Snikkeren skrev:I dag fant jeg ut at jeg skulle gjøre kjeden skikkelig reint. Grunnen til at jeg tenkte det var på tide å skifte kjede og drev, er at jeg har fått noen vibrasjoner i fothvileren på venstre side. Dette kom av at det var et par låste ledd på kjeden.
Etter at jeg hadde gjort kjeden skikkelig rein, så inspiserte jeg drevene, og de ser uforskammet bra ut. De ser jo nesten ikke slitt ut i det heletatt.
Jeg kjørte en kort tur for å varme opp kjeden før jeg skulle smøre den igjen, og det virket som om vibrasjonene var borte. Kanskje jeg klarte å løsne leddene igjen? Vi får se i morgen, da får jeg testet det skikkelig.
Så er spørsmålet mitt, trenger man nødvendigvis å skifte drevene når man skifter kjeden?
Tidligere har jeg alltid skiftet det samtidig, men da har også drevene sett vesentlig mer slitt ut enn de gjør no.
Nå er jeg forskånet fra kjede og drev på min nåværende sykkel - kardang er tingen der - men på den gamle Kawasakien min har jeg desverre kjede/drev.... Sist jeg skiftet på den skiftet jeg hele pakken, men gangen før det gikk jeg for bare kjede ettersom drevene så nærmest nye ut. Kjedet ble forøvrig skiftet pga. rust og faste ledd - ikke strekk eller slitasje sånn sett... Dette funket helt greit, og drev og kjede ble rimelig jevnt slitt etter det jeg kunne bedømme. Er vel prisforskjellen som spiller inn her. Hvis ikke kjede og drev er vesentlig dyrere enn bare kjedet hadde jeg ikke stusset men kjøpt nytt alt.
Snikkeren skrev:I dag var det en smule kaldt når jeg skulle kjøre til skolen. 1 blå viste gradestokken. Det var også en del våte partier på veien, så jeg tok det helt med ro.
Jeg hadde kledd godt på meg, så det gikk ganske greit. Eneste var at jeg var litt kald på fingrene, og j...ig kald på mine edlere deler.
Hva du skal gjøre for å holde varmen i dine edlere deler legger jeg meg ikke opp i, men når det gjelder fingrene; Symtec varmehåndtak! De beste 79 ellerhvadetnåvar dollar jeg noensinne har brukt!