Moto Guzzi kvalitet osv?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Twister »

Hei...
Jeg har 2 drømmer;
Moto Guzzi Bellagio 940 eller Moto Guzzi Griso 1100..

Når neste sesong er over og jeg har fått litt kjøreerfaring, drømmer jeg om å kunne bytte til en av disse deilige sykkel ene..

Men er det noen som har en formening om kvaliteten/pålitelighet på Moto Guzzi generelt, delepriser, servicebehov osv??
Jeg burde være mekanisk kyndig nok til servicer osv hvis det normal mekanikk som gjelder... men om det er mange rare italienske løsninger, er det nok lurt å sette det bort.. noen som har skrudd på guzzi??


innspill mottaes met takk!! :-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Her burde Fidel allerede vært på banen... :knegg

Jeg vurderte å kjøpe Moto Guzzi 1200 Sport i sommer, men den ble solgt rett foran nesen på meg mens jeg nølte litt for lenge...
Den var meget god å kjøre, flott lyd var det i den også. Litt sær kjørestilling på akkurat denne modellen, men tror neppe jeg ville hatt problemer med å like den etter rimelig kort tid.
Kvaliteten i alle detaljer jeg sjekket virket veldig bra, etter hva jeg kunne bedømme.
Men hvordan elektronikk og mekanikk fungerer over tid og kaldt og varmt vær og ikke minst i regn, vet jeg lite om.

Uansett så synes jeg at Moto Guzzi er kjempeflott sykler. Valgte Triumph da jeg byttet i år, men neste gang det er på tide å bytte kan det fort bli en Moto Guzzi, ja!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tonti
Innlegg: 34
Registrert: 05 jul 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 850 EF

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av tonti »

Nå kan ikke jeg gå god for elektronikken i en nymotens Guzzi, men den mekaniske kvaliteten er det i allefall ikke noe å utsette på.
Motoren vi snakker om i begge disse syklene er i bunn og grunn en videreutvikling av V-twinen Giulio Cesare Carcano (geniet som sto bak V8 [sic] raceren til Guzzi) designet på midten av 60-tallet. Ikke mange barnesykdommer å ta hensyn til der med andre ord :) Ikke for ingenting at Guzzi er en av verdens eldste motorsykkelprodusenter, hadde nok ikke holdt så lenge hvis ikke kvaliteten var av en viss standard...

Guzzi er vel den italieneren med færrest sære løsninger rent mekanisk sett (rent bortsett fra orienteringen av motoren da...), ikke noen kompliserte desmodromiske ventiler eller lignende å finne her. Kombinert med et konservativt effektuttak gir dette en særs lettstelt motor. Ikke noe problem å gjennomføre service selv her for en normalt mekanisk kyndig person. Lettstelt og praktisk med kardan synes jeg...

Kjøreegenskaper med litt assymmetrisk særpreg, kardangaksel og motorens orientering sørger for det - men det er en del av sjarmen :)
Jeg handler alt av deler/ekstrautstyr etc til særs sympatiske priser fra Tyskland og Nederland - der finner du alt som tenkes kan til alle Guzzimodeller, gamle som nye...

Jeg ville gått for en Griso - av den enkle grunn at jeg ikke er av den tilbakelente typen :)
mvh Tonti
Pt. på Guzzi, Honda, Husqvarna, BSA, Triumph, Lambretta eller Apekattsykkel
"Slipp sykkelen fri - kommer'n tilbake var det antageligvis en highside"

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av rogg »

Skulle gjerne prøv Turmodellen Norge. Noen som har prøvet den...?

Hvis det skulle velges blant modellene blir det nok den som vil bli aktuell for min del.
MotoGuzziNorge_max.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Skulle gjerne prøv Turmodellen Norge. Noen som har prøvet den...?

Hvis det skulle velges blant modellene blir det nok den som vil bli aktuell for min del.
MotoGuzziNorge_max.jpg
Salen er i hvert fall meget god! Mener ganske bestemt at 1200 Sport og Norge har samme sal.
Nesten like god som salen på Tiger'n... :P :p

:jada:


:prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Tvinitla »

rogg skrev:Skulle gjerne prøv Turmodellen Norge. Noen som har prøvet den...?
Hvis det skulle velges blant modellene blir det nok den som vil bli aktuell for min del.
I 2007 fikk jeg lånt en splitter ny Norge av MC-Avisa en hel uke kjørte ca 1000 km, hovedsaklig med passasjer. Dette var første året Norge var på markedet.
Sykkelen fallt virkelig i smak og jeg kunne godt tenkt å kjøpe en Moto Guzzi Norge. Sykkelen er god og morsom å kjøre selv om den ikke er av de aller kjappeste. Men den har veldig god komfort for fører og enda bedre for passasjer.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av evike »

Jeg har ikke engang prøvesittet, men innbiller meg nå at kanskje Moto Guzzi Breva kan være en god idé for meg... Trur eg...
Noen som vet noe om denne?
(Må forøvrig ha et økonomisk tilskudd fra Norsk Tipping for å få den planen i mål, men drømmer er gratis).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

evike skrev:Jeg har ikke engang prøvesittet, men innbiller meg nå at kanskje Moto Guzzi Breva kan være en god idé for meg... Trur eg...
Noen som vet noe om denne?
(Må forøvrig ha et økonomisk tilskudd fra Norsk Tipping for å få den planen i mål, men drømmer er gratis).
Solo Twin og Fidel kjenner godt til Breva. Solo Twin har hatt en Breva flere år, som jeg vet at hun også har dratt på langturer med.
Lenge siden hun har vært innom her, men du kan jo forsøke å sende henne en PM og spørre om sykkelens sterke og svake sider.
Nå har ikke jeg sjekket Finn.no i det siste, men det var noen Breva'er til salgs til høyst akseptable priser for en stund tilbake.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av mekkern »

evike skrev:Jeg har ikke engang prøvesittet, men innbiller meg nå at kanskje Moto Guzzi Breva kan være en god idé for meg... Trur eg...
Noen som vet noe om denne?
(Må forøvrig ha et økonomisk tilskudd fra Norsk Tipping for å få den planen i mål, men drømmer er gratis).

Vet at Brevan har forholdsvis lav sal..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Fidel »

Hei

Tonti har allerede sagt det meste, men altså: Guzzi er gode greier. Nye stor-Guzzier skal ha service hver 10 000 km, men det er så enkelt at man helt greit kan gjøre det selv. Om du ikke har gjort det før, vil du få hjelp av oss i Guzziklubben til å lære det.
Deletilgangen er det ikke noe problemer med, og Loxkel (datterselskap av Honda-importøren Kellox) er norsk importør. De opptrer seriøst, vil jeg tro.
Som Tonti kjøper jeg det meste av mine deler utenlands og mekker på syklene selv. En Guzzi 750 Breva (serviceintervall: 7500 km - men som sagt, dette er enkelt å fikse selv) er et meget godt valg. Kona mi har hatt sin i fem år, og den har gått 70 000 feilfrie km. Hun har den første modellen som slet litt med dårlig finish her og der, men det er ordnet på de nyere modellene. En sykkel som gir deg mye moro for lite penger.

Griso er også et utmerket valg. Jeg har en 850 selv, og stortrives med den (jeg er litt fan av den klassiske 850 Guzzi-motorstørrelsen). Jeg har vel kjørt den ca 15000 denne sesongen. Morsom sak.

Bellagio 940 har jeg ikke kjørt selv, men ei jente i Guzziklubben kjøpte en for kort tid tilbake. Siden har hun bare vært et eneste stort glis.

Når du får deg Guzzi kommer du også inn i et utrolig godt MC-miljø. Norsk Moto Guzzi Klubb arrangerer to italienske treff i året, ett på våren og ett på høsten. Her møter du mange ihuga guzzister som hjelper deg med det mulige og umulige.

Guzzi rulez! Sånn er det :-)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Også var det en som la penga på bordet rett foran nesen på meg i sommer da jeg nesten hadde bestemt meg for en Moto Guzzi 1200 Sport. Hadde til og med fått pris på ferdig levert sykkel med toppboks og greier... :confused

Så ble det Triumph Tiger 1050 SE i stedet... Har ikke angret på det, men er stadig vekk fascinert av nettopp disse Moto Guzzi syklene... :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Nordlendingen »

Moto Guzzi har vært et av mine yndlingsmerker siden jeg hadde den udelte glede å få prøvekjøre klassikeren 750 Sport, sånn ca. midt på 70-tallet. LITT for sammenkrøpet for meg, men for en drøm å kjøre! Iallefall dengang!!

Seinere har jeg flere ganger vært på randen til å investere i LeMans 850, som er en virkelig høydare, med sin sjarme, sine nykker og spesialiteter. En drøm av en mc! Og kommer man over en Biscaya-bearbeidd LeMans 850 eller 1000, må jeg si som Jokke, kompisen til Pondus: "Now we're talking"!

Kvalitetsmessig har Guzzi slitt. El.komponenter og krom har vært sarvete, men det samme sleit jo Ducati også med for noen år tilbake. De nyere sportsutgavene av Guzzi, synes jeg har sett heilt for jævlige ut - men nå virker det som om de har tatt tak i både kvalitet og design. Jeg har hørt mye bra om de seinere års utgaver, men har ikke prøvd sjøl. Litt spesielle mc'er, disse tverrstilte twin'ene. Hadde det ikke vært for at jeg trives så godt med K100Rs'en, ser jeg ikke bort fra at jeg ville sett nærmere på merket, jeg og! Lykke til!

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Nordlendingen »

Råtips: Sett LeMans 1000 som ligger ute på finn.no?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24464074" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ville bare nevner det....

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av Globe »

Har sett litt nærmere på denne 1200 Sport (reviews, bilder og video) og lurer på hvordan denne er for passasjer :scratch ? Salen ser litt sånn "single seater fighter" ut :-k

AJ, prøvde du den med passasjer? Salen ser kanskje kortere og brattere ut enn deg er in "real life"?

Ellers ser den jo tøff ut, også har italierne også sørget for at hæla har egen plass, og det er det ikke mange modeller som har tenkt på og gjort noe med. ;e

Men, hva er dette med 2til1 - eksos? Mister da litt av den skikkelige twinlyden med slikt :[-( ......selv om potta på den nyeste modellen ser rå ut og låter heftig ;e

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi kvalitet osv?

Legg inn av AJ »

Globe skrev:Har sett litt nærmere på denne 1200 Sport (reviews, bilder og video) og lurer på hvordan denne er for passasjer :scratch ? Salen ser litt sånn "single seater fighter" ut :-k

AJ, prøvde du den med passasjer? Salen ser kanskje kortere og brattere ut enn deg er in "real life"?

Ellers ser den jo tøff ut, også har italierne også sørget for at hæla har egen plass, og det er det ikke mange modeller som har tenkt på og gjort noe med. ;e

Men, hva er dette med 2til1 - eksos? Mister da litt av den skikkelige twinlyden med slikt :[-(
Prøvde ikke med passasjer, nei. Men Bakpå prøvde å sitte ... ehem... bakpå en Moto Guzzi Norge på MC-messa på Lillestrøm i 2009 og fant seg godt til rette på den. 1200 Sport har samme type sal, men leveres med dette dekselet over passasjersetet. Dette skrus lett av fra salens underside, dvs. at salen må tas av og to skruer må fjernes slik at salen blir klargjort for to.
Og straks den er det så er min vurdering at 1200 Sport er en ypperlig tursykkel - forutsatt at en god og funksjonell bagasjeløsning kommer på plass. Her kan man få både softbag- og hardbox løsninger som kler Guzzi'en godt.

Når det gjelder eksoslyden så har jeg en sterk fornemmelse av at Guzzi og øvrige italienske sykler på en finurlig måte greier å omgå støykravene på en særdeles god.. .skal vi si, lyderetorisk måte? :knegg
Det låter heftig av disse syklene og på en slik måte at man sånn umiddelbart ikke ser noen grunn til å bytte ut eksospotta. Det låter faktisk bra nok som det er ;-);)
Og ja! jeg tror nok du vil like lyden av en Sport 1200, ja! Selv om den ikke er på nivå med musikken fra TDM-twinmaskineriet... :skriver
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar