Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av mekkern »

Knut Morten skrev:Hvis det passer, så prøv å bli med på Farris rundt - Der kjøres det kolonne hele tiden med 75 - 100 sykler. Farten er rett UNDER grensen på de først i "toget". De eneste som kjører noe raskere, er de som har sperreposter. De kjører på litt for å stille på ny post lenger fremme. Ellers er det ikke lov å kjøre forbi.

2 av de mest trente kjører først + 2-3 helt sist. De med minst kjøretrening / minste sykler ligger fremst bak leder.Det er de som egentlig styrer farten.
Er dette noe arrangement som det blir søkt om/varslet ettersom det er sperreposter og slikt?
dette vil jo kunne hindre øvrig trafikk? eller tar jeg feil her?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Jeg forflyttet meg også fram en plass eller to fram i kolonnen :-J
Samme begrunnelse som mekkern og Gammelgutt. Jevnere flyt.

Oppsummeres vel forsåvidt greit av det Pocket Eagles skriver på sine sider
Tips for onsdagskjøring
Det å kjøre i gruppe på 20 sykler er ikke så gøy da det blir køkjøring og vanskelig å tilpasse vanlig trafikk. For det er klart, vi eier ikke veien.
De som er flinkest til å kjøre kjører smidig og beregnelig, bremser f.eks. ikke uventet midt i svingen. For at disse skal ha det gøy må de ikke være flere enn fem-seks stykker. Er det for mange i en gruppe har det også vist seg at det krever veldig mange regler for å ha oversikt så ingen blir kjørt fra. Og jo lenger gruppa er jo større blir strikkeffekten. De med minst erfaring bør ligge lengst frem. Men i praksis synes de som da ligger bak at det går for tregt og kjører forbi. Det har aldri vært enkelt å få kjøringen perfekt og alle fornøyde.
....
Vi har hatt små kjøreuhell på onsdagsturene. Dette har vi tatt seriøst og har gjort noe med, med forskjellige tiltak. Ett av tiltakene i forbindelse med onsdagsturene, er hele tiden å være bevist på gruppeinndelingene og at det ikke blir for mange i gruppene.
Det var det litt negative med kolonnekjøring - og tror nok heller ikke jeg er tålmodig nok ift det Knut Morten skriver om Farrisvannet rundt. På den positive siden gir det en egen opplevelse å kjøre flere/mange i følge, samt vesentlig mer sosialt på stoppene... Og for det meste gikk det jo ganske greit da med fin avvikling :thumleft

Ad biler som evt vil forbi: Her har jeg en fleksibel innstilling. Vi er ikke politi som skal håndheve fartsgrenser. Vi kan heller ikke vite grunnen til at en bilfører har hastverk utover det vanlige. Kan f.eks. være at han er på vei til legevakten med sykt barn... kan vi vite noe om det? Nei. Dermed er det egentlig såre enkelt - om noen vil forbi så bør man la de komme forbi hvis mulig.

Tagesk: virker på meg som om lederen her kjører fortere enn mitt komfortnivå ihvertfall... men nå henger mitt komfortnivå mye sammen med om jeg hele tiden kan kjøre i mitt eget kjørefelt inkludert ha hodet på riktig side av midtlinjen (en av mine kjepphester...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

RuneMC skrev:Ad biler som evt vil forbi: Her har jeg en fleksibel innstilling. Vi er ikke politi som skal håndheve fartsgrenser. Vi kan heller ikke vite grunnen til at en bilfører har hastverk utover det vanlige. Kan f.eks. være at han er på vei til legevakten med sykt barn... kan vi vite noe om det? Nei. Dermed er det egentlig såre enkelt - om noen vil forbi så bør man la de komme forbi hvis mulig.
Akkurat sånn tenker jeg også. Og hvis man ser på trafikkreglenes § 12 nr 4 så sier den ikke noe om at man må kjøre sakte for å få plikt til å slippe forbi den som har vist slikt ønske.

Når jeg kjører bil langt oppe i Telemark, Mellom Nutheim og Rauland, opplever jeg ofte at jeg slippes forbi. Men det er ikke mange andre steder jeg ser sånn kjøring.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Knut Morten skrev:Hvis det passer, så prøv å bli med på Farris rundt - Der kjøres det kolonne hele tiden med 75 - 100 sykler. Farten er rett UNDER grensen på de først i "toget". De eneste som kjører noe raskere, er de som har sperreposter. De kjører på litt for å stille på ny post lenger fremme. Ellers er det ikke lov å kjøre forbi.

2 av de mest trente kjører først + 2-3 helt sist. De med minst kjøretrening / minste sykler ligger fremst bak leder.Det er de som egentlig styrer farten.
Er vel for meg mer aktuelt å kjøre Mjøsa Rundt,men der er det vel egentlig ikke kolonnekjøring i ordets rette forstand etter hva jeg har hørt.. :-k
Men noe system i alt rotet er det vel tross alt ? :mc2 :mc1
Kjørte Mjøsa Rundt i år,dagen etter,DA gikk det iallfall bra !!! :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

kolonne er fin transportformasjon på flerfelts motorvei.
Greit at alle tar av på samme avkjøring så ikke gruppen plutselig blir spredt over hele fylket.

På svingete norske bygdeveier ser jeg ikke poenget, kjører man fler i følge her er det tilstrekkelig å vente på den som kjører bak når man skal ta av.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft
En grei måte å kjøre er at når lederen tar av i ett kryss ,så stopper nr 2 i kolonnen og venter på siste mann.

Sjøl er jeg ikke så begeistret når det gjelder kolonne kjøring ,bedre med avtalte stopp plasser.

8) 8)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjørn
Motorsykkelen din: KAV. VN800A

Legg inn av Bjørn »

Har aldri kjørt kolonne sjøl, men når en har kjørt litt på veiene i vest agder kan en forstå at det blir litt i rykk og napp.
Her er veien fulle av hull , og det er store spor i veien følger man et spor inn i svingen kan det godt være et hull midt i.
Nesten umulig å få noe rytmer i kjøringa

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Om det er gøy å kjøre i en gruppe som det vel er - kolonne er det egne regler for som for eks militær kolonne eller andre offisielle saker.

Vi er jo helt klart selvstendige syklister hver for oss og hver enkelt må forholde seg til trafikkreglene hver for seg, la det være helt klart.

Når det gjelder den enkeltes interesse for å kjøre på denne måten er jo opp til hver enkelt men når man først deltar i denne gruppa så er det jo viktig å forholde seg til gruppa og slik den ønsker å kjøre og tilpasse seg denne. Nå mener jeg ikke at noen skal presses til noe de ikke mestrer eller ønsker men alle bør / må forsøke å tilpasse seg til en felles måte å kjøre på...

Ett engangsstunt som den på lørdag kan vel alle tilpasse seg stort sett.
En annen måte å løse dette på er jo å avtale ett møtested med flere mulige ruter å kjøre dit på.

Vi kjører en gruppe nesten hver onsdag 10 - 15 sykler hver gang. De mest erfarne bakerst og disse ønsker dette og kan utnytte trekkspilleffekten og få noe mer utfordringer. De minst erfarne er nr 2 og 3 og utnytter at det er mye roligere der. Alle forsøker å holde den foran i passende avstand slik at det ikke blir hull. Hull er vanskelig å tette hvis ikke førstemann er nøye på å holde igjen på slettene. Gruppa har kjørt i 10 - 12 år faktisk kun med ett uhell på alle disse turene og uhellet var selvforskylt. Det er slik at alle de som ønsker det kan stille opp og se om dette er noe og de kan komme 1 eller 10 ganger i løpet av året - jeg stiller dersom jeg kan få det til - fordi det er gøy å kjøre og fordi det er en fin gjeng....

Har mye mer om dette men ikke nå....

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har kjørt litt sammen med Lomme Ørnene, sist var vi bare tre og jeg sa klart fra at skal jeg være med så skal jeg kjøre foran. Jeg er livredd for å miste førerkortet. Er det mange på turen kjører jeg mitt eget tempo og da er det tre-fire som legger seg bak meg og sier de er fornøyd med tempoet. Har opplevd å bli frakjørt på tur med den gjengen. :scratch

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Kanskje jeg trives best alene -- og andre uten meg ? :mk
Tror ikke kolonne er noe for meg--men andre kan jo like det for det ! :oh :mc2 :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Det var vel kanskje litt "ruskete" kolonnekjøring på turen rundt fjorden, men det overskygges helt av det faktum at vi hadde en aldels flott tur i perfekt motorsykkelvær.
(Da glemmer vi at noen glemte å se i speilene)
Veien er viktigere enn målet.

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Rottenikken skrev:Det var vel kanskje litt "ruskete" kolonnekjøring på turen rundt fjorden, men det overskygges helt av det faktum at vi hadde en aldels flott tur i perfekt motorsykkelvær.

Denne tråden handler aldeles ikke om og overskygge det faktum at "Randsfjorden rundt" var en kjempefin opplevelse. Jeg håper på flere slike turer, og oppfatter denne tråden som en slags "opplæring" i kolonnekjøring med MC.

Slik jeg tenker omkring kolonnekjøring handler det om et sosialt samspill på MC, og skal det bli vellykket er en trolig avhengig at det sosial fellesskapet står i fokus og ikke individualismen.

Min konklusjon etter min aller første tur med kolonnekjøring er at dette var moro og svært vellykket ( :bananas ) , men det betyr ikke at jeg ikke ønsker og lære mer om det... ;e

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Rottenikken skrev:Det var vel kanskje litt "ruskete" kolonnekjøring på turen rundt fjorden, men det overskygges helt av det faktum at vi hadde en aldels flott tur i perfekt motorsykkelvær.

Denne tråden handler aldeles ikke om og overskygge det faktum at "Randsfjorden rundt" var en kjempefin opplevelse. Jeg håper på flere slike turer, og oppfatter denne tråden som en slags "opplæring" i kolonnekjøring med MC.

Slik jeg tenker omkring kolonnekjøring handler det om et sosialt samspill på MC, og skal det bli vellykket er en trolig avhengig at det sosial fellesskapet står i fokus og ikke individualismen.

Min konklusjon etter min aller første tur med kolonnekjøring er at dette var moro og svært vellykket ( :bananas ) , men det betyr ikke at jeg ikke ønsker og lære mer om det... ;e
Det er nettopp det som er saken - for å få en sikker og vellykket kjøring, understreker sikker en gang til - når man er på tur flere i en gjeng så er ikke dette regler for kolonnekjøring men det er regler for å få en mest mulig sikker kjøring uten uhell. Man kan ikke kjøre 10 stykker sammen og alle kjører med hodet under armen og studere naturen - man er nødt til å forholde seg til de 9 andre man kjører sammen med. Hvis ikke vil det gå galt.

Mye bedre da hvis man er så individualist og ikke ønsker å tilpasse seg andre å si som Intruder at kolonne-kjøring er ikke for meg og møte de andre på en avtalt plass eller kanskje la være å kjøre sammen med andre og bare møte tilfeldige langs veien.....

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk

Det var da en trist konklusjon du her trekker ut av de forskjellige utfordringer som blir belyst i forhold til å kjøre i en MC-kolonne... :oh

Svar