Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg har invitert min kone på ei ukes tur til Krakow i slutten av juli...ikke pr. mc, desverre. Vi tar den enkle varianten og flyr Norwegian. Vi har peila oss inn på de mest opplagte "må-se" objektene, og for egen del er f.eks. Auschwitz et sånt. Sjøl om det ikke blir noe gledelig, MÅ jeg bare få sett det som er igjen av skrekkleiren. Er det noen som har tips og gode råd mht. gode hoteller? Vi behøver ikke overdådig luksus, men ei skikkelig god seng, ordentlig frokost, et reint bad og gjerne en eller to gode eteplasser i nærheten, skader ikke.

Vi rekker ikke over heile Krakow på disse dagene, så hvilke områder av byen bør vi konsentrere oss om? Vi er begge opptatte av gamle bygninger, arkitektur, gjerne et godt teaterstykke eller noen klassiske konserter, god mat & drikke. Frua kan godt tenke seg både spa og massasje, og jeg kan selvfølgelig bruke litt tid i platesjapper, mc-butikker og museer - for å nevne noe.

Tips, råd og vink mottas med stor takk!

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Dexter »

Her har dere en virkelig bra tur i vente. Besøk Auchwizt og Birkenau, det er ikke til å komme unna. NB, ta guidet tur!

Maten og drikka er billig. Jeg var der for bare noen uker siden. Vi bodde på http://www.qubushotel.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Vi betalte da 800 for 2 netter i dobbeltrom, inkl. frokost. Hotellet anbefalte å bestille direkte på demmes hjemmesider i steden for via f.eks. Hotels.com for det ville da bli billigere. Hotellet ligger sentralt i sentrum, med gangavstand til alt. God standard, rent og ryddig. GOD frokost!

God tur!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Nordlendingen »

Hei og takk for tips. Jeg sjekka det hotellet på kart, og det ser ut som om det ligger helt nede ved elva. Stemmer det? Har du tips på gode og trivelige spisesteder og "vannhull"? Er det enkelt å finne slike guida turer til Auschwitz?

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Dexter »

Nordlendingen skrev:Hei og takk for tips. Jeg sjekka det hotellet på kart, og det ser ut som om det ligger helt nede ved elva. Stemmer det? Har du tips på gode og trivelige spisesteder og "vannhull"? Er det enkelt å finne slike guida turer til Auschwitz?

Mvh. Nordlendingen
Ja, hotellet ligger rett ved elva. Du kan gå rett fra hotellet og rett opp gjennom det "jødiske kvarter" og videre opp til kkirketorg osv. Vannhull finner du mange steder, men dersom du tør å ta en liten avstikker fra hovedgata så finner du de litt mer lokale og ikke nødvendigvis turisttilpassede. Disse er billigere og koseligere, og ikke minst mer "polske".

Du har et kjøpesenter rett over brua, og du har enda flere store shoppingsentere innen en passelig interessant spasertur fra hotellet. Det er forøvrig billig både å ta vanlig drosje eller moped/el drosje. Trikken går ikke så langt fra hotellet så den kan også benyttes.

Guidet tur i Auchwitz og Birkenau får du når du kommer frem, er bare å melde deg på en engelsktalende gruppe så er du med :thumleft Får først se en film og deretter ca. 2 timer med guidet tur. Du får headset slik at du hører guiden godt uansett. Guiden går med mic. Det er sjikkelig profft og bra.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Nordlendingen »

Bestilte tur - og oppholdet blir på Qubus, som du anbefalte! Vi skal være der i 6 døgn, så det må bli mulighet for å tråle gamlebyen, samt en gaida tur til Auschwitz-Birkenau. Vi ser fram til å få se og oppleve byen. Jeg har over lang tid hørt venner og bekjente hevde at Krakow er "et must". Håper det er rett!

Uansett, takk for nyttig info!

mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Tysnes »

Hei. Uten om leirene ,så vil eg annbefale saltgruvene. Ligger ikke så langt fra Krakow. Mener den gikk 150-200m under jorden masse flotte figurer i saltstein,trapper. Ellers veldig fin by,og billigt.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Skal til Krakow - tips om hva som bør oppleves der?

Legg inn av Tysnes »

Skjekk Krakowguiden.no

Svar