P-bot CARPARK

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

P-bot CARPARK

Legg inn av zak1963 »

Etter å ha kjøpt meg motorsykkel i vår etter 12 års pause ble jeg rimelig pissed etter at jeg fikk p-bot hos Carpark på youngstorget i oslo i dag.
sto foran en oppmerket plass og dermed på det jeg oppfatter som en "død" plass. sto heller ikke til hinder for noen.
Har mange ganger i tidligere år parkert mc på youngstorget uten at noen har bøtelagt meg.
Veldig surt å få 600 kr. i bot for noe jeg oppfatter som VELDIG gråsone.
Men på den annen side er vel Carpark bare int i å få mest mulig penger inn, det er neppe nok med det de tjener på p-plassene.
skal vedde på at parkeringsvaktene har provisjon av bøtene.
Jeg aksepterer gjerne en p-bot når man med bil står ulovlig eller over tiden, men hvor i helvete skal man legge en p-lapp på en motorsykkel???
:evil:

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kyrregutt »

Jeg skjønner godt din forargelse, men det er faktisk ditt ansvar å ta billett og finne plass til den. Alternativet er å ta billett, putte den på et svært trygt sted (lommeboka e.l.) - og så betale bota hvis du får, så levere inn klage med kopi av billetten etterpå. Dette er fremgangsmåten Oslo Kommune skisserer når de blir konfrontert med problemet.

Les mer her: http://www.mcsiden.com/index.php?artikkelid=429&back=1

Hadde jeg vært deg ville jeg klage. Det hjelper ofte å klage. Vær sakelig og henvis til at du sto på en plass der ikke biler kunne stå. Ta gjerne et bilde og legg ved klagen.

Jeg har forøvrig opplevd det motsatte. I fjor høst var jeg på jakt etter et sted å vinterparkere mopeden til ei venninne. Jeg hadde bilplass i et av parkeringshusene til Europark, og etter en rask telefonsamtale avdekket jeg at det ikke er noen regler for parkering av mopeder og motorsykler i p-hus, så hvis jeg fant en plass der tohjulingen ikke var til hinder for biler og ferdsel generelt, så var det fritt frem å parkere mopeden der. Det gjorde jeg, og mopeden sto der hele vinteren gjennom uten en eneste bot.

Mitt råd til deg er å ikke parkere i p-hus. Det finnes masse steder der man kan stå gratis og man slipper usikkerheten rundt kravet til gyldig billett. Vil du stå i p-hus - ta billett, og still deg midt på en bilplass så det ikke er plass til noen andre der. Har du betalt like mye som en bil, så skal du ha plassen en bil tar også.

Dette minner meg på en litt artig historie fra MC-turen min til Nice i 2004. Kjærsten min tok fly til Nice og var sammen med meg i noen dager. Vi skulle ikke bruke biken, så den kom til å stå parkert under hele oppholdet. Like ved hotellet var det et parkeringshus - og jeg følte at det var mye tryggere å stå der i fire dager, enn å finne en plass i gatene rundt hotellet. Jeg tok en billett på vei ned i p-huset, og ble henvist til en plass der det ikke var plass til biler. Det var lavt under taket akkurat der, og jeg måtte bøye meg ned for å få på plass biken.

Da jeg skulle reise hjemover fire døgn senere, tok jeg med billetten og gikk for å betale i en automat. Til alt hell ville ikke automaten ta Amex-kortet mitt, så jeg måtte gå til luka og be om hjelp. Mannen der kunne knapt si hei på engelsk, men han klarte til slutt å forklare meg at det ikke kostet noe å parkere motorsykkelen. Feil kredittkort sparte meg for 720 kroner :shock:

Det hører med til historien at jeg brukte nesten en time tilbake til hotellet (som lå to hundre meter unna p-huset), for utgangen til p-huset var i andre enden av der man kom inn - og jeg hadde ikke peiling på retningen etter alle rundene inne i p-huset. Ikke kart, ikke mobiltelefon (jeg skulle jo bare kjøre ut biken), og alt for mange veivalg og enveiskjørte gater gjorde at jeg til slutt havnet ved strandpromenaden. Derfra kunne jeg veien og kunne endelig kjøre for å hente bagasjen på hotellet. Madammen trodde jeg var kidnappet eller lå hardt skadet i veikanten et eller annet sted...
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Ja det er ergelig å få seg en p-bot. Spesielt når en er sikker på å ikke få den.
På min ferietur nordover i sommer, overnattet vi i Trondheim. Der så jeg en Gullvinge som hadde fått en bot. Den stod ved hotellet vårt, der vi overnattet. Sykkelen sto ved siden av et slikt trøsykkelstativ. Den tok ikke mye mere plass en det en trøsykkel ville gjort. Den var ikke til hinder for fotgjengere heller. Men fordi den hadde en motor, var det lagt en P-lappe på den.....
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

P bot carpark

Legg inn av zak1963 »

Ja det er ihvertfall irriterende når man setter sykkelen for at den ikke skal stå til hinder for noen og du da får bot.
Motorsykler tar mindre plass med den følgeeffekten at det blir mindre kø og forurensning som resultat.
Hadde jeg brukt bil hadde jeg stått i kø for å komme inn til samme sted.
Er ikke akkurat for å spare 30 kr i parkering at man bruker MC.
Velvel jeg skal ihvertfall klage på Carpark så får vi se hva som blir utfallet av det.
Er ihvertfall gøy å kjøre sykkel igjen. :)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Velkommet til forumet "zak1963"
Hvis det er produksjonsåret du har brukt i nikket ditt, så er det i alle fall et godt år.....

Hvis det blir sendt klage, så får du orientere oss om hvordan det går...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Hvor festet de boten ??

Blir dette utbredt vil jeg montere skiltet med snappkobling slik at jeg tar det med meg når jeg parkerer :lol: :lol: :lol: :lol:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
På den gullvingen i Tronheim, var regningen festet mellom vaierne til gass/brems.
Nå sjekket ikke jeg hvor godt den satt fast, men i en liten kuling ville jeg tro den ville blåst bort.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

p boten på youngstorget

Legg inn av zak1963 »

Ja nå er ihvertfall klage sendt inn så får vi se hva som skjer.
Er alltid dumt når det ikke er noen regler, men man bare faller mellom to stoler.
Jepp rogg det er produksjonsåret...var uvanlig godt år :)

De festet boten under senter av styret, hadde det blåst litt hadde den vært over alle hauger, du greier ikke å sette den fast der.

bm ville ikke lagd snappkobling på skiltet, da tror jeg faktisk de med retten på sin side kan rekvirere kranbil og det er ihvertfall surt.

men nå er det så fint vær å kjøre sykkel så nå lar jeg ikke sånne ting forsure hverdagen :D :D :D

Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

p bot carpark

Legg inn av zak1963 »

Så kom svaret fra Carpark ingen bombe akkurat, men jeg kopierer inn min henvendelse her og deres svar.

hei

jeg ble ilagt en kontrollavgift av dere den 3 august i år da jeg hadde parkert motorsykkelen min på youngstorget.
Jeg hadde satt fra meg motorsykkelen foran en merket plass og sto derfor på en "død" plass uten å oppta plassen for andre.
Jeg sto heller ikke til hinder for andre på denne plassen dvs det var plass til å komme forbi både for gående og andre trafikanter.

Jeg skulle et lite ærend ned i en butikk i storgata og kunne ha satt fra meg sykkelen andre steder men valgte å sette den her fordi dette var en p-plass og at den ikke skulle stå til hinder for andre.
Jeg bruker til tider bil i Oslo og bruker da også Carpark sine plasser som jeg selvfølgelig betaler for parkering på, men kan ikke helt se hvordan jeg praktisk skulle gjennomført det da det ikke er noen steder å feste en p-billett på motorsykkel ?

svar fra Carpark:
De er ilagt en kontrollavgift. Årsaken til ileggelsen var;Parkert i strid med best. for oppstilling (§2).
Parkeringsområdet drives ihh til standardvilkår for privat parkeringshåndhevelse, fremforhandlet av Forbrukerombudet og bransjeforeningene Norpark og Parkinor. Ihh til vilkårenes §2 skal oppstilling skje innenfor de oppmerkede felt og ihh til skiltingen på stedet. De har parkert utenfor de oppmerkede felt, og har således brutt denne bestemmelsen.
Parkeringsklagenemda har avsagt flere avgjørelser i lign saker. Det er etter dette på det rene at det er bilførers ansvar å plassere kjøretøyet innenfor oppmerket felt ihht. parkeringsbestemmelsene.
På denne bakgrunn opprettholdes vårt krav på bet av kontrollavgiften. Klagen er etter dette å anse som endelig avslått og saken vil ikke bli tatt opp til ny intern behandling. Saken kan påklages videre til parkeringsklagenemda, Nedre Slottsgate 8, 0157 Oslo.
zak : Så følger endel juridisk gpp om konsekvensene ved ikke å betale etc etc...

Dette er tydeligvis et standard brev da de i brevet refererer til "bilførers" ansvar, allerede er det glemt at saken gjelder en MC.
De unnlater glatt å svare meg på de problemenestillingene jeg reiser ang det å få løst p-billett for mc, men bare refererer til regler.
Har ikke helt bestemt meg for om jeg gidder å kjøre denne saken videre men en ting er bombesikkert :
CARPARK SKAL JEG ALDRI PARKERE BILEN MIN HOS MED MINDRE JEG MÅ GÅ FLERE KM FOR Å FINNE ANNEN PLASS.
Oppfordrer andre motorsyklister om å følge eksempelet.
:evil: :evil: :evil:

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Herved er din oppfordring tatt til følge, død over carpark.
:evil:

Brukeravatar
kyrregutt
Innlegg: 73
Registrert: 21 jun 2004, 12:48
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kyrregutt »

Det er utrolig arrogant.

Jeg ville kontaktet Dagbladet eller TV2. De liker slike saker!
Mvh Kyrre
www.kyrre.net

Antheus
Innlegg: 3
Registrert: 17 sep 2006, 17:39
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Oz`low

Legg inn av Antheus »

Ikke betal boten...

Klag inn til Parkeringsklagenemda.
Når du gjør det må Carpark betale et halvt rettsgebyr (ca 400kr) uansett om du får medhold eller ei.

Så noen fakta for og klare opp annet som har blitt sagt her:

-P-vakter får ikke provisjon for antall bøter skrevet. Dette er ulovlig, og selskapet vil miste retten til og drive parkeringsplasser hvis det oppdages.
-Har du ikke skilt på kjøretøy kan dei med loven i hånd taue det bort.
-Det er kun komunale selskaper du trenger og betale boten før du klager.
-Ikke betal avgift på stedet og ta med deg lappen, dette gjør ikke at du får slettet boten etterpå. Siden det ettertrykkelig står på lappen at den må ligge lett synelig.


Har selv jobbet som parkeringsvakt, men følte meg som en drittsekk hver dag, så jeg sluttet.

Har nå en sak gående med carpark om en bot jeg har fått. Og dei kommer til og bløøøø. Saken er nå oppe i parkeringsklagenemda. Har lagt ned mange timer med jobb i dette, som feks video av carpark vakter som bryter reglene. Har snakket med eier av plassen som carpark driver for, og der blir mest sannsynlig carpark kastet ut ifra.

Carpark er en av dei verste i bransjen.

Brukeravatar
zak1963
Innlegg: 11
Registrert: 03 aug 2006, 14:22

p-bot

Legg inn av zak1963 »

Ja det med provisjon var vel mest et uttrykk for intens frustrasjon fra min side.
Enig i at det absolutt ikke er noen løsning å fjerne skiltet for da kan de taue deg bort.
kontaktet dagbladet, men de svarte aldri så det gadd jeg ikke.

har i mellomtiden betalt boten, det er jo grenser for hvor mye ressurser jeg kan legge i dette dessverre - selv om jeg skulle likt å kjørt saken til the bitter end...

Antheus virker som han kjenner bransjen og jeg kjenner ikke carpark annet enn fra denne saken og må bare si at man kan ikke være så veldig seriøs når man bøtelegger en mc som det er umulig å feste en p-lapp på uten at den blåser bort eller blir tatt av andre.

Jeg prøvde å spørre carpark i klagebrevet mitt om de hadde en løsning på dette, men svaret var som følger:
De er ilagt en kontrollavgift. Årsaken til ileggelsen var;Parkert i strid med best. for oppstilling (§2). ???
Så mao de gir fullstendig f** i mitt spørsmål, de bare ser en mulighet for å dra inn 600,- kr i bot og gjør det.

Kundeservice ville i dette tilfellet være å presentert mc eiere for en teknisk løsning hvor man kunne betalt avgift og parkert på plassen deres.
Det man i realiteten sier med en sånn praksis er at Carpark ikke vil ha motorsyklister på p plassene sine, men man sier det ikke rett ut med f.eks et skilt for da kan man trekke inn litt mer penger på bøter fra de som parkerer der uten å vite om praksisen deres.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...

Et spørsmål...Hvis jeg og en kompis kommer til en P-plass, der det kreves betaling....Vi parkerer begge på EN plass. Må vi da begge betale for å stå der, eller holder det å betale for en mc.
Jeg mener vi tar bare opp en plass.
Er det syklene eller plassen man betaler for...?

Forstod du var forhendværende P-vakt Antheus, Kunne du gi meg noe svar på det.
Ja, eller andre som måtte ha greie på slikt...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

der må du betale for begge syklene, desverre. Det var ia allefall det som var svaret vi fikk her i kristiansand for en tid tilbake. Så der er moralen, parker på hver deres plass, betal begge og husk å stå slik at det i allefall ikke er plass til en bil til på plassen.

Svar