Ermans verksted
Ermans verksted
Tenker det er på tide å dokumentere litt av konas (les biken) liv.
Har tidligere pussa på sidedeksler (med litt varierende resultat ), dempere, felger etc.
[album]700[/album][album]701[/album][album]702[/album]
På lørdag mottok jeg noen deler til å vedlikeholde blant annet bensinkran, forgassere, bremsekalippere, og clutch.
[album]698[/album]
Tanken, sidepanelene, frontskjermen, og bakdekslet kommer til å bli lakkert om. I mellomtiden bruker jeg tiden på små, men nødvendige fikser.
Her er inline bensinfilter, som kommer til å bli montert når lakkeringen er ferdig:
[album]699[/album]
Mer følger...
Har tidligere pussa på sidedeksler (med litt varierende resultat ), dempere, felger etc.
[album]700[/album][album]701[/album][album]702[/album]
På lørdag mottok jeg noen deler til å vedlikeholde blant annet bensinkran, forgassere, bremsekalippere, og clutch.
[album]698[/album]
Tanken, sidepanelene, frontskjermen, og bakdekslet kommer til å bli lakkert om. I mellomtiden bruker jeg tiden på små, men nødvendige fikser.
Her er inline bensinfilter, som kommer til å bli montert når lakkeringen er ferdig:
[album]699[/album]
Mer følger...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Ermans verksted
Ser ut for å være en fin sykkel,skulle gjerne kunne skru og fikse litt selv,
men det får holde med daglig vask mv.
Håper du kommer med flere bilder og beretninger !
Ha en fortsatt fin sommer !! :=D>
men det får holde med daglig vask mv.
Håper du kommer med flere bilder og beretninger !
Ha en fortsatt fin sommer !! :=D>
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ermans verksted
Takk for det, hun blir bare penere og penere med åra
De siste 3 dagene ble viet til å rengjøre og vedlikeholde forgasserne. Det er 4 av dem i rekken, én for hvert sylinder.
Here are some dirty, dirty carbs....
[album]713[/album][album]714[/album]
Etter 3 dager + 2 bokser med forgasserrens, halv flaske rødsprit, 16 par engangshansker, en hel boks qtips, MYE tørkepapir og 18 øl ser de slik ut:
[album]715[/album]
Etter rengjøring og montering, må man benchsynke forgasserne. Dette innebærer å skru synkskruene til alle ventilene åpner likt:
[album]716[/album]
Kommer tilbake med mer etterhvert.
De siste 3 dagene ble viet til å rengjøre og vedlikeholde forgasserne. Det er 4 av dem i rekken, én for hvert sylinder.
Here are some dirty, dirty carbs....
[album]713[/album][album]714[/album]
Etter 3 dager + 2 bokser med forgasserrens, halv flaske rødsprit, 16 par engangshansker, en hel boks qtips, MYE tørkepapir og 18 øl ser de slik ut:
[album]715[/album]
Etter rengjøring og montering, må man benchsynke forgasserne. Dette innebærer å skru synkskruene til alle ventilene åpner likt:
[album]716[/album]
Kommer tilbake med mer etterhvert.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ermans verksted
Ser ut som du har en velutstyrt garasje Jeg ser barløsning og "dansegulv" .... eller??
Re: Ermans verksted
Hehehe... Du kan så si. Lokalet er Rock In, i sentrum av Oslo.
Jeg har okkupert de tekniske rommene under baren, men tar sykkelen opp av og til for å knipse bilder.
Så, her står a uten deksler, tank, og forskjerm...
[album]729[/album]
Her er bensinkrana overhalt med ny membran, o-ringer etc.
[album]730[/album]
Jeg har okkupert de tekniske rommene under baren, men tar sykkelen opp av og til for å knipse bilder.
Så, her står a uten deksler, tank, og forskjerm...
[album]729[/album]
Her er bensinkrana overhalt med ny membran, o-ringer etc.
[album]730[/album]
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Ermans verksted
Venter fortsatt på at tanken skal lakkeres, slik at jeg kan bruke den til å justere/tune forgasserne...
Så igår tok vi av bakskjermen (i plast) for å rengjøre denne. I samme slengen tok jeg av sidedekslene til luftinntaket (disse har ukjent funksjon) og ga disse to lag med svart + ett lag med klarlakk...
Tilstand igår:
[album]758[/album]
Bakskjermen består av to deler. Den fremre delen er i helplast, og bakre delen (sykkelrefleks kjære tidligere eier? ) som har en forsterkning i stål (rusten). Arbeidet vil bestå av å fjerne rusten, samt overflatebehandle plata slik at det ikke oppstår mer rust på en stund
[album]757[/album]
Her er da to deksler til luftinntaket. Må si jeg ikke aner hva disse har av funksjon. Uansett er de renset, samt lakkert. Vart fin ja!
[album]754[/album]
Så igår tok vi av bakskjermen (i plast) for å rengjøre denne. I samme slengen tok jeg av sidedekslene til luftinntaket (disse har ukjent funksjon) og ga disse to lag med svart + ett lag med klarlakk...
Tilstand igår:
[album]758[/album]
Bakskjermen består av to deler. Den fremre delen er i helplast, og bakre delen (sykkelrefleks kjære tidligere eier? ) som har en forsterkning i stål (rusten). Arbeidet vil bestå av å fjerne rusten, samt overflatebehandle plata slik at det ikke oppstår mer rust på en stund
[album]757[/album]
Her er da to deksler til luftinntaket. Må si jeg ikke aner hva disse har av funksjon. Uansett er de renset, samt lakkert. Vart fin ja!
[album]754[/album]
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Ermans verksted
Kort status om lakkeringsprosessen..
Fikk telefon fra kompisen idag... fargen som skal legges på er 00fw Bright Cherry Red. Finnes på bl.a. 2001 V-Star 1100... Denne finner de plutselig ikke igjen. Skulle tro Yamaha hadde farger liggende på slikt, men tydeligvis tok jeg feil der. Jeg drar jo bort på lørdag i to uker, og får ikke tunet forgasserne før tanken er tilbake fra lakkering. Bønnekjipt!
Har i mellomtiden bestilt nye kobberskiver som skal i eksosmanifolden (manifold fra sylinder #1 lekker). Da stopper forhåpentligvis fikseriene der....
Fikk telefon fra kompisen idag... fargen som skal legges på er 00fw Bright Cherry Red. Finnes på bl.a. 2001 V-Star 1100... Denne finner de plutselig ikke igjen. Skulle tro Yamaha hadde farger liggende på slikt, men tydeligvis tok jeg feil der. Jeg drar jo bort på lørdag i to uker, og får ikke tunet forgasserne før tanken er tilbake fra lakkering. Bønnekjipt!
Har i mellomtiden bestilt nye kobberskiver som skal i eksosmanifolden (manifold fra sylinder #1 lekker). Da stopper forhåpentligvis fikseriene der....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Ermans verksted
Mandag får jeg rede på at fargen vi har valgt ikke lar seg gjennomføre. Det er for lite rødt i klarlakken som skal over grunningen, noe som medfører at lakken blir ROSA
Da tok jeg en sjefsavgjørelse på stedet og valgte en rødfarge som de hadde liggende -flat signalrød, lik den de har på brannbiler. Denne ble ikke så verst, og duger sikkert til vinteren når jeg skal få den omlakkert. Fordelen er at alle delene nå har samme fargetone, og jeg fikk gjort det for en kartong Luckys, så jeg klager ikke.
Alle delene er nå montert tilbake på sykkelen, og jeg er i ferd med å synkronisere forgasserne. Det var litt vanskelig å gjøre dette igår ettersom jeg ikke har gjort det før, men internett og verkstedhåndbøker = gull akkurat nå.
Da tok jeg en sjefsavgjørelse på stedet og valgte en rødfarge som de hadde liggende -flat signalrød, lik den de har på brannbiler. Denne ble ikke så verst, og duger sikkert til vinteren når jeg skal få den omlakkert. Fordelen er at alle delene nå har samme fargetone, og jeg fikk gjort det for en kartong Luckys, så jeg klager ikke.
Alle delene er nå montert tilbake på sykkelen, og jeg er i ferd med å synkronisere forgasserne. Det var litt vanskelig å gjøre dette igår ettersom jeg ikke har gjort det før, men internett og verkstedhåndbøker = gull akkurat nå.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Ermans verksted
Helgen ble brukt til å se mer på forgasserne.
Justeringsskruen for tomgang var for åpen, noe som førte til at turtallet steg til 4k når motoren ble varm.
Deretter var det på tide å sette inn denne lille saken:
Colortune plugges til hver enkelt sylinder når motoren er varm, for å vise blandingsforholdet mellom luft og drivstoff når denne antenner i motoren. Blandingsskruen på forgasserne justeres deretter for å oppnå blåfargen vist over.
Kan ikke si at min er helt "der" ennå, blåfargen jeg ser er mye lysere, i tillegg til at man ikke ser tenning på sylinder 2&3. Men tenning er tilstede, ettersom manifoldene blir varme.
Når dette er gjort på alle sylinderne, kan man synkronisere hver forgasser til å gi på like mye ved hjelp av denne:
Carbtune virker på den måten at den måler vakumet som forgasserne skaper. Poenget er at man har en forgasser som betegnes som referanseverdien (i dette tilfeller nr. 3 av 4), og man justerer nr. 4 til 3, deretter 2 til 3, og deretter 1 til 2.
Da mørket senket seg på fredag, så det ut til at jeg hadde skrudd nr. 2 litt mye, noe som førte til at turtallet på tomgang steg til rundt 2k. Kommer til å jobbe med den ikveld for å få denne ned.
Justeringsskruen for tomgang var for åpen, noe som førte til at turtallet steg til 4k når motoren ble varm.
Deretter var det på tide å sette inn denne lille saken:
Colortune plugges til hver enkelt sylinder når motoren er varm, for å vise blandingsforholdet mellom luft og drivstoff når denne antenner i motoren. Blandingsskruen på forgasserne justeres deretter for å oppnå blåfargen vist over.
Kan ikke si at min er helt "der" ennå, blåfargen jeg ser er mye lysere, i tillegg til at man ikke ser tenning på sylinder 2&3. Men tenning er tilstede, ettersom manifoldene blir varme.
Når dette er gjort på alle sylinderne, kan man synkronisere hver forgasser til å gi på like mye ved hjelp av denne:
Carbtune virker på den måten at den måler vakumet som forgasserne skaper. Poenget er at man har en forgasser som betegnes som referanseverdien (i dette tilfeller nr. 3 av 4), og man justerer nr. 4 til 3, deretter 2 til 3, og deretter 1 til 2.
Da mørket senket seg på fredag, så det ut til at jeg hadde skrudd nr. 2 litt mye, noe som førte til at turtallet på tomgang steg til rundt 2k. Kommer til å jobbe med den ikveld for å få denne ned.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ermans verksted
Jeg har også en slik, men med to "rør" fordi jeg har boxer.Erman skrev:
Carbtune virker på den måten at den måler vakumet som forgasserne skaper. Poenget er at man har en forgasser som betegnes som referanseverdien (i dette tilfeller nr. 3 av 4), og man justerer nr. 4 til 3, deretter 2 til 3, og deretter 1 til 2.
Flotte greier.
Dog, med noen meter klar plastslange og litt olje lager man ett tilsvarende instrument for noen få kroner.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Ermans verksted
Det stemmer. NOK 9,50 for å være nøyaktig ($ 1,55 manometer)
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Ermans verksted
Med forgasser justeringene som jeg ser på bildet ,er det vel vanligere a balansere forgasser 1&2 derretter 3&4 så til slutt balansere de to parene (1&2 >< 3&4).De mitterste gasserene skal på en del motorer ha mindre vacum enn de ytre.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Ermans verksted
Nå skal det være sagt at jeg hadde glemt å sette inn limitere på slangene... Det gjorde jeg igår, og fikk helt andre lesninger.
Dessuten viser det seg at det lekker fra overgangen fra eksosrøret til sylinder 2 til oppsamlingsboksen på midten. Dette fikset jeg kjapt med litt pasta rundt skjøten.
Lesningene jeg fikk av Colortune og Carbtune, tyder på at det er ujevn kompresjon på sylinderne. Dette skal sjekkes i løpet av uken. Må om mulig også sjekke ventilklareringene...
Sylinder 2, litt treg med å antenne, hadde en liten lekkasje + muligens dårlig kompresjon.
http://www.youtube.com/watch?v=TqfGfWeJJ0w" onclick="window.open(this.href);return false;
Sylinder 3, tenner ikke godt nok, mest sannsynlig for tynn blanding
http://www.youtube.com/watch?v=EQwtxtjUYdw" onclick="window.open(this.href);return false;
Sylinder 4, kan om mulig få litt tykkere blanding
http://www.youtube.com/watch?v=Fo_Oo4vTU64" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessuten viser det seg at det lekker fra overgangen fra eksosrøret til sylinder 2 til oppsamlingsboksen på midten. Dette fikset jeg kjapt med litt pasta rundt skjøten.
Lesningene jeg fikk av Colortune og Carbtune, tyder på at det er ujevn kompresjon på sylinderne. Dette skal sjekkes i løpet av uken. Må om mulig også sjekke ventilklareringene...
Sylinder 2, litt treg med å antenne, hadde en liten lekkasje + muligens dårlig kompresjon.
http://www.youtube.com/watch?v=TqfGfWeJJ0w" onclick="window.open(this.href);return false;
Sylinder 3, tenner ikke godt nok, mest sannsynlig for tynn blanding
http://www.youtube.com/watch?v=EQwtxtjUYdw" onclick="window.open(this.href);return false;
Sylinder 4, kan om mulig få litt tykkere blanding
http://www.youtube.com/watch?v=Fo_Oo4vTU64" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Ermans verksted
Da har man utført kompresjonstest på alle sylindre. Resultater som under:
Sylinder #1
Forsøk #1: 135
Forsøk #2: 135
Forsøk #3: 134
Forsøk #4: 135
Sylinder #2
Forsøk #1: 139
Forsøk #2: 139
Forsøk #3: 139
Forsøk #4: 137
Sylinder #3
Forsøk #1: 137
Forsøk #2: 138
Forsøk #3: 137
Forsøk #4: 139
Sylinder #4
Forsøk #1: 137
Forsøk #2: 139
Forsøk #3: 140
Forsøk #4: 138
Det eneste som gjenstår nå er sjekk av ventilklareringene. Det ankommer et verktøy neste uke for å holde ventilene nedtrykket mens man plukker ut shimsene. Oh joy!
Sylinder #1
Forsøk #1: 135
Forsøk #2: 135
Forsøk #3: 134
Forsøk #4: 135
Sylinder #2
Forsøk #1: 139
Forsøk #2: 139
Forsøk #3: 139
Forsøk #4: 137
Sylinder #3
Forsøk #1: 137
Forsøk #2: 138
Forsøk #3: 137
Forsøk #4: 139
Sylinder #4
Forsøk #1: 137
Forsøk #2: 139
Forsøk #3: 140
Forsøk #4: 138
Det eneste som gjenstår nå er sjekk av ventilklareringene. Det ankommer et verktøy neste uke for å holde ventilene nedtrykket mens man plukker ut shimsene. Oh joy!
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Ermans verksted
Da er verktøy for måling av ventilene ankommet. Må bare et momentnøkkel, så begir jeg meg på noe jeg har gruet meg til hele tiden... åpen hjerteoperasjon av kona!
Imens har jeg klart å pådra meg førerkort klasse A. Det har liksom ikke sunket inn ennå.
Imens har jeg klart å pådra meg førerkort klasse A. Det har liksom ikke sunket inn ennå.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100