Motorsykkel? Erru gæern !?
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Forstår jo at han ikke gjorde det med vitende og vilje, men han har faktisk ikke fulgt godt nok med.
At vi som MC førere skal ha et større ansvar i trafikken enn en bilfører faller jo på sin egen urimlighet-men her kommer faktisk holdningen til enkelte frem ifbm "gulvest"-Har du ikke på deg den så kan du regne med å bli kjørt ned for vi hadde ikke muuuulighet til å se deg...
Men så kan en jo si hva med de andre "myke trafikantene" som ikke har lys på kropp/kjøretøy-at de tør...
Eller-----Hvis du ikke ser noe mindre enn en bil har du faen ikke noe bak et ratt å gjøre.
At vi som MC førere skal ha et større ansvar i trafikken enn en bilfører faller jo på sin egen urimlighet-men her kommer faktisk holdningen til enkelte frem ifbm "gulvest"-Har du ikke på deg den så kan du regne med å bli kjørt ned for vi hadde ikke muuuulighet til å se deg...
Men så kan en jo si hva med de andre "myke trafikantene" som ikke har lys på kropp/kjøretøy-at de tør...
Eller-----Hvis du ikke ser noe mindre enn en bil har du faen ikke noe bak et ratt å gjøre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Bilføreren underskrev innlegget med fullt navn. Jeg valgte å stryke ut navnet, men tenker det kan være greit å nevne at det er en kvinne...mekkern skrev:Forstår jo at han ikke gjorde det med vitende og vilje, men han har faktisk ikke fulgt godt nok med.
At vi som MC førere skal ha et større ansvar i trafikken enn en bilfører faller jo på sin egen urimlighet-men her kommer faktisk holdningen til enkelte frem ifbm "gulvest"-Har du ikke på deg den så kan du regne med å bli kjørt ned for vi hadde ikke muuuulighet til å se deg...
Men så kan en jo si hva med de andre "myke trafikantene" som ikke har lys på kropp/kjøretøy-at de tør...
Eller-----Hvis du ikke ser noe mindre enn en bil har du faen ikke noe bak et ratt å gjøre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Slik jeg leser det så skal det i utgangspunktet være skylddeling bare fordi man deltar som en del av trafikken. I alle dager henter et menneske slike meninger?! Har du kjørt på noen så har du ikke sett dem. Skal du krysse en vei så må det være klart, uansett hvem som kommer, om det er en trailer eller en trøsykkel. Her er det noen grunnleggende holdninger som ikke er helt vanntette. At vedkommende er strafferettslig skyldig må vel kunne sies å være et bevis på det. Likevel mener vedkommende seg uskyldig. Så ank saken da, å se om du kommer lengre!
Jeg gjør meg synlig i trafikken med å kjøre med lys, og følge fartsgrenser. Jeg er i tillegg ekstra årvåken der jeg tror farer lettere kan oppstå. Jeg senker farten for at bilister skal få bedre tid til å se meg der det er hensiktsmessig. Utover det er det ikke så mye jeg kan eller vil gjøre. Loven krever det heller ikke av meg - eller andre. Ingen er mer eller mindre pålagt å være noe som helst i trafikken annet enn årvåken og aktpågivende. Hverken jeg eller andre har vel et ønske om å utsette seg selv for unødvendig risiko utover det å bare kjøre MC.
Med en holdning som dette så er jeg redd for at slike sjåfører kanskje tar unødige sjanser, fordi andre skal gjøre det enklere for dem. Andre skal være mer synlige. Andre skal vike. Andre skal ha mer ansvar.
Neitakk. Med en slik holdning er jeg ikke så sikker på at jeg ville sluppet vedkommende på veien (igjen) dersom jeg kunne bestemme det. Dette er de virkelig farlige sjåførene.
Da jeg kjørte hjem fra Smia på søndag oppsto det en heller skremmende hendelse. Jeg kom fra Statoil på Hof, kjørte mot Hvittingfoss. Der er det en kort 40 sone med noen hus å greier. Her kjører en dame ut fra min høyre side - greit så langt, men kanskje litt kort før jeg når fram til henne. Men så - hun legger seg direkte over i mitt kjørefelt, mens hun gjør tilsynelatende ingenting annet - hverken mobiltasting eller stereo eller hva som helst. Jeg gjør unnamanøver helt til veiskulderen på min høyre side og rekker verken å blinke med lys eller trykke på fløyte da jeg har nok med å bremse å svinge. Dama skvetter til 5-10 meter foran meg og vrenger bilen over i sitt egent kjørefelt. Det som var "greit" her er at ingen av oss hadde høy hastighet, men hva kunne skjedd - og hva i alle dager tenker et menneske som kjører ut i feil kjørefelt i utgangspunktet?! Hva om dette hadde vært i en 80 sone?! Det hadde gått gærnt!
Hva tenkte dama etterpå? At jeg var for lite synlig? Ingen som vet eller noen sinne får vite, men det hadde vært interessant...
Jeg gjør meg synlig i trafikken med å kjøre med lys, og følge fartsgrenser. Jeg er i tillegg ekstra årvåken der jeg tror farer lettere kan oppstå. Jeg senker farten for at bilister skal få bedre tid til å se meg der det er hensiktsmessig. Utover det er det ikke så mye jeg kan eller vil gjøre. Loven krever det heller ikke av meg - eller andre. Ingen er mer eller mindre pålagt å være noe som helst i trafikken annet enn årvåken og aktpågivende. Hverken jeg eller andre har vel et ønske om å utsette seg selv for unødvendig risiko utover det å bare kjøre MC.
Med en holdning som dette så er jeg redd for at slike sjåfører kanskje tar unødige sjanser, fordi andre skal gjøre det enklere for dem. Andre skal være mer synlige. Andre skal vike. Andre skal ha mer ansvar.
Neitakk. Med en slik holdning er jeg ikke så sikker på at jeg ville sluppet vedkommende på veien (igjen) dersom jeg kunne bestemme det. Dette er de virkelig farlige sjåførene.
Da jeg kjørte hjem fra Smia på søndag oppsto det en heller skremmende hendelse. Jeg kom fra Statoil på Hof, kjørte mot Hvittingfoss. Der er det en kort 40 sone med noen hus å greier. Her kjører en dame ut fra min høyre side - greit så langt, men kanskje litt kort før jeg når fram til henne. Men så - hun legger seg direkte over i mitt kjørefelt, mens hun gjør tilsynelatende ingenting annet - hverken mobiltasting eller stereo eller hva som helst. Jeg gjør unnamanøver helt til veiskulderen på min høyre side og rekker verken å blinke med lys eller trykke på fløyte da jeg har nok med å bremse å svinge. Dama skvetter til 5-10 meter foran meg og vrenger bilen over i sitt egent kjørefelt. Det som var "greit" her er at ingen av oss hadde høy hastighet, men hva kunne skjedd - og hva i alle dager tenker et menneske som kjører ut i feil kjørefelt i utgangspunktet?! Hva om dette hadde vært i en 80 sone?! Det hadde gått gærnt!
Hva tenkte dama etterpå? At jeg var for lite synlig? Ingen som vet eller noen sinne får vite, men det hadde vært interessant...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Ingenting i veien for å svare på innlegget.Snikkeren skrev:Oi, for en holdning! Skulle likt å sende inn et svar til det leserbrevet der!
Adressen til debattsidene hvor innlegget er hentet fra er: debatt@hadeland.net.
De som vil sende et svarinnlegg må gjerne også flette inn MCsiden.no om det passer seg slik...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Da har jeg sendt inn følgende leserbrev:AJ skrev:Ingenting i veien for å svare på innlegget.Snikkeren skrev:Oi, for en holdning! Skulle likt å sende inn et svar til det leserbrevet der!
Adressen til debattsidene hvor innlegget er hentet fra er: debatt@hadeland.net.
De som vil sende et svarinnlegg må gjerne også flette inn MCsiden.no om det passer seg slik...
Jeg leste dette leserinnlegget inne på mcsiden.no, da en av forumdeltakerene la det ut der. Jeg må si at jeg ble rett og slett forskrekket da jeg leste innlegget. Disse holdningene her har ingenting i traffikken å gjøre.
Kjære vene. Du spør hvordan man kan snakke om skyld og uskyld? Er det så enkelt? -I traffikken har man lover og regler å forholde seg til. Dersom man ikke overholder vikeplikten sin, så er det jo helt klart hvem sin skyld det var.
Du skriver at det stilles en del krav til synlighet, og at en motorsyklist har et større ansvar for å gjøre seg sett og å være ekstra oppmerksom i traffikken. . TØI-rapporten om "Motorsyklers/mopeders synlighet" fra 1999 sier klart at motorsykler/motorsyklister er langt over terskelen for hva som er sansbart. Det egentlige problemet er at bilførere ikke er innstilte på å se etter motorsykler.
Det å plassere oss i veibanen slik at vi lettest mulig blir sett, er noe man lærer når man tar førerkort for mc. Dette er også noe de fleste motorsyklister terper på nesten daglig. Men å si at man som motorsyklist er pålagt å følge ekstra godt med i traffikken henger ikke på greip. Hva hadde skjedd med retssikkerheten til motorsyklistene da?? Da kan jo bilisten si at han fulgte med, men motorsyklisten burde fulgt ennå bedre med. Det hadde blitt en sovepute for bilistene. Uansett hva man kjører, det være seg bil, mc, vogntog, osv. har man like stor plikt til å følge med i traffikken.
Videre skriver du: "I det en bilfører bestemmer seg for å kjøre over veien i et kryss, gjør man det fordi man mener det er klart og mener man da overholder vikeplikten "i god tro"...." - I god tro? Tro det er sånt man gjør i kirken. I traffikken SKAL man forsikre seg om at det er klart FØR man kjører. Har man ikke gjort dette, så har man per definisjon brutt vikeplikten sin.
Du skriver at selv om du strafferetslig ble funnet skyldig, så føler du deg uskyldig. Da lurer jeg på hvilke holdninger du har til hva som er rett og galt. En ting er ihvertfall sikkert, jeg håper jeg aldri treffer på deg ute i traffikken.
Hilsen Kjetil Kolbjørnsen
AJ: Du får holde oss oppdatert på videre utvikling i "debatten", da vi andre ikke har tilgang til den.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Jeg skal holde MCsiden.no oppdatert
Vil ikke forundre meg om det også kommer flere leserreaksjoner på innlegget...
Vil ikke forundre meg om det også kommer flere leserreaksjoner på innlegget...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Glimrende innlegg Snikker!
- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Sted: Sør-Trøndelag
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Glimrende skrevet Snikkeren
Signerer den
Signerer den
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Snikkeren:
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
@ Snikkeren: Saklig og godt tilsvar til den bevisstløse bilisten!
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Godt sagt Snikkeren! :=D>
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Takk for det folkens.
Så får vi bare håpe at avisen trykker innlegget mitt, eller eventuelt et annet innleg som er bedre. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det innlegget fortjener et tilsvar.
Så får vi bare håpe at avisen trykker innlegget mitt, eller eventuelt et annet innleg som er bedre. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det innlegget fortjener et tilsvar.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Sted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Utrolig provoserende skrevet av denne bilisten.
Dessverre finnes det flere med slike holdninger.
Det å prøve å skyve deler av skylda over på den andre part
fordi hun ikke oppfatter .... ???
Hvordan forholder hun seg til andre myke trafikanter tro ?
Lekende barn..? Syklende barn ?..
Det er jo bare å lese innlegget hennes en gang til,
og bytte ut motorsyklist med en annen type myk trafikant.
Skal trafikanter med slike holdninger i det hele tatt ha førerkort?
Honnør til Snikkeren for leserbrevet !
Dessverre finnes det flere med slike holdninger.
Det å prøve å skyve deler av skylda over på den andre part
fordi hun ikke oppfatter .... ???
Hvordan forholder hun seg til andre myke trafikanter tro ?
Lekende barn..? Syklende barn ?..
Det er jo bare å lese innlegget hennes en gang til,
og bytte ut motorsyklist med en annen type myk trafikant.
Skal trafikanter med slike holdninger i det hele tatt ha førerkort?
Honnør til Snikkeren for leserbrevet !
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38205
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Da er innlegget til Snikkeren kommet på trykk, folkens!!
Veldig, veldig bra! :=D>
Her en scannet kopi fra dagens "Hadeland":
Hvis du vil ha avisen tilsendt i posten, Snikkeren så sender du meg en PM med adressen, ok?
Edit:
For enkelthets skyld legger jeg også ut innlegget han svarte på i denne posten. For ordens kyld; navnet på den kvinnelige føreren er fjernet.
Veldig, veldig bra! :=D>
Her en scannet kopi fra dagens "Hadeland":
Hvis du vil ha avisen tilsendt i posten, Snikkeren så sender du meg en PM med adressen, ok?
Edit:
For enkelthets skyld legger jeg også ut innlegget han svarte på i denne posten. For ordens kyld; navnet på den kvinnelige føreren er fjernet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Kan ikke skjønne at dette offeret som jeg velger å kalle henne, tør å stå fram slik. Hvis holdningene skulle være slik at hver enkelt får passe på seg selv i trafikken, vill det blitt kaos. Veitrafikkloven §3 sier : Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Her nytter det ikke å legge skylda ene alene over på noen andre.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Her nytter det ikke å legge skylda ene alene over på noen andre.