Fersking på 33 år som trenger litt tips :-)

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Helene Harefrøken
Innlegg: 2
Registrert: 17 jul 2006, 17:53

Fersking på 33 år som trenger litt tips :-)

Legg inn av Helene Harefrøken »

:roll:
Jeg har hatt lappen i en del år nå, men pga ymse årsaker har det ikke blitt noe særlig med kjøring på mange år. Har heller aldri hatt en egen mc. Nå er det jaggu på tide!! Kjempelei av å kjenne kriblingen på våren og ikke kan gjøre noe fysisk ut av det!! Det jeg gjerne vil ha litt tips om er HVA slags mc jeg burde kikke etter. Jeg er rimelig grønn på hva som fins for meg der ute.

Noen harde fakta om meg :-)
Jeg er en passe høy dame (174 cm) som ikke har problemer med å rekke ned, men foretrekker at jeg lett kan plasserer hele fotbladet på bakken.
Vil ha en mc som er komfortabel til langkjøring, og som klarer litt fart med oppakning.
Målet mitt er ikke en R-sykkel, da jeg ikke er en kjører som lengter etter å prøve meg på bane :-) er nok en typisk "damekjører", men liker å gi litt ekstra på gassen der det er oversiktlig nok til det.
Jeg har falt litt for Honda 700 Deaville og den nye modellen fikk jo mye skryt i siste Bike Touring, men den ligger en god del over min prisklasse, som er helst ikke over 60.000,-.
Jeg liker ikke HD...og det er mye pga sittestillingen.

Dette ble mye skriverier gitt....håper noen tar seg tid til å svare meg. Er veldig mottagelig for andres meninger!!! Føler jeg må lære meg litt før jeg kjøper min første mc :-)

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

NT 700/650 har jeg også vurdert, men forhandleren hadde ikke prøvejern. Derfor er denne lagt litt på hylla. Har ca. samme høyde som deg. Siden jeg ikke fikk prøve jernet vet jeg ikke hvordan den er, spesielt ved "rygging" da jeg ved mitdstilling på bakdemperen såvidt rakk ned tl bakken med begge bena. Etter det jeg har lest er 700 noe lavere enn 650.

Ellers er det et hav av Honda VT'er som er lettkjørte og lave.

Har selv en VT500 som for meg er den ideielle start/oppfriskings sykkel.

Men.... sjekker anonnsene for nye muligheter.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Helene Harefrøken
Innlegg: 2
Registrert: 17 jul 2006, 17:53

Legg inn av Helene Harefrøken »

Tusen takk for dine meninger :-)

Det virker som om du har litt "peiling" på Honda. Har lyst til å spørre deg om hvordan en 10-12 år gammel VT vil vise sine "slitasjer"? er så klart inneforstått med at det kommer an på hvor mye den er kjørt og hvordan den er holdt...

Jeg er nok ikke, og tror ikke jeg kommer til å bli, en som mekker noe, så er helt avhengig av å ha den på verksted om det skulle bli nødvendig :-)

Ha en fortsatt jernrik sommer ;-)

Online
916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Legg inn av 916 »

Suzuki GSX F600 eller 750 passer din beskrivelse perfekt. Fin sportstouringsykkel med bra med krefter. Den er luftavkjølt, rimelig å forsikre samt veldig driftssikker. For 60000,- får du er relativt ny sykkel.
(1998-2000 modell)

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Hei,
kjører selv en cruiser, men den liker du jo ikke :cry: men er så heldig at jeg kan prøvekjøre noen sykkler fra tid til annen (bytter med kamerater). En ting må jeg si, reisekomfort og handling av en BMW enduro (GS1000) er helt fantastisk.
Uansett bør du prøvekjøre/ prøvesitte mange sykkler, hvilken du skal velge er noe ingen andre enn kroppen din kan fortelle deg :D

Lykke til med valget ...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Velkommen til forumet, Helene Harefrøken....
Det å anbefale en sykkel kan bli vanskelig. Her er det så mange muligheter og modeller. Smak og behag vet du...
Det beste er nok å ta en runde og prøvekjøre sykkler.
Både Honda og Suzuki har sykler som du burde prøve.
Bentebr her i forumet har kjørt både cruiser og touring, hun kan sikkert komme med noen gode tips.

Jeg kjører Honda Shadow 750, og er fornøyd med den...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Det finnes nok 50-åringer som kjøpte MC i håp om å få seg damer og sitter i dag og angrer på at de skilte seg fra trofast kone. :D
Disse lav km sykkler dukker opp på billigsalg av og til.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Ronny
Innlegg: 379
Registrert: 14 jun 2004, 23:17
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Angående kubikk

Legg inn av Ronny »

Kan jeg bare komme med et lite tips til deg Harefrøken?

Vet jo ikke om du har kjøpt sykkel, men jeg tolker ut fra det du skriver at du gjerne vil ha litt krefter i MC'en. ikke nødvendigvis for å kjøre for, men at den trekke bra opp bratte bakker med oppakning uten å måtte "jage" og gire hele tiden.

Det er en helt vanlig misoppfatning at sykler med mer kubikk og hester er vanskeligere å kjøre. Dette er etter min mening bare noe tull. Gå for kubikk med en gang du, så slipper du å bli lei og måtte bytte igjen innen 2 år. hvis ikke du har lyst til å bytte litt da ;)
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Traff en i forrige uke. Yamaha Dragstar 2004 modell. Han har kjørt 450 mil i 3 år. Til sammenligning, så har jeg kjørt 4000 mil i samme perioden.
Kosekjøring sa han men tror ikke han får no kos på sykkelen sin. :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Naja, Indian, kanskje mannen hadde også noen andre hobbyer :lol: f.eks. en kone??? Jeg ser for min del at det av og til blir litt lite kjøring når man må dele opp tida på kajakk, seilbåt og MC ... :?

Men jeg koser meg på min Dragstar, så det hadde nok ingenting med sykkelen å gjøre ... :lol:

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Mannen skilte seng like etter han kjøpte sykkel. Han er å se på brygga ofte i finvær men lite på sykkelen.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Påstår fortsatt at det ikke hadde noe med Dragstar`en å gjøre :wink:

Tenkte bare siden Helene Harefrøken spurte etter MC ... :lol:

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Svar