Bør politiet forfølge MC som stikker av?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar

Er det greit å stikke av fra politiet?

Blålys bak får meg til å kjøre til siden og stoppe.
32
89%
Det kan ikke være meg de skal stoppe. Jeg kjører jo perfekt.
4
11%
Purken skal f*** ikke få stoppe meg!
0
Ingen stemmer
Ut i skogen kan jo friste. Der kan de ikke kjøre bil.
0
Ingen stemmer
Motsatt kjørefelt er en fin måte å riste dem av.
0
Ingen stemmer

Stemmer totalt: 36

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Bør politiet forfølge MC som stikker av?

Legg inn av Baron von Waffel »

I tråden for MC-ulykker er det nevnt at en MC som stakk av kjørte inn i en politibil som blokkerte flukten.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=630" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har sikkert alle sammen sett biljakter på film, Blues Brothers, Convoy, osv. I USA er det ut fra filmenes budskap sånn at politiet forfølger deg uansett konsekvens. Tanken er vel da at du like gjerne kan stoppe straks, for de gir seg ikke uansett konsekvens.

I Norge er praksisen at politiet skal foreta en vurdering av konsekvensene ved å sette i gang en forfølgelse. Og at sikkerhetstankegang kan medføre at politiet kan gjøres ansvarlig for følgene.

Jeg sliter med å godta at politiet skal ha noe ansvar for følgene av at et kontrollobjekt unndrar seg kontroll. Bare det å vite at politiet har instruks om å gi seg hvis du kjører idiot nok har sånn jeg skjønner det medført at man i en del miljøer spekulerer i at politiet slipper deg.

I mitt hode må den som stikker av fra politiet regne med å bli forsøkt stoppet. Og må regne med å bli holdt ansvarlig for følgene av politijakten. På alle måter. Hve er urimelig med det?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Bør politiet forfølge MC som stikker av?

Legg inn av AJ »

Interessant tråd!

Holdningen min er ganske enkel: Ingen grunn til å trøble til når blålysene spretter opp i bakspeilet; bare å kjøre pent inn til siden... Og er det meg de er ute etter så få man ta konsekvensene...

Brukeravatar
Baron von Waffel

Vi kan jo svare anonymt på hva vi ville gjort, og eventuelt skrive noe annet om vi legger inn kommentarer. Men jeg gjetter på at det store flertall her er rimelig lovlydige.

Men hva mener folket politiet skal gjøre?

Og er det politiet eller flyktningen som skal lastes for det som går galt?

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Baron von Waffel skrev:
I Norge er praksisen at politiet skal foreta en vurdering av konsekvensene ved å sette i gang en forfølgelse.
I mitt hode må alle vurdere konsekvenser av sine handlinger. Det være seg Politi likså vel som alle andre...eller kanskje spesielt Politiet, da det er de som er profesjonelle i slike tilfeller.

I spørreundersøkelsen din så er det ikke noe svaralternativ for meg... ;e

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev: I mitt hode må alle vurdere konsekvenser av sine handlinger. Det være seg Politi likså vel som alle andre...eller kanskje spesielt Politiet, da det er de som er profesjonelle i slike tilfeller.

Hm... :-k
Hva med å ikke blinke inn til siden og i hvert slippe de forbi, kanskje til og med stoppe for å gi tydelig signal om at du har sett utrykningen... :eh Og om politiet stopper bak nettopp deg så får man heller ta den praten politiet åpenbart ønsker... :roll

Brukeravatar
Baron von Waffel

Godtvoksen skrev:
Det er intet i veien for å be om flere alternativer. Så kan jeg eller adm/mod legge dem inn.

Og i praksis er det AJs metode de fleste av oss velger når vi ser blålys bak.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:
Godtvoksen skrev:
Det er intet i veien for å be om flere alternativer. Så kan jeg eller adm/mod legge dem inn.

Hm... :-k Flere alternativer...
Mener jeg har prøvd det tidligere i andre polls og da har pollen nullstilt seg... Dvs. at avstemningen må begynne på nytt.
Men dette kan Dexter mer om enn jeg...

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Det er vel et svaralternativ for min handling i et slikt tilfelle, men ser ikke helt at det gir svar på det jeg oppfatter som problemstillingen: om Politiet bør vurdere konsekvenser av forfølgelse... :scratch

Brukeravatar
Twister
Motorsykkelen din: for få....

Legg inn av Twister »

Jeg er også av den oppfatning at en må ta konsekvenser for egen handling, dvs stoppe og ta det som en mann/kvinne!
Vil man stikke av er det dessverre ikke bare en selv man utsetter for fare, også andre veifarende... det er vel forhåpentligvis disse politiet prøver å beskytte ved å ikke forfølge i stor fart.. ikke vedkommende dust som svartner...

....
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Siste helg var jeg på et lite MC-treff og der møte jeg en forholdsvis ung mann (ca 30-35)som skrøt vilt og uhemmet av han likte stor fart. Og at han syntes tydeligvis kjempe tøff i egne øyne. Han kjøre en type R - sykkel som visstnok var god for å kjøre nærmere 400 km/t. Vedkommende skrøt av at han hadde kjørt fra Politiet minst åtte ganger i år. Han kjørte til vanlig i en fart på minst ca 260 km/t på norske motorveier. Selv gadd jeg ikke diskutere med han - jeg bare lyttet til hva han fortalte, det er jeg vant til i jobben min :oh

Skulle Politiet prøve og forfølge en slik idiot? I mitt hode nei...men vi får håpe han ikke skader andre en seg selv....

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Baron von Waffel skrev:
Godtvoksen skrev:

Hm... :-k Flere alternativer...
Mener jeg har prøvd det tidligere i andre polls og da har pollen nullstilt seg... Dvs. at avstemningen må begynne på nytt.
Men dette kan Dexter mer om enn jeg...
Endringer medfører nullstilling - som angitt i hjelpeteksten :-J
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Godtvoksen skrev:Siste helg var jeg på et lite MC-treff og der møte jeg en forholdsvis ung mann (ca 30-35)som skrøt vilt og uhemmet av han likte stor fart. Og at han syntes tydeligvis kjempe tøff i egne øyne. Han kjøre en type R - sykkel som visstnok var god for å kjøre nærmere 400 km/t. Vedkommende skrøt av at han hadde kjørt fra Politiet minst åtte ganger i år. Han kjørte til vanlig i en fart på minst ca 260 km/t på norske motorveier. Selv gadd jeg ikke diskutere med han - jeg bare lyttet til hva han fortalte, det er jeg vant til i jobben min :oh

Skulle Politiet prøve og forfølge en slik idiot? I mitt hode nei...men vi får håpe han ikke skader andre en seg selv....
Lurer på hva han må kompensere for, liten?.

Svar