rett og slett gir F###. Selv førere av vogntog opplever nok at andre, langt mindre trafikanter "smetter" foran, imellom og bak, og i slike manøver stoler på at andre tilpasser seg deres handlingsmønster!
Påbud om refleksvest tror jeg ikke er noen løsning. Her bør hver mc-fører gjøre som man selv føler for. For, som det er sagt flere ganger her tidligere, det er uannsett vi som må passe på oss selv og de andre vi har sammen med oss i trafikkbildet!
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Jeg kjører med slik gul fluoriserende hjelm fordi
a) jeg ikke synes vest er noe bedre og dessuten blir det varmere og mer fiklete
b) den gir minst like god effekt
Når det er sagt så mener jeg det må være opp til enhver hvilken risiko man velger. Alle MC har jo kjørelys, så det burdte være greit mulig for bilister å oppdage en. Ligger man i blindsone til bil, buss eller trailer så hjelper ingenting bortsett fra å posisjonere seg bort fra blindsonen fortest mulig.
Synes også det er blitt litt feil fokus tildels. Det er faktisk et mye større problem som jeg ser det at det er en god del bilister som kjører ruspåvirket eller som ved sin mangel på kjøreferdigheter (kutte svinger f.eks.) skaper farlige situasjoner for alle trafikanter, men selvfølgelig kommer en MC dårligst ut i slike møter og blir da avis-stoff.
Og hvis alle er så opptatt av sikkerheten til MC førere - HVORFOR tillates det da at Statens Vegvesen fortsetter metodikken med å fjerne asfalt midt i svinger og la det være sånn i dager ? Premie-eksempel på det idag (kjørte bil, så aner ikke om det var så ille som det så ut) hvor det var asfalten var fjernet i et stort rektangulært stykke med resulterende mye løs grus som var dratt ut i motgående kjørebane også. Link til sted Det blir sikkert asfaltert om ikke lenge men makan til dårlig metodikk for MC med gatedekk skal man lete lenge etter.
a) jeg ikke synes vest er noe bedre og dessuten blir det varmere og mer fiklete
b) den gir minst like god effekt
Når det er sagt så mener jeg det må være opp til enhver hvilken risiko man velger. Alle MC har jo kjørelys, så det burdte være greit mulig for bilister å oppdage en. Ligger man i blindsone til bil, buss eller trailer så hjelper ingenting bortsett fra å posisjonere seg bort fra blindsonen fortest mulig.
Synes også det er blitt litt feil fokus tildels. Det er faktisk et mye større problem som jeg ser det at det er en god del bilister som kjører ruspåvirket eller som ved sin mangel på kjøreferdigheter (kutte svinger f.eks.) skaper farlige situasjoner for alle trafikanter, men selvfølgelig kommer en MC dårligst ut i slike møter og blir da avis-stoff.
Og hvis alle er så opptatt av sikkerheten til MC førere - HVORFOR tillates det da at Statens Vegvesen fortsetter metodikken med å fjerne asfalt midt i svinger og la det være sånn i dager ? Premie-eksempel på det idag (kjørte bil, så aner ikke om det var så ille som det så ut) hvor det var asfalten var fjernet i et stort rektangulært stykke med resulterende mye løs grus som var dratt ut i motgående kjørebane også. Link til sted Det blir sikkert asfaltert om ikke lenge men makan til dårlig metodikk for MC med gatedekk skal man lete lenge etter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
som andre utredninger har vist gjelder det ofte størrelse i trafikken og for å virke større er lys tingen :lys ut til sidene av sykkelen gjør at den virker bredere=større.
Men å være klar til en kjapp unnamanøver er også essensielt-Her skårer duden i artikkelen dårlig med 400kg+ og tilhenger,sikkerhet bør han heller ikke skrike høyt om med "hansker" uten fingre..men kan kansje ikke ha skikkelige hansker når han skal betjene alle duppedittene på bussen i fart,klubben oppfordrer til bruk av cb utstyr ved møter etter veien også.(oppmerksomhetforstyrrende?)
Men å være klar til en kjapp unnamanøver er også essensielt-Her skårer duden i artikkelen dårlig med 400kg+ og tilhenger,sikkerhet bør han heller ikke skrike høyt om med "hansker" uten fingre..men kan kansje ikke ha skikkelige hansker når han skal betjene alle duppedittene på bussen i fart,klubben oppfordrer til bruk av cb utstyr ved møter etter veien også.(oppmerksomhetforstyrrende?)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Et forslag litt farget av kvelden vi nå driver og avslutter: Jeg synes at alle MC-førere fra MC-siden.no heretter bør kjøre i rosa vester. Da skiller vi oss ihvertfall ut fra både svarte MC-dresser og gule vester.Desmo skrev:Det kommer til å bli så mange gule vester langs veien til slutt, at effekten blir borte. Veiarbeidere, Politiet, ambulansepersonell,barn og bilister som har hatt en uhell er jo noen skal bruke vest. I tilegg får veiskiltene den gule bakgrunnsfargen. Nei, det blir for mye gult.
Natta....
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Dette gir meg assosiasjoner til den COOP-reklamen med han som overaskes av kameratene mens han danser iført rosa bekledning.evike skrev:Et forslag litt farget av kvelden vi nå driver og avslutter: Jeg synes at alle MC-førere fra MC-siden.no heretter bør kjøre i rosa vester. Da skiller vi oss ihvertfall ut fra både svarte MC-dresser og gule vester.Desmo skrev:Det kommer til å bli så mange gule vester langs veien til slutt, at effekten blir borte. Veiarbeidere, Politiet, ambulansepersonell,barn og bilister som har hatt en uhell er jo noen skal bruke vest. I tilegg får veiskiltene den gule bakgrunnsfargen. Nei, det blir for mye gult.
Natta....
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Hmmmevike skrev: Et forslag litt farget av kvelden vi nå driver og avslutter: Jeg synes at alle MC-førere fra MC-siden.no heretter bør kjøre i rosa vester. Da skiller vi oss ihvertfall ut fra både svarte MC-dresser og gule vester.
Natta....



Hmmm...tror vi lar den bli liggende på tegnebrettet

- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Bare for å skille meg ut i enkelte settinger, så kunne jo faktisk den der vært ordentlig kul å ha



Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Knut Morten
- Innlegg: 288
- Registrert: 26 des 2009, 17:19
- Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
- Bosted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Intruder skrev:Når jeg ferdes etter veiene ser jeg MCførere,syklister og andre med gul vest mye bedre enn dem uten.![]()
Til og med bedre enn alle med mørk kjøredress og en mill. pins fra alle treff de har vært på.![]()
Har aldri sagt jeg er for påbud,det er nok av forbud fra før : Bilbelte,mobilbruk,blinklys som ikke følges.![]()
![]()
Enig i dette. Det som også hadde vært en positiv vri, hadde vært om produsentene hadde valgt litt lysere farger og mere refleks på klærne. Hvorfor "skal de være sort"? Er det "frykt" for å bli sett av andre?
Velg lyse hjelmer og lyse klær + ha en refleksvest i kofferten til å ta på hvis du må stoppe langs veien.
Ut på tur - aldri sur
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Jeg kjører med vest, og jeg føler meg ikke ukomfertabel med den på. Hvis den vesten kan redde livet mitt bare EN gang, ja da er det værd å ha den på....
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!
Dette er utdrag tatt fra "Svar på nærgående spørsmål om MC-sikkerhet: http://nmcu.org/files/Svar%20pa%20naerg ... 202007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"MINDRE EFFEKT ENN MAN KANSKJE SKULLE TRO: I et praktisk forsøk som ble
gjort i Sverige 1997 viste det seg at verken fluoriserende tape eller ulike lysarrangementer
gjorde at bilførerne som deltok i testen så tohjulingene bedre. Etter et innspill fra en produsent
av gule vester gjennomførte også NMCU en praktisk test. Observasjonene fra dette forsøket
føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende tester: Å kjøre med gul vest øker synbarheten
mindre enn man kanskje skulle tro."
"NMCU ER MOT ET PÅBUD OM GUL VEST: NMCU vil sterkt advare mot innføring av
et påbud om å alltid å bruke gul vest når man kjører motorsykkel:
• For det første kan påbud gjøre at motorsyklistene og mopedførerne helt feilaktig får
hovedansvaret for et trafikksikkerhetsproblem som oftest er forårsaket av bilførere. Og
det er et allment akseptert prinsipp at den som forårsaker et problem også har
hovedansvar for å løse det.
• For det andre frykter vi at et påbud om gule vester kan føre til at motorsyklister og
mopedførere får avkorting i et forsikringsoppgjør dersom man ikke har brukt slik vest.
• For det tredje vil et påbud skape store problemer i forhold til utenlandske
motorsyklister som er på ferietur i Norge "
Cbr mener forslaget om påbud på å bruke gul vest burde vært underbygget av forskning og forsøk.
"MINDRE EFFEKT ENN MAN KANSKJE SKULLE TRO: I et praktisk forsøk som ble
gjort i Sverige 1997 viste det seg at verken fluoriserende tape eller ulike lysarrangementer
gjorde at bilførerne som deltok i testen så tohjulingene bedre. Etter et innspill fra en produsent
av gule vester gjennomførte også NMCU en praktisk test. Observasjonene fra dette forsøket
føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende tester: Å kjøre med gul vest øker synbarheten
mindre enn man kanskje skulle tro."
"NMCU ER MOT ET PÅBUD OM GUL VEST: NMCU vil sterkt advare mot innføring av
et påbud om å alltid å bruke gul vest når man kjører motorsykkel:
• For det første kan påbud gjøre at motorsyklistene og mopedførerne helt feilaktig får
hovedansvaret for et trafikksikkerhetsproblem som oftest er forårsaket av bilførere. Og
det er et allment akseptert prinsipp at den som forårsaker et problem også har
hovedansvar for å løse det.
• For det andre frykter vi at et påbud om gule vester kan føre til at motorsyklister og
mopedførere får avkorting i et forsikringsoppgjør dersom man ikke har brukt slik vest.
• For det tredje vil et påbud skape store problemer i forhold til utenlandske
motorsyklister som er på ferietur i Norge "
Cbr mener forslaget om påbud på å bruke gul vest burde vært underbygget av forskning og forsøk.