Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: DEKKTRÅDEN
Jeg må snart bytte bakdekk igjen. Har nå Pirelli Diablo h og det dekket ser ut til at det er hardere gummi midt på, nesten ikke slitt på midten men sidene er slitt. Dekket har gått 10000 km, har bestilt Maxxis Promax igjen, det forrige holdt mer enn 15000 km.
Re: DEKKTRÅDEN
Har endelig kommet i gang med å bytte dekk.
Var på Dekkmann og bestilte 2 stk. Continental road attack dekk.
Fremdekket har kommet og er byttet. Men det viser seg at bakdekket er det leveringstid på. (Var lovet denne uka, men kommer ikke før uke 29/30)
Er det lov å ha forskjellige dekk foran og bak?
Evt. tips til dekk?
Geso
Var på Dekkmann og bestilte 2 stk. Continental road attack dekk.
Fremdekket har kommet og er byttet. Men det viser seg at bakdekket er det leveringstid på. (Var lovet denne uka, men kommer ikke før uke 29/30)
Er det lov å ha forskjellige dekk foran og bak?
Evt. tips til dekk?
Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: DEKKTRÅDEN
Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.
Selv har jeg nettopp skiftet dekk på min TDM900, opplevde det samme som deg med at forhandlerne hadde mange alternative dekk på lager, men da stort sett fordekk
Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk
Lykke til i jakten
Selv har jeg nettopp skiftet dekk på min TDM900, opplevde det samme som deg med at forhandlerne hadde mange alternative dekk på lager, men da stort sett fordekk

Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk

Lykke til i jakten

Re: DEKKTRÅDEN
Takk for tips.Globe skrev:Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.
Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk![]()
Vianor hadde ikke Michelin Pilot Road 2 inne før på onsdagen, (og da har jeg dratt på ferie) så det ble ett Metzeler ett eller annet.
(Man tar det man får

Takk for tipset.
Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: DEKKTRÅDEN
Ikke i Norge nei, men i Tyskland må du det, vet ikke med andre land ....Globe skrev:Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.
Var inne med MC på verksted i Tyskland pga def. hjullager, måtte signere på at de hadde advart meg mot å kjøre videre med bakdekke pga det de mente var en "pussig" slitasje

Til opplysning så var det en slik slitasje man får av å kjøre på norske kurvete veier og ikke bare rett fram

Re: DEKKTRÅDEN
Lurer på hva de ville sagt om det bakdekket jeg byttet ut idag. Det var tre flater, en på hver side og en midt på, ikke antydning til kurve.
Re: DEKKTRÅDEN
Har p.t. Z6 både foran og bak. Veldig godt fornøyd med disse - gir god trygghetsfølelse og sitter godt både i vått og tørt. Z6 fordekket begynner å nærme seg minimums mønsterdybde etter ca 10K++ km så bestilte et nytt Pirelli Diablo fordekk forrige uke fra motorsykkeldekk.com Mest for å prøve noe nytt og se om det er tilnærmet like godt - isåfall sparer man noen kroner på en slik forbruksvare.
Igår lå det brev
i postkassa fra Tollpost datert 16. juli om at dekket var klar for utkjøring og måtte kjøres ut/hentes innen 23. for å unngå lagerleie. Selv om jeg skrev inn tlf-nr mitt i bestillingen (!) Nåvel bestilte utkjøring sporenstreks og fikk det levert før kl 9 idag og datokoden på dekket ser veldig bra ut ihvertfall 2510 - dvs produsert uke 25 i år. Går vel knapt an å få det nyere.
Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Igår lå det brev


Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: DEKKTRÅDEN
Det stemmer, men likevel produserer mange fabrikanter fremre og bakre dekk som utfyller hverandre. Se for deg at du har dekk med langsgående vannstripe på midten og bakre dekk som ikke har dette, og omvendt.Globe skrev:Er ingenting som sier at du må ha samme type/merke dekk foran og bak.
Selv har jeg nettopp skiftet dekk på min TDM900, opplevde det samme som deg med at forhandlerne hadde mange alternative dekk på lager, men da stort sett fordekk![]()
Jeg endte med å velge Michelin Pilot Road 2, dekktypen har kommet godt ut av det i tester de siste 3 åra. Sjekket mange forhandlere, endte opp med Vianor, de hadde disse på lager, for- og bakdekk![]()
Lykke til i jakten
Man får et vesentlig endret kjøremønster... men det står selvsagt opp til føreren av sykkelen hva de synes er akseptabelt.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: DEKKTRÅDEN
Tør jeg spørre hvor du kjøpte og hva?(Verktøy) Skal legge på nytt framdekk nå og leter etter gode felgbeskyttere. Og håper jeg har alt jeg trenger, kjipt å sette sammen for så å dra på butikken igjen..RuneMC skrev: Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Når det gjelder dekk/anbefalinger, vil jeg gjerne anbefale Z6 I som et godt allround dekk. Sitter over forventning bra for et touring dekk på tørt, litt skuffet over våtegenskaper, blir ganske sliten å få maks ut av det da jeg synes det blir litt nervøst. Men fremdeles bra til touring. Retningsstabilt. Bakdekket har holdt i ca 6000 km og er ca 30% slitt. Sitter greit i svingene, men slipper relativt fort når det gjør det. Ikke noe problem med fullt nedlegg.
Hadde Dunlop Roadsmart bak før, holdt 18 000 km før det MÅTTE byttes. Passer på ut fra lyskryssene men elsker å skli inn på bakhjulet inn i svingene. Hardt på midten, mykt på sidene. Ikke imponert over grepet, men veldig lett å lese, dvs dekket begynner å skli en del rundt når du begynner å nærme deg maks grep. Trenger litt viljestyrke for å utnytte det fullt ut. Synes Z6 I dekket har mer grep men mindre forvarsel før det slipper. Fordekket holdt 24 000 km, og var slick på sidene, men fremdeles 2mm mønster på midten. Fordekket ga ikke nok grep til fullt nedlegg. Dårlig grep på vått føre.
Setter nå på M5 foran og håper det balanserer slitasje foran og bak.
Noen som vet om noen som legger om billig i Oslo/nærheten? Fastbikes ville ha 2000 kr for bare jobben....LOL! Hadde tenkt å lære meg det selv ved å gjøre det, men så er det tia da.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39849
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: DEKKTRÅDEN
Heisan Togmannen,
og velkommen hit til MCsiden.no
Jeg bor 6 mil nord for Oslo og her på Hadeland vet jeg at Gran Dekk legger om for kr. 200,- pr. (løse medbrakte) hjul. Samme hos Hadeland MC og Fritid på Brandbu.
Men begge stedene er jo et stykke unna Oslo, da...
Byttet for øvrig fordekk tidligere i år og gjorde dette hos Absolut Dekk i Brumunddal til en brukbar pris.
Fin og passe lang dagstur herfra til Brumunddal for denslags
Og fint å slippe jobben med å ta av hjula sjøl...
;)
og velkommen hit til MCsiden.no

Jeg bor 6 mil nord for Oslo og her på Hadeland vet jeg at Gran Dekk legger om for kr. 200,- pr. (løse medbrakte) hjul. Samme hos Hadeland MC og Fritid på Brandbu.
Men begge stedene er jo et stykke unna Oslo, da...

Byttet for øvrig fordekk tidligere i år og gjorde dette hos Absolut Dekk i Brumunddal til en brukbar pris.
Fin og passe lang dagstur herfra til Brumunddal for denslags


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: DEKKTRÅDEN
Takk for det :-) Har hengt rundt her ett og et halvt år så jeg føler jo litt som jeg kjenner dere litt.AJ skrev:Heisan Togmannen,
og velkommen hit til MCsiden.no![]()
...snip..
Og fint å slippe jobben med å ta av hjula sjøl...;)
Greit å gjøre ting sjøl så en får litt kunnskap dersom en er på tur og havner i knipe, men etter jeg flytta til Oslo i vinter har jeg ikke plass til særlig verktøy eller depotstøtter. Og siden det var streik kom ikke dekket før jeg var ferdig med besøket mitt hjemme i Trondheim så rakk det ikke da.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Re: DEKKTRÅDEN
Jeg kjøpte flg fra Biltema:Togmannen skrev:Tør jeg spørre hvor du kjøpte og hva?(Verktøy) Skal legge på nytt framdekk nå og leter etter gode felgbeskyttere. Og håper jeg har alt jeg trenger, kjipt å sette sammen for så å dra på butikken igjen..RuneMC skrev: Har alt nødvendig utstyr for dekkskifte som jeg investerte i forrige gang, så nå skal jeg bare slite litt mer på dekket som sitter på før bytte.
Depotstøtte foran (219,-)
dekk-verktøy (599,- men helt nødvendig for mine dekk - pass på å sjekke beholdning på aktuell Biltema butikk, var tomt i en og kun 1 igjen på en annen når jeg kjøpte i vår)
hjulbalanserer (299,- hoppet over å bruke den sist, men bør vel egentlig gjøres)
avbalanserings-vekter (16,90)
2x dekkmonteringsverktøy (2x 89,90)
Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is

Totalt: 1313,70 kr som er godt under prisen du fikk på omlegg og som er litt under prisen mange tar for omlegg av 2 stk medbrakte dekk (750,- pr dekk)
Skal du bytte bak trenger du selvfølgelig bakre depostøtte også. Har man midtstøtte klarer man seg kanskje uten depotstøtter ...i tillegg må man evt kjøpe det som trengs av div skrutrekkere og skiftenøkler (vil avhenge av sykkel og hva du har av verktøy fra før)
Nydekket skal ha et rødt punkt et eller annet sted som markerer letteste punkt - fordel hvis det er over ventilen som er tyngste punkt på felgen. Videre må nydekket pumpes opp til en god del overtrykk før det "popper" mot felgkanten. Deretter ned med trykket til riktig trykk. Alle vet også at nye dekk har en magnetisk effekt på skruer, stifter, spiker og annet, så lurt å ha med et lappesett så man ikke blir stående langs veien. Vel er det best å få gjort fra innsiden med propp, men lappesettet funker bra når det er søndag og milevis til nærmeste verksted... og evt som løsning inntil du får byttet dekk. Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje...

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: DEKKTRÅDEN
Takker:)
Da fant jeg plutselig riktig kategori og der var det jo felgbeskyttere og. Det er tomt for det meste bortsett fra depotstøtter på Alnabru for tia men de bestiller vel fort opp.
Vianor skulle ha 195 kr for omlegging og balansering men hadde kun lov til det og ikke ta av og sette på, så da var jeg jo like langt. Hvis jeg først må skaffe plass til depotstøtter kan jeg jo få plass til resten og. Penger spart er penger tjent.
Da fant jeg plutselig riktig kategori og der var det jo felgbeskyttere og. Det er tomt for det meste bortsett fra depotstøtter på Alnabru for tia men de bestiller vel fort opp.
Vianor skulle ha 195 kr for omlegging og balansering men hadde kun lov til det og ikke ta av og sette på, så da var jeg jo like langt. Hvis jeg først må skaffe plass til depotstøtter kan jeg jo få plass til resten og. Penger spart er penger tjent.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Re: DEKKTRÅDEN
RuneMC skrev: Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is)
NammIS!
Eller om man ikke ønsker å spise opp all isen på en gang, så kan man ta noen biter av en hageslage og kutte de på tvers for å legge innpå felgen.
Det er helt sant, punkterte ikke en gang på ferieturen min pga mitt lappsett som jeg har med meg under setetRuneMC skrev: Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje...

- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: DEKKTRÅDEN
Da er nytt Metzeler M5 fordekk montert og langprøvd i dag. Må bare innrømme at sykkelen fullstendig har skiftet karakter. Fra usikker og delvis nervøs på Dunlop Roadtech til kvikk, tillitsfull og responsiv på M5.
Kom inn i en sving på vei til Oslofjordtunnelen og tenkte at noe var galt.. da lå jeg 20km/t over der jeg pleier. Og uten å merke det på sykkelen. Får se etterhvert hvor holdbare de er. Gamledekka holdt ut i 20 000km så får håpe de iallefall tåler halvparten.
Føler at jeg har MYE bedre grep med disse, og jeg ble straks mere trygg på svingene. En meget god følelse. Det kostet 1050 spenn så får se om det blir det samme bak neste gang, og må si jeg er fornøyd av kombinasjonen M5 foran og Z6I bak etter 4 timer i salen.
Kom inn i en sving på vei til Oslofjordtunnelen og tenkte at noe var galt.. da lå jeg 20km/t over der jeg pleier. Og uten å merke det på sykkelen. Får se etterhvert hvor holdbare de er. Gamledekka holdt ut i 20 000km så får håpe de iallefall tåler halvparten.
Føler at jeg har MYE bedre grep med disse, og jeg ble straks mere trygg på svingene. En meget god følelse. Det kostet 1050 spenn så får se om det blir det samme bak neste gang, og må si jeg er fornøyd av kombinasjonen M5 foran og Z6I bak etter 4 timer i salen.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: DEKKTRÅDEN
Hei, ser det er andre her som også har vært innom Biltema for å kjøpe verktøy til dekkomlegg
Selv handlet jeg dekkverktøy for demontering, hjulbalanserer, vekter, felgbeskyttere,
og disse nye dekkspakene for mc.
"Prøvekjørte" utstyret på en felg med et 9 år gammelt bakdekk ( fra lageret
)
og dette fungerte bra. De nye dekkspakene er også veldig gode, både i bruk og mot evt riper / skader.
Så jeg har handlet for- og bakdekk fra Tyskland nå for første gang, http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Og skal få dette midt i neste uke , levert på jobben.
Da til nesten halv pris av hva jeg fikk tilbud om hos lokale dekkforhandlere - da montert og avbalansert.
Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på !
;)
Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?
For fra Bridgestone importøren i Norge har det kommet følgende kommentar på trykk,
ang. pris på MC dekk i Norge VS Europa :
1. Mange MC forhandlere i sentrale deler av Europa selger OE dekk. OE dekk er dekk
produsert til en spesifikk motorsykkel etter krav fra MC produsenten.
Dekk som dette er tilpasset den ene motorsykkelen det skal stå på, og det er spart
vekt og prisen er presset. Resultatet er et dekk som har mye mindre slitegummi,
dermed et dekk som gir mye mindre kilometer.
Et annet punkt er at dekket kan være tilpasset en mye lettere sykkel enn den sykkelen
det havner på, noe som går ut over egenskapene.
OE dekk blir som blekkpatronen som sitter i en printer når du kjøper den, patronen har
vesentlig mindre blekk enn den du kjøper neste gang.
Mange er positivt overrasket over prisen på MC dekk fra enkelte nettsider / forhandlere
bla. i Tyskland, men totalprisen blir da ofte høyere.
Et omlegg ekstra grunnet halvert kjørelengde, koster gjerne litt penger.
En kan gjerne huske at "om noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det".
Med dekk som har flere gummiblandinger kan en oppleve at OE (original equipment)
har én gummiblanding mens dekket har 2-3 gummiblandinger i ettermarkedsversjon.
OE dekket har da den mykeste gummiblandingen over hele dekket, som gir lavere kilometer
og billigere produksjon. Ettermarkedsdekket har gjerne 2-3 gummiblandinger, som gir
mange fler kilometer og dyrere produksjon.
Et 120/70R17 eller et 180/55R17 dekk har helt opp til 30 varianter av "samme" dekket.
Det eneste som skiller dekkene er koder, som ikke uten videre kan "tydes".
I sentrale deler av Europa er det relativt mange forhandlere som kjøper OE dekk fra store
grossister, som igjen kjøper disse dekkene fra MC produsentene.
I Norge er du relativt trygg på at du får et ettermarkedsdekk dersom du handler hos en
MC forhandler. Kjøper du derimot dekket fra "nettbutikker" som har "fantastiske priser"
kan du være ganske trygg på at du får et OE dekk. En får ofte hva en betaler for!
2. Momsen er lavere i Tyskland
3. Markedet er mye større i Tyskland
4. Mye kortere transport til MC forhandler fra Europeisk sentrallager = mye lavere kostnader.
5. Høye lønninger i Norge / utgifter i Norge, som igjen påvirker prisen.
----------------------

Selv handlet jeg dekkverktøy for demontering, hjulbalanserer, vekter, felgbeskyttere,
og disse nye dekkspakene for mc.
"Prøvekjørte" utstyret på en felg med et 9 år gammelt bakdekk ( fra lageret

og dette fungerte bra. De nye dekkspakene er også veldig gode, både i bruk og mot evt riper / skader.
Så jeg har handlet for- og bakdekk fra Tyskland nå for første gang, http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Og skal få dette midt i neste uke , levert på jobben.
Da til nesten halv pris av hva jeg fikk tilbud om hos lokale dekkforhandlere - da montert og avbalansert.
Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på !

Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?
For fra Bridgestone importøren i Norge har det kommet følgende kommentar på trykk,
ang. pris på MC dekk i Norge VS Europa :
1. Mange MC forhandlere i sentrale deler av Europa selger OE dekk. OE dekk er dekk
produsert til en spesifikk motorsykkel etter krav fra MC produsenten.
Dekk som dette er tilpasset den ene motorsykkelen det skal stå på, og det er spart
vekt og prisen er presset. Resultatet er et dekk som har mye mindre slitegummi,
dermed et dekk som gir mye mindre kilometer.
Et annet punkt er at dekket kan være tilpasset en mye lettere sykkel enn den sykkelen
det havner på, noe som går ut over egenskapene.
OE dekk blir som blekkpatronen som sitter i en printer når du kjøper den, patronen har
vesentlig mindre blekk enn den du kjøper neste gang.
Mange er positivt overrasket over prisen på MC dekk fra enkelte nettsider / forhandlere
bla. i Tyskland, men totalprisen blir da ofte høyere.
Et omlegg ekstra grunnet halvert kjørelengde, koster gjerne litt penger.
En kan gjerne huske at "om noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det".
Med dekk som har flere gummiblandinger kan en oppleve at OE (original equipment)
har én gummiblanding mens dekket har 2-3 gummiblandinger i ettermarkedsversjon.
OE dekket har da den mykeste gummiblandingen over hele dekket, som gir lavere kilometer
og billigere produksjon. Ettermarkedsdekket har gjerne 2-3 gummiblandinger, som gir
mange fler kilometer og dyrere produksjon.
Et 120/70R17 eller et 180/55R17 dekk har helt opp til 30 varianter av "samme" dekket.
Det eneste som skiller dekkene er koder, som ikke uten videre kan "tydes".
I sentrale deler av Europa er det relativt mange forhandlere som kjøper OE dekk fra store
grossister, som igjen kjøper disse dekkene fra MC produsentene.
I Norge er du relativt trygg på at du får et ettermarkedsdekk dersom du handler hos en
MC forhandler. Kjøper du derimot dekket fra "nettbutikker" som har "fantastiske priser"
kan du være ganske trygg på at du får et OE dekk. En får ofte hva en betaler for!
2. Momsen er lavere i Tyskland
3. Markedet er mye større i Tyskland
4. Mye kortere transport til MC forhandler fra Europeisk sentrallager = mye lavere kostnader.
5. Høye lønninger i Norge / utgifter i Norge, som igjen påvirker prisen.
----------------------
Runemc skrev:
Jeg kjøpte flg fra Biltema:
Depotstøtte foran (219,-)
dekk-verktøy (599,- men helt nødvendig for mine dekk - pass på å sjekke beholdning på aktuell Biltema butikk, var tomt i en og kun 1 igjen på en annen når jeg kjøpte i vår)
hjulbalanserer (299,- hoppet over å bruke den sist, men bør vel egentlig gjøres)
avbalanserings-vekter (16,90)
2x dekkmonteringsverktøy (2x 89,90)
Klippet biter fra en brukt isboks for å ha imellom felg og spaker (0,- og så får man alibi for å spise en 2liters pistasj sørlands-is )
Totalt: 1313,70 kr som er godt under prisen du fikk på omlegg og som er litt under prisen mange tar for omlegg av 2 stk medbrakte dekk (750,- pr dekk)
Skal du bytte bak trenger du selvfølgelig bakre depostøtte også. Har man midtstøtte klarer man seg kanskje uten depotstøtter ...i tillegg må man evt kjøpe det som trengs av div skrutrekkere og skiftenøkler (vil avhenge av sykkel og hva du har av verktøy fra før)
Nydekket skal ha et rødt punkt et eller annet sted som markerer letteste punkt - fordel hvis det er over ventilen som er tyngste punkt på felgen. Videre må nydekket pumpes opp til en god del overtrykk før det "popper" mot felgkanten. Deretter ned med trykket til riktig trykk. Alle vet også at nye dekk har en magnetisk effekt på skruer, stifter, spiker og annet, så lurt å ha med et lappesett så man ikke blir stående langs veien. Vel er det best å få gjort fra innsiden med propp, men lappesettet funker bra når det er søndag og milevis til nærmeste verksted... og evt som løsning inntil du får byttet dekk. Som regel er det sterk nok "magi" å ha med et lappesett for at punktering ikke skal skje...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: DEKKTRÅDEN
Det er klart at når du går fra et dekk som har rullet 20000 km til et nytt dekk, vil sykkelen oppleves helt annerledes. Det rare med oss mennesker, er at vi husker ikke hvordan sykkelen oppførte seg når dekket var nytt. Dekket slites gradvis, og vi tilvenner oss dekket etterhvert som det blir slitt. Jeg er sikker på at hvis du hadde valgt et nytt Dunlop Roadtech, så hadde du fått samme aha opplevelsen.Togmannen skrev:Da er nytt Metzeler M5 fordekk montert og langprøvd i dag. Må bare innrømme at sykkelen fullstendig har skiftet karakter. Fra usikker og delvis nervøs på Dunlop Roadtech til kvikk, tillitsfull og responsiv på M5.
Kom inn i en sving på vei til Oslofjordtunnelen og tenkte at noe var galt.. da lå jeg 20km/t over der jeg pleier. Og uten å merke det på sykkelen. Får se etterhvert hvor holdbare de er. Gamledekka holdt ut i 20 000km så får håpe de iallefall tåler halvparten.
Føler at jeg har MYE bedre grep med disse, og jeg ble straks mere trygg på svingene. En meget god følelse. Det kostet 1050 spenn så får se om det blir det samme bak neste gang, og må si jeg er fornøyd av kombinasjonen M5 foran og Z6I bak etter 4 timer i salen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: DEKKTRÅDEN
@SveinT:
Det er klart at den norske importøren vil påstå dette, da det er i importørens interresse, men jeg tror nok at realiteten er en annen. Hadde det vært slik, så ville nok ikke dekkprodusentene latt aktører drive på slik, da det gir jo dekkprodusenten et dårlig rykte.
Hvis vi ser på nettsidene til motorsykkeldekk.com, så ser man jo at på enkelte dekk står det spesifikt hvilken sykkel de er beregnet for. Disse dekkene kan hende er slike dekk som Bridgestone importøren snakker om, men de andre dekkene er nok samme dekkene som blir levert i Norge.
Det er klart at den norske importøren vil påstå dette, da det er i importørens interresse, men jeg tror nok at realiteten er en annen. Hadde det vært slik, så ville nok ikke dekkprodusentene latt aktører drive på slik, da det gir jo dekkprodusenten et dårlig rykte.
Hvis vi ser på nettsidene til motorsykkeldekk.com, så ser man jo at på enkelte dekk står det spesifikt hvilken sykkel de er beregnet for. Disse dekkene kan hende er slike dekk som Bridgestone importøren snakker om, men de andre dekkene er nok samme dekkene som blir levert i Norge.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: DEKKTRÅDEN
Kjøpte et sett Pirelli Diablo over disk, bakdekket holdt 11500 km på en Daelim lettsykkel. Kjøpte samme dekk til Hyosungen med 30 hk., på Motorsykkeldekk.com og det holdt 10800 km. Tyngere og sterkere sykkel og muligen noe tøffere kjøring, så jeg synes ikke differansen i kjørelengde er noe å si på.
Har nå (kjøpt over disk) Michelin Pilot road 2 bak, 11200 km og masse mønster igjen. Neste kjøper jeg på nettet det er jo halve prisen. Tenkte jeg skulle lure meg til å måle mønsterdybden på et dekk hos forhandler i Norge og så sammenlikne med dekk fra netthandel.
Har nå (kjøpt over disk) Michelin Pilot road 2 bak, 11200 km og masse mønster igjen. Neste kjøper jeg på nettet det er jo halve prisen. Tenkte jeg skulle lure meg til å måle mønsterdybden på et dekk hos forhandler i Norge og så sammenlikne med dekk fra netthandel.

Re: DEKKTRÅDEN
har lagt merke til at alle jeg har kjøpt er ca ett år gamle, men ut over det har det vært greit.SveinT skrev:Jeg kom også over dette i MC-Avisa 9/2010, side 27 ,
som jeg gjerne vil ha kommentarer på !;)
Til dere som har kjøpt dekk hos motorsykkeldekk.com...
Har dekkene omtrent smeltet av seg selv under bruk,
eller har de holdt like bra som dekk du har kjøpt i Norge ?
Dette har vært dekk til sykler som går lite, så slitestyrke er ikke tema.
Ellers så sitter det fremdeles OE dekk på KTM'en, har ingen planer om å skifte til annen type ved neste skift

-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: DEKKTRÅDEN
Det virker som det er mye egeninteresse
hos dekkimportøren, (så klart)
hvorfor skal varen være bedre i Norge enn andre steder...
Har lest det før i andre sammenhenger.
(For å forvare prisen her i landet)
Jeg tror ikke noe særlig på at motorsyklister
i Europa er mye mindre kresne på kjøp av dekk
enn hva folk er her i landet.
Og TÜV har vel også sin rolle i slike spørsmål
;)
Men selvfølgelig skal jeg måle mønsterdybden
på de nye dekkene før de blir montert,
og se om jeg finner ut av de koder på dekket
i tillegg til DOT koden..
hos dekkimportøren, (så klart)
hvorfor skal varen være bedre i Norge enn andre steder...
Har lest det før i andre sammenhenger.
(For å forvare prisen her i landet)
Jeg tror ikke noe særlig på at motorsyklister
i Europa er mye mindre kresne på kjøp av dekk
enn hva folk er her i landet.
Og TÜV har vel også sin rolle i slike spørsmål

Men selvfølgelig skal jeg måle mønsterdybden
på de nye dekkene før de blir montert,
og se om jeg finner ut av de koder på dekket
i tillegg til DOT koden..
Sist redigert av SveinT den 18 sep 2010, 08:31, redigert 1 gang totalt.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: DEKKTRÅDEN
Jeg har kjøpt dekk både i norge og på motorsykkeldekk.com. Samme dekk, ingen forskjell. Michelin Road Pilot 2, 2CT dekk. Begge var merket likt og fungerte likt og ble slitt likt så dette bryr jeg meg ikke med. Jeg handler fortsatt på motorsykkeldekk.com
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: DEKKTRÅDEN
Har ikke lest alt foran....lurer på om det finnes noe en kan montere for
jevnlig å kunne teste lufttrykket ?
Mener å ha lest litt om det,menhusker ikke hvor....
Har noen erfaringer med disse ?
jevnlig å kunne teste lufttrykket ?
Mener å ha lest litt om det,menhusker ikke hvor....

Har noen erfaringer med disse ?

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: DEKKTRÅDEN
Kan det være Tire Watch du tenker på? Ser ganske så genialt ut og til en overkommelig pris forutsatt at det funker en stund. Pris hos importøren MC-Nordic er kr. 2494,- inkl. mva.Intruder skrev:Har ikke lest alt foran....lurer på om det finnes noe en kan montere for
jevnlig å kunne teste lufttrykket ?
Mener å ha lest litt om det,menhusker ikke hvor....![]()
Har noen erfaringer med disse ?
Tror jaggu dette er verdt å sjekke ut litt nøyere...

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: DEKKTRÅDEN
man kommer langt med å ha en billig dekktrykksmåler i verktøykassen og måle dekktrykket en gang iblant.Geir skrev:Kan det være Tire Watch du tenker på? Ser ganske så genialt ut og til en overkommelig pris forutsatt at det funker en stund. Pris hos importøren MC-Nordic er kr. 2494,- inkl. mva.
Tror jaggu dette er verdt å sjekke ut litt nøyere...
Sjekker man dekktrykket med samme måler et par ganger etter omlegging med noen dagers mellomrom så er man rimelig sikker på å oppdage om det er lekkasje.
Funker ihvertfall for meg, jeg vet hvilke hjul som lekker litt og som jeg må etterfylle.