Oversetting av faguttrykk.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg er ikke spesielt god i engelsk, og trenger litt hjelp til oversetting av dette avsnittet:
Many Sabre engines develop a "tick" which is an oil starvation issue in the engine and can usually be resolved easily, if caught early, by switching oil and blowing out (cleaning) the clogged gasket. Honda knows about the problem but doesn't like to recognize it.
Jeg har klippet avsnittet ut fra Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_Sabre

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Banditmannen »

Godtvoksen skrev:Jeg er ikke spesielt god i engelsk, og trenger litt hjelp til oversetting av dette avsnittet:
Many Sabre engines develop a "tick" which is an oil starvation issue in the engine and can usually be resolved easily, if caught early, by switching oil and blowing out (cleaning) the clogged gasket. Honda knows about the problem but doesn't like to recognize it.
Jeg har klippet avsnittet ut fra Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_Sabre
Blir vel noe slikt, omtrent: Mange Sabre-motorer kan få en tikkelyd, som skyldes manglende olje, og kan vanligvis fikses, hvis det blir tatt tidlig, ved å bytte olje(muligens oljemerke?), og blåse ut av(rense) den tette pakningen. Honda kjenner til dette problemet, men liker ikke å innrømme det.

Er ikke sikker på det med pakningen, for det kan vel også bety stempelring... :scratch

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av AJ »

Prøvde meg som oversetter jeg også... ;-);) :

Mange Sabre motorer får (eller utvikler) en bankelyd på grunn av dårlig oljegjennomstrømming, et tlfelle som lett lar seg løse hvis det oppdages tidlig, ved å blåse rent (gjøre rent) trette pakninger.
Honda vet om problemet, men ønsker ikke å vedkjenne seg det...

Men om det ble en riktig og god oversettelse får andre bedømme...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

Se her fikk jeg raskt hjelp, slik at jeg også forstår noelunde hva som menes. Tusen takk. :thx

Jeg titter nå litt på denne sykkelen:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23169605

Og da bør jeg tydeligvis høre etter banking el. fra motoren...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Snikkeren »

Her er hva google translate sier: Mange Sabre motorer utvikle en "hake" som er en olje sult problem i motoren, og kan vanligvis løses enkelt, hvis fanget tidlig, ved å bytte olje og blåser ut (rengjøring) i tett pakning. Honda vet om problemet, men liker ikke å anerkjenne den.

Dette er jo ikke helt riktig oversatt, men man får en pekepinn hvis man sitter fast. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Duville »

Hadde dette kunnet oversettes til å skifte olje og oljefilter og på den måten få renset opp i maskinen så hadde det kanskje vært noe i det - eller kanskje gasket kan oversettes til stempelringer /tettinger - hva vet jeg - ingen ting egentlig men det ser ut til at de fleste er temmelig spørrende her så a kan jo jeg også være det....

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Intruder »

Godtvoksen skrev:Se her fikk jeg raskt hjelp, slik at jeg også forstår noelunde hva som menes. Tusen takk. :thx

Jeg titter nå litt på denne sykkelen:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23169605

Og da bør jeg tydeligvis høre etter banking el. fra motoren...

DEN var lekker....slå til genast :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

Intruder skrev:

DEN var lekker....slå til genast :mc7
Den ser lekker ut, til en rimelig pris. Den hadde heller ikke gått så langt. På den andre siden gjorde artikkelen i Wikipedia om bankelyd i slik type motor meg noe betenkt. Er det andre her på forumet som har erfaring med Sabre motorer? Jeg ringte på annonsen og ble fortalt at sykkelen var importert, men den at skulle bli godkjent før et eventuelt salg. Eier hadde kun kjørt litt på den med prøveskilt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:Hadde dette kunnet oversettes til å skifte olje og oljefilter og på den måten få renset opp i maskinen så hadde det kanskje vært noe i det - eller kanskje gasket kan oversettes til stempelringer /tettinger - hva vet jeg - ingen ting egentlig men det ser ut til at de fleste er temmelig spørrende her så a kan jo jeg også være det....
No er ikke jeg noen ekspert heller, men om det var snakk om stempelringer, ville det ikke da hatt med ordet piston? For eksempel piston gasket?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev: Den ser lekker ut, til en rimelig pris. Den hadde heller ikke gått så langt. På den andre siden gjorde artikkelen i Wikipedia om bankelyd i slik type motor meg noe betenkt. Er det andre her på forumet som har erfaring med Sabre motorer? Jeg ringte på annonsen og ble fortalt at sykkelen var importert, men den at skulle bli godkjent før et eventuelt salg. Eier hadde kun kjørt litt på den med prøveskilt.
Har ikke rogg hatt en Shadow 1100, tro? Mener bestemt det var en slik han hadde før han kjøpte BMW'en, som han har nå...

Tror han var godt fornøyd med den. Han kjenner for øvrig mange i Shadow-klubben og kan helt sikkert gi deg et og annet nyttig tips om disse motorene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Mysil »

Som de sier over her, det er snakk om en pakning.

Stempelring blir piston ring.

Har søkt og lest litt ellers på den store www, og funnet dette:

DEFECTS: Oil Guide Plug Leak - Someone told me up to 50% of Honda 1100 Shadow series bikes had this problem. It's a big job to replace the seal over 5hrs of work. Or pay $300 + at the dealer. The oil leak shows on the lower left side near the front where the Left side case meets the motor. Don't buy a new or used one without checking this. It took ~ 1.5 yrs and 5,000 miles before the problem showed up.

Henta herfra.

Om det er det som er problemet vet eg ikkje, men det kan jo være noe å sjekke det og.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Duville »

Det står jo faktisk at man skal skifte olje og skal blåse ut av den tette pakningen. Sansynligvis er det kanskje en Spanjol eller nordmann med begrensede engelskkunnskaper som har lagt inn dette på Wici.....

Tror de fleste har forsøkt å oversette teksten uten å forsøke å forklare den riktige feilen - Mysil har nok riktigst men om det er denne feilen de viser til er jo usikkert fortsatt siden teksten er som den er...

Godtvoksen

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Tror de fleste har forsøkt å oversette teksten uten å forsøke å forklare den riktige feilen - Mysil har nok riktigst men om det er denne feilen de viser til er jo usikkert fortsatt siden teksten er som den er...
Jepp, og nå vet jeg ikke om en skal ta artikkelen i Wikipedia seriøst. Nå er jeg usikker på om jeg bør være usikker... :-k :scratch

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av jhn »

"Blåse ut av pakningen" e jo forholdsvis uklart.Hvilken pakning e det snakk om?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Oversetting av faguttrykk.

Legg inn av Duville »

På slutten av dete stykket nevnes det noe olje og smøre problemer som visstnok kan løses med ett kit men det er ikke sikkert dette er på nyere modeller....

http://www.classichonda.no/Files/chcn-v65s.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar