Jeg forflyttet meg også fram en plass eller to fram i kolonnen
Samme begrunnelse som mekkern og Gammelgutt. Jevnere
flyt.
Oppsummeres vel forsåvidt greit av det Pocket Eagles skriver på
sine sider
Tips for onsdagskjøring
Det å kjøre i gruppe på 20 sykler er ikke så gøy da det blir køkjøring og vanskelig å tilpasse vanlig trafikk. For det er klart, vi eier ikke veien.
De som er flinkest til å kjøre kjører smidig og beregnelig, bremser f.eks. ikke uventet midt i svingen. For at disse skal ha det gøy må de ikke være flere enn fem-seks stykker. Er det for mange i en gruppe har det også vist seg at det krever veldig mange regler for å ha oversikt så ingen blir kjørt fra. Og jo lenger gruppa er jo større blir strikkeffekten. De med minst erfaring bør ligge lengst frem. Men i praksis synes de som da ligger bak at det går for tregt og kjører forbi. Det har aldri vært enkelt å få kjøringen perfekt og alle fornøyde.
....
Vi har hatt små kjøreuhell på onsdagsturene. Dette har vi tatt seriøst og har gjort noe med, med forskjellige tiltak. Ett av tiltakene i forbindelse med onsdagsturene, er hele tiden å være bevist på gruppeinndelingene og at det ikke blir for mange i gruppene.
Det var det litt negative med kolonnekjøring - og tror nok heller ikke jeg er
tålmodig nok ift det Knut Morten skriver om Farrisvannet rundt. På den positive siden gir det en egen opplevelse å kjøre flere/mange i følge, samt vesentlig mer sosialt på stoppene...
Og for det meste gikk det jo ganske greit da med fin avvikling
Ad biler som evt vil forbi: Her har jeg en fleksibel innstilling. Vi er ikke politi som skal håndheve fartsgrenser. Vi kan heller ikke vite grunnen til at en bilfører har hastverk utover det vanlige. Kan f.eks. være at han er på vei til legevakten med sykt barn... kan vi vite noe om det? Nei. Dermed er det egentlig såre enkelt - om noen vil forbi så bør man la de komme forbi hvis mulig.
Tagesk: virker på meg som om lederen her kjører fortere enn mitt komfortnivå ihvertfall... men nå henger mitt komfortnivå mye sammen med om jeg hele tiden kan kjøre i mitt eget kjørefelt inkludert ha hodet på riktig side av midtlinjen (en av mine kjepphester...)