Gratulerer med lappen ja
Mine bekledningsråd:
Skinn eller tekstil er mye smak og behag.
Skinn - sklir bedre på asfalten og trenger vel en viss innkjøringstid før det blir behagelig - men blir visstnok bare bedre og bedre med alderen. Skinn + regn uansett en dårlig kombo, så da må man fort stoppe og fram med regndressen.
Tekstil, "puster" bedre og er mer behagelig i daglig bruk (synes nå jeg) men på bekostning av at det ikke holder (på langt nær?) like godt når man sklir på asfalten. Goretex, Dry-Way lag eller lignende patenter er også såpass gode at man slipper regndress - så lenge det er ok at ytterste lag blir bløtt og drypper (Goretex-laget er gjerne innerst). Kvalitet henger ofte sammen med pris og vil vel generelt råde til å bruke litt mer enn det billigste "pakketilbudet". Alpinestars, Dainese osv er merkeklær som ligger sånn midt på treet prismessig og hvor god passform og kvalitet begynner. Jofama/Halvarsson/Lindstrand gir også god valuta for pengene. Rukka er av de dyrere men visstnok veldig bra. Skal man ha både billig og bra så kan det hende det går an å gjøre gode kjøp f.eks. på Louis i Kiel.
Jeg har kjøpt endel billige klær både i butikk og på nett som ikke holder mål, så mitt råd er å
prøve det du skal kjøpe - og ta deg god tid. Hvis albu- eller kne-beskyttelse ikke sitter som et skudd, men "svømmer" rundt i plagget, så prøv neste modell/merke. De billigste kan forsåvidt være tette mot regn de, men ofte så tette at de ikke puster heller... da blir det også fuktig på varme sommerdager.
Støvler: Falco støvler ble for tette for meg. Kjøpte noen TCX Airtech istendenfor. Finnes dog mer robuste hvis man er interessert i touring og mer racing-inspirerte hvis man er interessert i banekjøring. Til mitt bruk er de fine. Hiver jeg på et par tykke ullfrotté sokker så kan det være ganske kaldt ute.
Ryggskinne: Kjøp en løs en av god kvalitet, viktigste utstyr rett etter hjelmen.
Hjelm: Passform og støydempning er det jeg prioriterer. Dessverre vanskelig å si noe om støydempning før man har prøvd hjelmen på i hastighet. Man kan vel kjøpe så dyr hjelm man har råd til omtrent, men inntrykket mitt er at for de som koster over 6-7K så er det mer mote enn egenskaper man betaler for (custom lakkering, replica til racer-stjerne osv...) Pin-lock er veldig lurt på visiret (dobbelt lags visir) for å unngå innvendig dugg... skal ha det på min neste hjelm... litt lei av å smøre på Fogtech hver en kald morgen man kjører til jobben. Viktig også å være realistisk ift at hjelm ikke gjør deg udødelig... det hjelper opp til en viss fart som alt annet... og litt flaks skal man også ha... I det daglige er dog helhjelm veldig praktisk til å unngå insekter, vindusspylevæske fra bilen foran, steinsprut, kald fartsvind, støy etc, etc...
Propper: Et par skikkelige propper bør man også ha. Blafringen av fartsvinden kan gi varig svekket hørsel/tinnitus ganske kjapt.
Hansker: Skinn av god kvalitet, type sommer. Når det er sagt så har jeg forsøkt diverse hansker av typen "vinter" men min erfaring er at foret/membranen i disse ikke puster godt nok og derfor fort blir fuktige og deretter kalde (gjelder både hansker fra Bullfighter og Richa) - de gir også vesentlig dårligere følelse med gassen så bruker istedenfor et par Goretex vindvotter over sommerhanskene når det blir kaldt eller regn.