Borring av sylindre
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Borring av sylindre
Har en FJ 1200 motor som er litt slitt og burde ha vært borret opp. Vet dere om noen som kan gjøre slike jobber til en noen fornuftig pris?
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Borring av sylindre
Holder det ikke med litt honing og nye ringer? eller har den begynt å rakle?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Borring av sylindre

Hva er en fornuftig pris,
Har fått boret opp 2 sylinderrekker til motorsykler, hos, "Autoteknikk.no" her i Kristiansand.
Pris for standard boring var ca 1700.- for overstørrelse boring ,tok de ca 2400.-til sistnevnte tok de også og justerte opp en standardstørrelse stålpakning til overstørrelse fra 66 til 69 mm.dette tok de 600.-for å gjøre.









If it ain't broke, I'll break it.
Re: Borring av sylindre
Nå er det ikke så vanlig at FJ'er trenger borring. Det er vel kamkjede og starter/dynamo-kjede som "ynker seg" først. Min har gått ca 200 000 km, og har ingen planer om boring.Tvinitla skrev:Har en FJ 1200 motor som er litt slitt og burde ha vært borret opp. Vet dere om noen som kan gjøre slike jobber til en noen fornuftig pris?
Ellers er/var det populært og borre FJ'er til 1340 cc. En kompis fikk borret sin FJ, og det måtte tre forsøk til for å lykkes, så noe sier meg at det ikke er en helt triviell jobb. (Vet ikke helt hva problemet var, men fikk problemer med høyt olje forbruk)
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Borring av sylindre
http://www.auto23.no/motorverksted.asp" onclick="window.open(this.href);return false; fikk bort opp mange mc-sylindre her i min ungdom , men det er jo minst 30 år siden. så kor dei er prismessig ? er vel å ta en tlf. lykke til.
Re: Borring av sylindre
Jeg borrer alle mine sylindre selv. Har tilgang til Sveitsisk produsert sylinderborreutstyr og Sunnen Honer. Kan godt ta på meg litt borrejobb på si til en "rimelig" penge..
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Borring av sylindre
Nå har jeg ikke fått sjekket kompresjon så jeg er ikke helt sikker på at det er slitte sylindre som er problemet, men motoren har endel rasling spesielt ved kald motor. Så det kan muligens være at det er kam- eller starterkjede som rasler. Selv om FJ'en har gått nesten 125 000 km skal vel den normalt kunne klare endel flere km.FJZZR skrev: Nå er det ikke så vanlig at FJ'er trenger borring. Det er vel kamkjede og starter/dynamo-kjede som "ynker seg" først. Min har gått ca 200 000 km, og har ingen planer om boring.
Ellers er/var det populært og borre FJ'er til 1340 cc. En kompis fikk borret sin FJ, og det måtte tre forsøk til for å lykkes, så noe sier meg at det ikke er en helt triviell jobb. (Vet ikke helt hva problemet var, men fikk problemer med høyt olje forbruk)
Får vel starte med å få kyndig hjelp for å finne ut hva som er problemet.
Vet at noen som fikk borret FJ'en til 1340 ccm fikk problemer med at starteren ikke klarte å dra motoren rundt, spesielt ved varm motor. Løsningen da ble å skifte til kraftigere starter.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Borring av sylindre
Skal legge det på minne i tilfelle det blir aktuelt å borre opp motoren.11-Yngve skrev:Jeg borrer alle mine sylindre selv. Har tilgang til Sveitsisk produsert sylinderborreutstyr og Sunnen Honer. Kan godt ta på meg litt borrejobb på si til en "rimelig" penge..
Hvor i landet holder du til forresten?
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Borring av sylindre
Hvis det er samme person som jeg tror det er, så holder han vel til langt oppi nord. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Borring av sylindre
Borring som innkluderer bytte av sylinderforinger er IKKE noe jeg anbefaler sånn uten videre.
Det medfører ganske mye mere jobb og siden foringene blir større og avstanden mellom sylindrene blir mindre så øker faren for at man borrer igjennom aluminiumen med oljelekkasjer som følge. For ikke å snakke om problemer med toppakningene.
Har selv hatt GSX modeller med 1560 kubikk og selv om de gikk som f...n så er det mye vedlikehold med dem.
Til FJ1200 er det en god 1250sats fra Wiseco som funker og som gir ganske så mye mere dreiemoment men noen av disse som finnest billig på eBay er av den gamle typen som krever STORE klaringer for å fungere. Ikke nødvendigvis ille, man må bare vite om det og det er ikke alltid de papirene som følger med er riktige.
Vet ikke hvor mye man kan "reklamere" her så du får kontakte meg på mail
hayabusagsxr1300@hotmail.com
Yngve
Det medfører ganske mye mere jobb og siden foringene blir større og avstanden mellom sylindrene blir mindre så øker faren for at man borrer igjennom aluminiumen med oljelekkasjer som følge. For ikke å snakke om problemer med toppakningene.
Har selv hatt GSX modeller med 1560 kubikk og selv om de gikk som f...n så er det mye vedlikehold med dem.
Til FJ1200 er det en god 1250sats fra Wiseco som funker og som gir ganske så mye mere dreiemoment men noen av disse som finnest billig på eBay er av den gamle typen som krever STORE klaringer for å fungere. Ikke nødvendigvis ille, man må bare vite om det og det er ikke alltid de papirene som følger med er riktige.
Vet ikke hvor mye man kan "reklamere" her så du får kontakte meg på mail
hayabusagsxr1300@hotmail.com
Yngve
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Borring av sylindre
11-Yngve skrev:Borring som innkluderer bytte av sylinderforinger er IKKE noe jeg anbefaler sånn uten videre.
Det medfører ganske mye mere jobb og siden foringene blir større og avstanden mellom sylindrene blir mindre så øker faren for at man borrer igjennom aluminiumen med oljelekkasjer som følge. For ikke å snakke om problemer med toppakningene.
Har selv hatt GSX modeller med 1560 kubikk og selv om de gikk som f...n så er det mye vedlikehold med dem.
Til FJ1200 er det en god 1250sats fra Wiseco som funker og som gir ganske så mye mere dreiemoment men noen av disse som finnest billig på eBay er av den gamle typen som krever STORE klaringer for å fungere. Ikke nødvendigvis ille, man må bare vite om det og det er ikke alltid de papirene som følger med er riktige.
Vet ikke hvor mye man kan "reklamere" her så du får kontakte meg på mail
hayabusagsxr1300@hotmail.com
Yngve

Ser du allerede har bidratt direkte inn i et tema som du tydeligvis kjenner godt! Kjempebra...vi er bygget opp av kompetanse og erfaring i kombinasjon med lysten og evnen til å dele.

Re: Borring av sylindre
Hvis den rasler bare når den er kald, kan det tyde på kamkjede strammer, men dette er ikke noe vanlig FJ problem såvidt jeg vet. Min lager en tydelig raklelyd, men den kom fra hornetTvinitla skrev:Nå har jeg ikke fått sjekket kompresjon så jeg er ikke helt sikker på at det er slitte sylindre som er problemet, men motoren har endel rasling spesielt ved kald motor. Så det kan muligens være at det er kam- eller starterkjede som rasler. Selv om FJ'en har gått nesten 125 000 km skal vel den normalt kunne klare endel flere km.FJZZR skrev: Nå er det ikke så vanlig at FJ'er trenger borring. Det er vel kamkjede og starter/dynamo-kjede som "ynker seg" først. Min har gått ca 200 000 km, og har ingen planer om boring.
Ellers er/var det populært og borre FJ'er til 1340 cc. ..
Får vel starte med å få kyndig hjelp for å finne ut hva som er problemet.
Vet at noen som fikk borret FJ'en til 1340 ccm fikk problemer med at starteren ikke klarte å dra motoren rundt, spesielt ved varm motor. Løsningen da ble å skifte til kraftigere starter.

Ellers kan FJ'er være tunge å dra rundt når de er veldig varme (bykjøring). Min 1100 er det!
Men dette "problemet" er vesentlig større ved 1340 satsen.
Han jeg kjenner har også to oljekjølere. Sykkelen går veldig bra!
En annen tragikomisk FJ greie: 1100 hadde doble eksos bend, og når det indre løsner i det ene bendet, låter det akkurat som rådebank. Vet om en motor som ble overhalt, og gjett om eieren fikk lang nese når den ble startet opp etter overhaling!!


Re: Borring av sylindre
Nesten alle syklene på den tiden hadde slike "doble bend" ( et rør inne i et annet ) men dette er første gangen jeg hører at innerrøret har løsnet.
Kan være godt å huske på når an kommer over en slik sykkel med orginalanlegg og "rådebank".
Kan være godt å huske på når an kommer over en slik sykkel med orginalanlegg og "rådebank".
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Borring av sylindre
Kompis av meg hadde en Suzuki gs1000g der innerrøret løsnet også men det skranglet bare..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Borring av sylindre
Om det skrangler når jeg rister på hodet, da er det vel noe annet?.mekkern skrev:Kompis av meg hadde en Suzuki gs1000g der innerrøret løsnet også men det skranglet bare..

- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Borring av sylindre
Da er det i alle fall ikke helt tomt inni der!Gammelgutt skrev:Om det skrangler når jeg rister på hodet, da er det vel noe annet?.
](./images/smilies/grrr.gif)
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Borring av sylindre
Høreapparatene som har falt inn i hodet...Gammelgutt skrev:Om det skrangler når jeg rister på hodet, da er det vel noe annet?.mekkern skrev:Kompis av meg hadde en Suzuki gs1000g der innerrøret løsnet også men det skranglet bare..




_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Borring av sylindre
Har opplevd dette på 2 sykkler: X-ens '86 750 intruder, og har det også på min '86 Vmax.11-Yngve skrev:Nesten alle syklene på den tiden hadde slike "doble bend" ( et rør inne i et annet ) men dette er første gangen jeg hører at innerrøret har løsnet.
Kan være godt å huske på når an kommer over en slik sykkel med orginalanlegg og "rådebank".
Kan høres ille ut ja, og lett å tru at det er rådebank eller ivertfall noe alvorlig.
Ganske lett feil å "avsløre" da, det er bare å bruke en plank eller lignende å bende mellom eksosbend og rammerør eller blokka e.l. lyden vil da bli betraktelig dempet, og noen ganger forsvinne helt. Det vil den jo IKKE gjøre vist det er noe alvorlig med motoren

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Borring av sylindre
Men det er å komme på det da :)
På FJ1100 låter dette no' aldeles forferdelig, ettersom inner-røret løsner rett ved eksos porten. Satte i en skrue, og da holdt det tyst en liten stund. En kompis sveiset fast inner-rørene, og da holdt det fred et års tid, så var det bare å skifte hele anlegget.
FJ1200 har ikke doble eksos bend, og derfor ikke plaget med dette. Så en Suzuki Intruder med samme problem, men her løsnet innmaten lengre ut i røret og lyden ikke så tydlig. Men eieren hadde langt framskredne planer om overhaling p.g.a. dette!
På FJ1100 låter dette no' aldeles forferdelig, ettersom inner-røret løsner rett ved eksos porten. Satte i en skrue, og da holdt det tyst en liten stund. En kompis sveiset fast inner-rørene, og da holdt det fred et års tid, så var det bare å skifte hele anlegget.
FJ1200 har ikke doble eksos bend, og derfor ikke plaget med dette. Så en Suzuki Intruder med samme problem, men her løsnet innmaten lengre ut i røret og lyden ikke så tydlig. Men eieren hadde langt framskredne planer om overhaling p.g.a. dette!
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Borring av sylindre
Hørte om en FJ1100-84 mod, som før sommeren 85 begynte å skrangle mye.
Den hadde da gått ca 40.000 km, og forhandleren fant ikke feilen. Siden det var en helt ny modell, fant ut at det måtte være noe galt i motoren. 125 hk var jo svært mye i 84, og man trodde kanskje det gikk ut over levetida. Og denne sykkelen hadde gått relativt langt på kort tid.
De åpnet opp, og alt var i sin skjønneste orden. Ingen spesiell slitasje noe sted.
Så de skrudde sammen motoren, monterte den i, og startet opp.
Den skrangla like jævlig. Men da mekanikeren holdt rundt benda, for å kjenne hvor fort varmen kom, minket skranglinga betraktelig, når han holdt på den ene svanehalsen...
Ellers hadde noen FJ'er litt romslige ventilstyringer, så de rasla litt i toppen.
Selv da de var nye.
Mål opp klaringa mellom stempler og sylindere før du borrer. Er ikke bestandig det er nødvendig å borre. Kan holde med å bytte ringer, hvis du har lav komp. Eller slipe inn ventiler. Lekkasje i ventiler eller stempel/stempelringer sjekkes ganske enkelt ved å ta en sylinderlekkasjetest på forhånd.
Den hadde da gått ca 40.000 km, og forhandleren fant ikke feilen. Siden det var en helt ny modell, fant ut at det måtte være noe galt i motoren. 125 hk var jo svært mye i 84, og man trodde kanskje det gikk ut over levetida. Og denne sykkelen hadde gått relativt langt på kort tid.
De åpnet opp, og alt var i sin skjønneste orden. Ingen spesiell slitasje noe sted.
Så de skrudde sammen motoren, monterte den i, og startet opp.
Den skrangla like jævlig. Men da mekanikeren holdt rundt benda, for å kjenne hvor fort varmen kom, minket skranglinga betraktelig, når han holdt på den ene svanehalsen...
Ellers hadde noen FJ'er litt romslige ventilstyringer, så de rasla litt i toppen.
Selv da de var nye.
Mål opp klaringa mellom stempler og sylindere før du borrer. Er ikke bestandig det er nødvendig å borre. Kan holde med å bytte ringer, hvis du har lav komp. Eller slipe inn ventiler. Lekkasje i ventiler eller stempel/stempelringer sjekkes ganske enkelt ved å ta en sylinderlekkasjetest på forhånd.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.