Lage nye gjenger i manifold/topp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Lage nye gjenger i manifold/topp

Legg inn av frankh »

Så har jeg nok en gang måttet innse mine begrensninger som mekaniker. Denne gangen var det den ene bolten som fester eksosrøret i toppen foran/under som var røket, og som jeg trodde jeg skulle klare å få ut ved hjelp av skrueutrekker og andre triks og verktøy. Men etter en time med filing, borring og ødelegging av grisepikker er det bare en halv stump igjen der hvor det før var en lang og fin (om enn dønn fastsittende) bolt.

Spørsmålet: Er det noen som vet om det er en helsikes komplisert/omfattende jobb for et verksted å kappe vekk restene av bolten og gjenge opp til en ny en?

Spørsmålet II: Er det noen som kan anbefale et verksted ikke så altfor langt unna Drammensområdet (fordi jeg ikke akkurat vil kjøre så langt med bare én skrue som holder eksosrøret på plass foran) som kan ta seg av denne (forhåpentligvis relativt greie) saken?

Alle tips velkommne :-)

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Lage nye gjenger i manifold/topp

Legg inn av Wheels »

Finnes verktøy for å fikse dette og ødelagte gjenger for tennplugger.

Man borer opp de gamle gjenger, gjenger opp på nytt og setter inn noen stålringer / innsatser som fungerer som nye gjenger.

Biltema har sett for ordinære gjenger:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... innsatser/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett skikkelig bil / mc verksted bør ha utstyr for ditt tilfelle, og fremgangsmåten er den samme.

Og nei, det bør ikke være noen stor jobb.

Svar